نیکون و عاقبت بازی‌های جدید

4 1,724

شرکت نیکون با عرضهء دوربین‌های دی۸۰۰ و دی۶۰۰ در ماه‌های اخیر، دو اصل کلیدی بازی در میدان طراحی و ساخت دوربین‌های اس‌ال‌آر را دگرگون کرد: وضوح سنسور و قیمت‌گذاری. سنسور دی۸۰۰ وضوحی دارد که پیش از آن منحصر به دوربین‌های قطع متوسط بود (بدون در نظر گرفتن هیاهوهای تبلیغاتی نوکیا و امثالهم) و دی۶۰۰ قیمت دوربین‌های اس‌ال‌آر فول‌فریم را سی‌چهل درصد پایین کشید. هر دو این اتفاقات اهمیت اساسی داشت و دارد، زیرا قوانین جدیدی برای بازی وضع کرد.

مثلی هست که می‌گوید «به اندازهء کافی خوب‌بودن، دشمن عالی‌شدن است». این مثل حداقل در مورد طراحی و ساخت محصول کاملا صددرصد به جاست. بهترین محصولات بازیگران بزرگ میدان دوربین‌های اس‌ال‌آر در حال حاضر «به اندازهء کافی خوب» هستند. به اندازهء کافی خوب‌بودن کم‌هزینه‌تر و کم‌دردسرتر از عالی‌بودن است، پس خدا بدهد برکت! اما این برکت تا زمانی ادامه دارد که محصولی هنجارشکن و ممتاز در میدان وارد شود. آن‌گاه اشخاص به تکاپو می‌افتند. این طور است که دیدیم کانن بعد از عرضهء دوربین‌های فوق، احساس کرد هوا پس است و زلزله‌ای هشدار دهنده تخت پادشاهی‌اش را می‌لرزاند.

کانن در سال‌های اخیر میدان‌دار عرصهء دوربین‌های اس‌ال‌آر بوده است. محصولاتی چون ۱دی‌اس و ۵دی‌مارک۲ سیل پول و تحسین را برای این شرکت به ارمغان آورد. اما این نعمات معمولا باعث می‌شود که شرکت‌ها خود را ضدضربه بدانند و از لزوم دائمی طراحی و ساخت بهتر و بهتر غافل شوند، در عوض به فکر فتح بخش‌های بیشتری از بازار باشند و محصولاتی مختلف برای به دست آوردن طیف‌های گوناگون مشتری‌ها روی قفسه‌ها بگذارند. هر چه این روند شدیدتر شود، شاهد محصولات برجستهء کم‌تری خواهیم بود. من تصور می‌کنم که این بلایی است که کمابیش بر سر بخش دوربین کانن نازل شده و بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

ستون پنجم در این نبرد می‌دانید کیست؟ سونی! رقیبی جدی است که دوربین‌های خوبی می‌سازد، شرکت‌های باسابقه‌ای را خریده و درضمن سنسورهای تحسین شدهء دوربین‌های دی۶۰۰ و دی۸۰۰ را طراحی کرده و ساخته است. سونی با چنگ و دندان در میدان تلاش کرده و دوربین‌های عکاسی بسیار خوبی نیز ساخته است: سری ان‌ای‌اکس و سری آر اکس هم در بازار موفق بود و هم تحسین کارشناسان و کاردانان را به خود دید.

اما نبرد این غول‌ها چه نتایجی متحملی دارد؟ به نظر من:

۱. قیمت‌ اس‌ال‌آرهای رده متوسط پایین می‌آید.
۲. وضوح‌ سنسورها بیشتر می‌شود.
۳. تقاضای بازار برای لنزهای بهتر، اوج می‌گیرد.
۴. اس‌ال‌آرهای ضعیف و ابتدایی، کم‌رنگ می‌شود. این گروه تحت بمباران دوربین‌های بدون‌ آیینه عالی نیز هست.
۵. احتمالا سازندگان دوربین‌های مدیم‌فرمت احساس خطر می‌کنند و بنابراین در اندیشهء افزودن ویژگی‌ها و امتیازهای جدیدی به محصولات‌شان هستند.
۶. قیمت اس‌ال‌آرهای مرغوب حرفه‌ای بالاتر می‌رود؛ زیرا مشخصات آن‌ها به شکلی خواهد بود که با دوربین‌های رده متوسط مقایسه خواهند شد.

گرچه این بازی را نیکون شروع کرده، اما معلوم نیست برندهء آن چه شرکتی باشد. به نظر می‌رسد که سال آیندهء میلادی آبستن دوربین‌های مهمی است. 🙂

4 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    معمولا برنده همان آغاز کننده این نبرد است …..

  2. محمد می‌گوید

    کلا نیکون بی رقیبه چه در زمینه ی اپتیک و چه در زمینه ی دوربین کلا کانن رو باید با سونی مقایسه کرد نه با نیکون

  3. عارف می‌گوید

    اخه جناب اقای محمد شما باید بری فیلم 36تایی انالوگ بندازی تو رو چه به دیجیتال
    من خودم دوربین D90و D300Sنیکونو استفاده میکردم تو مدت 2 سال بعد رفتم ی 5D MARK IIگرفتم تازه فهمیدم عکاسی یعنی چی
    الان تو هالیوود بیشترین استفادشون دوربین رد و کانن راجب دوربین باید حرفه ای ها نظر بدن نه تو …
    من الان کلیپ حرفه ای میگیرم واسه پ م C اینم شمارمه قیمت پایه 3 تومان
    98930*******

  4. علیرضا می‌گوید

    متاسفانه تو ایران نیکون زیاد رایج نیست برعکس بازار امریکا و کانادا..

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.