ایرباس از سیستمی برای پراکنده ساختن درون‌ها خبر داد

0 1,381

فناوری‌های مرتبط با کنترل و ردیابی دقیق درون‌ها به‌ویژه نمونه‌های ارزان قیمت آن‌ها، امری مهم و در عین‌حال تخصصی و گران‌قیمت بشمار می‌رود. آخرین ابزار معرفی‌شده در این حوزه که توسط اتحادیه هوافضای اروپا و همکاری شرکت هواپیمایی Airbus از آن رونمایی به عمل آمده، یک سیستم کنترل مراقبتی هوشمند برای پرنده‌های کوچک یا همان درون‌هاست. با پیکسل در #PixelCES2016 همراه باشید.

هزینه نسبتاً پایین و قابلیت‌های پروازی درون‌ها، آن‌ها را به تجهیزاتی جذاب و پرطرفدار بدل کرده است. این پرنده‌ها قادر هستند به مکان‌های مختلف رفته و سرکشی کنند و ممکن است دردسر‌های جدی‌ به وجود آورند. به همین منظور از مدت‌ها پیش شرکت‌های مختلف به ویژه شرکت‌های امنیتی و صنایع دفاعی در حال مطالعه بر روی روش‌های محدود ساختن این تجهیزات هستند و اهمیت این موضوع تا جایی بوده که به شرکت‌های پروازی مرتبط نیز متوسل شده‌اند.

سیستم جدید ایرباس که در جریان نمایشگاه CES و حوزه فناوری‌های مصرفی معرفی شده، شباهت‌های زیادی به سیستم Selex EX داشته که امکان ردیابی و پراکنده کردن درون‌ها را فراهم می‌کند. در حال حاضر برای صنایع دفاعی، فناوری‌های مرتبط با دنبال کردن و مسدود ساختن درون‌ها و همچنین ادغام آن‌ها در قالب یک سیستم ضد-درون امن، امری حیاطی و بسیار مهم قلمداد می‌شود. اگرچه هنوز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که امکان متوقف ساختن و یا در صورت لزوم منهدم کردن درون‌ها توسط این سیستم یا هر سیستم دیگری وجود دارد.

شرکت Airbus در مورد سیستم ضد-درون خود این‌گونه اذعان داشته است: “این سیستم به لطف اطلاعات ثبت‌شده توسط جدیدترین و هوشمند‌ترین حسگرهای مختلف از اثربخشی و کارایی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین سیستم یادشده از رادارهای عملیاتی، دوربین‌های مادون‌قرمز و مسیریاب توسعه‌یافته توسط شرکت ایرباس نیز بهره می‌گیرد که ردیابی و تحت نظر داشتن درون‌ها در محدوده‌ای با وسعت ۵ تا ۱۰ کیلومتر را ممکن می‌کند. این سیستم، ارتباط بین کنترلر پرنده و خود پرنده را مختل کرده و به این ترتیب کنترل آن را به دست می‌گیرد. نکته جالب‌تر اینجاست که این سیستم از طریق مسیریاب ایرباس قادر به ردیابی موقعیت خلبان پرنده مورد نظر نیز خواهد بود. ”

dronegun

از طرف دیگر Boeing و شرکت‌های مرتبط با این حوزه در حال توسعه یک سیستم لیزری ضد-درون هستند که آن‌ها را نشانه گرفته و منهدم می‌سازد. خبرها حکایت از آن دارند که شرکت Battelle DroneDefender نیز به همکاری با این مجموعه پرداخته است. این شرکت چندی پیش ادعا کرد می‌تواند هر اسلحه‌ای را به یک ضد-درون بدل کند و حال به نظر می‌رسد که شرکت‌های فعال بر روی سیستم لیزری ضد-درون قصد دارند تا با کمک این شرکت، درون‌ها را بدون شلیک گلوله سرنگون سازند. البته اعلام شده در شرایطی که مجبور به این کار شوند، درون‌ها را با گلوله نشان خواهند گرفت. این سیستم در حال حاضر در ژاپن و کره جنوبی در حال سپری کردن دوره‌های آزمایشی خود است و این کشورها از درون‌های بزرگ‌تر برای دنبال کردن و به دام انداختن درون‌های کوچک‌تر نیز استفاده می‌کنند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.