آنچه که درباره اخبار CES2016 به شما نمی‌گویند!

0 1,190

بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی جهان در ایالات متحده آمریکا در حال بازگشایی است. پیشتر درباره این نمایشگاه و محصولاتی که در آن نمایش داده می‌شوند توضیح دادم. در این نمایشگاه بیش از 170,000 نفر بازدید کننده از سرتاسر جهان حضور پیدا می‌کنند و بسیاری از سازندگان سعی می‌کنند این فرصت را غنیمت شمرده و بهترین محصولات و دستاوردهای خودشان را عرضه کنند. چه در ایران و چه در دیگر کشورهای جهان، سرویس‌های خبری سعی می‌کنند تا حد ممکن به پوشش این اخبار بپردازند و خوراک خبری خوبی برای بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراهم کنند. اما توجه داشته باشید که در بین موج اطلاعاتی که از چنین همایشی به بیرون راه پیدا می‌کند چند نکته بسیار مهم را فراموش نکنید. با ما همراه باشید تا درباره چند نکته که بسیاری از خبرگزاری‌ها درباره CES نمی‌گویند توضیح دهیم.

قیمت‌ها و زمان عرضه در بازار برای کالاهای CES اعلام نمی‌شوند

وقتی خودتان در نمایشگاه CES شرکت می‌کنید یکی از بزرگترین سوالاتی که در هنگام بازدید از هر غرفه می‌شنوید این است که قیمت و زمان عرضه این محصول در بازار چگونه است؟ و تقریبا تمامی عرضه کنندگان درباره این دو پرسش اظهار بی‌اطلاعی کرده و از شما می‌خواهند که برای دریافت سریعتر قیمت و زمان عرضه عضو خبرنامه، توییتر، فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی آنها شوید یا اخبار را به صورت آنلاین از وب‌سایت‌شان دنبال کنید.

CES2016

واقعیت این است که سازندگان به ندرت قیمت این محصولات را اعلام می‌کنند، مگر اینکه زمان عرضه آنها خیلی نزدیک باشد و شرکت سازنده برای عرضه زودهنگام این محصولات، پیش از نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده باشد. اغلب محصولاتی که در CES به نمایش گذاشته می‌شوند دست‌کم شش ماه یا بیشتر تا زمان عرضه در بازار فاصله دارند و این مدت برای قیمت‌گذاری و پیش‌بینی بازار فروش، زمان نسبتا طولانی‌ای است. به همین علت بسیاری از سازندگان سعی می‌کنند از آمارهای بازدید و استقبال عمومی همین بازدید کنندگان و همچنین رویکرد رسانه‌ها نسبت به محصول مورد نظر، برای سیاست‌های قیمت‌گذاری آن کالا استفاده کنند.

زمان عرضه کالا نیز به همین شکل ممکن است متغیر باشد. یعنی ممکن است کالایی در CES دو سال پیش معرفی شده باشد اما همچنان تا CES امسال نیز وارد بازار نشده باشد. به همین دلیل گاهی اوقات برای کالاهایی که مثلا دو سال پیش معرفی شده ممکن است همچنان دو سال دیگر نیز صبر کنید. به عنوان مثال همین دیروز خبری را روی یکی از وب‌سایت‌های مورد علاقه‌ام درباره تولید نمایشگر تاشوی LG خواندم که دو سال پیش معرفی شده است و “احتمال می‌رود” در نمایشگاه امسال با تغییرات بیشتری معرفی شود، اما همچنان به عنوان یک کالای جدید محسوب نمی‌شود و ممکن است به این زودی‌ها نیز به مرحله تولید نرسد.

برخی کالا‌ها به طور کلی ساخته نخواهند شد

CES_2016_18_inch_Rollable_OLED.0.0

شاید برای‌تان جای تعجب باشد که کالایی که تکنولوژی ساخت آن در دسترس است و می‌تواند به عنوان نمونه آماده به کار در نمایشگاه CES در معرض عموم قرار گیرد، اصلا هیچوقت ساخته نشود. هر ساله این هیجان عمومی موجب می‌شود که بسیاری از بازدید کنندگان فراموش کنند که برخی از این کالا‌ها تنها برای سنجش بازار تولید می‌شوند و ممکن است هرگز به مرحله تولید نهایی نرسند. هر ساله وب‌سایت‌های زیادی عملکرد تولید کنندگان در نمایشگاه‌های سال‌های قبل را مورد بررسی قرار می‌دهند و لیستی از کالاهایی که هرگز به مرحله تولید نرسیدند را منتشر می‌کنند. بنابراین گاهی اوقات می‌توانید برخی محصولات را نادیده بگیرید!

بسیاری از شرکت‌ها از سرویس‌های دیگران استفاده می‌کنند

محصولاتی هستند که اصولا هیچ ربطی به خود شرکت سازنده ندارند و صرفا برای کار با سرویس‌ها و خدمات شرکت‌های دیگر ساخته می‌شوند. مثلا ممکن است یک هدفون خاص برای گوشی‌های اپل ببینید که اصولا فقط از نام شرکت اپل استفاده کرده است و سازنده آن ابدا اعتبار و قدرت ابداع شرکت اپل را ندارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که محصولی که برای اپل ساخته شده است کیفیتی بسیار پایین‌تر از انتظار‌تان داشته باشد.

CES-GT-rear

همچنین برخی از سرویس‌های اینترنتی هم هستند که ممکن است شرکتی که مدعی استفاده از آن سرویس در محصول جدیدش است، اصولا در آن رشته تخصصی نداشته باشد. به عنوان مثال در خبر‌ها می خوانیم که شرکت فورد تصمیم به استفاده از سرویس‌های “اینترنت اشیا” در اتومبیل‌های آینده خود گرفته است و همانطور که می‌دانیم فورد هرگز چنین سرویسی را در محصولات خودش ارائه نکرده است. در چنین حالتی برای اطمینان از کیفیت این سرویس می‌توانید به شرکت‌های سازنده و پشتیبان توجه کنید و ببینید آیا خدمات پیشین این شرکت در حوزه‌های دیگر کیفیت مناسبی داشته‌اند یا خیر.

استفاده از یک سرویس جدید در محصولات یک شرکت به معنی عمومی شدن آن سرویس در تمامی شرکت‌های مشابه نیست و ممکن است تنها به عنوان یک سرویس بی مصرف یا برعکس، یک خدمات بسیار خلاقانه شناخته شود.

همه چیز به سازند‌گان ربط دارد.

CES نمایشگاه همه شرکت‌ها نیست

اگرچه شرکت‌های بزرگی در نمایشگاه CES شرکت می‌کنند، اما این نمایشگاه لزوما آخرین دستاوردهای همه شرکت‌ها را نمایش نمی‌دهد. به عنوان مثال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه در جهان به نام “Apple” را هرگز در CES نمی‌بینید. این شرکت برای معرفی جدیدترین دستاوردهای خودش، نمایشگاه‌های جداگانه‌ای برگزار می‌کند و مثلا برای اطلاع از آنچه که از اپل در سال 2016 خواهید دید می‌بایست از منابع دیگری استفاده کنید. اعتبار نمایشگاه‌های شرکت‌های بیرون از CES گاهی اوقات به حدی است که می‌تواند حتی نمایشگاه CES را تحت تاثیر قرار دهد. در سال 2007 استیو جابز برای اولین بار در نمایشگاه Macworld Expo 2007 گوشی انقلابی iPhone را معرفی کرد که به دلیل همزمانی این نمایشگاه با CES همان سال، رسما اخبار CES را تحت تاثیر قرار داد.

بسیاری از محصولات و خدمات بزرگ دنیای الکترونیک که می‌شناسیم، اولین معرفی رسمی‌شان در CES اتفاق نیفتاده است. موتور جستجوی گوگل، iPad، فیسبوک، اولین گوشی اندرویدی یا تبلت Microsoft Surface در CES معرفی نشدند.

CES2016

اما از سوی دیگر برخی از مهم‌ترین محصولات دنیای عکاسی را نیز برای نخستین بار در CES دیدیم. به عنوان مثال Nikon D4s را برای نخستین بار در CES 2014 دیدیم، اما دو لنز جدید نیکون (AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR و AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G) هم همین دیروز به صورت جداگانه و خارج از نمایشگاه معرفی شدند و طبیعتا خبر آن در میان خبرهای CES وجود ندارد.

طبق خبری که نیکون نیوزلند در صفحه فیسبوک خودش منتشر کرده است، انتظار می‌رود که D5 این شرکت نیز برای نخستین بار امشب در CES رونمایی شود. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم اخبار مرتبط با حوزه تصویرگری دیجیتال را از میان انبوه اخبار دیگر جدا کنیم و در اختیار شما قرار دهیم.

همه سرویس‌ها برای‌تان مهم نیستند

CES-2015-LG-WebOS-Smartwatch-Emerges-Used-by-Audi-Rep-469306-2

محصولات زیادی در CES معرفی می‌شوند که عملا هیچگاه برای یک عکاس یا فیلمبردار استفاده تخصصی نخواهند داشت. ماشین ظرفشویی با بدنه شفاف، کمربند‌های خودکار تنگ‌شو یا کفشی که بند‌هایش با اپلیکیشن روی تلفن همراه‌تان بسته می‌شود اهمیت کمتری نسبت به دوربین‌ها، لنز‌ها و تجهیزات پرنده فیلمبرداری دارند. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم که اخباری که اهمیت بیشتری برای پیکسل و مشتریان هوشمندش دارند را انتخاب و منتشر کنیم.

فقط در وبلاگ نخوانید

CES-Banner-960

ما اخبار را در فروشگاه پیکسل منتشر نمی‌کنیم. اما به راحتی می‌توانید با دنبال کردن هشتگ ” #PixelCES2016 ” اخبار این نمایشگاه را در حوزه علاقمندی‌های کاربران پیکسل، در سرتاسر اینترنت بیابید. فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام ، و صفحه مخصوص CES 2016 در وبلاگ پیکسل، تمامی اخبار مرتبط را با جستجوی این هشتگ بیابید.

با پیکسل همراه باشید

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.