چه آب‌و‌هوایی برای تصاویر خود می‌پسندید؟ انتخاب کنید!

0 1,056

به چه نوع آب و هوایی علاقه دارید؟ یا به‌طور مشخص‌تر دوست دارید تصاویر شما در چه آب و هوایی گرفته شود؟ آفتابی یا بارانی، بهار یا پاییز، طلوع یا غروب؟ ما نمی‌توانیم آب و هوای محیط خارج را کنترل کنیم. برای عکاسی، خود را با آن تطبیق می‌دهیم. اما شاید دیگر نیازی به این کار نباشد. شاید به‌زودی بتوانیم در هر آب و هوایی، هر ساعتی یا هر فصلی عکاسی کنیم و بعداَ آن را در کامپیوتر مطابق میل خود تغییر دهیم!

محققان دانشگاه بروان الگوریتمی را توسعه داده‌اند که به کمک آن می‌توان به راحتی و با تایپ کردن فرمانی ساده، آب و هوای تصاویر را تغییر داد. ما در اینجا در مورد چیزی شبیه فیلتر در عکاسی صحبت نمی‌کنیم. خیلی ساده، اگر آسمان تصویر شما صاف است و شما ابر بیش‌تری در آسمان می‌خواهید، کافی است دستور “More Cloud”  را تایپ کنید. این نرم‌افزار می‌تواند 40 مشخصه‌ی آب و هوایی محیط خارج را برای شما بازآفرینی کنید.

ایده‌ی پشت طراحی این نرم‌افزار، آسان‌کردن و همه‌گیر کردن ویرایش حرفه‌ای تصاویر است. پروفسور هیز، مسئول این تحقیقات، اعتقاد دارد، اگرچه برنامه‌ای مانند فتوشاپ بسیار توانمند و کارا است، برای استفاده‌ی بهینه از آن نیاز به تخصصی در حد یک هنرمند است. امکان ویرایش حرفه‌ای تصاویر توسط همگان، ایده‌ی اصلی طراحی و ساخت این نرم‌افزار است. در این نرم‌افزار شما آن‌چه می‌خواهید را تایپ می‌کنید و آن تغییرات بر روی تصویر شما اعمال می‌شود.

برای نیل به این هدف، ابتدا 40 مشخصه‌ی آب و هوایی مانند آفتابی، بارانی، زمستان، بهار، طلوع، غروب، مه، رمزآلود، روشن، آسمان آبی، شب، روز و غیره تعریف شده است. سپس هزاران عکس با استفاده از 101 ایستگاه عکاسی از مناظر یکسان در فصول، آب و هوای مختلف و ساعات مختلف روز تهیه شده است. سپس تعداد 8000 عکس را با استفاده از Mechanical Turk براساس آن 40 مشخصه از پیش تعریف شده تفسیر شده است. وب‌سایت Mechanical Turk یک بازار منبع جمعی (CrowdSourcing) است که از هوش انسانی برای انجام اموری استفاده می‌کند که کامپیوتر‌ها قادر به انجام آن‌ها نیستند. کارکنان این وب‌سایت مشخص کرده‌اند که آن 8000 تصویر به کدام یک از آن 40 مشخصه اختصاص می‌یابد. این تصاویر تفسیرشده به عنوان پایگاه اطلاعاتی نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب این نرم‌افزار می‌تواند غروب و پاییز را بفهمد و تشخیص دهد.

بعد از مسلح‌شدن نرم‌افزار به این دانش، می‌توان از آن برای تصاویر دیگر استفاده کرد. این نرم‌افزار تصاویر را به چند قسمت تقسیم می‌کند: نواحی – دسته‌‌های پیکسل- طرح‌ها. وقتی می‌خواهید تصویر آفتابی را بارانی کنید، این نر‌م‌افزار با استفاده از تصاویر تفسیر شده پایگاه داده‌ها می‌داند که باید آسمان را خاکستری‌‌تر و پرطمطراق‌تر و زمین را با رنگ‌های درخشان تر و اشباع‌تر بازتولید کند. تصاویر ویرایش‌شده توسط این نرم‌افزار توسط انسان مورد ارزیابی قرار گرفته و تا 70% قانع‌کننده بوده  است.

آیا می‌توان از این نر‌افزار به صورت حرفه‌ای استفاده کرد؟ جواب در حال حاضر منفی است. با این وجود می‌تواند به خوبی ظرفیت فن‌آوری‌های مربوط به عکاسی در آینده نزدیک را نمایان کند. این نرم‌افزار هنوز در مرحله توسعه بوده و دارای محدودیت‌هایی است. اول آنکه تنها برای تصاویر مربوط به منظره و طبیعت به‌کار می‌رود. در وجه دیگر، امکان بازآفرینی تصاویر دارای ساختار جدید وجود ندارد. به عنوان مثال امکان تبدیل تصویری از زمستان به تابستان وجود ندارد چراکه چمن‌‌های موجود در عکس‌های تابستان به عنوان ساختاری جدیدی در عکس مربوط به زمستان لحاظ شده و نمی‌توان آن‌‌ها را بازتولید کرد.

این تحقیق در کنفرانس گرافیک کامپیوتری SIGGRAPH 2014 در ونکوور کانادا ارائه خواهد شد. برای اطلاع بیش‌تر به وب‌سایت دانشگاه بروان مراجعه کنید.

منبع: www.brown.edu

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.