مقایسه Canon 5D Mark IV و Canon 5D Mark III

6 4,330

بعد از ارائه‌ی یک نسخه‌ی جدید از یک دوربین کاملاً منطقی است که برای درک پیشرفت‌ها و بهبود‌های صورت‌گرفته در دوربین جدید، آن را با نسل قبلی‌اش مقایسه کنیم. در آگوست 2016 میلادی کانن نسخه‌ی Mark IV دوربین محبوب خود یعنی 5D را معرفی کرد و حالا زمان خوبی است که برای درک بهتر تفاوت‌ها و بهبود‌های دوربین جدید، آن را با Mark III که بیش از 4 سال از زمان ارائه‌اش می‌گذرد مقایسه کنیم.

اگر بررسی دوربین 5D Mark IV را در وبلاگ پیکسل خوانده باشید تا حدی در جریان پیشرفت‌ها و تفاوت‌های دوربین جدید کانن نسبت به مدل پیشین قرارگرفته‌اید. در این مطلب، به طور اختصاصی به تفاوت‌های این دو نسل از یک برند می‌پردازم و سعی می‌کنم تا اهمیت و کارایی بهبود‌ها و تفاوت‌ها را نیز توضیح دهم. برای درک سریع تفاوت‌ها و پیشرفت‌های دوربین جدید Mark IV در مقابل Mark III، در جدول زیر تمام تفاوت‌های مهم این دو دوربین را در کنار هم آورده‌ام. در ادامه، در هر یک از زمینه‌های کیفیت‌ عکس‌‌ها و امکانات عکاسی، کیفیت و امکانات فیلمبرداری، سیستم فوکوس خودکار از منظره‌یاب و بهبود‌های دیگر، این دو دوربین را مقایسه خواهم‌کرد.

مشخصات Canon 5D Mark IV Canon 5D Mark III
رزولوشن تصویر 30 مگاپیکسل (6720X4480) 22 مگاپیکسل (3840X5760)
پردازنده دوربین Digic 6+ Digic 5+
دامنه دینامیک در ISO پایه  13.6 استاپ 11.7 استاپ
دامنه‌ی ISO 100-32000 (قابل افزایش 50-102400) 100-25600 (قابل افزایش 50-102400)
امکان ثبت تصاویر Dual Pixel Raw دارد ندارد
سرعت عکاسی پیاپی 7 فریم بر ثانیه (با ظرفیت بافر 33 عکس خام بر روی کارت حافظه CF) 6 فریم بر ثانیه (با ظرفیت بافر 17 عکس خام بر روی کارت حافظه CF)
منظره‌یاب اُپتیکال دارای پوشش تقریباً 100 درصد با بزرگنمایی 0.71x و LCD درون منظره‌یاب برای نمایش اطلاعات اضافی دارای پوشش تقریباً 100 درصد با بزرگنمایی 0.71x
 

سیستم فوکوس خودکار از منظره‌یاب

61 نقطه‌ای، 5 نقطه از نوع Dual Cross-type، 41 نقطه از نوع Cross-type- دارای سطح پوشش عمودی بیشتر و کارایی تمام نقاط فوکوس در f/8، همچنین امکان فوکوس دنبال‌کننده پیشرفته iTR 61 نقطه‌ای، 5 نقطه از نوع Dual Cross-type، 41 نقطه از نوع Cross-type
سیستم فوکوس خودکار در Live View Dual Pixel CMOS AF با امکان فوکوس خودکار دنبال‌کننده (Tracking) در هنگام عکاسی و فیلمبرداری  

فوکوس خودکار از طریق تشخیص کنتراست

سیستم نورسنجی خودکار رنگی 150,000 پیکسل به همراه IR سیستم 63 ناحیه‌ای iFCL
رزولوشن فیلمبرداری 4K DCI (4096 x 2160)، Full HD، HD Full HD، HD
ویژگی 4K Grab دارای امکان ذخیره‌ی عکس‌های 8.8 مگاپیکسلی از فیلم‌های 4K ضبط‌شده با سرعت 30 فریم بر ثانیه ندارد
نمایشگر LCD 3.2 اینچی لمسی با کیفیت 1.6 میلیون نقطه در اینچ (ثابت بر روی بدنه) 3.2 اینچی با کیفیت 1.04 میلیون نقطه در اینچ (ثابت بر روی بدنه)
درگاه USB USB 3.0 USB 2.0
WiFi دارد به همراه NFC ندارد
GPS دارد ندارد
مهر و موم بدنه مهر و موم بهتر برای مانت لنز، دکمه‌ی شاتر و درب باتری و پوشش‌های لاستیکی برای تمام درگاه‌های ارتباطی  

مهر و موم شده در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب

عمر باتری 900 عکس 950 عکس
وزن 890 گرم 950 گرم

 

کیفیت عکس‌ها و امکانات عکاسی

با یک نگاه دقیق به جدول بالا می‌توان متوجه شد که بهبود‌ها و پیشرفت‌های Mark IV به نسبت Mark III در بسیاری از مشخصات این دو دوربین قابل‌ملاحظه است. اول از رزولوشن سنسور تصویر شروع کنیم که با ارتقای 8 مگاپیکسلی در Mark IV به 30 مگاپیکسل رسیده‌است. هرچند که امروز دیگر جنگ مگاپیکسل بین تولید‌کنندگان دوربین به شیوه‌ی گذشته مطرح نیست و کاربران بیشتری به این قضیه واقف شده‌اند که مگاپیکسل بیشتر لزوماً به معنی کیفیت بالاتر تصویر نیست؛ اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت سنسور‌های دوربین‌های دیجیتال و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی تولید نمایشگرهای با رزولوشن 4K و بیشتر صورت‌گرفته باید از هر نسل دوربین انتظار حداقل کمی افزایش تراکم پیکسلی سنسور تصویر را داشت. بنابراین، هرچند که در افزایش رزولوشن تصویر کانن در دوربین 5D Mark IV کمی محافظه‌کارانه عمل‌کرده تا بازار غول مگاپیکسلی‌اش، 5DS را تحت‌الشعاع قرار ندهد؛ اما همین افزایش 8 مگاپیکسلی که می‌تواند به افزایش جزئیات و شارپنس عکس‌ها کمک کند را هم باید غنیمت شمرد.

اما مهم‌تر از افزایش رزولوشن تصویر، پیشرفت خوبی است که سنسور تصویر Mark IV در دامنه‌ی دینامیک داشته و حالا با 13.6 استاپ دامنه‌ی دینامیک در ISO پایه (ISO 100) بیش‌تر یارای رقابت با دوربین‌هایی چون Nikon D810 و Sony A7r II را دارد. دوربین Mark III از این لحاظ یک شکست بزرگ برای کانن محسوب می‌شد چراکه تا بیش از 4 سال، نماینده کانن با دامنه‌ی دینامیک تنها 11.7 استاپ حتی از دوربین‌های سطح متوسط و مبتدی نیکون هم شکست می‌خورد! هرچند که Mark IV از لحاظ دامنه‌ی دینامیک رکوردی را نمی‌شکند و همچنان از رقیبانش در نیکون و سونی عقب است؛ اما این پیشرفت برای کانن حیاتی بود و عدم پیشرفت در این زمینه می‌توانست عواقب بدی برای آینده‌ی این برند محبوب دوربین‌های DSLR داشته باشد!

از لحاظ میزان نویز ایجاد‌شده در عکس‌ها هم دوربین Mark IV علی‌رغم افزایش تراکم پیکسلی که داشته، باز هم در تمام حساسیت‌های ISO بهبود خوبی را نشان می‌دهد و نویز کمتری در عکس‌ها ایجاد می‌کند. این ویژگی را وقتی در کنار بهبود بسیار خوب در دامنه‌ی دینامیک سنسور این دوربین قراردهیم، نتیجه این می‌شود که در عکس‌های خام دوربین Mark IV می‌توانیم بدون افزایش چشمگیر نویز جزئیات بسیار بیشتری در سایه‌ها را به نسبت Mark III بازیابی کنیم!

در سرعت عکاسی پیاپی هم دوربین Mark IV به نسبت نسل قبلی پیشرفت خوبی داشته و می‌تواند با سرعت 7 فریم بر ثانیه و تا 33 عکس خام را بدون افت سرعت ثبت‌کند که باعث می‌شود این دوربین حتی برای ثبت تصاویر ورزشی و اکشن هم تا حدی مناسب باشد. علاوه‌ بر این، Mark IV قابلیت دیگری دارد که با استفاده از آن می‌توانید عملاً با سرعت 30 فریم بر ثانیه عکس های 8.8 مگاپیکسلی بگیرید. برای این کار باید با رزولوشن 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه از صحنه‌ی مورد نظر فیلم بگیرید و بعد فریم‌هایی از آن فیلم را که می‌خواهید انتخاب‌کنید تا دوربین آنها را با فرمت JPEG ذخیره‌کند. البته در این حالت از شاتر الکترونیکی استفاده می‌شود که در صورت حرکت سریع سوژه یا دوربین و یا هردو می‌تواند در تصویر اعوجاج ناشی از اثر Rolling shutter را ایجاد‌کند.

کیفیت و امکانات فیلمبرداری

همانطور که احتمالاً در تبلیغات کانن دیده‌اید، در مورد امکانات فیلمبرداری Mark IV ویژگی فیلمبرداری با رزولوشن 4K DCI به عنوان تغییر بزرگ این دوربین به نسبت دوربین قبلی مطرح شده‌است. دوربین Mark III فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR را به یک سطح فراتر برد و برای این منظور بسیار محبوب بوده و هنوز هم است؛ اما انتظار نمی‌رود که Mark IV بتواند همان تأثیر دوربین قبلی را داشته‌باشد! فیلمبرداری با رزولوشن 4K با این دوربین دچار چند محدودیت بزرگ است. اول اینکه در این رزولوشن تنها می‌توانید در برش 1.64x از سنسور تصویر که کمی کوچک‌تر از اندازه‌ی سنسور دوربین‌های سایز APS-C کانن است فیلمبرداری کنید. این بدین معناست که برای فیلمبرداری با زوایای واید دچار مشکل خواهید‌شد و دیگر نمی‌توانید از امکان ایجاد عمق میدان بسیار کم سنسور‌ فول‌فریم این دوربین استفاده‌کنید.  مشکل دوم به Codec غیربهینه‌ی Motion JPEG بازمی‌گردد که تنها کدک قابل استفاده برای رزولوشن 4K در این دوربین است. حجم فایل‌های فیلم‌های 4K با این کدک بسیار زیاد است و با یک کارت حافظه‌ی 64 گیگابایتی تنها می‌توانید 17 دقیقه فیلم 4K ضبط‌کنید! نبود پروفایل Flat (C-log)، امکان Focus Peaking و Zebra Stipes هم از دیگر کمبودها‌ی این دوربین محسوب می‌شود. بنابراین، برای کسانی که این دوربین را فقط برای فیلمبرداری 4K با آن مدنظرداشتند، این محدودیت‌ها کمی ناامید‌کننده است.

اما به نظر من ویژگی جذاب این دوربین برای فیلمبرداری رزولوشن 4K‌ آن نیست، بلکه امکان فوکوس خودکار دنبال‌کننده‌ی بسیار خوب و قابل اعتمادی است که می‌تواند برای بسیاری از فیلمبرداران انقلابی باشد! دوربین 5D Mark IV دارای بهترین فوکوس خودکار در Live View در میان تمام دوربین‌های DSLR و بدون‌آینه است! آخرین نسخه‌ی سیستم فوکوس خودکار عالی Dual Pixel CMOS AF در Mark IV قرارداده‌شده که نه تنها در هنگام عکاسی در حالت Live View عملکرد بسیار خوبی دارد، بلکه برای فیلمبرداری هم فوق‌العاده است و به خوبی سوژه را از طریق تشخیص چهره (یا اگر انسان نباشد از طریق تشخیص بافت) به نرمی دنبال می‌کند. این سیستم فوکوس خودکار مخصوصاً برای ساخت فیلمهای مستندی که امکان یا زمان کافی برای فوکوس دستی نیست می‌تواند نجات‌بخش باشد. در مقابل، دوربین Mark III در حالت Live View عکاسی و فیلمبرداری از فوکوس خودکار از نوع تشخیص کنتراست بهره می‌برد که بسیار کند‌تر بوده و به هیچ وجه کارایی سیستم Dual Pixel CMOS AF دوربین Mark IV را ندارد.

سیستم فوکوس خودکار از منظره‌یاب

تغییرات در دوربین Mark IV از لحاظ سیستم فوکوس خودکار از طریق منظره‌یاب نامحسوس‌تر از سیستم فوکوس خودکار در حالت Live View است. تعداد و نوع نقاط فوکوس در هر دو دوربین Mark III و Mark IV دقیقاً یکسان است؛ اما نقاط فوکوس خودکار در Mark IV از جهت عمودی سطح گسترده‌تری از فریم را پوشش می‌دهند. تغییر دیگر مربوط به کارایی تمام نقاط فوکوس خودکار در حالت تک‌جهته در f/8 می‌باشد. این یعنی که حتی با استفاده از Teleconverterها و از دست‌دادن چندین استاپ از نور دریافتی، همچنان امکان استفاده از تمام نقاط فوکوس خودکار در دوربین Mark IV را خواهید‌داشت. تفاوت دیگر سیستم فوکوس خودکار این دو دوربین در اصل به سیستم نورسنجی خودکار آنها مربوط می‌شود. در 5D Mark IV، سیستم نورسنجی خودکار رنگی 150 هزار پیکسلی این دوربین می‌تواند در فوکوس دنبال‌کننده (iTR) و فوکوس از طریق تشخیص چهره به سیستم فوکوس خودکار این دوربین کمک فراوانی کند. هرچند که سیستم نورسنجی 63 ناحیه‌ای 5D Mark III می‌تواند رنگ را تشخیص دهد اما به هیچ‌وجه نمی‌تواند در عمل دنبال‌کردن (Tracking) به سیستم فوکوس خودکار دوربین مانند سیستم نورسنجی خودکار Mark IV یاری رساند. نتیجه این می‌شود که Mark IV می‌تواند در فوکوس دنبال‌کننده و تشخیص چهره از طریق منظره‌یاب بسیار پیشرفته‌تر و بهتر از Mark III عمل‌کند.

بهبود‌های دیگر

یکی از امکاناتی که در تبلیغات Mark IV کانن تأکید زیادی بر روی آن داشت امکان عکاسی در فرمت Dual Pixel Raw است. این قابلیت طبق ادعای کانن باعث می‌شود که بتوانید در فایل‌های خام Dual Pixel در حد Micro Adjustment (بسیار کم) فوکوس را به جلو یا عقب حرکت‌دهید؛ اما با توجه به تست‌هایی که عکاسان مختلف انجام‌داده‌اند، این تغییر یا به اصطلاح Shift فوکوس آنقدر کم است که در عمل نمی‌تواند کارایی خاصی داشته‌باشد. مسئله‌ی دیگر این است که حجم فایل‌های خام Dual Pixel دو برابر فایل‌های خام معمولی بوده و در حال حاضر برای ایجاد تغییرات در آنها تنها می‌توانید از نرم‌افزار اختصاصی Digital Photo Professional کانن استفاده‌کنید!

نمایشگر هر دو دوربین 3.2 اینچی و ثابت بر روی بدنه‌است؛ اما رزولوشن LCD دوربین Mark IV بالاتر بوده و به امکان بسیار کاربردی تشخیص لمس مجهز‌شده‌است. لمسی بودن نمایشگر Mark IV با توجه به سیستم فوکوس خودکار بسیار خوب آن در حالت Live View کاربرد مهمی دارد و عمل فوکوس‌کردن را به راحتی لمس سوژه در LCD دوربین می‌کند. همچنین این نمایشگر لمسی کار مرور عکس‌های گرفته‌شده و زوم بر روی آنها را نیز بسیار سریع و آسان‌کرده‌‌است.

از لحاظ درگاه‌های ارتباطی، تفاوت بزرگ بین دو دوربین، بهره‌مندی Mark IV از رابط USB 3.0 است که انتقال سریع‌تر عکس‌ها و فیلم‌ها به کامپیوتر را امکان‌پذیر می‌کند و همچنین از طریق آن عکاسی از طریق نرم‌افزار کانن بر روی کامپیوتر (Tethered Shooting) هم با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. وجود امکان ارتباط بی‌سیم wifi داخلی به همراه NFC هم در Mark IV به انتقال هرچه راحت‌تر و سریع‌تر عکس‌ها و فیلم‌ها به تلفن‌ هوشمند، کامپیوتر و هر دستگاهی که از DLNA پشتیبانی‌کند کمک فراوانی می‌کند. همچنین، می‌توانید از طریق اپلیکیش اختصاصی Canon Connect بر روی دستگاه‌های اندرویدی و مبتنی بر iOS به عکاسی از راه دور با امکان کنترل پارامتر‌های نوردهی (سرعت شاتر، دیافراگم و ISO) بپردازید.

در نهایت، طبق ادعای کانن، Mark IV بهتر از دوربین قبلی مهر و موم‌شده و در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب مقاومت بیشتری دارد، کمی از وزن آن کاسته شده و البته دارای GPS داخلی برای ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌هاست. حال اگر این سوال برایتان پیش‌‌آمده که آیا Canon 5D Mark IV ارزش آن را دارد که Mark III خود را بفروشید و آنرا بخرید، پاسخ مثبت است و برای اکثر دارندگان Mark III ارتقای بدنه‌شان به Mark IV می‌تواند منطقی باشد.

6 نظرات
  1. جهانگیر می‌گوید

    مرسی اطلاعاتی که به مردم میدید
    لطفا مارک4 رو با a99 mar2 و a7s2 مقایسه کنید که ما کدوم رو بخریم بهتره
    ممنون از زحمات شما

  2. علی می‌گوید

    سلام
    ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون
    لطف بفرمایید سونی آلفا ۷آر ۲ رو با این دوربین مقایسه بفرمایید.
    ضمنا در بازار عرف است که سونی آلفا ۷ اس ۲ برای فیلمبرداری مناسب تره دلیل چیه؟

  3. افشین می‌گوید

    سلام
    فوکوس اتوماتیک دوربین مارک4 در فیلمبرداری با دوربین سونی a99mark2 آیا یکی هست؟ اگر نه،کدام بهتر است؟
    با تشکر

  4. امین اله احمدپور می‌گوید

    بهترین دوربینی که تا الان دست گرفتم واقعا سیستم فوکوسش بی نظیره

  5. رضا می‌گوید

    لینکی رو معرفی کنید که به مقایسه دینامیک رنج کنون با نیکون پرداخته

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      به شما اطمینان میدم چنین مطلبی وجود نداره!
      چون داینامیک رنج رو مدل به مدل باید بررسی کرد،
      و ربطی به برند دوربین نداره . . .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.