مشخصه‌های سرعت‌ در کارت‌های حافظه SD

0 1,956

چقدر به کارت حافظه‌ی SD خود اهمیت می‌دهید؟ می‌دانید اگر در انتخاب این کارت‌ها دچار اشتباه شوید، می‌توانید به‌راحتی امکانات دوربین خود را – که احیاناً میلیون‌ها تومان برای آن هزینه کرده‌اید – هرز دهید؟ مشخصاتی مانند عکس‌برداری در قالب RAW، عکاسی با تفکیک‌پذیری چندده میلیون پیکسلی، عکس‌برداری در حالت مستمر (Burst Mode) و فیلم‌برداری باکیفیت Full HD و 4K ازجمله ویژگی‌هایی است که امروزه اکثر ما در هنگام خرید هر دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری موردتوجه قرار می‌دهیم. اما می‌دانستید سهل‌انگاری در انتخاب کارت‌ حافظه‌ی SD با سرعت مناسب می‌تواند شما را از استفاده از این امکانات محروم سازد؟

SD-Card-Class-Speed

سازندگان کارت‌های حافظه‌ی SD از انواع مختلف حافظه‌های فلش برای ساخت کارت حافظه‌ی SD استفاده می‌کنند. ازاین‌رو سرعت این کارت‌های حافظه می‌تواند تغییر کند. تغییر در سرعت کارت‌های حافظه، انتخاب آن‌ها را تا حدی مشکل می‌کند. برای بازخوانی نرم و یکنواخت اطلاعات، یک کارت حافظه برای ضبط ویدئویی باید دارای حداقل سرعت لازم برای ثبت اطلاعات باشد. برای آنکه مصرف‌کنندگان به‌خوبی بدانند چه کارت‌ حافظه‌ای برای چه نوع کاربردی لازم و مناسب است، انجمن کارت‌های حافظه SD از علائم مشخصی برای نشان‌دادن سرعت استفاده می‌کند.

مشخصات Speed Class و UHS Speed Class برای مشخص کردن حداقل سرعت ثبت اطلاعات به‌کار می‌روند. به کمک این علائم می‌توان از بازخوانی یکنواخت اطلاعات نظیر ضبط ویدئویی اطمینان یافت.

مشخصه‌ی اول Speed Class است که حداقل سرعت نقل‌وانتقال داده را نشان می‌دهد – در بدترین سناریو! این مشخصه از طرف انجمن کارت‌های حافظه SD برای چهار کلاس 2، 4، 6 و 10 تعریف‌شده است. زمانی که از این نوع حافظه‌ها بر روی دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌کنیم، توجه به مشخصه Speed Class حائز اهمیت است. قالب و تفکیک‌پذیری تصاویر تهیه‌شده بر روی مقدار اطلاعاتی که باید بر روی کارت حافظه ذخیره شود، تأثیر مستقیم دارد. در حقیقت مشخصه‌ی Speed Class ابزاری است که به کمک آن می‌توانید کارت حافظه‌ی مناسب را برای دوربین خود تهیه کنید – بدون آنکه نگران از دست رفتن اطلاعات یا فریم‌ها در حین عکس‌برداری یا فیلم‌برداری باشید.

در مقایسه با فیلم‌برداری، عکس‌برداری با مقدار مگاپیکسل بالا به‌شدت نیازمند بهره‌گیری از کارت‌های حافظه با Speed Class مناسب است. علت این امر آن است که در حالت فیلم‌برداری، مجرای باریک‌تری برای نقل‌وانتقال اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که در عکس‌برداری با مقدار مگاپیکسل بالا منجر به انتقال حجم عظیمی از اطلاعات از مجرایی بزرگ به سمت کارت حافظه می‌شود.

اگر از کارت‌ حافظه با Speed Class نامناسب بر روی دوربین‌های فیلم‌برداری Full HD یا عکاسی DSLR استفاده کنید، به شکل مداوم پیغام خطایی دریافت خواهید کرد یا ثبت اطلاعات و بازخوانی آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود. در پیغام خطا به شما اطلاع داده می‌شود که برای ثبت اطلاعات باید از کیفیت‌های نازل‌تر تصویر استفاده کنید. همان‌طور که در اول این پست ذکر شد، درواقع استفاده از کارت حافظه با Speed Class نامناسب منجر به هرز رفتن امکاناتی از دوربین می‌شود. شاید کند بودن تجهیزات شما در ثبت و بازخوانی اطلاعات، ناشی از پردازشگر نیست، بلکه مربوط به کارت حافظه شما است!

جدول زیر حداقل سرعت نقل‌وانتقال داده را متناسب با Speed Class مربوطه نشان می‌دهد.

کلاس حداقل سرعت
2 2 مگابایت بر ثانیه
4 4 مگابایت بر ثانیه
6 6 مگابایت بر ثانیه
8 8 مگابایت بر ثانیه
10 10 مگابایت بر ثانیه

 مشخصه‌ی دیگر (UHS (Ultra High Speed است که برای دستگاه‌های پذیرنده‌ی UHS تخصیص‌یافته و دارای سریع‌ترین عملکرد موجود در نقل‌وانتقال داده‌ها است. این کلاس سرعت در سال 2009 برای دو کارت حافظه‌ی SDHC  و SDXC ارائه شد. به‌طورکلی کارت‌های حافظه با مشخصه UHS دارای پتانسیل بسیار بیش‌تر در ضبط اطلاعات باکیفیت‌های بالا، فیلم‌برداری Full HD در اندازه‌ی بزرگ و تصویر‌برداری با نهایت کیفیت موجود هستند. انجمن کارت‌های حافظه SD مشخصه UHS را در دو کلاس 1 (U1) و 3 (U3) تعریف کرده است. جدول زیر حداقل سرعت این نوع کارت‌های حافظه را بر اساس دو کلاس UHS تعریف‌شده نشان می‌دهد.

کلاس UHS حداقل سرعت
1 10 مگابایت بر ثانیه
3 30 مگابایت بر ثانیه

تصویر زیر نموداری است که تکامل تدرجی کارت‌های حافظه‌ی SD را نشان می‌دهد. محور عمودی آن سرعت نقل و انتقال داده برحسب مگابایت بر ثانیه و محور افقی آن ظرفیت کارت حافظه برحسب گیگابایت است. از این نمودار می‌توانید در یک نگاه ظرفیت‌های موجود در هر کلاس سرعت و وضعیت مشخصه UHS نسبت به Speed Class را دریابید.

SD-Evolution

 سازگاری سرعت کارت‌های حافظه با تجهیزات

اگر از یک کارت حافظه با مشخصه UHS بر روی دستگاهی استفاده کنید که با این نوع کارت‌ها سازگار نیست، سرعت نقل‌وانتقال داده به‌صورت استاندارد رایج Speed Class صورت می‌گیرد. دستگاه‌های پذیرنده‌ی کارت‌های حافظه‌ی SD حداقل Speed Class سازگار با خود را مشخص می‌کند. برای استفاده بهینه از این تجهیزات نیاز دارید کارت‌ حافظه‌ی SD را متناسب با Speed Class توصیه‌شده تهیه کنید.

برای استفاده بهینه از این کارت‌های حافظه، دستگاه مورداستفاده باید دارای حداقل مشخصات لازم باشد. اگر دستگاه میزبان کارت، نیاز به کارت‌های حافظه با Speed Class 4 دارد، شما می‌توانید بر روی این دستگاه از کارت‌های حافظه در کلاس‌های 4 و 6 و 10 استفاده کنید. اگر دستگاه میزبان کارت، نیاز به کارت‌های حافظه با Speed Class 6 داشته باشد، می‌توانید بر روی این دستگاه از کارت‌های حافظه در کلاس‌های 6 و 10 استفاده کنید.

لازم است به خاطر داشته باشید که Speed Class و UHS Speed Class دو مشخصه سرعت متفاوت برای دستگاه‌ها متفاوت هستند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.