آیا EOS M بد است؟ – بخش دوم

9 1,870

EOS-M-BLACK-CREATIVE

در مطلب قبلی سعی کردم مقدمه‌ای درباره‌ی دوربین EOS M ارائه کنم تا بستری مناسب برای یک نقد و بررسی دقیق از این دوربین ایجاد شود. حال در این مطلب می‌خواهم درباره‌ی چند مورد از مزیت‌ها و عیب‌های اصلی این دوربین به طور خلاصه بحث کنم، تا در مطالب آینده، ببینیم که آیا واقعاً این دوربین آنقدر که در ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت بد است یا خیر.

اول بد نیست در مورد کیفیت تصویر این دوربین به طور کلی صحبت کنیم. همان‌طور که در مطلب قبلی گفته شد، این دوربین حسگری مشابه دوربین EOS 7D دارد، اما تفاوت‌هایی کوچک، مثل حسگرهای جدید پیکسلی برای فوکوس خودکار بهتر، اندکی آن را متمایز می‌کند. این حسگرها و موارد تفاوت دیگر، هیچ‌گونه تفاوتی در کیفیت تصویر اساسی این دوربین ایجاد نمی‌کنند، اما پردازنده‌ی این دوربین که از نوع DIGIC 5 است، باعث کاهش نویز بهتر روی تصاویر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که کیفیت تصویر این دوربین، حداقل بر اساس استانداردهای کنونی، اگر عالی نباشد، کاملاً قابل‌قبول است. در واقع همین مسئله بود که در کنار کوچکی آن، مرا به امتحان آن علاقه‌مند کرد.

مسئله‌ی دیگر لنزهای این دوربین هستند. لنز ۲۲میلی‌متر واقعاً بی‌نظیر است. امتحانش کنید، قطعاً تحت‌تأثیر قرار خواهید گرفت.

البته لنز ۵۵ – ۱۸ چیز قابل‌داری نیست و فقط اندکی بهتر از لنز کیت معمول بر دوربین‌های اس‌ال‌آر رده‌پایین کانن است. متأسفانه هیچ‌کدام از لنزهای ۲۲ – ۱۱ و ۲۵۰ – ۵۵ در حال حاضر در ایران موجود نیستند و نمی‌توانم نظری قطعی در موردشان بدهم. اما تعریف و تمجید از ۲۲ – ۱۱ بسیار است. مسئله‌ی قابل‌تأمل برای من کوچگی ترکیب دوربین و لنز ۲۲میلی‌متر بود. لنز ۲۲ می‌توانست خیلی هیجان‌انگیز باشد (و بود!)، و ترکیب لنز و دوربین به حدی کوچک بود که همه‌جا می‌توانستم آن‌ها را با خودم ببرم (و بردم!).

سرعت کارکرد این دوربین بسیار خوب است، ولی به‌پای دوربین‌های بدون‌آینه‌ی پاناسونیک و الیمپوس نمی‌رسد. از قیمت آن انتظار زیادی نداشتم و البته از نمایشگر لمسی بزرگ دوربین نسبتاً راضی هستم. اما چیزی که زیاد تعریفی ندارد سرعت فوکوس خودکار دوربین در نور کم است. این دوربین در این شرایط به کندی فوکوس می‌کند و اصلاً به پای دوربین‌های پاناسونیک (یا حتی سونی) نمی‌رسد. شخصاً نمی‌توانم بگویم از این مسئله خیلی راضی هستم، اما باید گفت که سرعت فوکوس خودکار دوربین در نور مناسب، خوب است و بسیاری را راضی خواهد کرد.

شاید بتوان گفت که بهترین ویژگی این دوربین برای من منوبندی آن بود که عیناً مشابه دیگر دوربین‌های سری EOS است. این مسئله در کنار منوی Q (که در حالت لمسی بسیار کارآمد است) کار را بسیار راحت می‌کند. اما واقعاً بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف این دوربین چیست؟ یک‌کلام: باتری! اگر این دوربین را می‌خرید، باتری اضافی (حتی دوتا) یادتان نرود!

در مطلب بعدی سعی می‌کنم بیش‌تر درباره‌ی مزایای این دوربین صحبت کنم تا ببینیم چه کسانی می‌توانند از آن بیش‌ترین استفاده را بکنند. با ما همراه باشید.

Canon EOS M, Canon EF-M22mm f/2 @f/8, 1/320s, ISO 400
Canon EOS M, Canon EF-M 22mm f/2 @f/8, 1/320s, ISO 400 – پارک ملت، تهران
9 نظرات
  1. سجاد می‌گوید

    مطالب رو خیلی کوتاه مینویسید . . . و البته فاصله بین بخش اول و دوم خیلی خیلی زیاد بود . . .
    مطالب بیشتر شبیه خاطره نویسی هستن تا نقد . تیتری مثل “من و EOS M” برازنده تره .
    ضمناً EOS M فقط 3 تا لنز مخصوص مانت خودش رو داره ، و 250-55 نداره!

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      واقعاً هم نوعی خاطره‌نویسی است. سعی می‌کنیم مطالب کوتاه‌کوتاه باشد تا مخاطبین مثل شما در هر بخش نظرات خود را به‌صورت متمرکز بیان نمایند. ضمناً لنز ۲۵۰ – ۵۵ را در اینترنت جست‌وجو کنید، چند هفته‌ای هست که معرفی شده و برخی از منتقدان ژاپنی و اروپایی در مورد کیفیت آن مطالبی منتشر کرده‌اند.

      1. اشکان زهرایی می‌گوید

        عذرخواهی می‌کنم! نام لنز را اشتباه ذکر کرده بودم.
        نام کامل این لنز (که ۲۰۰ – ۵۵ است و نه ۲۵۰ – ۵۵) به شکل زیر است:
        EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM

        1. سجاد می‌گوید

          درسته!
          معرفی این لنز نشون میده کانن میخواد مدلهای این رده رو گسترش بده .
          که با توجه به استقبال از میکروچهارسومها منطقیه .
          فقط خداکنه مدلهای بعدی باتری بهتری داشته باشن .

  2. سجاد می‌گوید

    تو پست قبلی درباره تایم لپس یه سوالی پرسبده بودم ، و شما یک ریموت بیسیم معرفی کردید .
    اما مشکل eos m اینه که پورت ورودی ریموت نداره .
    .
    این در حالیه که من چند فیلم از عکاسی تایم لپس باها دیدم . میخواستم بدونم تو تنظیماتش مودی برای تایم لپس داره؟
    یا باید هکش کرد؟
    ریموت که نمیخوره . . .
    .
    و یه سوال دیگه هم این که باتریش در چه حدیه . یعنی از یک کامپکت هم نا امید کننده تره؟ چند دقیقه میشه با یک باتری فول باهاش فیلم گرفت؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      راستش تا جایی که من تجربه داشته و تحقیق کرده‌ام به طور رسمی فقط می‌توان از ریموت مادون قرمز RC-5 استفاده کرد. البته گویا راه‌حل‌هایی وجود دارد که با کنکاش در اینترنت حتماً می‌توانید آن‌ها را بیابید.

    2. اشکان زهرایی می‌گوید

      باتری این دوربین قادر است تا 120 عکس همراه شما باشد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر تصمیم به خرید آن گرفتید حتماً یک باتری اضافی خریداری کنید. البته باتری دوربین‌های بدون‌آینه‌ی دیگر هم تعریفی ندارد، و فقط برخی مدل‌های پاناسونیک و المپوس کارکرد بهتری دارند.

      1. سجاد می‌گوید

        یافتم . . .
        یه نرم افزار 2 مگابایتی بنام magiclantern هست که میشه از magiclantern.fm دانلودش کرد .
        براحتی روی eos m و چندین دوربین دیگه ی کانن نصب میشه و میشه از روی اونها پاکش کرد!
        این نرم افزار قابلیتهای دوربین رو تا حد شگفت انگیزی افزایش میده . از قابلیت عکاسی تام لپس تا فیلمبرداری با فیلترهای مختلف و حتی فرمت RAW . . .

  3. H می‌گوید

    سلام
    من با دیدن این دوربین بین چند گزینه موندم برای خرید ( البته برای چندماه آینده ! )
    1. دوربین canon 760D با لنز 18-135
    2. همین دوربین m10 با لنز 55-200
    3. همین دوربین m10 با آداپتور و لنز 18-135
    نظر شما چیه ؟؟ از طرفی به ترتیب قیمت چطوری میشن ؟
    در کل کدومشوم ترکیب بهتری از آب درمیاد ؟؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.