دی‌ ایکس چی؟!

4 1,269

dxo_optics_pro_preview

اگر بخواهیم بی‌تعارف بگوییم، خیلی طول کشید تا نرم‌افزارهای تبدیل فایل‌های RAW (خام)، در بین عموم کاربران دوربین‌های اس‌ال‌آر ایران، جا بیفتند. از کلنجار رفتن با نوارهای قابل‌تنظیم فتوشاپ و استفاده از نرم‌افزارهای تولیدکنندگان اصلی، تا رسیدن به یک روند کاری (Workflow) نرم و سریع در لایت‌روم، می‌توانست خیلی تندتر اتفاق بیفتد.

اما تجربه ثابت کرده که کاربران ایرانی، استفاده از نرم‌افزارها را نسبتاً سریع یاد می‌گیرند. لایت‌روم خیلی سریع در بین کاربران جا باز کرد، و بسیاری از کاربران که از رابط کاربری آن راضی نبودند، شروع به استفاده از Capture One کردند. امیدواریم آرام‌آرام، همین مسیر برای نرم‌افزارهای تگ‌گذاری عکس‌ها طی شود، چرا که هنوز در این حیطه، ضعف‌های بسیاری در کشور ما وجود دارد.

رابط کاربری جذاب لایت‌روم، منحصر به این نرم‌افزار نیست. بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش/نمایش عکس، مانند ACDSee و Photo Mechanic قبلاً از رابطی مشابه استفاده می‌کردند. اما یکی دیگر از این نرم‌افزارها، DxO Optics Pro بود، که به علت بازاریابی نسبتاً ضعیف، تا همین چند سال پیش کم‌تر شناخته شده بود. اما زمانی که نسخه‌ی 5 / 3 این نرم‌افزار در سال 2006 ارائه شد، با جوایز متعددی که برنده شد، توجه زیادی را به‌خود جلب کرد.

هر نسخه از این نرم‌افزار شاهد پیشرفت‌های بسیار چشمگیری بوده است، اما اساسی‌ترین ویژگی این نرم‌افزار چیز دیگری است: آزمایشگاه‌های دی‌ایکس‌او، تمام لنزها و دوربین‌های مختلف را از منظرهای مختلف بررسی می‌کنند. یعنی برای مثال، ترکیب دوربین D800 نیکون را با انواع لنزهای سازگار، شامل لنزهای نیکون، سیگما، کارل‌زایس، توکینا، سامیانگ، و انواع لنزهای سازگار دیگر، آزمایش می‌کنند تا رفتار دوربین و لنزها را در انواع شرایط بررسی کنند. این‌کار باعث می‌شود تا بتوان ویژگی‌های هر ترکیب لنز و دوربین را بررسی کرد.

آزمایشگاه‌های دی‌ایکس‌او، با بررسی این ویژگی‌ها برای هر کدام از ترکیب‌ها یک «ماژول» تولید می‌کنند. این ماژول‌ها برای تصحیح و جبران خودکار انواع خطاها و ضعف‌های عکس‌ها (شامل خطاهای هندسی مانند انواع اعوجاج‌ها، خطاهای آبراسیون، شارپ‌نبودن گوشه‌های کادر، تاریک‌شدن گوشه‌های کادر، و انواع دیگر خطاها) به‌کار می‌رود.

مثلاً فرض کنید با دوربین D800E نیکون، مشغول عکاسی از یک منظره با لنز 24 – 14 میلی‌متر نیکون هستید. احتمالاً تصاویر شما مقداری اعوجاج خواهند داشت، و در عین حال به‌علت وجود جزئیات بسیار زیاد در عکس‌ها (در کنار استفاده از دوربینی مانند D800E)، خطاهای مویره دیده خواهند شد. هم‌چنین ممکن است به‌علت وجود کنتراست زیاد در تصویر، آبراسیون رنگی در لبه‌های پرکنتراست دیده شود. در عین حال، احتمالاً جزئیات کل عکس، و خصوصاً گوشه‌های کادر به‌اندازه‌ی کافی شارپ نخواهند بود. ضعف‌های بسیار دیگری نیز قابل تصور هستند. همه‌ی این ضعف‌ها در ماژول Nikon D800E + Nikkor 14-24mm  f/2.8 گنجانده شده‌اند، تا بتوان همه را به‌سرعت تصحیح نمود.

با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید تمامی عکس‌ها را یک‌جا و به‌صورت خودکار پردازش کنید. خبر جدیدی نیست؟! خوب، درست است که لایت‌روم و CaptureOne هم این‌کار را می‌کنند، اما هیچ‌کدام نتایج دی‌ایکس‌او را نخواهند داشت. این نرم‌افزار واقعاً در کم‌ترین زمان، با بیش‌ترین سرعت و بالاترین دقت، بهترین نتایج را می‌دهد. از تصحیح رنگ و نور گرفته، تا تصحیح‌های اپتیکی و هندسی، رفع غبار و لکه‌های روی لنز، رفع نویز دیجیتال، و هرآن‌چه بتوان تصور کرد.

مثلاً، در نظر بگیرید که به‌علت کمبود نور کافی، و عدم امکان استفاده از سرعت‌های شاتر کند، عکسی با نوردهی کم گرفته‌اید – به‌امید این‌که بعداً بتوانید با دستکاری فایل RAW، تصویری با نوردهی صحیح به‌دست آورید. نگاهی به تصویر زیر بیاندازید. نرم‌افزار در پردازش رنگ‌ها، نور، و شارپی تصویر، واقعاً بهینه عمل کرده است.

عکس از دی‌ایکس‌او
عکس از دی‌ایکس‌او

این مسئله را در تصحیح اعوجاج هم ببینید و خودتان قضاوت کنید!

عکس از دی‌ایکس‌او
عکس از دی‌ایکس‌او

این نرم‌افزار را از فروشگاه پیکسل بخرید، و اگر از آن خوشتان نیامد، ما آن‌را پس می‌گیریم!

button

4 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    ظاهرا بخش نرم افزار شما به خوبی وارد عمل شده و هر هفته تقریبا شاهد ارایه یک نسخه بی دردسر از نرم افزار های کاربردی عکاسی از طرف شما هستیم . نرم افزار فتوشاپ شما را خریدم و بی هیچ دردسر اضافه ای توانستم نصب و راه اندازی کنم حتی بدون دیدن فیلم راهنمای آن ! فقط دوست دارم در سایت وزین خود قسمتی هم برای بروز رسانی این نرم افزار ها قرار دهید تا کاربران بتوانن نسخه خریداری شده خود را بروز در آورند. میدانید که به دلیل تحریم ها کاربران ایرانی به سایت ادوبی دسترسی ندارند و برای بروز رسانی مثلا ادوبی بریج دارای مشکل ! پس این را هم بگذارید مشکل حل خواهد شد.
    با نرم افزار دی ایکس او سالیان قبل آشنا شدم و به نظرم کار با آن به راحتی استفاده از لایت روم نبود ! آیا این نسخه جدید ارایه شده ظاهر ی کاربردی و کاربر آشنا را به خود گرفته؟ تخفیف ٣٠ درصدی شما فقط در خرید آنلاین است و در خرید حضور شامل نمیشود؟ پس دادن نرم افزار به هر علت کاری زیباست و نشانه اعتماد شما به کاربران خود ! این را جایی برای نرم افزار ندیده بودم ! کپی کردن نرم افزار ها به نظر زیادی ساده می آید و شما هراسی از آن ندارید !!! موفق باشید و منتظر نرم افزارهای بعدی هستیم ….

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از اعتماد شما سپاسگزاریم.
      1. واقعاً امکان قرار دادن به‌روزرسانی‌ها را نداریم چرا که حجم آن‌ها بسیار بسیار زیاد است.
      2. نسخه‌ی 8 دی‌ایکس‌او، به‌نظر شخص من بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از لایت‌روم است و نتایج عالی‌ای به‌دست می‌دهد.
      3. تخفیف 30% فقط مخصوص خرید آن‌لاین است
      4. خوب، ادوبی، اپل، گوگل، مایکروسافت و شرکت‌های ابرسرمایه‌دار بزرگ، پا را از تحریم‌های بین‌المللی فراتر گذاشته و ما را به‌طور کلی و بدون دلیل خاصی تحریم کرده‌اند. ما هم هیچ ابایی از کپی‌کردن نرم‌افزارها و تولیدات آن‌ها نداریم و تازه از این کار استقبال هم می‌کنیم.

      1. سروش نفيسي می‌گوید

        سپاس از پاسخ گویی شما اما در مورد کپی برداری شاید متوجه منظور من نشده اید !! منظور من دقیقا این بود که افرادی بعضا سود جو می توانند این نرم افزار های شما را خریداری کرده و بعد از استفاده و کپی کردن به شما بازگردانند !!! نگویید این گونه افراد وجود ندارند و یا مبلغ بسیار جزیی است و کسی این کار را انجام نخواهد داد !! و شاید بهتر باشد برای باز پس گیری این نرم افزار ها دلیل خاصی هم جویا شوید ! این طور به نظر شما نمیرسد؟

  2. sina می‌گوید

    سلام
    نرم افزار خوبی هست اما من کلا لایت روم رو ترجیح میدم
    توی این dxo نمیشه عکس های 16:9 رو خروجی گرفت !! تنظیمی هم براش پیدا نکردم
    نتایج کار هم در لایت روم بهتر میشه ( روی عکس های مختلفی مقایسه کردم )
    سرعت کار در لایت روم بیشتر هم هست
    همچنین از امکانات مدیریت و دسته بندی عکس ها در لایت روم هم نمیشه گذشت
    در کل میشه از dxo به عنوان یه ابزار مفید در کنار لایت روم استفاده کرد 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.