کانن R3 در برابر سونی A1؛ جدال پرچمداران بدون آینه

0 1,642

سونی با عرضه دوربین Sony A1 موفقیت‌های چشمگیری را در زمینه دوربین‌های دیجیتال بدون آینه کسب کرده است. این دوربین به رغم برچسب قیمتی نفسگیر ۶۵۰۰ پوندی، توجه زیادی را در میان کاربران حرفه‌ای و علاقمندان به حوزه تصویربرداری به خود جلب کرده است.

حالا کانن نیز با معرفی و عرضه دوربین Canon EOS R3 پاسخی درخور به این رقیب جدی داده است. لااقل بر روی کاغذ و با مقایسه مشخصات فنی این دو دوربین، به نظر می‌رسد هدف اصلی کانن از معرفی این محصول جدید، ربودن گوی سبقت از سونی بوده است.

بررسی و مقایسه دوربین کانن مدل Canon EOS R3 و دوربین سونی مدل Sony A1

سونی A1 و کانن R3 از نظر مشخصات فنی و ویژگی‌ها، شباهت‌های زیادی دارند که این مسئله انتخاب میان این دو گزینه را دشوار می‌کند. در این مقاله به مقایسه این دو پرچمدار فول فریم بدون آینه می‌پردازیم تا انتخاب مناسب‌ترین دوربین برای شما ساده‌تر شود.

Sony A1

حسگر

سونی A1 به یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی از نوع Stacked BSI CMOS مجهز شده است.

کانن EOS R3 نیز از یک حسگر Stacked BSI مشابه سونی استفاده می‌کند اما وضوح آن تنها ۲۴ مگاپیکسل است. کانن به محض معرفی این دوربین اعلام کرد که این حسگر جدید به طور کامل توسط تیم تحقیق و توسعه کانن طراحی شده و ارتباطی به سونی ندارد.

برای آگاهی بیشتر باید گفت حسگر‌های BSI (Back-Side Illumianted) پتانسیل بیشتری برای تبدیل نور کم به تصاویر با کیفیتی در ایزوی بالا دارند و به طور کلی عملکرد بهتری در چنین شرایطی از خود نشان می‌دهند.

Canon R3

حساسیت ISO

بازه حساسیت دوربین Sony A1 در حالت عادی از ISO 100 تا ISO 32000 متغیر است که قابلیت گسترش آن تا بازه ۱۰۲۴۰۰-۵۰ نیز وجود دارد.

در مقابل، بازه عادی حساسیت کانن R3 از ISO 100 تا ISO 102400 متغیر است. البته امکان گسترش این بازه تا ۲۰۴۸۰۰-۵۰ نیز وجود دارد که به نسبت بیشتر از سونی A1 است.

فیلمبرداری

سونی Alpha A1 قابلیت ضبط ویدئو با وضوح 8K دارد. این ویژگی سونی A1 آن را به یکی از دو دوربین بدون آینه دنیا با چنین قابلیتی تبدیل می‌کند. اگر کنجکاو شدید باید بگوییم دوربین دیگری که به این ویژگی مجهز شده کانن EOS R5 است.

فیلمبرداری با سونی A1 با کیفیت 8K/30p 10-Bit 4:2:0 XAVC HS انجام می‌شود که برای این کار از نمونه برداری با وضوح 8.6K استفاده می‌شود. به علاوه امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K 120p 10-Bit 4:2:2 و Full-HD 240p نیز وجود دارد. خروجی تصویر نیز از طریق درگاه HDMI و به صورت 16-Bit خام صورت می‌گیرد.

ویدئو معرفی دوربین کانن مدل Canon EOS R3 : 

 

در مقابل کانن EOS R3 حداکثر کیفیت فیلمبرداری 6k/60p دارد که این مسئله در اثر استفاده از حسگر ۲۴ مگاپیکسلی است. البته امکان ضبط ویدئو 4K با حداکثر نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

از آنجایی که کانن بدنه بزرگتری دارد و مشکلات داغ شدن بیش از حد در دوربین Canon EOS R5 به صورت متعدد گزارش شده بود، به نظر می‌رسد R3 در زمینه فیلمبرداری مشکلی نداشته باشد و رقیبی جدی برای عملکرد بی‌نقص سونی A1 باشد.

کانن ادعا این دوربین جدید قابلیت ۶ ساعت فیلمبرداری عادی پیوسته یا ۱.۵ ساعت فیلمبرداری با نرخ فریم‌های بالا مانند 119.88/100p را دارد.

فوکوس خودکار

شاهکار سونی A1 به یک سیستم فوکوس خودکار پیشرفته با ۷۵۹ نقطه تشخیص فاز مجهز شده است که به طور تقریبی ۹۲٪ از سطح کادر را پوشش می‌دهند. فوکوس پیوسته و بهینه چشمی که با نام Eye-AF شناخته می‌شود بر روی انسان و حتی حیوانات عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد. سونی حتی قدم را فراتر گذاشته و تشخیص چشم پرندگان نیز توسط این دوربین ممکن است. دنبال کردن سوژه و فوکوس خودکار پیوسته با سرعت و دقت بالایی توسط این دوربین انجام می‌شود.

دوربین جدید کانن یعنی Canon EOS R3 از پیشرفته‌ترین نسخه Dual Pixel CMOS AF تولید شده در تاریخ فعالیت کانن استفاده می‌کند. قابلیت ردیابی وسایل نقلیه امکان فوکوس خودکار پیاپی را حتی بر روی موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای یا خودروهای فرمول ۱ فراهم می‌کند. اگر کافی نیست باید بگوییم این دوربین قابلیت انتخاب اولویت فوکوس را بر روی خود وسیله نقلیه یا کلاه کاسکت راننده آن را هم دارد!

بیشتر بخوانیم: مقایسه دوربین‌های سونی A7S III و کانن EOS R5 | کدام بهتر است؟

به علاوه کانن برای پیشی گرفتن از سونی، یک ویژگی جذاب دیگر نیز به R3 اضافه کرده است. به لطف استفاده از یک منظره‌یاب الکترونیکی هوشمند، دوربین با شناسایی نقطه‌ای که عکاس به آن نگاه می‌کند، فوکوس را روی همان نقطه قرار می‌دهد. این ویژگی حتی روی سونی Alpha A1 هم وجود ندارد.

البته هنوز کارایی این قابلیت جذاب در دنیای واقعی مشخص نشده است اما در هر صورت، این یکی از فناوری‌های پیشرفته‌ای است که کانن را در سطح بالاتری نسبت سونی قرار می‌دهد. سریع‌ترین روش انتخاب نقطه فوکوس در دوربین سونی، لمس صفحه نمایش است. اما با این فناوری جدید کانن، حتی بدون دست زدن به دوربین نیز می‌توان بر روی سوژه مورد نظر فوکوس کرد.

عکاسی پیاپی

سونی در زمان معرفی بالاترین سرعت عکاسی پیاپی را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ارائه کرد. برای این منظور از شاتر الکترونیکی استفاده می‌شود و امکان ثبت ۱۶۵ عکس با فرمت JPEG یا ۱۵۵ عکس خام غیر فشرده با یکبار نگه داشتن دکمه شاتر وجود دارد.

البته کانن هم از قافله عقب نمانده است و حالا کانن R3 نیز قابلیت عکاسی پیوسته با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. برای این کار به طور مشابه از شاتر الکترونیکی استفاده می‌شود و امکان ثبت ۵۴۰ عکس با فرمت JPEG یا ۱۵۰ عکس خام با یکبار نگه داشتن دکمه شاتر وجود دارد.

بدنه و طراحی

سونی در طراحی آلفا A1 از همان زبان طراحی موفق و معروف سری‌های پیشین آلفا بهره برده است. این دوربین از نظر ظاهری میان A9 و A7S قرار می‌گیرد اما کیفیت ساخت بالاتری از آن‌ها دارد.

در مقابل کانن روش متفاوتی را برگزیده و با طراحی گریپ یکپارچه و دکمه‌های اضافه برای استفاده در وضعیت عمودی، طراحی دوربین‌های سری EOS-1D را بر روی R3 پیاده‌سازی کرده است.

این یعنی از همان ابتدا کانن ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به سونی خواهد داشت و اختلاف وزن قابل توجهی نیز میان این دو گزینه وجود دارد. البته در صورت اتصال باتری گریپ به سونی A1 اختلاف ابعاد و وزن این دوربین کاهش می‌یابد.

هر دو دوربین به طور کامل در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی عایق شده‌اند که البته این ویژگی از تمامی دوربین‌های کلاس حرفه‌ای انتظار می‌رود.

لرزشگیر داخل بدنه (IBIS)

پرچمدار سونی یعنی A1 به لرزشگیر داخل بدنه سنسور شیفت از نوع ۵ محوره مجهز شده است که قابلیت خنثی‌سازی لرزش‌های دوربین را تا حداکثر ۵.۵ استاپ دارد. البته که این مقدار بیشترین حد خنثی‌سازی لرزش در میان دوربین‌ها نیست.

کانن با عرضه EOS R3، از یک لرزشگیر سنسور شیفت داخل بدنه از نوع ۵ محوره استفاده کرده که قابلیت جفت شدن با لرزشگیر اپتیکال لنز‌ها را نیز دارد. در نتیجه زمانی که از یک لنز لرزشگیردار بر روی این بدنه استفاده کنید، دوربین R3 قابلیت شگفت‌انگیز خنثی‌سازی لرزش‌های دوربین را تا ۸ استاپ پیدا می‌کند!

سیستم لرزشگیر استفاده شده در R3 مشابه نوع به کار رفته در R5 است. برای افزایش عملکرد لرزشگیر تا ۸ استاپ باید از لنزهای RF که به سیستم لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند استفاده شود. این قابلیت، کانن را در سطح بالاتری نسبت به سونی قرار می‌دهد.

منظره‌یاب

در قسمت منظره‌یاب الکترونیک، سونی حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. منظره‌یاب ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای OLED که وضوح Quad-XGA دارد، بزرگنمایی ۰.۹ ایجاد می‌کند و از نرخ نوسازی ۲۴۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در نتیجه در زمان عکاسی پیاپی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، هیچ لحظه‌ای تصویر منظره‌یاب خاموش نمی‌شود.

در مقابل کانن از همان منظره‌یاب الکترونیکی به کار رفته در دوربین EOS R5 استفاده کرده است. یک منظره‌یاب ۵.۷۶ میلیون‌نقطه‌ای OLED با بزرگنمایی ۰.۷۶ برابر و نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای R3 در نظر گرفته شده که مشخصا عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سونی A1 دارد.

نمایشگر LCD

سونی A1 دارای یک نمایشگر ۳ اینچی LCD با وضوح ۱.۴۴ میلیون نقطه است که قابلیت چرخش عمودی رو به بالا تا ۱۰۷ درجه و رو به پایین تا ۴۱ درجه را داراست.

در مقابل، کانن با نمایشگر جدیدش گل کاشته است. Canon EOS R3 از یک نمایشگر قابل چرخش با زوایای و محور‌های بیشتر بهره برده است. خوشبختانه دیگر خبری از نمایشگر ثابتی که در مدل EOS-1D X III دیده بودیم نیست. به علاوه، این صفحه نمایش وضوح خیره‌کننده ۴.۱ میلیون نقطه‌ای دارد! یعنی بسیار بیشتر از نمونه به کار رفته در سونی و این هم یک برتری دیگر R3 نسبت به A1 است.

درگاه کارت حافظه

همانطور که از یک دوربین حرفه‌ای انتظار می‌رود، سونی در Alpha A1 از دو درگاه کارت حافظه استفاده کرده است. هر دوی این شیار‌ها از استاندارد UHS-I و UHS-II برای کارت‌حافظه‌های SD یا CFexpress Type A پشتیبانی می‌کنند.

در مقابل کانن R3 یک شیار اختصاصی برای کارت حافظه SD با استانداراد UHS-II دارد و شیار دیگر نیز فقط برای استفاده با کارت‌های CFexpress طراحی شده است. در نتیجه مانند مدل EOS-1D X III نمی‌توان از دو کارت حافظه CFexpress به طور همزمان بر روی آن استفاده کرد.

طول عمر باتری

سونی در این زمینه پیشرفت خاصی نداشته است. Sony Alpha A1 از همان باتری معروف NP-FZ100 به کار رفته در تمامی مدل‌های اخیر آلفا استفاده می‌کند که به لطف آن امکان ثبت ۴۳۰ شات با منظره‌یاب یا ۵۳۰ شات با نمایشگر LCD فراهم شده است. البته این اعداد تقریبی هستند.

کانن هم برای مدل R3 از همان باتری آشنای به کار رفته در EOS-1D X III یعنی LP-E19 استفاده کرده است که با باتری کانن R5 متفاوت است. این باتری قابلیت تآمین انرژی مورد نیاز ۶۲۰ شات با منظره‌یاب یا ۸۶۰ شات با نمایشگر را دارد.

قیمت

قیمت دوربین سونی A1 در انگلستان برابر ۶۵۰۰ پوند و در ایالات متحده آمریکا تنها ۶۵۰۰ دلار است.

کانن EOS R3 نیز با قیمت ۵۸۷۹ پوند در انگلستان و ۵۹۹۹ دلار در آمریکا به فروش می‌رسد. این قیمت ارزان‌تر از آلفا A1 یا حتی EOS-1D X III در زمان عرضه است.

نتیجه‌گیری

دوربین بدون آینه سونی مدل Sony Alpha A1 در حال حاضر یک محصول همه‌کاره است که به آخرین فناوری‌های سونی مجهز شده و هیچ رقیبی در این ابعاد ندارد. اما با عرضه کانن مدل Canon EOS R3 در نوامبر امسال، اولین رقیب جدی برای این دوربین پا به عرصه رقابت‌ خواهد گذاشت. کانن ویژگی‌های منحصر به فرد و برتری‌های خاصی روی کاغذ دارد اما مقایسه عملکرد آن در دنیای واقعی آن با سونی A1 که امتحانش را پس داده کمی زود است.

منبع : photographyblog

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.