معرفی آلپا سری۱۲-قسمت اول

0 1,423

پس از گذر از مراحل ابتدایی اخذ نمایندگی آلپا توسط گروه پیکسل (به عنوان تنها نماینده این شرکت در منطقه)، اکنون وظیفه خود می‌دانیم که به معرفی صادقانه این شرکت و محصولات آن بپردازیم. بی‌شک این معرفی راهی طولانی در پیش دارد و علاوه بر کمیت، انتظار می‌رود کیفیتی درخور شرکت آلپا و البته شایسته مشتریان و علاقه‌مندان به محصولات حرفه‌ای عکاسی داشته باشد. بدین‌ترتیب گروه پیکسل خود را موظف می‌داند در طی مدت زمانی منطقی و با توجه به اولویت اهمیت، محصولات این شرکت را به شکلی صادقانه به مشتریان و علاقه‌مندان معرفی نماید و در ادامه با ارائه محصولات این شرکت و خدمات مرتبط با آن، به سهم خود در راستای پیشرفت عکاسی حرفه‌ای کشور گام بردارد.

بدیهی است، معرفی کامل محصولات شرکتی همانند آلپا در یک متن، غیر منطقی است. از این رو متن پیش رو به معرفی شرکت و البته معرفی مختصر محصولات اصلی آن خواهد پرداخت و معرفی دقیق‌تر و تخصصی‌تر هر یک از محصولات را در متونی دیگر پی‌گیری خواهد نمود.

تاسیس شرکت آلپا:

شرکت Pignins SA  در سال ۱۹۱۸ در کشور سوئیس تاسیس شد که با توجه به سنت محلی، بر ساخت قطعات ساعت متمرکز شد. این شرکت در سال ۱۹۴۴ اولین دوربین ۳۵ م‌م خود را با نام ALPA-Reflex Model C به بازار عرضه کرد. شرکت پیگنینز تا سال ۱۹۹۰ به فعالیت خود ادامه داد و آخرین دوربین 35م‌م عرضه شده خود را  ALPA 11  نامیده بود. در سال ۱۹۹۶ شرکت Capaul & Weber  پس از تلاش‌های طولانی مدت، موفق شد تمامی حقوق نام تجاری آلپا را به انحصار خود درآورد.

ALPA SLR

صاحبان جدید با هدف حفظ کیفیت و دقت دوربین‌های انعکاسی آلپا، ‌فعالیت شرکت را در عرصه عکاسی ادامه دادند. اما شروع کار دوباره آلپا با گامی بلند آغاز شد، آن‌ها در آغازِ کار خود، پا به عرصه دوربین‌های قطع‌متوسط گذاشتند. در این راستا آن‌ها در ۱۸ آپریل ۱۹۹۶ دامین alpa.ch را ثبت کرده و وب‌سایت خود را راه‌اندازی نمودند. در ادامه این شرکت در فوتوکینا ۹۸، دو دوربین قطع‌متوسط خود را به بازار عرضه نمود و به طور رسمی وارد عرصه دوربین‌های قطع‌متوسط شد. آلپا دوربین‌های جدید خود را با نامی به همراه شماره ۱۲ عرضه کرد که احتمالا اشاره به یک سری بعد از دوربین ALPA 11 دارد. یکی از این دو دوربین امکان حرکت لنز نسبت به حسگر را نیز فراهم آورده بود که در واقع سبب شد آلپا علاوه بر عرصه دوربین‌های قطع متوسط، ‌به عرصه دوربین‌های تکنیکی نیز وارد شود.

این شرکت  تا سال ۲۰۰۵، دوربین جدیدی به بازار عرضه نکرد، اما بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ ، پنج دوربین جدید به بازار معرفی نمود. به دلیل دقت ساخت و تطبیق‌پذیری بسیار بالای این محصولات با تکنولوژی‌های جدید مانند بک‌های دیجیتال،‌ امروزه تمامی این دوربین‌ها هم‌چنان عرضه می‌شوند.

معرفی دوربین‌های آلپا:

آلپا دوربین‌های خود را این‌گونه معرفی می‌کند:

دوربین‌های آلپا ابزارند؛ یکی از با کیفیت­‌ترین ابزارهای دقیقی که توسط صنعتگرانی پرشور برای گروه کوچکی از افراد خبره ساخته شده‌اند. دوربین‌هایی در این سطح، بسیار شبیه به آلات موسیقی، به انگشتان و البته چشمان اساتیدی خبره نیاز دارند. به بیان دیگر این دوربین مناسب عکاسانی است که به عملکردهای خودکار دوربین احتیاجی ندارند و به جریان تولید متوالی مدل‌های جدید چندان اهمیتی نمی‌دهند. دوربین‌های آلپا، همانند تمامی ابزارآلات باکیفیت، از طراحی، کیفیت مواد و ساخت درجه یک بهره می‌برد. بدین ترتیب انتظار می‌رود اساتید عکاسی با در دست داشتن چنین ابزاری بتوانند به نتایجی بسیار فراتر از عکس‌های معمول دست یابند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دوربین‌های آلپا بهترین و تطبیق‌پذیرترین دوربین در نوع خود (دوربین‌های تکنیکی) هستند و البته برای بسیاری از عکاسان این دوربین‌ها زیباترین و خواستنی‌ترینِ دوربین‌ها نیز هستند: “…      توصیف حس استفاده از این دوربین برای هر کسی که با آن کار نکرده تقریبا غیر ممکن است– باید گفت که آلپا کیفیت ساخت دوربین‌ها را به وضوح ارتقا داده است. این که بگوییم این دوربین تنها یک دوربین زاویه باز مانند دیگر دوربین‌ها است، مانند این است که بگوییم یک هواپیمای جنگنده مانند دیگر هواپیماها است. همه  چیز این دوربین تا حد امکان خوب ساخته شده و البته از آن هم فراتر رفته است؛ این دوربین جادو شده!” (راجر هیکس) در حال حاضر چیز دیگری نیست که بتوانیم به این توصیف اضافه کنیم.

آلپا همانند بسیاری دیگر از سازندگان دوربین‌های قطع‌متوسط و دوربین‌های تکنیکی، خود لنز و حسگر تولید نمی‌کند، ‌در عوض با شرکت‌های پیشرو این عرصه‌ها همکاری دارد. در این راستا دوربین‌های آلپا از تمامی بک‌های دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کند. در مورد لنز هم باید گفت سازندگانی هم‌چون اشنایدر و رودنشتوک، تحت کنترل بسیار دقیق آلپا، لنزهایی ویژه و حتی انحصاری برای این دوربین‌ها ساخته‌اند.

هم‌چنین عکاسان در ابتدا، شاهد حضور لنزهایی اسطوره‌ای بر روی دوربین‌های آلپا بودند! زایس،‌ لنز فوق‌العاده 38 م‌م بیوگون خود را که تنها بر روی هاسلبلاد SWC قرار داده بود، در اختیار آلپا گذاشت، با این تفاوت که لنز زایس به بدنه هاسلبلاد چسبیده بود،‌ اما لنز طراحی شده برای آلپا از آن جدا می‌شد. هر چند امروزه لنز‌های مخصوص بک‌های دیجیتال باکیفت‌تر از لنزهای قدیمی هستند و حتی برخی لنزها با فاصله کانونی کم‌تر (مانند 23 م‌م) ساخته شده‌اند، اما هنوز عکاسی با لنزها و دوربین‌های اسطوره‌ای جذابیت خاص خود را دارند!

آلپا هم‌چنین مبدل‌های تیلت/سوینگ ارائه داده است که با استفاده از آن می‌توان از قابلیت کنترل فوکوس بر روی بسیاری از لنزها استفاده نمود. تفاوت مبدل تیلت/سوینگ دوربین آلپا با مبدل‌های مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر در این است که به دلیل امکان استفاده از مبدل‌های اتصال لنز کوتاه و بلند، امکان استفاده برای موضوعات دور و نزدیک وجود دارد. در دیگر دوربین‌ها، مبدل قرار گرفته میان لنز و دوربین سبب از دست رفتن فوکوس موضوعات دور دست می‌شود، در برندهایی مانند هاسلبلاد، این مشکل با افزودن المانی اپتیکی در مبدل تیلت/شیفت برطرف شده است که به طبع برای تمامی لنزها بهینه نشده است. مبدل آلپا بدون افزودن المان اپتیکی به حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند و با استفاده از مبدل‌های مناسب،‌ فوکوس بی‌نهایت نیز امکان‌پذیر است.

Tilt/Swing adapter

در انتها باید گفت،‌ صرف وجود حرکات دوربین و مبدل‌های تیلت/سوینگ، مسبب جدا شدن آلپا از دیگر دوربین‌های قطع متوسط نیست،‌ همان‌گونه که آلپا ادعا می‌کند این دوربین‌ها مناسب عکاسانی حرفه‌ای است که در پی سبک و کیفیتی هستند که یافتن آن در دوربین‌هایی با تولید انبوه غیر ممکن است. این کیفیت علاوه بر دقت ساخت فوق‌العاده آلپا، مرهون سیستم یک‌پارچه دوربین‌های سری 12 نیز هست.

قسمت دوم این متن به بررسی دوربین‌های آلپا سری ۱۲ و بیان مختصر ویژگی‌های هر یک از این دوربین‌ها خواهد پرداخت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.