انحنا برای نسل جدید از حسگرها

2 1,833

تا به امروزه عادت داشتیم تنها در مورد اندازه حسگر دوربین کنجکاو باشیم، ولی گویا قرار است تخت یا انحناء دار بودن حسگر نیز حوزه ای جدید برای کنجکاوی ما باشد. تا به امروزه حسگر دوربین عکاسی دیجیتال، متشکل از یک مدار الکترونیکی تخت بود. حالا شرکت سونی دست به‌کار شده تا این رویه را برای اولین بار تغییر دهد.

curvedsensor1

شاید کم‌وبیش در مورد مدارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر و حتی پوشیدنی شنیده باشید. این فن‌آوری راه خود را به دنیای عکاسی نیز بازکرده و این امکان را فراهم کرده است تا بتوان حسگرهای انحناء دار تولید کرد. عمر تحقیقات درزمینه‌ی تولید حسگرهای دوربین انحنادار بیش از 20 سال است. بااین‌وجود، شکننده بودن مواد نیمه‌هادی سازنده‌ی حسگر، مانع اصلی در این تحقیقات بود. امروزه با تولید مواد الاستومر این سد از میان برداشته‌شده است.

حسگرهای انحنادار توانایی ثبت تصاویر باکیفیت بهتر را دارند و شبیه‌ساز حالت بینایی چشم انسان هستند. برخلاف حسگر تخت، حسگر انحناء دار می‌تواند تصاویری شارپ در تمام گوشه و کنار عکس تولید کند. این بدان معنا است که دیگر گوشه‌های تصاویر دارای افت کیفیت نخواهند بود. زمانی که دوربین دیجیتال عکسی را با این فن‌آوری ثبت می‌کند، پرتو نور واردشده به لنز بر روی  سطح منحنی کانونی می‌شود. این مکانیزم دقیقاً شبیه فرآیند صورت گرفته در چشم انسان است. علاوه بر این، در یک دوربین دیجیتال با حسگر تخت، نور ورودی به لنز بارها بازتابیده می‌شود تا به حسگر دوربین برخورد کند. سپس در صورت داشتن وضعیت مناسب، یک تصویر خلق می‌شود. اما در یک حسگر انحناء دار دیگر نیازی به بازتابیدن نور در چند مرحله وجود ندارد و حداقل ازلحاظ تئوری، کیفیت تصویر ثبت‌شده افزایش می‌یابد.

باخبری که روز گذشته درباره حسگر جدید شرکت سونی منتشرشده است، بیش از هر زمان دیگر به داشتن دوربینی با حسگری مشابه چشم انسان نزدیک شده‌ایم. گویا قرار است در نمایشگاه فوتوکینا امسال، شرکت سونی اولین حسگر انحناء دار بسیار نازک در ابعاد 3 / 2 اینچ و فول فریم را ارائه دهد.

2 نظرات
  1. عطا می‌گوید

    با سلام،

    افت کیفیت گوشه های تصاویر، یکی از اشکالات عمده لنز ها است و ارتباطی به سنسور ندارد.

    1. هومن می‌گوید

      سلام‏. ممنون از توجه‌تون.
      مانگفیتم عیب افت کیفیت تصاویر در گوشه‌ها ناشی از حسگر است، گفیتم این نوع حسگر می تواند این عیب را برطرف کند.
      به‌دلیل انحناءدار بودن عناصر اپتیکی لنز، تصویری که قرار است بر روی حسگر دوربین قرار بگیرد در واقع به صورت گنبدی- شکل است. حالا این تصویر انحناءدار تا پیش از این می بایست برروی یک حسگر تخت ثبت می‌شد. این باعث می‌شد تا شما گرادیانی از شارپنس در عکس خود داشته باشید چون حسگر تخت نمی‌تواند تمام یک تصویر گنبدی شکل را در فوکوس کامل ثبت کند. با حرکت از مرکز عکس به گوشه‌ها میزان شارپنس عکس کاهش می‌یابد. با افزایش مقدار تفکیک‌پذیری در حسگرهای جدید دوربین‌های دیجیتال، این قضیه بیشتر مشهود است. در فنآوری آنالوگ، این مسئله برای لنزهای قدیمی‌تر حادتر بود، ولی آنجا می‌شد با دادن انحناء به فیلم عکاسی این عیب را جبران کرد. حالا با تولید حسگر انحناءدار برای دوربین‌های دیجیتال، قرار است این عیب نیز برای تصاویر دیجیتال برطرف شود. آنچه که در اینجا منظور سخن بوده، عیب اپتیکی به نام Field Curvature یا Curvature of Field یا Petzval Field Curvature است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.