راهنمای خرید لنز ماکرو

8 7,624

بدون شک هر شخصی که حتی اندکی هم به عکاسی علاقه‌مند باشد برای یک‌بار هم که شده تلاش کرده با دوربین حرفه‌ای و یا حتی دوربین گوشی موبایل خود عکس‌های کلوزآپ از گل‌ها، حشرات، اسباب‌بازی، زیورآلات و یا هر سوژه‌ای دیگر بگیرد. اغلب هم انتظار داریم عکسی که می‌گیریم شباهت زیادی به یکی از همان عکس‌های خوش رنگ‌و‌لعابی که در اینترنت یا پیج عکاسان معروف دیده‌ایم داشته باشد. عکاسی کلوزآپ یا ماکرو یک شاخه از عکاسی است که قواعد و شرایط مختص خود را دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اولین گام برای ثبت یک عکس ماکروی حرفه‌ای، داشتن یک لنز ماکرو است. از آنجایی که لنزهای ماکرو از حداقل فاصله فوکوس بالایی برخوردار هستند این امکان را می‌دهند تا از فاصله‌ای بسیار نزدیک بر روی سوژه خود فوکوس کنید و این مسئله یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای ثبت یک عکس ماکروی مطلوب و قابل قبول به آن نیاز دارید. از طرفی دیگر این لنزها تبحر زیادی در به تصویر کشیدن جزئیات سوژه از فاصله‌ای نزدیک دارند.

قبل از آنکه مستقیماً به معرفی بهترین لنزهای ماکروی موجود از برندهای مختلف بپردازیم بهتر است آشنایی بیشتری با این شاخه از لنزهای عکاسی داشته باشیم.

لنزهای ماکرو

همان‌گونه که در بالا بدان اشاره شد، لنزهای ماکرو به لنزهایی گفته می‌شود که از حداقل فاصله فوکوس بالایی برخوردار هستند. رسالت اصلی لنزهای ماکرو این است که اجسام یا هر نوع سوژه کوچکی را در مقیاسی بزرگ‌تر از آنچه که هستند به تصویر بکشند. به عبارت دیگر اگر قصد داشته باشید تصویر سوژه‌ای را با ابعادی بزرگ‌تر از سایز واقعی‌اش به ثبت برسانید باید از لنزهای ماکرو کمک بگیرید. اما ضریب یا نسبت بزرگنمایی در لنزهای ماکرو متفاوت است. برای مثال لنزی که تصویر سوژه را با همان ابعادی که هست به ثبت می‌رساند دارای نسبت بزرگنمایی 1:1 است. یا لنزی که تصویر سوژه را با ابعاد دو برابری ثبت می‌کند لنزی با نسبت بزرگنمایی 2:1 است. بسیاری از لنزهای ماکرو از همین دو ضریب نام‌برده شده بهره می‌برند و به عبارتی دیگر نسبت بزرگنمایی 1:1 و 2:1 در میان لنزهای ماکرو بسیار عمومی‌تر هستند.

البته به این نکته دقت باشید که لنزهای متعددی در بازار وجود دارد که برخی از آن‌ها مثل لنز‌های زوم برای عکاسی ماکرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید با یک لنز زوم عکس‌های ماکرو بگیرید حتماً ضریب بزرگنمایی لنز مورد نظر را بررسی کنید.

لنزهای ماکرو علاوه بر حداقل فاصله فوکوس بالا، از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار هستند. بسیاری از این لنزها بجای داشتن میدان فوکوس خمیده دارای میدان فوکوسی تخت هستند. میدان خمیده به معنای شارپ‌تر بودن مرکز تصویر نسبت به لبه‌های آن می‌باشد که به دلیل فوکوس لنز بر روی مرکز تصویر است. ولی در لنزهای ماکرو به لطف میدان فوکوس تخت، تصویری با فوکوس یکنواخت بر روی تمام کادر را شاهد هستیم.

final_wddiagram

فاصله کانونی

فاصله کانونی نیز از دیگر مواردی است که هنگام خرید یک لنز ماکرو باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید این تصور را داشته باشید که فاصله کانونی بیشتر، بزرگنمایی بیشتر را برای شما در پی خواهد داشت ولی در حقیقت این‌طور نیست چرا که اکثر لنزهای ماکرو با فاصله کانونی‌های مختلف نسبت بزرگنمایی 1:1 را ارائه می‌دهند.

تنها تفاوتی که هنگام استفاده از یک لنز نرمال یا واید ماکرو و یک لنز ماکرو تله‌فوتو با آن مواجه می‌شوید به همان حداقل فاصله فوکوس ختم می‌شود که در اصطلاح به آن “Working Distance” می‌گویند. لنزی با فاصله کانونی بیشتر در حقیقت Working Distance بهتری را برای عکاسان در دسترس قرار می‌دهد. Working Distance بیشتر این امکان را فراهم می‌آورد تا از فاصله‌ای‌ دورتر بر روی سوژه خود فوکوس کنید. اگر تجربه عکاسی ماکرو داشته باشید حتماً به این موضوع برخوردید که هنگام نزدیک شدن بیش از حد به سوژه بر روی آن سایه ایجاد می‌گردد. حال اگر لنزی که با آن عکاسی می‌کنید دارای Working Distance بیشتری باشد می‌توانید اندکی از سوژه مورد نظر فاصله گرفته و از کمی دورتر بر روی آن فوکوس کرده و عکس را به ثبت برسانید.

تا به اینجا از مزایای لنز ماکرو با فاصله کانونی بالا گفتیم. اما آیا لنزهای ماکرو با فاصله کانونی کم‌تر نیز نسبت به لنزهای مشابه با فاصله کانونی بیشتر مزیت‌هایی دارند؟ جواب این سؤال مثبت است. لنزهای ماکرو با فاصله کانونی کم‌تر در واقع لنزهایی سبک‌تر، کوچک‌تر و البته ارزان‌تری نسبت به لنزهای ماکرو با فاصله کانونی بیشتر بشمار می‌روند. همچنین این لنزها همان سطح از بزرگنمایی را ارائه می‌دهند و از این حیث نیز با لنزهای ماکروی دسته اول تفاوتی ندارند. اگر به طور تفریحی و تفننی عکاسی ماکرو می‌کنید شاید خرید یک لنز ماکروی سبک و کوچک با هزینه‌ای کم‌تر برایتان انتخاب بهتری باشد پس بهتر است به سراغ لنزی ماکرو با فاصله کانونی کم‌تر بروید.

معرفی برخی از بهترین لنزهای ماکرو

canon_1

Canon

کانن در حال حاضر بیش از 5 لنز ماکرو معرفی کرده است. اولین لنزی که قصد معرفی آن را داریم لنز MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro است که دارای ضریب بزرگنمایی 5:1 می‌باشد. علاوه بر این لنزهای EF-S 60mm f/2.8 Macro USM و EF 100mm f/2.8 Macro USM با ضریب 1:1 از دیگر لنزهای این کمپانی است که با توجه به توضیحات اشاره شده در بالا می‌توانید مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید. به این موارد لنزهای فوق‌العاده و افسانه‌ای سری L را نیز اضافه کنید. کانن دو لنز ماکرو سری L را با ضریب بزرگنمایی 1:1 نیز معرفی کرده است که از یکی از آن‌ها از سیستم لرزشگیر اختصاصی این کمپانی بهره می‌برد. دو لنز اشاره شده لنزهای EF-S 100mm f/2.8L Macro IS USM و EF 180mm f/3.5L Macro USM هسنتد.

nikon-105

Nikon

نیکون لنزهای ماکروی متعددی را معرفی کرده که هر شخص با هر نوع نیازی می‌تواند حداقل یک انتخاب از میان آن‌ها داشته باشد. افرادی که از دوربین‌های فرمت DX استفاده می‌کنند می‌توانند به سراغ لنزهای AF-S DX Micro-NIKKOR 40mm f/2.8G و AF-S DX Micro-NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR بروند که لنز دومی از سیستم لرزشگیر نیز بهره می‌برد. همچنین هر دو لنز دارای ضریب بزرگنمایی 1:1 هستند. یکی دیگر از لنزهای ماکروی محبوب نیکون مدل Micro-NIKKOR 105mm f/2.8 می‌باشد که دارای فوکوس دستی و ضریب بزرگنمایی 1:2 است. لنز AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED با ضریب 1:1 نیز گزینه دیگری می‌باشد که به لرزشگیر مجهز شده است. در میان لنزهای ماکرو با فاصله کانونی نرمال لنز Micro-NIKKOR 55mm f/2.8 می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. لازم به اشاره است که این لنز دارای ضریب بزرگنمایی 1:2 بوده و از امکان فوکوس دستی بهره‌مند می‌باشد. از دیگر لنزهای قابل انتخاب نیکون می‌توان به لنزهای AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D با ضریب 1:1، لنز AF-S Micro-NIKKOR 60mm f/2.8G ED و AF Micro-NIKKOR 200mm f/4D IF-ED اشاره داشت.

sigma_3

Sigma

در میان لنزهای ماکروی سیگما دو لنز 70mm f/2.8 EX DG Macro و لنز 180mm f/2.8 APO Macro EX DG OS HSM با نسبت بزرگنمایی 1:1 وجود دارد که به طور اختصاصی برای دوربین‌های مانت F نیکون طراحی و ساخته شده است. لنز Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM نیز برای دوربین‌های سیگما، نیکون F، کانن EOS و سونی در دسترس است. برای افرادی که به دنبال فاصله کانونی بیشتر هستند لنز Sigma 150mm f/2.8 EX DG OS HSM APO با ضریب بزرگنمایی 1:1 و مانت‌های مختلف برای دوربین‌های سیگما، کانن، نیکون و سونی وجود دارد. در میان لنزهای زوم این کمپانی نیز لنز 70-300mm f/4-5.6 در دو نسخه APO DG و DG با ضریب 1:2 به چشم می‌خورد که هر دو نسخه آن برای دوربین‌های سیگما، سونی، کانن، پنتاکس و نیکون موجود است.

tamron-60

Tamron

در میان لنزهای ماکرو ساخت کمپانی تامرون نیز گزینه‌های عالی یافت می‌شود که ارزش خرید بالایی دارند. یکی از این لنزها مدل SP 60mm f/2 Di II Macro با نسبت بزرگنمایی 1:1 می‌باشد که برای دوربین‌های کانن، نیکون و سونی قابل تهیه است. این شرکت دو لنز ماکرو 90 میلی‌متر نیز معرفی کرده که هر دو دارای نسبت بزرگنمایی 1:1 است. اولی لنز 90mm f/2.8 SP AF Di Macro نام دارد که با مانت‌های مختلف برای دوربین‌های کانن، سونی، نیکون و پنتاکس عرضه شده است و دومی لنز جدیدتر مدل 90mm f/2.8 SP Di Macro VC USD می‌باشد که به سیستم لرزشگیر تصویر مجهز شده و برای دوربین‌های نیکون، کانن و سونی در دسترس است. اگر دنبال فاصله کانونی بیشتر هستید نیز از لنز SP AF 180mm f/3.5 Di LD IF Macro با نسبت بزرگنمایی 1:1 غافل نشوید. این لنز هم با مانت‌های مختلف برای دوربین‌های سونی، کانن و نیکون موجود است.

tokina_2

Tokina

لنز مدل 100mm f/2.8 AT-X M100 AF Pro D Macro لنزی ماکرو ساخت کمپانی توکینا است که دارای ضریب بزرگنمایی 1:1‌ بوده و برای دوربین‌های نیکون و کانن معرفی شده است.

ziess

 

Zeiss

علاقه‌مندان به لنزهای زایس نیز بد نیست بدانند که در میان لنزهای معرفی شده از جانب این کمپانی نام چند مدل لنز ماکرو نیز به چشم می‌خورد. اولین مدل که یک لنز ماکروی نرمال است لنز Zeiss Milvus 50mm f/2M با ضریب بزرگنمایی 2:1 می‌باشد. نسخه ZF.2 این لنز برای دوربین‌های نیکون و نسخه ZE آن برای دوربین‌های مانت EF کانن قابل استفاده است. لنز Milvus 100mm f/2 با نسبت بزرگنمایی 1:2 نیز برای دوربین‌های کانن و نیکون در دسترس است. لنز کلاسیک 50mm f/2.0 Marko-Planar با ضریب 1:2 نیز دیگر لنز ماکروی این کمپانی است.

samyang-100mm-f28-ed-umc-macro-for-canon

 

Samyang

برای طرفداران لنزهای سامیانگ نیز لنز Samyang 100mm f/2.8 ED UMC با نسبت بزرگنمایی 1:1 تنها گزینه در دسترس است که برای دوربین‌های EF کانن، F نیکون، پنتاکس K و سونی A قابل تهیه است.

8 نظرات
  1. parastoo می‌گوید

    با سلام
    من عکاس نیستم و رشته اصلیم کامپیوتر ولی علاقه به عکاسی دارم چند وقته تصمیم گرفتم یک دوربین حرفه ایی که برای مبتدیان هم خوب باشه تهیه کنم
    با بررسی از در اینترنت دو مدل دوربین
    canon d700
    nikon d5300
    گزینش کردم
    شما می تونید راهنمایی کنید با حدود قیمت 2 تومن چه مدلی بهتر است در ضمن خوشحال می شوم نظرتونو در مورد این دو مدل بدونم

    1. بهروز می‌گوید

      سلام دوست عزیز من به عنوان یه عکاس که تقریبا ١٢ساله که حرفه ای کار می کنم
      هر دو دوربینی که شما مورد نظرتون هست خوب برای شروع
      اما من به شما یه پیشنهاد دارم و اون هم اینه که از این دو دوربین بگذرین و یه دوربین فول فرم تهیه کنید که شما به عکاسی فول فرم عادت کنید .
      من به شما دوربین D90با لنز ١٨-١٣۵ را پیشنهاد می کنم.
      دوربین D90 نیکون یه دوربین حرفه ای قدیمی است
      که شما رو برای عکاسی به چالش می کشه
      و از شما می خواد که یه عکس عالی بگیرید.

      اگر صرفا فقط می خواهید دوربینی داشته باشید برای عکاسی دنبال دوربین حرفه ای نروید و یه کامپکت تهیه کنید
      دوربینهای حرفه ای عشق می طلبند و عاشق عکاسی می خواهند اگر عشق نباشه شما خسته میشین و دوربین شما فقط یه وسیله تزیینی در اتاقتون خواهد بود.

      درباره هر دو دوربینی که شما فرمودید خوب هستند و در یک سطح هستند
      و سطح مبتدی هالف فرم هستند هر دو هم DSLR هستند
      اما اگر می خواهید عکاس شوید با یک دوربین حرفه ای شروع کنید
      که قیمت نسبتا خوبی داره و بسیار کمک شماست.
      موفقیت شما رو آرزو دارم.

      1. شهروز می‌گوید

        اقای بهروز شما مدعی هستید که عکاس حرفه ای تشریف دارید اما هنوز نمیدونید که d90 یه دوربین کراپ سنسور هست ؟!
        و اینکه کلمه درست فول فریم هست و نه فول فرم.
        با این حال و احوالتون پیشنهاد تخصصی میدید.واقعا جای تاسف داره که هر کسی کمی از هر چیزی سر رشته داره فکر میکنه دیگه ب سر حد دانش اون رشته رسیده.

        1. مهدی می‌گوید

          والا به خدا . جالب تر اونکه لنز کات فریم ۱۸-۱۳۵ رو پیشنهاد میده که برای کات فریم ساخته شده.

        2. مرتضی عبدی می‌گوید

          همینها هستن که عروس دامادها رو بیچاره کردن، پول هنگفت هم میگیرن

  2. واعظ می‌گوید

    دوربین d5300nikon برای عکاسی نیمه حرفه ای فوق العاده است تو
    خریدش شک نکن با لنز ۱۸ـ۱۴۰ و یه لنز ماکرو

  3. سهیل می‌گوید

    دوستان هنوز فرق حرفه ای و اماتورو نمیدونن و فکر میکنن حرفه ای به کسی که سطح کارش بالاست گفته میشه

  4. ایمان می‌گوید

    سلام دوستان من دندانساز هستم و برای کارم نیاز به دوربینی دارم که از دندان و دهان بیمار عکس بگیرم که البته نیاز به لنز ماکرو هم دارم اما متاسفانه نه از دوربین اطلاعاتی دارم و نه از عکاسی اما به هر حال میخوام شروع کنم میشه راهنمایی بفرمایید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.