با یک لنز تله‌فتو باکیفیت چه کارهایی می‌توان کرد

2 2,395

نباید عکاسانی که می‌توانند با لنزهای واید یا حتی لنزهای تله‌فتو با کیفیت پایین‌تر عکس‌های بسیار خوبی بگیرند را نادیده بگیریم. ولی برای به ثبت رساندن عکس‌ها باکیفیت و سریع از فواصل دور در رشته‌های عکاسی از حیات وحش و عکاسی ورزشی، به طور حتم به یک لنز تله‌فتو نیاز داریم. ‌

 

عکاسی حیات وحش

با یک لنز تله‌فتو باکیفیت می‌توان بهترین عکس‌ها را در حیات وحش و محیط‌های ورزشی به ثبت رساند.

 

آقای Grace Scalzo عکاس حیات وحش و پرندگان میگوید: هر وقتی که لنز کانن EF 600mm f/4L را برای عکاسی از حیات وحش استفاده کرده‌ام، از قابلیت‌های این لنز هیجان زده شدم. لنزهای پرایم سوپرتله‌فتو برای عکاسی از حیوانات و پرندگان بهترین انتخاب هستند. سرعت، وضوح و بوکه‌ای که این لنزها به همراه دارند، به صورت ایده‌آلی با دید خلاقانه من هماهنگ هستند. البته که این لنزها وزن سنگینی دارند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به سه‌پایه است، اما از سختی حمل آن‌ها هیچوقت پشیمان نشده‌ام.

 

ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS III USM با دیافراگم f/8، سرعت شاتر 1/3200 ثانیه و ایزو 800 توسط Grace Scalzo
ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS III USM با دیافراگم f/8، سرعت شاتر 1/3200 ثانیه و ایزو 800 توسط Grace Scalzo

 

این عکاس حیات وحش به خوبی تجربه یک عکاس حرفه‌ای در استفاده از لنزهای تله‌فتو پرایم را توصیف کرده است، اما چه مشخصاتی به یک لنز تله‌فتو لقب رده‌بالا می‌دهد؟ در این متن خصوصیاتی در مورد بعضی از لنزهای رده بالای تله‌فتو برای علاقه‌مندان شرح داده‌ایم ولی لازم به ذکر است که لنزهایی که در این متن با آن‌ها مواجه می‌شویم؛ به علت برخورداری از بالاترین قابلیت‌ها، قیمت بالایی نیز دارند. طراحی اپتیکال این لنزها، بدنه مقاوم و مشخصات فنی‌ لنزهایی که در این متن به‌ آن‌ها می‌پردازیم، در ایده‌آل ترین حالت ممکن هستند. به بیانی می‌توان گفت که تهیه این لنزها، سرمایه‌گذاری بر روی خلاقیت شما است.

تمرکز این مقاله بر روی لنزهای سوپر تله فتو است، این لنزها معمولا فاصله کانونی بالاتر از ۳۰۰ میلی‌متر دارند و تفاوت اصلی که یک لنز میان رده سوپرتله‌فتو را از یک لنز میان رده سوپرتله‌فتو متمایز می‌کند، حداکثر گشودگی دیافراگم لنز است. مثلا لنزی که حداکثر گشودگی دیافراگم آن f/4 و یا f/2.8 است، امکان استفاده از سرعت شاتر بالایی را برای کاربر فراهم می‌کند که این سرعت بالا برای فریز کردن سوژه‌هایی که با سرعت بالا حرکت می‌کنند، امری الزامی است. اما قابلیت‌ها و مشخصات دیگری نیز در اینکه به یک لنز را رده بالا بنامیم، دخیل است.

خرس قطبی ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS III USM همراه با تله‌کانورتر 2x، گشودگی دیافراگم f/8، سرعت شاتر 1/800 ثانیه و ایزو 1600 توسط Grace Scalzo
خرس قطبی ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS III USM همراه با تله‌کانورتر 2x، گشودگی دیافراگم f/8، سرعت شاتر 1/800 ثانیه و ایزو 1600 توسط Grace Scalzo

تکنیک‌های طراحی پیشرفته امروزه موجب بالا رفتن کیفیت لنزهای زوم شده‌اند و لنزهای سوپرتله‌فتو زوم با کنتراست و گشودگی دیافراگم بالا در بازار موجود هستند. اما لنزهای لانگ زوم گشودگی دیافراگم متغیری دارند و عملکرد آن‌ها در فواصل کانونی بالاتر از 400mm به سرعت همتایان پرایم خود نیست. اما با این حال لنزهای زوم نیز خصوصیات منحصربه‌فرد خود؛ مانند قابلیت‌ بزرگنمایی به همراه دارند و اینکه معمولا این لنزها اندازه کوچکتر و وزن سبکتری نیز دارند. به هرحال بهترین لنزهای سوپر تله‌فتو از نوع پرایم هستند و توسط شرکت‌های کانن، نیکون، سونی و سیگما ساخته می‌شوند. بهترین این نوع لنزها برای عکاسی از حیات وحش و عکاسی ورزشی با مشخصاتی مانند فواصل کانونی 400mm، 500mm و 600mm و با حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 و یا f/4 و یا حتی لنزهای کانن و نیکون در فاصله کانونی 800mm و با گشودگی دیافراگم f/5.6، شناخته می‌شوند. شرکت کانن همچنین لنزی با مدل 400mm f/4 DO در لنزهای رده‌ بالای سوپرتله‌فتو خود دارد که DO مخفف عبارت diffractive optics است و استفاده از این نوع عدسی‌ها در این لنز موجب آن شده که این لنز اندازه کوچکتری داشته باشد.

 

Nikon AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR
Nikon AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR

 

همانطور که Scalzo؛ عکاس حیات وحش گفته است: سرعت، وضوح و بوکه عوامل مهمی در کیفیت یک لنز تله‌فتو هستند. این ویژگی‌ها از چگونگی طراحی اپتیکال، الترونیک، مکانیکال و سیستم‌های محاسباتی موجود در لنز تاثیر می‌گیرند. سرعت بالا تنها محصول گشودگی دیافراگم عالی و سرعت شاتر بالا نیست، بلکه سیستم‌ها پیشرفته فوکوس خودکار، مانند قابلیت پیش تنظیم فوکوس، قفل فوکوس و وجود محدود کننده‌های فوکوس می‌توانند به عکاس در کنترل فوکوس طوری کمک کنند که لنزهای ارزان قیمت چنین قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر نمی‌گذارند.

بعضی از عواملی که در سرعت لنزها تاثیر گذارند، در توضیحات لنزها موجود نیستند. اما چگونگی بعضی از ظرافات و مشخصات در ساخت و طراحی لنزها، زمان زیادی برده است و همچنین کاربران در هنگام استفاده نیز متوجه این قابلیت‌ها می‌شوند. از این ظرافات در قابلیت‌ها مکه می‌توانند در سرعت و کیفیت عکاسی بسیار تاثیر گذار باشند می‌توان به نکاتی مانند ارگونومی، محل قرار گیری دکمه‌ها و حلقه‌ تنظیم، قسمت مانت سه‌پایه و همچنین پشتیبانی از مبدل‌های تله کانورتر، اشاره کرد.

 

عقاب عریان ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS II USM همراه با تله‌کانورتر ۲ برابری، گشودگی دیافراگم f/9، سرعت شاتر 1/250 ثانیه و ایزو 1000 توسط David Speiser
عقاب عریان ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS II USM همراه با تله‌کانورتر ۲ برابری، گشودگی دیافراگم f/9، سرعت شاتر 1/250 ثانیه و ایزو 1000 توسط David Speiser

وضوح

وضوح نیز مطمئنا یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کیفیت لنزها است. در لنزهای 600mm و دیگر لنزهای سوپر تله‌فتو، المان‌های اسفریکال موجب کاهش اعوجاج رنگی و بهبود وضوح می‌شوند و المان‌های UD و Fluorite نیز موجب بهبود در دقت رنگ می‌شوند. شیشه‌های اپتیکال و کوتینگ‌های موجود روی المان‌ها در اینگونه لنزها، بالاترین کیفیتی که تولید کنندگان قادر به ارائه آن هستند را به همراه دارند. البته لازم به ذکر است که رزولوشن سنسور دوربین و لنز، هر دو در وضوح تصاویر تاثیر گذارند.

وجود تثبیت کننده تصویر از دیگر مشخصاتی است که در لنزهای تله‌فتو حائز اهمیت است و بر روی این لنزها چه از نوع زوم باشند و چه از نوع پرایم، سوئیچی برای حالت‌های مختلف تثبیت کننده تصویر وجود دارد. پیشرفته‌ترین سیستم‌های تثبیت کننده تصویر قادر هستند که تا ۶ استاپ لرزش و حرکت ناخواسته دوربین را جبران کنند. همچنین حالت‌های مختلف تثبیت کننده تصویر، کیفیت تصاویر را هنگام عکاسی به صورت عمودی و افقی از سوژه‌های متحرک، در حالت پنینگ و یا در اوقاتی که دوربین روی سه‌پایه متصل است، بهبود می‌بخشند.

لرزشگیر دوربین دیجیتال

بوکه

بوکه به طور کلی به افکت بلوری در نقاط خارج از فوکوس مربوط می‌شود که در لنزهای رده‌بالا کیفیت بسیار بالاتری به همراه دارد. عمق میدان کم عمق که توسط گشودگی بالای دیافراگم این لنزها و همچنین دیافراگم‌های مدور ۹ و یا ۱۱ پره‌ای موجب کیفیت بالای بوکه در استفاده از این نوع لنزها می‌شود.

کیفیت ساختار بدنه لنزهای رده بالا نیز مقاومت بالاتری در مقایسه با لنزهای ارزان‌تر به‌همراه دارند. این لنزها در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند و همچنین در مقابل ضرباتی که در عکاسی حیات وحش و ورزشی ممکن است متحمل شوند نیز مقاومت دارند. المان جلویی این نوع لنزها مجهز به کوتینگ فلورین هستند تا سخت‌تر لکه دار شوند و پاک کردن چربی از آن‌ها هم آسان باشد. علاوه بر این‌ها این لنزها معمولا قابلیت‌های دیگری مانند هود لنز بلند، حلقه اتصال به سه‌پایه چرخان و همچنین ویژگی‌های ضد سرقت نیز به همراه دارند.

دانستن اینکه لنزهای باکیفیت چه خصوصیاتی به همراه دارند یک مسئله است و استفاده صحیح از لنزهای سوپر تله‌فتو مسئله‌ای دیگر است. پرچالش‌ترین نکته در استفاده از این نوع لنزها، وزن سنگین و اندازه بزرگ آن‌ها است. همراه داشتن سه‌پایه، مونوپاد و یا حتی سه‌پایه‌های مجهز به گیمبال در استفاده از این لنزها ضرورت دارد. همچنین تکنیک‌های عکاسی مانند کنترل فوکوس، چگونگی تعقیب سوژ‌ه‌های متحرک و همچنین چکونه فشردن و رها کردن دکمه شاتر برای به حداقل رساندن لرزش دوربین از مهارت‌هایی است که با تمرین حاصل می‌شوند.

جغد کهنسال خاکستری
جغد کهنسال خاکستری ثبت شده با لنز EF 600mm f/4L IS II USM همراه با تله‌کانورتر 1.4x، دیافراگم f/5.6، سرعت شاتر 1/80 ثانیه و ایزو 1600 توسط David Speiser

برای نتیجه‌گیری حداکثر از این لنزها، باید قابلیت‌های آن‌ها را بشناسید و به خوبی تمرین کنید. دانش بر اینکه کی و چگونه از محدود کننده‌های فوکوس و تنظیمات پیش‌فرض فوکوس استفاده شود، موجب به ثبت رسیدن عکس‌های موفق‌تر می‌شود. همچنین در مورد تثبیت کننده تصویر و حالت‌های مختلف آن نیز باید دفترچه راهنمای لنز مطالعه کنید و بعد از شناخت قابلیت‌های آن حالت‌های مختلف تثبیت کننده تصویر را استفاده و تمرین کنید.

تله کانورتر
تله کانورتر

تله‌کانورترها

تله‌کانورترها یکی از ابزارهای مهم در استفاده از لنزهای تله‌فتو است. این مبدل‌ها موجب ۱.۴ و یا ۲ برابر شدن فاصله کانونی لنز می‌شوند و روشی مقرون به‌صرفه برای اضافه کردن قابلیت بزرگنمایی به لنز هستند تا بتوانید از پرسپکتیوهای متفاوتی عکاسی کنید. تله‌کانورترها همچنین بر روی لنزهای زوم نیز قابل استفاده هستند، اما باید در مورد سازگاری این مبدل‌ها با قابلیت‌های لنز خود، تحقیق کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده از تله‌کانورتر ها موجب کاهش نور ورودی به دوربین‌ می‌شوند، در نتیجه حداکثر گشودگی دیافراگم بالا در استفاده از این مبدل‌ها نکته بسیار مهمی است.

مرغ انجیر خوار
مرغ انجیر خوار ثبت شده با لنز EF 300mm f/2.8L IS II USM همراه با تله‌کانورتر ۲ برابری، دیافراگم f/6.3، سرعت شاتر 1/640 ثانیه و ایزو 800 توسط David Speiser

دوربین

دوربین شما نیز درست به اندازه خود لنز در کیفیت تصاویر تاثیر گذار است. برای مثال اگر یک لنز تله‌فتو را روی ۵ دوربین مختلف مانت کنیم و از سوژه‌ای در موقعیت یکسان عکاسی کنیم؛ نتایج مختلفی را دریافت خواهیم کرد و سرعت فوکوس، تعقیب سوژه، وضوح و بسیاری از عوامل دیگر نیز عملکرد متفاوتی خواهند داشت. اگر کسی در مورد یک لنز خاصی تعریف و یا انتقاد می‌کند، دلیل بر این نمی‌شود که آن لنز برای شما و روی بدنه دوربین شما عملکرد مشابهی داشته باشد. حتی بهترین لنزها نیز می‌توانند بر روی بعضی از دوربین‌ها عملکرد ایده‌آلی را از خود نشان ندهند. اگر دوربین و لنز هماهنگی لازم را نداشته باشند، نتیج تصاویر رضایت بخش نخواهند بود. تحقیق کردن؛ کلید انتخابی لنز ایده‌آل برای دوربین شما است.

 

عقاب
عقاب ثبت شده با لنز Tamron 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD، دیافراگم f/6.3، سرعت شاتر 1/800 و ایزو 800 توسط Lisa Langell

 

منبع: bhphotovideo

2 نظرات
  1. رضایی می‌گوید

    سلام تله کانورتر2xبرای لنز تله آئینه ای500mm مدل MTO Mc. 3M -5CA روسی با مانت پیچی m42 ازکدام فروشگاه داخلی تهیه کنم
    همچنین دوربین کانن دیجیتال دست دوم تمیز وارزان همراه با اداپتوری که با تله ی اشاره شده قابل استفاده باشد در دست دارید

    1. گروه نویسندگان می‌گوید

      سلام و وقت بخیر، لطفا با این شماره ۸۸۶۷۴۸۱۴ ۰۲۱ تماس بگیرید. برای اطلاع از موجودی محصولات دست دوم، می‌تونید این لینک https://www.pixel.ir/163-used-second-hand-gear و اینستاگرام پیکسل و هرازگاهی سر بزنید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.