راهنمای فلاش‌های Speedlite کانن (1)

0 1,815

 

خانواده فلاش‌های کانن به تازگی یک عضو تازه را پذیرا خواهد بود. Speedlite 430 EX RT II مدل جدیدی از سری 430EX کانن است که پیشتر درباره آن توضیح دادیم. این احتمال وجود دارد که این عضو جدید جایگزین مدل قبلی در بازار شود و مدل قبل از خود یعنی 430EX II را از رده خارج کند. بنابراین احتمالا تا پایان سال بعد یک خانواده شش نفره از این فلاش‌ها در بازار وجود خواهند داشت که از قیمت‌های پایین آغاز می‌شوند و به جدید‌ترین مدل که اکنون در وب‌سایت پیکسل قیمتی حدود 1,5 ملیون تومان دارد می‌رسیم.

برای بسیاری از کاربران مرز دقیقی بین این مدل‌ها وجود ندارد و همچنان بسیاری هستند که انتخاب‌های خودشان را تنها بر اساس قیمت انجام می‌دهند. در اینجا تصمیم داریم، پنج عضو این خانواده را تک‌ به تک بررسی و تحلیل کنیم که هر کدام مناسب کدام دسته از عکاسان است.

CANON SPEEDLITE 270EXII

270EX II

این فلاش را می‌توان یک مینی فلاش به حساب آورد. 270EX II ارزان‌ترین فلاش در خانواده Speedliteها است که اندازه بسیار کوچکی دارد و فاقد برخی از امکانات مهم فلاش‌های اکسترنال است.

برخلاف نسخه قبلی این فلاش یعنی 270EX که سر فلاش آن ثابت بود، در این مدل سر فلاش رو به بالا می‌چرخد و می‌تواند با تاباندن نور به سقف، از قابلیت Bounce Flash یا فلاش انعکاسی، برای ایجاد نور کم سایه و طبیعی بهره‌مند شود. متاسفانه این مدل دارای وضعیت نوردهی دستی یا Manual نیست. بنابراین نمی‌توان با تریگر‌های راه‌دور آن را تحریک کرد. البته این فلاش در حالت TTL از راه دور عمل می کند ولی برای این کار می‌بایست روی حالت Slave قرار گرفته و توسط یک فلاش دیگر که Master است تحریک شود.

در این فلاش خبری از اشعه کمکی فوکوس مادون قرمز نیست و برای اینکه در محیط‌های کم‌نور بتوانید از فوکوس خودکار استفاده کنید، با تاباندن پیوسته نور این کار را انجام می‌دهد. این روش برای عکس‌های پرتره چندان مناسب نیست، چون نور فلاش در تاریکی کمی آزاردهنده است.

با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، موقعیت‌هایی را که می‌توانم این فلاش را پیشنهاد دهم به این ترتیب هستند:

  1. استفاده به عنوان یک فلاش پرکننده یا Fill Flash برای دوربین‌های رده بالای کانن که فاقد فلاش هستند. به عنوان مثال در دوربین‌های سری 5D یا 1D که این فلاش می‌تواند جای خالی فلاش روی دوربین را برای این دوربین‌ها پرکند.
  2. برای دوربین‌های کامپکت رده بالای سری G کانن که فلاش خودشان چندان قدرتمند نیست و ضمنا نمی‌توان فلاش‌های بزرگ و سنگین را روی آنها نصب کرد.
  3. به عنوان یک فلاش یدکی برای عکاسانی که کار عروسی یا خبری انجام می‌دهند و این احتمال را می‌دهند که اگر فلاش اصلی‌شان ناگهان از کار بیفتد ممکن است دچار دردسر شوند.

اگر جزو هیچکدام از این دسته‌بندی‌ها نیستید پیشنهاد می‌کنم سراغ مدل‌های بعدی بروید.

 

CANON SPEEDLITE 320EX

320 EX

تنها فلاش دو منظوره کانن سری Speedlite 320EX است که شامل یک فلاش عکاسی عادی برای گرفتن عکس و یک نور LED پرنور برای استفاده به عنوان یک نور پیوسته برای تصویربرداری با دوربین‌های DSLR است. متاسفانه این فلاش در هر دو مورد، به عنوان یک محصول متوسط عمل می‌کند و چه برای عکاسان و چه برای تصویربرداران نمی‌تواند به عنوان فلاش اصلی به کار گرفته شود.

مانند مدل قبلی، در این مدل هم نور کمکی فوکوس و وضعیت نوردهی دستی وجود ندارد و علی‌رغم بدنه نسبتا بزرگتر از 270EX و شباهت بیشتری که به بدنه‌های بزرگ‌تر از خودش دارد، باز هم نمی‌تواند در صورت نیاز به صورت خودکار زوم کند. برای زوم کردن نور در این مدل می‌بایست خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید.

نور ویدئویی آن نیز تنها در تاریکی زیاد کار‌آمد است و اگرچه این نور به نسبت اینکه تنها توسط یک LED تابیده می‌شود بسیار پرنور است، اما همچنان نمی‌تواند شما را از همراه داشتن یک نور پیوسته ثابت بی‌نیاز کند.

این فلاش به جز اینکه کمی بدنه بزرگتری نسبت به 270EX II دارد و کمی قوی‌تر است، تفاوت چندان زیادی با مدل قبلی نمی‌کند. بنابراین کاربران این فلاش نیز چندان با کاربران فلاش قبلی متفاوت نیستند و اینطور به نظر می‌رسد که تنها کمی پول بیشتری صرف کرده‌اند!

 

CANON SPEEDLITE 430EXII

430EX II

فلاش 430EX II حداقل امکانات یک فلاش حرفه‌ای را با قیمتی مناسب دارد. نور کمکی فوکوس در این مدل گنجانده شده و به همین دلیل در نور کم مشکلی بابت فوکوس دوربین وجود ندارد. سری دوربین به صورت قابل چرخش طراحی شده و می‌توان به سمت چپ و راست و بالا بچرخد. این فلاش دارای قابلیت Manual یا دستی نیز می‌باشد و بنابراین می‌توان با استفاده از تریگر‌های فلاش‌های اکسترنال، به صورت فلاش از راه دور نیز از آن استفاده کرد. این فلاش می‌تواند به صورت Slave توسط نور فلاش‌های دیگر یا فلاش روی دوربین‌های کانن (در مدل‌های جدید) نیز تحریک شود.

اگرچه قدرت این فلاش از فلاش‌های رده‌بالای کانن کمتر است، اما امکانات خوبی که دارد به علاوه بدنه سبک‌تر و کوچک‌تر آن، می‌تواند به عنوان فلاش اصلی عکاسان آماتور و به عنوان تک فلاش عکاسان حرفه‌ای در اغلب پروژه‌های کاری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ادامه در قسمت دوم

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.