راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش ششم

5 1,113
بخش ششم: امکانات متنوع
جدال دوربین‌های خانگی و تلفن‌های همراه هوشمند
جدال دوربین‌های خانگی و تلفن‌های همراه هوشمند

اگر از علاقه‌مندان فناوری‌های دیجیتال باشید، حتماً می‌دانید که دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند، در چند سال اخیر، سهم عمده‌ای از بازار دوربین‌های عکاسی خانگی را از شرکت‌های بزرگ ربوده‌اند. ما هم این سری مطالب را با سؤالی مرتبط شروع کردیم: «چرا [با وجود امکان داشتن دوربین‌های نسبتاً خوب تلفن‌های همراه هوشمند] یک دوربین خانگی بخریم؟»

خوب است دوباره سری به این سؤال بزنیم. حتماً می‌دانید که تلفن‌های همراه هوشمند، به‌جز کیفیت نسبتاً خوب دوربین، امکانات مختلفی مانند امکان اتصال به شبکه‌های Wi-Fi، موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS)، صفحه‌های نمایش واضح و روشن، نرم‌افزارهای ویرایش و جلوه‌های ویژه‌ی متنوع، و انواع قابلیت‌های دیگر دارند. همه‌ی این امکانات باعث می‌شوند تا کاربر با نهایت آسایش بتواند عکاسی کند، و تصاویر خود را با دوستانش هم‌خوان نماید.

اما مسئله در این‌جا ختم نمی‌شود. اکثر لنزهای دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند، فاصله‌ی کانونی ثابتی دارند که در قطع فول‌فریم معمولاً معادل 25 تا 35 میلی‌متر است. این یعنی چیزی به‌عنوان زوم اپتیکال وجود نخواهد داشت. در عین حال، این فاصله‌ی کانونی نسبتاً واید (باز) محسوب می‌شود و نه‌تنها برای عکاسی و فیلم‌برداری از سوژه‌های دور اصلاً مناسب نیست، بلکه برای عکاسی از افراد نیز، باید به‌آن‌ها تا حد زیادی نزدیک شد.

تصویر دوربین‌های تلفن‌های همراه نیز، به علت حسگرهای کوچک، تفکیک‌پذیری کم، لنزهای نه‌چندان قدرتمند، و توان متمرکزنشده‌ی پردازنده، چندان شفاف و واضح نیست. البته با وجود همه‌ی این موارد، تصویر این دوربین‌ها، برای به‌اشتراک‌گذاری آن‌لاین و موارد مشابه، بسیار مناسب است.

با توجه به این موارد، بسیاری از کاربران هنگام تصمیم‌گیری برای خرید دوربین‌های خانگی، دچار سردرگمی و عدم اطمینان می‌شوند. آیا قدرت زوم بیش‌تر، یا کیفیت بهتر، می‌تواند دلیل خوبی برای از دست دادن آسایش استفاده از دوربین‌های موبایل شود؟

شرکت‌های بزرگ در این دو سال اخیر، گام‌هایی برداشته‌اند که کم‌تر از گذشته محافظه‌کارانه بوده است. بسیاری از دوربین‌های خانگی جدید، امکاناتی مانند Wi-Fi و GPS دارند، و برخی هم حتی تحت سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه هوشمند (اکثراً اندروید) کار می‌کنند، تا بتوان انواع نرم‌افزارهای ویرایش را روی آن‌ها نصب نمود.

دوربین S110 کانن به‌جز داشتن سیستم Wi-Fi نمایشگر لمسی دارد
دوربین S110 کانن به‌جز داشتن سیستم Wi-Fi نمایشگر لمسی دارد
دوربین S800c نیکون تحت اندروید کار می‌کند
دوربین S800c نیکون تحت اندروید کار می‌کند

کیفیت لنزهای این دوربین‌ها نیز بسیار بهبود یافته، و در عین افزایش دقت اپتیکی، امروزه بسیاری از دوربین‌های خانگی دارای لنزهایی با حداکثر دیافراگم نسبتاً بزرگ (حتی تا f/2) و ثابت (در طول گستره‌ی زوم) هستند. حساسیت (ISO) نیز، مسئله‌ای است که در آن دوربین‌های خانگی بسیار قوی‌تر از دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند عمل می‌کنند. این پیشرفت‌ها باعث شده‌اند تا رقابت بین سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند و تولیدکنندگان دوربین‌های خانگی ادامه یابد.

دوربین X10 فوجی‌فیلم لنزی با حداکثر دیافراگم f/2-2.8 دارد
دوربین X10 فوجی‌فیلم لنزی با حداکثر دیافراگم f/2-2.8 دارد

با وجود سهولت استفاده از دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند، نمی‌توان خوش‌دستی نسبی دوربین‌های خانگی را نادیده گرفت. بسیاری از دوربین‌های خانگی بسیار سبک، خوش‌ساخت و خوش‌دست هستند، و هنگام عکاسی مانند عضوی از بدن کار می‌کنند. آرایش خوب دکمه‌ها، و حتی تعداد نسبتاً زیاد آن‌ها، باعث سرعت بالای کار می‌شود تا هیچ لحظه‌ای از دست نرود.

دوربین RX100 سونی، خوش‌ساخت، زیبا، خوش‌دست، و پر از امکانات متنوع است
دوربین RX100 سونی، خوش‌ساخت، زیبا، خوش‌دست، و پر از امکانات متنوع است

و از همه‌ی این‌ها که بگذریم، برخی دوربین‌های خانگی، بدون نیاز به لوازم اضافی، ضدآب، ضدضربه، و ضدیخ‌زدگی هستند:

دوربین XP170 فوجی‌فیلم غیر از داشتن سیستم Wi-Fi، ضدضربه، ضدیخ‌زدگی و تا 10 متر ضدآب است
دوربین XP170 فوجی‌فیلم غیر از داشتن سیستم Wi-Fi، ضدضربه، ضدیخ‌زدگی و تا 10 متر ضدآب است
5 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    بسیار هم خوب …. آیا تا کنون دوربین ی هم به بازار آمده که با ios هم خوانی داشته باشد؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      ممنون
      خیر، از آن‌جایی که سیستم عامل iOS به‌صورت انحصاری برای محصولات اپل طراحی و تولید شده، و این شرکت علاقه‌ای به همکاری‌های این‌چنینی با شرکت‌های دیگر ندارد، باید منتظر باشیم تا شاید اپل خود یک دوربین عکاسی تولید کند 🙂
      اما بسیاری از دوربین‌های خانگی که دارای سیستم Wi-Fi هستند دارای نرم‌افزارهایی برای کنترل دوربین از طریق تلفن‌های همراه هوشمند تحت iOS، اندروید، ویندوز، و حتی سیستم عامل جدید بلک‌بری هستند.

  2. سروش نفيسي می‌گوید

    اما در ادامه نوشته های شما در مورد دوربین های خانگی این نکته هم جالب است که در خیلی از اوقات همین دوربین های کوچک کارامد تر از دوربین های حرفه ای اس ال ار هم هستند ….

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      بله، خوب خیلی از اوقات دوربین‌های خانگی می‌توانند برای استفاده‌هایی حتی از دوربین‌های اس‌ال‌آر هم کارآمدتر باشند. مثلاً در میهمانی‌ها (به‌خاطر کوچکی و فلاش‌های کوچک و نسبتاً قوی)، هنگام گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی (به‌خاطر عمق میدان بالا)، یا مواقعی که امکان حمل بار زیاد وجود ندارد. در عین حال، مثلاً برخی امکانات یا مدل‌های خاص این دوربین‌ها (مانند دوربین‌های ضدآب و ضدضربه) می‌توانند گزینه‌هایی باشند که هم از نظر وزن و حجم، و هم از نظر قیمت به‌صرفه هستند.

  3. سعید امیدزاده می‌گوید

    سلام به پیکسل
    یه مشاوره می خواستم در مورد خرید یک دوربین ضد ضربه و ضد آب برای استفاده تو برنامه های کوهنوردی
    بین برند و مدل های زیر از نظر کارایی (مبلغ مهم نیست ) کدام یکی ارزشمند تر هست برای خرید :
    نیکون AW-100
    کانن D20
    المپیوس TG-820
    با سپاس

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.