زاویه دید و انتخاب لنز مناسب برای عکاسی پرتره

1 2,196

فرض کنید می‌خواهید تعدادی عکس پرتره از افراد مختلف بگیرید. برای اینکه عکس‌ها همگی یک دست باشند، در ابتدای امر لازم است کادربندی به نحوی صورت گیرد که سوژه مورد نظر در وسط کادر قرار داشته باشد و برای همه عکس‌ها با یک زاویه مشخصی عمل کراپ انجام پذیرد. از طرفی دیگر بایستی پس‌زمینه کاملاً محو باشد تا سوژه شارپ شما در وسط کادر بدرخشد. خوشبختانه یا متأسفانه روش‌های مختلفی برای ثبت یک عکس پرتره ایده آل وجود دارد که در برخی شرایط انتخاب بهترین روش می‌تواند امری نسبتاً دشوار باشد. حتی با قاطعیت نمی‌توان گفت که چه لنزی برای عکاسی در این شرایط کاملاً ایده آل است.

با این وجود بسیاری از عکاسان تکنیکی اغلب از لنز واید ۳۵ میلی‌متر برای عکاسی پرتره استفاده می‌کنند. یکی از مزایای استفاده از این لنز، این است که می‌توان تا حد زیادی به سوژه نزدیک شد و همین مسئله باعث می‌‌شود تا جزئیات چهره سوژه به خوبی نمایان گردد و اعوجاج نیز به حداقل رسد. از طرفی دیگر چون لنز مورد بحث یک لنز واید است پس طبیعی است که زاویه دید وسیع‌تری را فراهم می‌کند و آنچه که در بک‌گراند وجود دارد بیشتر قابل درک باشد.

اما در طرف مقابل یک لنز تله‌فوتو با فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌متر را در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید سوژه را آن‌طور که تمایل دارید در وسط کادر خود جای دهید بایستی تا حد زیادی از او فاصله بگیرید و کوچک‌ترین لرزش باعث برهم خوردن کادر شود. از مقایسه این دو لنز می‌توان دریافت که بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره، محدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر خواهد بود.

اما شاید این سؤال پیش بیاید عکسی که با یک لنز ۵۰ میلی‌متر و ۱۰۰ میلی‌متر به ثبت می‌رسد چه تفاوتی با یکدیگر خواهند داشت. اگر بخواهید سوژه مورد نظر را با لنز ۵۰ میلی‌متر در سایز دلخواه به تصویر بکشید لازم است به سوژه نزدیک‌تر شوید و اگر از لنز ۱۰۰ میلی‌متر استفاده می‌کنید بایستی بیشتر از سوژه فاصله بگیرید. با اینکه این اختلاف فاصله با سوژه تفاوت‌هایی را در عکس خروجی به وجود می‌آورد با این وجود به حدی محسوس نیست که یک عکس را به طور ویژه‌ای نسبت به دیگری برتری دهد.

004a-AOV_50mm

004b-AOV_100mm-1

 

دیگر تفاوت لنز ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌متر به زاویه دید آن‌ها مربوط می‌شود. لنز ۵۰ میلی‌متر دارای زاویه دید بیشتری می‌باشد. به تعبیری دیگر اگر بخواهید یک عکس پرتره با سایز مشخصی را با دو لنز ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌متر به تصویر بکشید، اگر فاصله ایده‌ آل برای عکاسی با لنز ۱۰۰ میلی‌متر ۳۰ متر باشد، آنگاه برای آنکه آن عکس توسط یک لنز ۵۰ میلی‌متر با همان زاویه به ثبت برسد باید از فاصله ۱۵ متری از سوژه عکاسی کرد. زاویه دید بیشتر لنز ۵۰ میلی‌متر به معنای آن است که بخش وسیع‌تری از پس‌زمینه را می‌توان در کادر جای داد. پس شاید با نزدیک یا دور شدن از سوژه بتوان آن را در همان اندازه به تصویر کشید ولی پس‌زمینه نمایش داده شده دو عکس قطعاً با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

 

1 نظر
  1. حامد می‌گوید

    سلام
    برای انتخاب فاصله کانونی مناسب برای عکاسی پرتره، اندازه سنسور هم فاکتور مهمی به شمار می رود، فول فریم باشد یا کراپ
    حداقل فاصله کانونی :
    برای فول فریم لنز 85mm
    برای کراپ لنز 50mm
    پیشنهاد می شود

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.