مقایسه‌ی فلاش ایندرا 500 فوتیکس با پروفوتو بی1- بخش سوم

0 1,369

متون پیشین به مقایسه‌ی ساختار و پارامترهای مرتبط با نور دو فلاش فوتیکس ایندرا500 و پروفوتو بی1 پرداخت. متن پیش رو به مقایسه‌ی این دو فلاش در کارکردهای عملی‌تر مانند استفاده در داخل استودیو، استفاده در خارج از استودیو، کیت‌ فلاش، سیستم‌های سازگار و… خواهد پرداخت.

از آن‌جایی که فلاش بی‌1 تنها با باتری کار می‌کند،‌ ابتدا به مقایسه‌ی این دو فلاش در خارج از استودیو می‌پردازیم. همان‌طور که در پیش از این اشاره شد، بیش‌ترین  تفاوت این دو فلاش در خارج از استودیو، ساختار یک‌تکه‌ی بی1 در مقایسه با ساختار دوتکه‌ی ایندرا500 است. این اختلاف بیش از آن که به امکان جابه‌جایی فلاش مرتبط باشد –که در این صورت هریک از این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند- به امکان تغذیه‌ی فلاش توسط باتری بستگی دارد. ایندرا 500 به مدد باتری مجزا، این امکان را فراهم می‌آورد که کاربر با استفاده از یک باتری، دو هد فلاش را تغذیه کند. این تمهید در کنار کابل‌های 5 متری ایندرا، تقریبا پاسخ‌گوی تمام نیازهای کاربر در محیط خارج از استودیو است. بدین‌ترتیب ایندرا500 گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تر از بی1 است؛ نه تنها به این دلیل که یک فلاش ایندرا500 از یک فلاش بی1 ارزان‌تر است، بلکه هم‌چنین ‌به دلیل این که امکان ارتقاء آن تنها با یک هد فلاش وجود دارد.  این در حالی است که در هنگام افزودن یک هد اضافه به سیستم بی1، کاربر می‌تواند تنها در خرید لوازمی از قبیل شارژر صرفه‌جویی کند.

phottix-jorunal
عکاسی با فلاش ایندرا

phottix-indra500-ttl-monolight-kit-with-battery-pack-ph00315-b-h-361806

نکته‌ی دیگر در مورد کاربر این فلاش‌ها در خارج از استودیو، ‌قدرت باتری آن‌ها است. باتری ایندرا500،‌ 360 تخلیه‌ی کامل یک هد را امکان‌پذیر می‌کند که بدیهی است در صورت استفاده از دو هد این عدد به نصف کاهش می‌یابد. در مقابل باتری بی1 امکان 220 تخلیه‌ی با قدرت کامل را فراهم می‌آورد. در این مقایسه باید مزیت شارژر فندکی پروفوتو را در این باره متذکر شد که البته با جریان نسبتا اندک 1.8 آمپر، به مدت زمان نسبتا طولانی‌تری برای شارژ باتری بی1 نیاز دارد؛ این درحالی است که چنین امکانی برای ایندرا500 وجود ندارد و تنها با برق شهری شارژ می‌شود.

نکته‌ی آخر در مورد استفاده‌ی این دو فلاش در خارج از استودیو به سیستم نورپردازی آن‌ها باز می‌گردد. در مورد پروفوتو –اگر از ژنراتورهای سازگار با باتری بسیار گران‌قیمت آن صرف نظر کنیم- فلاش بی1 با فلاش‌های بی1 و بی2 سازگار است. در واقع این محدودیت به فلاش‌تریگر پروفوتو باز می‌گردد. در مقابل ایندرا500 و فلاش‌تریگر اودین، علاوه بر فلاش‌های استودیویی فوتیکس، با بسیاری از فلاش‌های روی‌دوربین فوتیکس، نیکون، کانن، نایسین و… نیز سازگار است. بدین‌ترتیب اگر یک عکاس برای عکاسی در خارج از استودیوی خود از فلاش‌های روی دوربین بهره می‌برد و به فلاشی پرقدرت‌تر نیاز دارد، فوتیکس سیستم نورپردازی هماهنگ‌تری را در اختیار او قرار می‌دهد، اما در صورتی که فرد بخواهد تنها به فلاش‌های استودیویی سازگار با دوربین اکتفا کند، نیاز چندانی به درنظر گرفتن سیستم نورپردازی دو سازنده نیست و کافی است تنها به مقایسه‌ی فلاش‌ها بپردازد.

robert scott
عکاسی با دو فلاش ایندرا و یک فلاش نیکون

در مورد بهره‌بری از فلاش در داخل استودیو،‌ به مقایسه‌ای متفاوت نیازمندیم. چرا که احتمال استفاده از تنها یک فلاش در استودیو بسیار کم است. از این رو باید بیش از فلاش بر کیت فلاش و سیستم نورپردازی متمرکز شویم. اولین بخش مقایسه در استودیو بی‌شک به سازگاری ایندرا500 با برق شهری و عدم سازگاری بی1 با آن است. هم‌چنین همان‌طور که اشاره شد،‌ مبدل برق شهری ایندرا، امکان تغذیه‌ی هم‌زمان دو فلاش را فراهم می‌آورد. بنابراین اگر مبنا را بر استفاده‌ی این فلاش‌ها – و نه این فلاش‌ها در کنار فلاش‌های دیگر- قرار دهیم، ایندرا500 گزینه‌ای منطقی‌تر به نظر می‌رسد. بدیهی است کاربر می‌تواند از بی1 به همراه چند باتری استفاده کند و باتری‌های اضافه را همواره شارژ شده نگه دارد. لازم به ذکر است پرفوتو شارژر 4.5 آمپری به بازار عرضه کرده است که در مدت یک ساعت،‌ باتری بی1 را به طور کامل شارژ می‌کند.

ph81611

 

اما مقایسه‌ی این دو فلاش در داخل استودیو کمی پیچیده‌تر از این مقایسه‌ی ابتدایی است. همان‌گونه که اشاره شد، یک عکاس حرفه‌ای اغلب به جای انتخاب فلاش، یک سیستم نورپردازی را انتخاب می‌کند. حال اگر عکاس  بیشتر تمرکز خود را بر عکاسی داخل استودیو معطوف کرده باشد و بخواهد از محصولات پروفوتو بهره ببرد، ‌احتمالا باید کیتی تلفیقی از فلاش‌های دی1 وبی1 را انتخاب ‌کند. در غیر این صورت باید تعداد نسبتا زیادی باتری اضافه برای فلاش‌های بی1 خود خریداری کند. در مقابل و در صورت استفاده از ایندرا500،‌ کاربر باید مبدل برق شهری را به صورت جداگانه تهیه کند. تفاوت این دو سیستم در سازگاری کامل فلاش‌های فوتیکس با قابلیت تی‌تی‌ال و هم‌زمانی سریع است،‌ در حالی که فلاش دی1 فاقد این قابلیت است. هم‌چنین دی1 با فرستنده‌ی تی‌تی‌ال پروفوتو سازگار نیست و کاربر باید از فلاش‌تریگر دستی پروفوتو ایر بهره ببرد.

به طور کلی باید گفت در مقایسه‌ی دو فلاش فوتیکس ایندرا500 و پروفوتو بی1، ایندرا عمل‌کرد بهتری در استودیو دارد. اما اگر به عملکرد پروفوتو و فوتیکس در استودیو توجه کنیم،‌ پروفوتو با داشتن ژنواتورهای و شکل‌دهنده‌های فوق‌العاده به مراتب سیستم نورپردازی حرفه‌ای‌تری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته هزینه‌ی به مراتب بالاتری دارد.

شما می‌توانید نمونه عکس‌های محصولات فوتیکس را در اینستاگرام فوتیکس و نمونه‌عکس‌های پروفوتو را در اینستاگرام شرکت نوین تجارت پارسیان مشاهده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.