کانن ژاپن تأیید کرد: تعرفههای آمریکا موجب افزایش قیمتها خواهد شد
در حالی که بیشتر شرکتهای تولیدکننده دوربین ترجیح دادهاند درباره تأثیر تعرفههای جدید بر زنجیره تأمین در آمریکا سکوت کنند، شرکت کانن ژاپن سرانجام در جریان بخش پرسشوپاسخ پس از انتشار گزارش مالی سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، به این موضوع واکنش نشان داد.
بهگزارش Digital Camera World، مسئله تعرفهها و پیامدهای زنجیرهای آنها یکی از محورهای اصلی نگرانی در خلاصه چندصفحهای جلسه پرسشوپاسخ با تحلیلگران مالی بود که به نشست فصلی کانن پیوست شده بود. در حال حاضر، یک تعرفه کلی ۱۰ درصدی برای تمام واردات اعمال شده، اما محصولات ساخت چین با تعرفهای سنگین معادل ۱۴۵ درصد مواجه شدهاند. با این حال، کانن معتقد است این تعرفه سنگین تأثیر قابلتوجهی بر بازار آمریکا نخواهد داشت.
کانن در اینباره توضیح میدهد:
«از آنجا که عمده محصولاتی که در چین تولید میکنیم برای بازار داخلی چین هستند و حجم صادرات ما از چین به ایالات متحده بسیار اندک است، انتظار داریم این تعرفه تأثیر چندانی بر بازار آمریکا نداشته باشد.»
موجودی محدود کانن در آمریکا؛ افزایش قیمتها قطعی است
برخی تولیدکنندگان که پتاپیکسل با آنها گفتوگو کرده، گفتهاند به دلیل وجود موجودی انبار در ایالات متحده، توانستهاند مدتی اثرات افزایش قیمت ناشی از سیاستهای اقتصادی رئیسجمهور ترامپ را به تعویق بیندازند. با این حال، میزان این موجودی در هر شرکت متفاوت است و طبعاً شامل محصولات جدید نمیشود. متأسفانه، به نظر میرسد کانن در این زمینه حاشیه امن چندانی ندارد و اعلام کرده که موجودی انبارش در آمریکا بسیار محدود است: تنها برای یک تا دو ماه آینده کفایت میکند. در نتیجه، افزایش قیمت محصولات کانن اجتنابناپذیر خواهد بود.
کانن توضیح میدهد:
«ما به فروشندگان عمده اطلاع دادهایم که قیمتها افزایش خواهد یافت و در حال برآورد زمان و میزان این افزایش هستیم. از آنجا که تعرفهها مستقیماً به هزینه کالا تحمیل میشوند، هرچه نسبت هزینه کالا بالاتر باشد، میزان افزایش قیمت هم بیشتر خواهد بود. ما تحلیل دقیقی انجام خواهیم داد که شامل محاسبه هزینه تولید هر محصول و محل تولید آن میشود تا بر اساس آن، میزان افزایش قیمت هر کالا را تعیین کنیم.»
نگرانی از کاهش احتمالی فروش
در ادامه جلسه، از کانن پرسیده شد که آیا در محاسبات خود، احتمال کاهش حجم فروش در پی افزایش قیمتها را نیز در نظر گرفته است یا خیر.
ارزیابی کانن از کاهش احتمالی فروش و برنامههای آینده
کانن در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش فروش ناشی از افزایش قیمت را در محاسبات خود لحاظ کرده است، توضیح میدهد:
«در خصوص کاهش احتمالی حجم فروش به دلیل افزایش قیمت، ما بر اساس تجربههای پیشین خود و با تمرکز بر بازار ایالات متحده، اثرات را محاسبه کردهایم. از آنجا که فرض کردهایم سایر مناطق تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت، در صورتی که مسئله تعرفهها به بروز رکود اقتصادی جهانی منجر شود، این فرضیات را بازنگری خواهیم کرد. همچنین، بهعنوان نمونه، محصولاتی نظیر دوربینهایی وجود دارند که در وضعیت پیشفروش قرار دارند. حتی اگر امکان ارسال آنها به آمریکا فراهم نباشد، بر این باوریم که میتوانیم این محصولات را به سایر بازارها عرضه کنیم.»
کانن میگوید ایالات متحده حدود ۲۵ درصد از حجم فروش دوربینهای این شرکت را تشکیل میدهد. بنابراین، اگرچه بازار آمریکا برای کانن بسیار مهم است، این شرکت اطمینان دارد که میتواند با تکیه بر سایر بازارهای جهانی، کاهش احتمالی تقاضا در ایالات متحده را جبران کند.
پیامدهای افزایش تعرفه در نیمه دوم سال ۲۰۲۵
با توجه به موجودی فعلی کالاها و محصولاتی که پیش از اعمال تعرفههای جدید وارد آمریکا شدهاند، کانن پیشبینی میکند که اثرات اصلی ناشی از افزایش هزینهها در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به طور ملموس احساس شود.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که برنامهای برای افزایش موجودی انبار در آستانه پایان مهلت ۹۰روزه توقف موقت تعرفههای جدید (که در ماه ژوئن به پایان میرسد) ندارد.
مزیت رقابتی کانن در تولید داخلی و رویکرد محتاطانه در مدیریت موجودی
کانن توضیح میدهد:
«اگر تعرفههای اضافی اعلامشده، بالاتر از ۱۰ درصد، اجرایی شوند، ما در زمینهی دوربینها از یک مزیت برخوردار خواهیم بود؛ چراکه نسبت به سایر شرکتها، محصولات بیشتری را در ژاپن تولید میکنیم. ما برنامهای برای ارسال زودتر از موعد محصولات به ایالات متحده نداریم، بلکه بیش از هر چیز نگران ریسک افزایش موجودی انباری هستیم که ممکن است منجر به فروش نشود.»
سکوت شرکتهای بزرگ و پاسخ محدود کانن
در زمان انتشار این گزارش، کانن آمریکا هنوز بیانیهای رسمی دربارهی تأثیر تعرفهها بر بازار ایالات متحده صادر نکرده بود؛ بنابراین، همین سند داخلی تنها منبعی است که کانن در آن بهطور مستقیم به پرسشهای مربوط به تعرفهها پاسخ داده است.
البته این موضوع چندان غیرمنتظره نیست، چراکه شرکتهایی همچون سونی و نیکون نیز تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کردهاند. در میان برندهای مطرح حوزه دوربین، تنها بلکمجیک ــ که اعلام کرده بهدلیل اعمال تعرفهها، برنامهی ساخت کارخانه در آمریکا را لغو کرده ــ و فوجیفیلم ــ که خبر از تعلیق ارسال برخی دوربینها به ایالات متحده داده ــ بهطور علنی دربارهی تأثیر سیاستهای تعرفهای اظهارنظر کردهاند.