گوپرو هیرو ۱۰ چه تفاوتی با گوپرو هیرو ۹ دارد؟

0 5,379

بررسی و مقایسه گوپرو هیرو ۱۰ و گوپرو هیرو ۹

 

کمپانی پرآوازه GoPro هفته گذشته از نسخه جدید دوربین‌های ورزشی خود رونمایی کرد. سپتامبر سال گذشته، این شرکت با معرفی گوپرو هیرو ۹، امکاناتی مانند نمایشگر دوم، لرزشگیر بهبود یافته و ضبط ویدئو 5K را به این محصول اضافه کرد. امسال نیز با معرفی گوپرو هیرو ۱۰، انتظار پیشرفت و بهبود وجود دارد. به همین منظور مقایسه‌ای میان GoPro Hero 9 Black و GoPro Hero 10 Black انجام شده تا این دو اکشن کمرای محبوب از نظر قیمت، طراحی، نمایشگر، عملکرد و طول عمر باتری در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

قیمت؛ گوپرو ۱۰ گران‌تر است

سال گذشته کمپانی گوپرو با معرفی دوربین ورزشی GoPro Hero 9 Black با قیمت ۴۲۹ پوند، خریداران را غافلگیر کرد. چرا که سال گذشته شاهد افزایش قیمت ۵۰ پوندی نسبت به نسل قبل بودیم. متأسفانه امسال نیز با معرفی GoPro Hero 10 Black، شاهد یک افزایش قیمت ۵۰ پوندی هستیم که در نهایت قیمت این محصول را به ۴۷۹ پوند رسانده است. قابل توجه است که این قیمت‌ها شامل اشتراک آنلاین GoPro نمی‌شوند.

طراحی؛ شباهت بسیار زیاد

از نظر ظاهری، دوربین ورزشی گوپرو ۱۰ شباهت زیادی به گوپرو ۹ دارد. البته این دقیقا همان چیزی است که طبق شایعات انتظار آن را داشتیم.

هر دو محصول ساختار بادوامی دارند، تا عمق ۱۰ متر ضد آب هستند و به نمایشگر جلویی مجهز شده‌اند. در نگاه اول بزرگترین تفاوتی که میان این دو نسل دیده می‌شود، لوگوی آبی رنگ در نسل جدید است. لوگوی گوپرو در GoPro Hero 9 به رنگ سفید بود که در نسل دهم آبی رنگ شده است.

محافظ لنز نسل جدید نیز به راحتی قابل تعویض است و ویژگی آبگریزی و ضد‌خش بودن آن بهبود یافته است.

نمایشگر؛ بهبود‌های کوچک

در زمینه نمایشگر، بروزرسانی‌هایی در این نسل جدید دیده می‌شوند. نمایشگر جلویی از پخش نرخ فریم‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند که برای مشاهده یکنواخت‌تر ویدئو‌های ضبط شده ایده‌آل است.

نمایشگر اصلی در GoPro Hero 10 Black پاسخدهی بیشتری نسبت به لمس دارد و به طور کلی عملکرد سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. قابلیت زوم لمسی در این نسخه نیز دیده می‌شود.

کار کردن با تنظیمات دوربین نیز سریع‌تر انجام می‌شود که این مسئله به لطف پردازنده جدید و سریعتر آن است.

عملکرد و قابلیت‌ها؛ پردازنده GP2

به جرئت می‌توان گفت بیشتر تغییرات، قابلیت‌های جدید و بهبود‌های قابل مشاهده در دوربین ورزشی گوپرو مدل GoPro Hero 10 Black مدیون پردازنده جدید GP2 است. پس از گذشت ۴ سال از معرفی پردازنده GP1 در گوپرو ۶، امسال این پردازنده جدید همه را شگفت‌زده کرده است.

پردازنده GP2 قابلیت ظبط ویدئو‌های 5.3K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دارد. ویدئو‌های 4K با حداکثر ۱۲۰ فریم بر ثانیه و ویدئوهای 2.7K با ۲۴۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند که برای تهیه تصاویر اسلوموشن بسیار مناسب است. برای مقایسه با گوپرو ۹ و به طور کلی پردازنده GP1 باید گفت، سرعت و عملکرد گوپرو ۱۰ با پردازنده GP2 دو برابر نسل‌ قبل است.

ویدئو معرفی گوپرو هیرو ۱۰ بلک:

 

 

الگوریتم‌های بهینه شده برای ویدئو شامل نقشه تناژ تصویر (LTM) در کاهش نویز سه بعدی (3DNR) سبب ایجاد تصاویری با جزئیات بیشتر و کنتراست بهتر شده‌اند. بافت‌ها با دقت بیشتری ثبت می‌ششوند و عملکرد کلی دوربین در شرایط کم نور بهبود یافته است.

قابلیت لرزشگیر دیجیتال HyperSmooth نیز به نسخه ۴ ارتقا پیدا کرده است. این ارتقا سبب عملکرد کلی بهتر لرزشگیر و افزایش محدودیت تنظیم سطح افق تا ۴۵ درجه شده است. برای مقایسه باید بدانید که گوپرو هیرو ۹ تنها تا ۲۷ درجه قابلیت تنظیم سطح افق را داشت.

تست ویژگی HyperSmooth 4.0 در گوپرو هیرو ۱۰| GoPro Hero 10 Black

 

پردازنده و حسگر جدید باعث شده تا ثبت تصاویر ۲۳ مگاپیکسلی با Gopro Hero 10 Black ممکن باشد. امکان استخراج عکس‌های ۱۹.۶ مگاپیکسلی از ویدئو‌های 5K نیز وجود دارد. برای مقایسه، گوپرو ۹ قابلیت عکاسی ۲۰ مگاپیکسلی داشت.

 

عمر باتری؛ ویژگی فضای ابری ذخیره‌سازی فایل‌ها

زمانی که GoPro Hero 9 Black در سال گذشته معرفی شد، ۳۰ درصد عمر باتری بیشتری را نسبت به نسل‌های پیشین خود ارائه می‌داد. گوپرو هیرو ۱۰ از همان باتری ۱۷۲۰ میلی‌آمپرساعتی نسل قبلی استفاده می‌کند و عملکرد خارق‌العاده آن را نیز به ارث برده است.

قابلیت جدید این دوربین امکان آپلود خودکار فایل‌های ذخیره شده بر روی فضای ابری ذخیره‌سازی است که به محض اتصال دوربین به شارژ، آغاز می‌شود.

ویژگی‌های HERO10 HERO9
عکاسی 20MP + SuperPhoto در حالت HDR 20MP + SuperPhoto در حالت HDR
فیلم‌برداری 5.3K60 + 4K120 + 2.7K240 5K30
پردازشگر GP2 GP1
تثبیت کننده تصویر HyperSmooth 4.0 HyperSmooth 3.0
تراز افق ۴۵ درجه ۲۷ درجه
لنزهای دیجیتال/ میدان دید (FOV) SuperView, Wide, Linear, Linear + Horizon-Leveling, Narrow, Digital Zoom SuperView, Wide, Linear, Linear + Horizon-Leveling, Narrow
نمایشگر جلویی نمایشگر رنگی ۱.۴ اینچی

(پیش نمایش زنده روان‌تر)

نمایشگر رنگی ۱.۴ اینچی
نمایشگر پشتی نمایشگر رنگی ۲.۷ اینچی

(صفحه لمسی با پاسخگویی حساس‌تر)

نمایشگر رنگی ۲.۷ اینچی
مادها Media Mod, Max Lens Mod, Display Mod, Light Mod Media Mod (HERO9 Black)
Max Lens Mod (HERO9 Black)
فیلم‌برداری در حالت TimeWarp TimeWarp 3.0 TimeWarp 3.0
حالت‌های رنگی Flat, Natural, Vibrant Flat, GoPro
فیلم‌برداری در حالت Night Lapse دارد دارد
Hindsight

(ضبط ویدیو ۳۰ ثانیه قبل از اقدام به ضبط)

دارد دارد
LiveBurst دارد دارد
برنامه‌دهی زمانی برای ضبط دارد دارد
مدت زمان ضبط دارد دارد
شورت‌کات قابل برنامه دهی روی صفحه نمایش دارد دارد
پخش زنده 1080p همراه با  HyperSmooth 4.0 1080p
قابلیت استفاده به عنوان وب‌کم دارد دارد
قابلیت ذخیره سازی تصاویر در فرمت RAW در تمام حالت‌های عکس‌برداری در تمام حالت‌های عکس‌برداری

 

نظر نهایی

اگر با هزینه بیشتر برای دوربین ورزشی مشکلی ندارید، ویژگی‌های جدید گوپرو هیرو ۱۰ این محصول را به گزینه‌ای ارزشمند تبدیل کرده است.

بخش وسیعی از این ویژگی‌ها مدیون پردازنده جدید GP2 است. در نتیجه لرزشگیر بهتر، نرخ فریم بالاتر، کیفیت بهتر تصاویر و عملکرد سریع‌تر دوربین GoPro Hero 10 Black جهشی بزرگ نسبت نسل قبل به حساب می‌آید که تغییری چشمگیر در ویدئو‌های شما ایجاد می‌کند.

منبع: trustedreviews.com

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.