اتاق خواب تاریک؛ بررسی مجموعه عکس‌های اتاق تاریک ابلاردو مورل

0 2,914

ابلاردو مورل Aberlado Morell در ۱۹۴۸، در هاوانا به دنیا آمد. در ۱۹۶۲ زمانی که کوبا یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های خود را تجربه می‌کرد او به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. ابلاردو در سال ۱۹۷۷ از کالج Bowdin فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن مدرک ارشد هنر MFA خود را از دانشگاه Yale دریافت کرد.

کار‌های این عکاس هنرمند در بسیاری از موزه‌ها و نمایشگاه‌های معتبر به نمایش درآمده است که در میان آن‌ها می‌توان به موزه هنر مدرن آمریکا MOMA و موزه متروپولیتن و یا موزه ویکتوریا آلبرت لندن اشاره کرد.

در ادامه یکی از مجموعه‌های مورل به نام Camera Abscura را بررسی خواهیم کرد:

مورل این مجموعه را در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ خلق کرده است و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته است. او خود در مورد این آثارش می‌نویسد:

“اولین تجربه عکاسی من با استفاده از تکنیک Camera Abscura در اتاق خواب خودم که تا حد امکان تاریک شده بود در سال ۱۹۹۱ اتفاق افتاد. من تمام پنجره‌ها را با یک کاور پلاستیکی مشکی پوشاندم تا به تاریکی کامل برسم و بعد سوراخ کوچکی را در یکی از کاور‌ها ایجاد کردم. این سوراخ ورودی پرتو‌های نوری بود که منظره بیرون پنجره را به صورت وارونه بر روی دیوار مقابل می‌انداخت. تنها چیزی که لازم داشتم تا این تصویر عجیب را ثبت کند یک دوربین قطع بزرگ بود. دیافراگم را تنظیم کرده و بر روی تصویر فوکوس کردم و فیلم را اکسپوز کردم. ۵ تا ۱۰ ساعت زمان لازم بود که تصویر با وضوح کامل بر روی فیلم ثبت شود. به مرور زمان این پروژه را در مکان‌های مختلف و اتاق‌خواب‌های متفاوت ادامه دادم. یکی از انگیزه‌هایی که من را همیشه به گرفتن چنین عکس‌هایی ترغیب کرده است ارتباط و ادغام فضای بیرون و داخل اتاق است که برای من فضای بسیار عجیبی به نظر می‌رسد. چند سال پیش برای بهبود کیفیت کار‌هایم از فیلم رنگی‌ برای ثبت عکس‌های استفاده کردم و برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از عدسی‌های مختلفی برای تشکیل تصویر بر روی دیوار استفاده کردم تا وضوح و کیفیت تصویر بهبود یابد. در حال حاضر از یک منشور نیز استفاده می‌کنم تا تصویر به صورت وارونه بر روی دیوار تشکیل نشود… .”

برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر بر روی آن کلیک کنید:

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.