مقایسه بهترین لنزهای پرتره کانن

2 2,598

مقایسه‌ی EF 85mm f/1.2L II USM، EF 135mm f/2L USM و EF 70-200mm f/2.8L II IS USM

در این مطلب به مقایسه‌ی سه لنز مناسب پرتره کانن می‌پردازیم. معمولاً عکاسان در لنزهای پرتره به دنبال دو ویژگی هستند، یکی فاصله‌ی کانونی بیش از 50 میلی‌متر و دیگری حداکثر دهانه‌ی دیافراگم بسیار باز (معمولاً f/2.8 یا کمتر). فاصله‌ی کانونی تله باعث می‌شود اعضای صورت بدون اعوجاج و تغییر شکلی که ممکن است در لنزهای واید اتفاق بیفتد ثبت شوند و دهانه‌ی باز دیافراگم موجب می‌شود پشت‌زمینه‌ی سوژه به‌ اندازه‌ی کافی محو شود تا تمرکز بر روی سوژه افزایش یابد.

سه لنزی که در این مقایسه حضور دارند همگی دارای این دو ویژگی هستند با این تفاوت که یکی از آن‌ها، EF 70-200mm f/2.8L II IS USM، لنز زوم تله است که دارای فاصله‌ی کانونی متغیر بین 70 میلی‌متر تا 200 میلی‌متر است.

زوم بودن این لنز باعث می‌شود که عکاس برای تنظیم کادر خود کمتر نیاز به حرکت داشته باشد و به‌راحتی با چرخاندن حلقه‌ی زوم روی این لنز کادر دلخواهش را ببندد. البته دستیابی به این مزیّت بدون هزینه نیست و معمولاً لنزهای زوم باکیفیت از لنزهای پرایم (دارای فاصله‌ی کانونی ثابت) بسیار گران‌قیمت‌تر هستند. لنز زوم EF 70-200mm f/2.8L II هم از این قاعده مستثنا نیست و در این مقایسه باقیمتی در حدودی 2000 هزار دلار از دو لنز دیگر گران‌تر است. البته لنز پرایم EF 85mm f/1.2L II USM با این لنز اختلاف قیمت چندانی ندارد و در حال حاضر در حدود 1899 دلار فروخته می‌شود. علت قیمت بسیار بالای این لنز یکی دهانه‌ی بسیار باز دیافراگم آن است که دو استاپ از لنز زوم EF 70-200mm f/2.8L II بازتر است و دیگری استفاده از المان‌های بسیار باکیفیت در این لنز است که نویدبخش شارپنس فوق‌العاده بالایی را می‌دهد. در این میان، لنز EF 135mm f/2L USM باقیمتی در حدودی 999 دلار ارزان‌ترین لنز در این مقایسه است.

اگر بررسی‌ و مقایسه‌‌ی لنزهای دوربین‌های دیجیتال را که تابه‌حال در وبلاگ پیکسل منتشرشده خوانده باشید، می‌دانید که من مقایسه‌هایم را بر اساس تست‌های صورت گرفته توسط وب‌سایت معتبر تست دوربین و لنز، DXOMark، انجام می‌دهم. در این مقایسه نیز از آمارهای به‌دست‌آمده از همین وب‌سایت استفاده خواهد شد. سایت DXOMark لنزها را از لحاظ پنج مؤلفه‌ی شارپنس، اعوجاج تصویر (distortion)، میزان انتقال نور (transmission)، تیرگی گوشه‌های تصویر (vignetting) و خطای رنگی (chromatic aberration) بررسی می‌کند. توضیح هرکدام از این موارد به همراه نحوه‌ی محاسبه‌ی آن‌ها توسط DXOMark به‌طور کامل در مقایسه‌ی دو لنز 35mm f/1.8 و 50mm f/1.8 نیکون که پیش‌تر در وبلاگ منتشرشده آمده است. در این مطلب هرکدام از این موارد تنها به‌طور اجمالی معرفی خواهند شد؛ بنابراین، برای کسب اطلاعات و توضیحات بیشتر در مورد هرکدام از این پنج مؤلفه، لطفاً‌ به مقایسه‌ی دو لنز نیکون که در بالا اشاره شد رجوع کنید.

برای شروع مقایسه، مشخصات مهم این سه لنز کانن را در جدول زیر آورده‌ام. در ادامه، این سه لنز را ازلحاظ مؤلفه‌های یادشده در بالا موردبررسی و مقایسه قرار خواهم داد.[styled_table]

مشخصات EF 70-200mm f/2.8L II IS USM EF 85mm f/1.2L II USM EF 135mm f/2L USM
فاصله کانونی 70-200mm 85mm 135mm
فاصله‌ی کانونی معادل در دوربین سایز APS-C کانن 112-320mm 136mm 216mm
حداکثر گشودگی دهانه‌ی دیافراگم f/2.8 f/1.2 f/2
حداقل گشودگی دهانه‌ی دیافراگم f/32 f/16 f/32
مانت لنز Canon EF Canon EF Canon EF
 

ساختار لنز

23 المان در 19 گروه

پنج المان UD

یک المان از نوع flourite

8 المان در 7 گروه

دارای پوشش super spectra

 

10 المان در 8 گروه

دو المان UD

تثبیت تصویر (IS) دارد ندارد ندارد
مقاومت در برابر گردوغبار و رطوبت دارد ندارد ندارد
تعداد تیغه‌های دیافراگم 8 عدد 8 عدد 8 عدد
موتور فوکوس خودکار Ultrasonic Ultrasonic Ultrasonic
مکانیزم زوم داخلی، بدون افزایش طول لنز
مکانیزم فوکوس داخلی، بدون چرخش المان جلویی لنز واحد، بدون چرخش المان جلویی لنز واحد، بدون چرخش المان جلویی لنز
حداقل فاصله‌ی فوکوس 1.2m 0.95m 0.90m
حداکثر بزرگنمایی 0.21x 0.11x 0.19x
سایز فیلتر 77mm 72mm 72mm
ابعاد (میلی‌متر) طول: 199 قطر: 89 طول: 84 قطر:92 طول:112 قطر:83
وزن 1490 گرم 1025 گرم 750 گرم

[/styled_table]

همان‌طور که از مطالعه‌ی جدول بالا متوجه شده‌اید، لنز EF 70-200mm f/2.8L II ساختار درونی پیچیده‌ای دارد که در آن برای کاهش حداکثری مشکل خطای رنگی (chromatic aberration) از پنج المان ultra-low dispersion و یک المان از نوع flourite استفاده‌شده است. همانند همه‌ی لنزهای سری L کانن، این لنز هم از کیفیت ساخت و بدنه‌ی بسیار خوبی برخوردار است. به‌منظور عدم جذب نور خورشید و گرم شدن بیش‌ازحد لنز، این لنز به رنگ سفید طراحی‌شده است. در این مقایسه، این تنها لنزی است که در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم است. همچنین، همانند دیگر لنزهای مارک 2 کانن، دور مانت این لنز هم یک حلقه‌ی لاستیکی تعبیه‌شده تا مانع ورود گردوغبار و رطوبت به داخل بدنه‌ی دوربین شود. وزن بالای این لنز سبب شده ‌است که کانن به همراه آن‌یک حلقه‌ی مانت سه‌پایه‌ی جداگانه نیز ارائه کند. بر روی این لنز چهار سوئیچ قرار داده ‌شده است که به ترتیبی که در تصویر زیر آمده برای 1) تعیین حداقل فاصله‌ی فوکوس، 2) انتخاب فوکوس خودکار و دستی، 3) روشن یا خاموش کردن سیستم تثبیت تصویر (IS) و 4) انتخاب حالت تثبیت تصویر بین مد یک برای سوژه‌های ثابت و مد دو برای عمل پنینگ و سوژه‌های متحرک می‌باشد.

 

لنز EF 85mm f/1.2L II USM هم با وجود پرایم بودن بسیار سنگین است و خصوصاً بر روی بدنه‌های APS-C کانن برای آسیب نرسیدن به مانت لنز، بهتر است دوربین را با گرفتن لنز حمل کنید. متأسفانه این لنز و لنز EF 135mm f/2L کانن در برابر گرد و غبار و رطوبت، مهر و موم نشده‌اند اما بااین‌حال از کیفیت ساخت بسیار خوب لنزهای سری L کانن بهره می‌برند. یکی از نقاط ضعف لنز EF 85mm f/1.2L II فوکوس کند آن است. درواقع سرعت فوکوس این لنز آن‌قدر پایین است که تنها برای عکس‌هایی با سوژه‌های ثابت (پرتره) می‌توان روی آن حساب کرد؛ اما برعکس این لنز، EF 135mm f/2L دارای سرعت فوکوس بسیار پرسرعتی است که آن را برای عکاسی از هر نوع سوژه‌ی متحرکی مناسب می‌سازد.

شارپنس

سایت DXOMark شارپنس لنزها را با قرار دادن آن‌ها بر روی بدنه‌های سازگار و محاسبه‌ی میزان مگاپیکسل دریافتی (P-Mpix) به‌دست‌آمده از ترکیب لنز/دوربین می‌سنجد. مگاپیکسل دریافتی درواقع میزان رزولوشن واقعی است که می‌توان از عکس‌های گرفته‌شده با یک لنز/دوربین انتظار داشت. هرچه این میزان به رزولوشن سنسور تصویر دوربین نزدیک‌تر باشد به معنی عملکرد بهتر لنز و شارپنس بیشتر است.

در جدول زیر میزان مگاپیکسل دریافتی تولیدشده از قرار دادن این سه لنز بر روی بدنه‌های مختلف کانن آمده است. توجه داشته باشید که برای سنجش شارپنس هرکدام از این لنز‌ها باید رزولوشن دوربین‌هایی که بر روی آن قرارگرفته‌اند را نیز در نظر بگیرید.

[styled_table]

شارپنس

(P-Mpix)

5DSR 5D III 5D II 6D 7D II 7D 70D 760D 750D 700D 550D
EF 70-200mm f/2.8L II 33 21 18 18 12 12 14 15 14 14 12
EF 85mm f/1.2L II 23 18 15 16 10 10 12 11 11 12 11
EF 135mm f/2L 30 20 14 18 11 10 13 12 12 12 11

[/styled_table]

از میان دوربین‌هایی که در جدول بالاآمده است، 7D، 700D و 550D هر سه 18 مگاپیکسلی هستند، 70D، 6D و 7D II دارای سنسورهای 20 مگاپیکسلی هستند، 750D و 760D دارای سنسورهای 24 مگاپیکسلی هستند، دوربین‌های 5D II و 5D III هم به ترتیب سنسورهای تصویر 21 و 22 مگاپیکسلی دارند و درنهایت 5DSR از سنسور تصویر 50 مگاپیکسلی بهره‌ می‌برد. آنچه از جدول بالا پیداست، عملکرد بسیار خوب هر سه‌ لنز بر روی بدنه‌های فول‌فریم کانن است. لنز EF 135mm f/2L کانن در این مقایسه بااینکه تقریباً 1000 دلار ارزان‌تر از دو لنز دیگر است شارپنس بسیار خوب و حتی بالاتری از لنز EF 85mm f/1.2L II را ارائه می‌دهد؛ اما آنچه لنز EF 85mm f/1.2L II را کم‌نظیر می‌کند دیافراگم بسیار باز و حفظ شارپنس قابل‌قبول حتی در بازترین دهانه‌ی دیافراگم این لنز یعنی f/1.2 است.

در تصویر زیر میزان شارپنس سه لنز کانن را در بازترین دهانه‌ی دیافراگم و دو استاپ پایین‌تر را در تمام مساحت فریم مشاهده می‌کنید. شارپنس لنز زوم EF 70-200mm f/2.8L II برای هماهنگی با دو لنز دیگر در فاصله‌ی کانونی تله‌ی متوسط 135mm سنجیده شده است. رنگ سبز تیره نشان‌دهنده‌ی شارپنس بالا (به درصد) است و هرچه به سمت رنگ زرد و قرمز برویم از میزان شارپنس کاسته می‌شود.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دو لنز EF 135mm f/2L و EF 70-200mm f/2.8L II در بازترین دهانه‌ی دیافراگم خود هم شارپنس را در تمام مساحت فریم به‌خوبی حفظ می‌کنند و تنها در گوشه‌های فریم کمی از شارپنس آن‌ها کاسته می‌شود؛ اما لنز EF 85mm f/1.2L II در بازترین دیافراگم خود یعنی f/1.2 تنها در مرکز تصویر شارپ است و هرچه به سمت گوشه‌ها می‌رویم از میزان شارپنس تصویر کاسته می‌شود. البته برای لنزی با این دهانه‌ی باز دیافراگم که تقریباً دو استاپ بازتر از لنز EF 135mm f/2L است این عملکرد کاملاً قابل‌قبول است. لنز زوم کانن هم در تمامی اعداد دیافراگم و فواصل کانونی، شارپنس بسیار بالای خود را حفظ می‌کند و از این لحاظ عملکرد تحسین‌برانگیزی دارد.

میزان انتقال نور

تمام نوری که وارد لنز می‌شود به‌طور کامل به سنسور تصویر نمی‌رسد و قدری از آن توسط المان‌های شیشه‌ای لنز جذب و یا بازتابیده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که برای جبران نوری که ازدست‌رفته، دوربین یا سرعت شاتر را پایین‌تر بیاورد و یا میزان حساسیت ISO را بالاتر ببرد. معمولاً این کاهش در انتقال نور آن‌قدر زیاد نیست که محسوس باشد و بر کیفیت عکس‌ها تأثیر بگذارد. سایت DXOMark این مؤلفه را بر اساس Tstop که معادل همان fstop است می‌سنجد؛ بنابراین، هرچه میزان Tstop به حداکثر گشودگی دهانه‌ی دیافراگم این سه لنز نزدیک‌تر باشد به معنی عملکرد بهتر است. در جدول زیر عملکرد این سه لنز را در انتقال نور از صحنه به سنسور تصویر مشاهده می‌کنید.

 [styled_table]

انتقال نور

(Tstop)

5DSR 5D III 5D II 6D 7D II 7D 70D 760D 750D 700D 550D
EF 70-200mm f/2.8L II 3.3 3.4 3.4 3.6 3.5 3.4 3.4 3.4 3.4 3.4 3.3
EF 85mm f/1.2L II 1.5 1.4 1.5 1.4 1.6 1.7 1.6 1.6 1.7 1.6 1.6
EF 135mm f/2L 2.3 2.3 2.3 2.4 2.3 2.3 2.4 2.4 2.5 2.4 2.3

[/styled_table]

آنچه از نگاه اول به جدول بالا مشخص می‌شود این است که این سه لنز ازلحاظ انتقال نور بی‌نقص نیستند. تقریباً هر سه لنز به میزان 1/3 تا ½ استاپ از نور واردشده به لنز می‌کاهند که البته این میزان بسیار کم و کاملاً قابل‌قبول است. معمولاً در لنزهای زوم به خاطر تعداد المان‌های بیشتری که دارند احتمال کاهش نور واردشده به لنز بیشتر است. عملکرد تقریباً یکسان لنز زوم EF 70-200mm f/2.8L II با دو لنز پرایم دیگر کانن در این زمینه نشان از کیفیت بسیار بالای این لنز دارد. در کل می‌توان گفت ازلحاظ انتقال نور، هر سه لنز کانن دارای عملکرد خوب و راضی‌کننده‌ای هستند.

 

اعوجاج تصویر

در فواصل کانونی واید، معمولاً لنزها دچار اعوجاج از نوع خمره‌ای می‌شوند و هرچه فاصله‌ی کانونی کمتر شود، بر میزان این اعوجاج افزوده می‌شود. برعکس این نوع اعوجاج، در فواصل کانونی تله،‌ بسیاری از لنزها دچار اعوجاج بالشتک سوزنی می‌شوند. نام این نوع اعوجاج از بالشتک‌های کوچکی می‌آید که سوزن‌های ته گرد را بر روی آن قرار می‌دهند و بیشتر مورداستفاده خیاط‌ها است. وقتی سوزن بر روی این بالشتک‌ها فشار داده می‌شود تمام حجم بالشتک به سمت سوزن جمع می‌شود. در اعوجاج بالشتک سوزنی هم همین اتفاق می‌افتد و تمام تصویر به سمت مرکز کمی کشیده می‌شود. در شکل زیر این دو نوع اعوجاج تصویر را در حالت شدیدشان مشاهده می‌کنید. در دنیای واقعی این خط‌های افقی و عمودی همگی راست و بدون انحنا هستند؛ اما در عکس‌های گرفته‌شده از آن‌ها به این شکل نمایش داده می‌شوند.

سایت DXOMark هر دو نوع اعوجاج را در فواصل کانونی مختلف یک لنز (در صورت زوم بودن لنز) اندازه‌گیری می‌کند و میانگین آن‌ها را بر اساس درصد بیان می‌دارد. عدد 0 به معنی عدم وجود اعوجاج و 1 به معنی اعوجاج زیاد است. معمولاً اعوجاج بیش از 0.2 درصد در تصویر محسوس است.

لنز EF 70-200mm f/2.8L II بر روی دوربین‌های فول‌فریم کانن در فاصله‌ی کانونی 70mm به میزان 0.7 درصد اعوجاج خمره‌ای دارد که در 100mm کاملاً از بین می‌رود و در 200mm به 0.4 درصد اعوجاج بالشتک سوزنی تبدیل می‌شود. این میزان اصلاً زیاد نیست و به‌راحتی در adobe camera raw قابل‌رفع است. بر روی دوربین‌های سایز APS-C کانن هم میزان اعوجاج این لنز بسیار پایین و تقریباً نامحسوس است.

دو لنز پرایم EF 85mm f/1.2L II و EF 135mm f/2L هم همان‌طور که انتظار می‌رفت اعوجاج تصویر بسیار کم و نامحسوسی را بر روی بدنه‌های فول‌فریم و کراپ کانن‌ ایجاد می‌کنند. درمجموع، از لحاظ اعوجاج تصویر هم هر سه لنز حاضر در این مقایسه امتیاز بسیار خوبی می‌گیرند.

خطای رنگی

خطای رنگی (chromatic aberration) به حاشیه‌های رنگی ایجادشده در مرزهای پرکنتراست تصویر اطلاق می‌شود. در تصویر زیر خطای رنگی به شکل حاشیه‌های سبز و بنفش دور شاخه‌های درخت کاملاً مشهود است. تقریباً تمامی لنزها دچار این خطا می‌شوند و در مورد این مؤلفه، بیشتر کم بودن آن مدنظر است تا عدم وجود آن. سایت DXOMark میانگین خطای رنگی لنزها در تمام فواصل کانونی و در بازترین دهانه‌ی دیافراگم ممکن را اندازه گرفته و برحسب میکرون بیان می‌دارد.

لنز EF 70-200mm f/2.8L II کانن به لطف بهره‌گیری از پنج المان UD و یک المان flourite که همگی باعث کاهش خطای رنگی می‌شوند از این لحاظ در این مقایسه بهترین عملکرد را دارد. خطای رنگی در این لنز تنها به میزان 3 میکرون است که بسیار کم محسوب می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این میزان میانگین است. معمولاً در دیافراگم‌های بسیار باز و در گوشه‌های تصویر خطای رنگی بیشتر است. با بستن دیافراگم خطای رنگی کاهش‌یافته و در بعضی موارد تقریباً نامحسوس می‌شود.

لنز EF 135mm f/2L هم در این زمینه عملکردی مشابه لنز زوم کانن را دارد و خطای رنگی‌اش در حد 4 میکرون است؛ اما لنز EF 85mm f/1.2L II با توجه به دهانه‌ی دیافراگم بسیار بازتری که دارد در تصاویر خطای رنگی بیشتری هم ایجاد می‌کند. خطای رنگی این لنز 10 میکرون است که هرچند از دو لنز دیگر کانن بسیار بیشتر است اما با بستن دهانه‌ی دیافراگم تا f/2.8 تقریباً نامحسوس می‌شود. البته این بدین معنی نیست که در این لنز حتماً باید از دیافراگم f/2.8 به پایین استفاده کنید. حتی در f/1.2 هم خطای رنگی این لنز بیش ‌از حد نیست و در عکس‌های raw با برنامه‌هایی نظیر adobe camera raw قابل‌رفع است. درمجموع، دو لنز EF 70-200mm f/2.8L II و EF 135mm f/2L ازلحاظ خطای رنگی عملکرد بسیار خوبی دارند و لنز EF 85mm f/1.2L II هم با توجه به دیافراگم بسیار بازی که دارد از این لحاظ عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

تیرگی گوشه‌های تصویر

بیشترین تیرگی گوشه‌های تصویر را در لنزهای واید و در دیافراگم‌های بسیار باز می‌توان دید. با بستن دیافراگم، معمولاً این تیرگی کاهش‌یافته و در بیشتر موارد کاملاً از بین می‌رود. سایت DXOMark تیرگی گوشه‌های تصویر را بر اساس مقایسه با مرکز تصویر و برحسب استاپ نوری (EV) بیان می‌دارد. این میزان از میانگین عملکرد لنز در تمام فواصل کانونی در بازترین دیافراگم لنز به دست می‌آید. از آنجایی ‌که با قرار دادن لنزهای فول‌فریم بر روی بدنه‌های کراپ برش کوچک‌تری از وسط تصویر نمایش داده می‌شود، اساساً مشکل تیرگی گوشه‌های تصویر در این حالت خیلی مطرح نیست. هر سه لنز در این مقایسه بر روی بدنه‌های APS-C کانن تیرگی بسیار کم و تقریباً نامحسوسی را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، در ادامه تنها به بررسی عملکرد این لنزها بر روی بدنه‌های فول‌فریم می‌پردازم.

لنز EF 70-200mm f/2.8L II دارای میانگین تیرگی گوشه‌های تصویر به میزان -1.3EV است. در فاصله‌ی کانونی 70mm و دیافراگم f/2.8 تیرگی تنها منحصر به گوشه‌ترین نقاط تصویر می‌شود؛ اما در 200mm و f/2.8 این تیرگی بیشتر به سمت مرکز تصویر پیشروی می‌کند. در این فاصله‌ی کانونی با کم شدن زاویه‌ی دید، تیرگی گوشه‌های تصویر بیشتر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هرچند که در فاصله‌ی کانونی 200mm میزان تیرگی بیشتر می‌شود اما در پردازش‌های بعد از گرفتن عکس raw این مشکل قابل برطرف شدن است. بااین‌حال، اگر بخواهید می‌توانید با بستن دیافراگم به‌اندازه‌ی یک استاپ تقریباً به‌طور کامل از شر تیرگی گوشه‌های تصویر خلاص شوید.

لنز EF 135mm f/2L در بازترین دیافراگم خود یعنی در f/2 عملکردی مشابه لنز زوم کانن در فاصله‌ی کانونی 200mm و دیافراگم f/2.8 دارد. این لنز هم دارای -1.4EV تیرگی در گوشه‌های تصویر است. البته در این لنز با بستن دیافراگم تا f/2.8 این تیرگی تقریباً به‌طور کامل از بین می‌رود.

اما همان‌طور که انتظار می‌رود، لنز EF 85mm f/1.2L II در بازترین دیافراگم خود، بیشترین تیرگی گوشه‌های تصویر را در این مقایسه ایجاد می‌کند. این لنز در f/1.2 گوشه‌های تصویر را تا -2EV تیره می‌کند که میزان بسیار زیادی است؛ اما حتی این میزان تیرگی هم در عکس‌های raw قابل جبران است. بااین‌وجود، اگر دیافراگم را تا f/2 ببندید، این تیرگی به‌جز گوشه‌ترین نقاط تصویر در بقیه مساحت فریم نامحسوس می‌شود؛ بنابراین در f/2 این لنز از لنز EF 135mm f/2L تیرگی بسیار کمتری دارد. درمجموع با توجه‌ به دیافراگم بسیار باز لنز EF 85mm f/1.2L II، نمی‌توان از عملکرد این لنز درزمینه‌ی تیرگی گوشه‌های تصویر خیلی خرده گرفت.

نتیجه‌گیری

با توجه به بررسی‌ها و مقایسه‌های انجام‌شده در این مطلب، می‌توان نتیجه گرفت که این سه لنز هر سه عملکرد تحسین‌برانگیزی بر روی بدنه‌های فول‌فریم کانن بخصوص 5D Mark III‌ دارند. این البته با توجه به انتظار بالایی که از کیفیت لنز‌های سری L کانن می‌رود چندان باعث تعجّب نیست. در میان این سه لنز، لنز EF 85mm f/1.2L II  با توجه به حداکثر‌ دیافراگم بسیار بازی که دارد می‌تواند کمترین عمق میدان را در عکس‌های پرتره ایجاد کند؛ بنابراین برای گرفتن عکس‌هایی با کمترین عمق میدان، این لنز یکی از معدود انتخاب‌های دارندگان بدنه‌های کانن است. البته، برای دستیابی به این عمق میدان کم باید بهای زیادی بپردازید! قیمت بسیار بالای این لنز تنها دلیلی است که ممکن است شما را از خرید آن منصرف کند. در واقع، با کمی هزینه‌ی بیشتر (تقریباً 100 دلار بیشتر) می‌توانید لنز زوم EF 70-200mm f/2.8L II کانن را بخرید که دامنه‌ی زوم بسیار خوبی را با دیافراگم ثابت f/2.8 (که برای یک لنز زوم تله اصلاً بد نیست) در اختیارتان قرار می‌دهد. نکته‌ای که لنز زوم تله‌ی کانن را حتی وسوسه‌برانگیز‌تر می‌کند این است که این لنز از لحاظ شارپنس در تمام فواصل کانونی‌اش پا به‌پای دو لنز پرایم کانن در این مقایسه می‌آید و درمجموع شارپنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. در این میان شاید لنز EF 135mm f/2L را بتوان مقرون به‌صرفه‌ترین لنز پرتره‌ی کانن از سری L معرفی کرد که باقیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به دو لنز دیگر کانن در این مقایسه شارپنسی برابر با آن‌ها را ارائه می‌دهد؛ بنابراین، اگر ازلحاظ بودجه محدودیت دارید و یا نمی‌خواهید هزینه‌ی گزافی را بابت یک لنز پرتره‌ بپردازید، لنز EF 135mm f/2L یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود.

 

 

2 نظرات
  1. ارژنگ بناییان می‌گوید

    باسلام واحترام
    چنانچه امکان پذیر هست،مترادف لنزهای سونی را برای پرتره توصیح و توصیه نماید.(ا.مانت)
    باسپاس از شما

  2. Shahrzad می‌گوید

    لطفا تفاوت لنز ٧٠-٢٠٠ اف ٢.٨ تایپ ٢با تایپ ١ را برام میگین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.