کانن در سال ۲۰۲۴: R5 II بهترین دوربین بدون آینه کانن تاکنون
کانن سال ۲۰۲۴ را با عملکردی درخشان پشت سر گذاشت. این شرکت نهتنها یک دوربین پرچمدار جدید عرضه کرد، بلکه دنبالهای بسیار مورد انتظار و باکیفیت برای EOS R5 محبوب معرفی کرد و همچنین مجموعهای متنوع از لنزهای جدید روانه بازار کرد.
معرفی چهار دوربین قدرتمند جدید
در حالی که کانن در سال ۲۰۲۳ تمرکز خود را بیشتر بر دوربینهای مصرفی معطوف کرده بود، از جمله مدلهایی مانند Canon EOS R50، R100، دوربین فولفریم R8 و دوربین کوچک مخصوص ولاگ PowerShot V10، اما سال ۲۰۲۴ به طور کامل به حرفهایها اختصاص داشت.
در میانه ماه جولای، کانن از دو مدل بزرگ رونمایی کرد: EOS R5 Mark II و پرچمدار مورد انتظار EOS R1.
با وجود اینکه کانن در بازاریابی خود R1 را بهعنوان هیجانانگیزترین محصول این معرفی دوگانه مطرح کرده بود، اما در عمل R5 II برای طیف گستردهتری از عکاسان جذابتر بوده است. این دوربین با رزولوشن فوقالعاده ۴۵ مگاپیکسل و سرعت بالا (عکاسی RAW پیوسته با فوکوس اتوماتیک و نورسنجی اتوماتیک تا ۳۰ فریم بر ثانیه)، ترکیبی بینظیر از وضوح و سرعت را ارائه میدهد.
R5 II دوربینی استثنایی است که در رقابتهای جوایز سال ۲۰۲۴ تنها با اختلاف یک امتیاز، جایگاه نخست را به Sony a9 III واگذار کرد.
«کانن R5 Mark II توانمندترین دوربین همهکاره کانن تا به امروز است، و بهخوبی مشخص است چرا حتی از EOS R1 نیز پیشی گرفته است،» کریس نیکولز در بررسی خود از این دوربین در یکی از وبسایتهای معتبر مینویسد. «فکر میکنم بسیاری از عکاسان کانن، R5 Mark II را بهعنوان ابزار ترجیحی خود برای عکاسی از ورزش، اکشن و حیات وحش انتخاب خواهند کرد، حتی با اینکه R1 و R3 ابزارهای تخصصیتری برای این زمینهها هستند.»
EOS R1، دیگر دوربین جدید کانن در سال جاری که با تمرکز بر عکاسی (هرچند همچنان یک دوربین ترکیبی است) طراحی شده، دوربینی بسیار قدرتمند است اما بهاندازه R5 Mark II همهمنظوره نیست.
Canon EOS R1 با سرعت فوقالعاده بالا و توانایی عکاسی با فوکوس اتوماتیک بینقص تا ۴۰ فریم در ثانیه، یک ابزار حرفهای و بیرقیب است. با این حال، این دوربین به دلیل رزولوشن نسبتاً پایین (۲۴ مگاپیکسل) و قیمت بالا (۶٬۲۹۹ دلار) از برخی جهات محدودیتهایی دارد.
همانطور که نیکولز مینویسد، R1 «یک پرچمدار است که برای گروهی خاص طراحی شده است.» این دوربین بسیار قدرتمند برای این مخاطبان محدود ساخته شده و از ویژگیهایی برجسته برخوردار است: طراحی ارگونومیک با دو گریپ، یکی از بهترین منظرهیابهای الکترونیکی (EVF) موجود در بازار، و عملکردی فوقالعاده قابلاعتماد.
نیکولز اضافه میکند: «شاید کانن R1 بیش از حد تخصصی باشد و بسیاری از کسانی که آن را آزمایش کردند، R5 Mark II را به دلیل تطبیقپذیری بیشتر گزینه بهتری یافتند. به نظر میرسد R1 در حال تکرار مسیری است که EOS R3 پیشتر طی کرده است. با این حال، R1 در زمینهای که برای آن طراحی شده است، فوقالعاده عمل میکند. این دوربین سریعتر از تقریباً تمام دوربینها، بهجز Sony a9 III، عکسبرداری میکند، بسیار مقاوم و قابل اعتماد است و میتواند برای مدت طولانی بهصورت مداوم کار کند. فوکوس اتوماتیک آن نیز بسیار دقیق است و سوژههای متنوعی را بهخوبی دنبال میکند. علاوه بر این، کانن لنزهای ورزشی فوقالعادهای تولید میکند که R1 میتواند از تمام ظرفیت آنها بهرهمند شود.»
سومین و چهارمین دوربینهای کانن در سال جاری، دوربینهای سینمایی بودند. اگرچه ما بررسی مستقیمی از Canon EOS C400 که در ماه ژوئن معرفی شد یا C80 که چند ماه بعد عرضه شد انجام ندادهایم، اما هر دو دوربین ارزش بررسی دوباره را دارند.
هر دو دوربین به سنسورهای فولفریم ۶K با طراحی انباشته (stacked)، سه ایزو پایه (Triple-base ISO)، مانت لنز RF و سیستم فوکوس اتوماتیک Dual Pixel CMOS AF II مجهز هستند. دوربین C400 طراحی مکعبی دارد که بسیار قابل توسعه و مناسب برای نصب تجهیزات سینمایی است، در حالی که C80، مشابه مدل قبلی خود یعنی C70، از طراحی «معمولیتر» برخوردار است، هرچند به دلیل پشتیبانی از پورتهای متعدد و سیستم خنککننده فعال داخلی، بدنهای ضخیمتر دارد.
عرضه C400 برای کانن در زمانی بسیار مناسب انجام شد، چرا که این شرکت به پاسخی قدرتمند به خرید شرکت RED توسط نیکون در چند ماه قبل نیاز داشت. کانن همواره در حوزه ویدئو جایگاهی قدرتمند داشته است، و C400 — و بعدها C80 — نشاندهنده تعهد مداوم این شرکت به ارائه محصولات ویدئویی سطح بالا است.
لنزهای متنوع با طراحیهای خاص
تعهد کانن به تولید محصولات ویدئویی تنها به دوربینهای سینمایی جدید C400 و C80 محدود نمیشود — این تعهد را میتوان در لنزهای جدید RF این شرکت که امسال عرضه شدهاند نیز بهخوبی مشاهده کرد.
در این بخش قصد داریم کمی از ترتیب معمول خارج شویم و لنزهای مشابه را کنار هم قرار دهیم، اما ابتدا با اولین لنز شروع میکنیم: لنز Canon RF 35mm f/1.4 L VCM که اوایل ژوئن معرفی شد. این لنز پرایم سریع بهطور خاص برای استفاده همزمان در عکاسی و فیلمبرداری طراحی شده است و در زمان معرفی، کانن اعلام کرد که این لنز اولین مدل از سری جدید لنزهای پرایم هیبریدی خواهد بود.
لنز 35mm f/1.4 L VCM دارای حلقه کنترل دیافراگم بدون صدای کلیک، تغییر فوکوس بسیار کم، عملکرد اپتیکی کلاسیک سری L و سیستم فوکوس اتوماتیک سریع و روان است که توسط سیستم هیبریدی Nano USM (موتور اولتراسونیک) و VCM (موتور کویل صوتی) پشتیبانی میشود. این لنز، نخستین لنز VCM کانن بود، هرچند آخرین مدل از این نوع در سال 2024 نخواهد بود.
در اواخر ماه اکتبر، کانن دو لنز پرایم f/1.4 VCM دیگر معرفی کرد: RF 24mm f/1.4 L VCM و RF 50mm f/1.4 L VCM. مانند لنز RF 35mm f/1.4 L VCM، این لنزهای جدید نیز برای سازندگان هیبریدی طراحی شدهاند، به این معنا که دارای حلقههای کنترل دیافراگم بدون صدای کلیک، موتورهای هیبریدی Nano USM و VCM برای فوکوس اتوماتیک، و فرمولهای اپتیکی هستند که تغییر فوکوس را به حداقل میرسانند.
دو لنز دیگر کانن نیز بهخوبی در یک گروهبندی جای میگیرند: RF-S 3.9mm f/3.5 STM Dual Fisheye و RF-S 7.8mm f/4 STM Dual Lens. این لنزهای جدید برای تولید محتوای واقعیت مجازی و سهبعدی طراحی شدهاند و به مجموعه RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye که در اواخر 2021 معرفی شد، افزوده شدهاند.
در ماه سپتامبر، کانن یک لنز زوم سبک جدید برای دوربینهای فولفریم معرفی کرد: RF 28-70mm f/2.8 IS STM. این لنز با قیمت ۱,۰۹۹ دلار، گزینهای مقرونبهصرفه با دیافراگم f/2.8 است که بهعنوان جایگزینی برای لنز RF 24-70mm f/2.8 L IS معرفیشده در ۲۰۱۹ عرضه میشود.
لنز RF 28-70mm f/2.8 با توجه به تخفیف ۳۰۰ دلاری روی لنز 24-70mm f/2.8، ۱۰۰۰ دلار ارزانتر است و تنها کمی بیشتر از نصف وزن مدل 24-70mm f/2.8 را دارد و از نظر طول نیز بیش از ۵۰ درصد کوتاهتر است. کانن معتقد است که RF 28-70mm f/2.8 یک گزینه مقرونبهصرفه برای ارتقاء لنز برای عکاسانی است که به دنبال لنزی سریعتر و بهتر از لنز کیت هستند.
آخرین لنز کانن در سال ۲۰۲۴، گرانترین لنز این برند است: RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z. این لنز که برای کاربران حرفهای هیبریدی طراحی شده، با قیمت ۳,۰۰۰ دلار، عملکرد و قابلیت استفاده بهتری در ویدیو نسبت به مدل قبلی RF 70-200mm f/2.8 دارد. مزیت مدل قبلی این است که ارزانتر، سبکتر و کوچکتر است.
لنز جدید RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z یک لنز زوم داخلی است که با موتور زوم برقی اختیاری کانن کار میکند، که این ویژگی هزینه بالای آن را بیشتر میکند. همانطور که یک کارشناس حرفهای در بررسی خود اشاره کرده، این لنز زوم 70-200mm f/2.8 جدید بسیار تیز و برای ویدیو بینظیر است، اما آنقدر گرانقیمت است که بیشتر عکاسان بهتر است به سراغ مدل دیگر 70-200mm f/2.8 کانن بروند، مگر اینکه بهطور خاص تقاضای سازگاری با تبدیلکننده تله داشته باشند.
این کارشناس میگوید: «صرفنظر از انتخاب شما، در هر صورت لنز فوقالعادهای خواهید داشت، چه یکی از لنزهای 70-200mm f/2.8 کانن را انتخاب کنید و چه دیگری را.»
به کسانی که فکر میکنند لنز جدید 70-200mm f/2.8 Z به نظر آشنا میآید، باید گفت چشمهای تیزبینی دارند. لنز RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z از همان بدنهای استفاده میکند که لنز RF 24-105mm f/2.8 L IS USM Z که سال گذشته معرفی شد. اگرچه این لنز در مرور کلی کانن برای سال 2023 مورد بررسی قرار گرفت، اما ذکر آن در اینجا دوباره مفید است، چون بررسی این لنز در سال 2024 منتشر شد.