سونی FS5 دوربینی که باید ساخته می‌شد

2 2,116

 

سونی در نمایشگاه IBC امسال دوربینی کوچک از خانواده FS را معرفی کرد که جای خالی آن احساس می‌شد. مدل FS5 که شباهت زیادی به برادر بزرگ‌تر خود FS7 دارد. دوربینی با وزن کمتر از یک کیلوگرم، سنسور سوپر 35، فیلتر ND داخلی، قابلیت تصویربرداری 4K، توانایی تصویربرداری 240 فریم در ثانیه و منظره یابی که ما را به یاد دوربین‌های سینمایی کانن می‌اندازد.نینو لایتنر، مدیر وب‌سایت نینوفیلم که خود صاحب یک دوربین سونی FS7 است، پس از اولین تجربه کار با FS5 مطلبی با نگاه مقایسه‌ای بین این دو مدل و دیگر مدل‌های مشابه منتشر کرده که متن آن در ادامه آمده است.

اولین برخورد یک کاربر FS7 با FS5

اخیراً فرصتی پیش آمد تا ملاقات شبانه‌ی مشتاقانه‌ای با FS5، برادر کوچک دوربین فعلی خودم داشته باشم.

DSC07139

ابتدا مهم‌ترین نکته: بااینکه امکان تصویربرداری با دوربین وجود داشت، اما سونی خواست هیچ نمونه تصویری منتشر نکنم، زیرا احتمال تغییر مشخصات تصویر به دلیل تغییرات احتمالی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مدلی که ماه دسامبر به بازار عرضه خواهد شد وجود دارد. ماهم به خواسته آن‌ها احترام گذاشتیم، چون قصد قضاوت در مورد یک محصول ناتمام را نداریم.

البته به نظر می‌آید بدنه با آنچه که به‌زودی عرضه خواهد شد فرقی ندارد. من از دیدن برچسب “Made in CHINA” در قسمت زیرین دوربین متعجب شدم، چون تولید یک دوربین ژاپنی در چین معمول نیست. می‌توان این را به پیش‌بینی سونی مبنی بر فروش بالای این دوربین نسبت داد. (تجربه‌ای که احتمالاً بعد از معرفی FS7 و با فروش فراتر از انتظار آن به‌دست‌آمده است)

ابعاد و وزن

FS5-image_16پس از دیدن FS5 آنچه که قبل از هر چیز نظرم را به خود جلب کرد ابعاد کوچک و وزن کمش بود. مدل FS7 به‌اندازه قابل‌توجهی از FS5 بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. طول زیاد FS7 در هنگام قرار دادنش در گیمبال مشکل‌ساز است، در حالی که دوربین C300 به‌راحتی درون آن جای می‌گیرد. پس چنین مشکلی با FS5 هم پیش نخواهد آمد.

FS5-image_21

وقتی دستگیره کناری، دستگیره بالایی و نمایشگر را از دوربین جدا کنید، با بدنه‌ای مواجه می‌شوید که طول و عرضی کمی بزرگ‌تر از یک گوشی هوشمند دارد و کاملاً شبیه یک DSLR کوچک و حتی دوربین‌های بدون آینه است.

FS5-image_15

حمل و به‌کارگیری

از بسیاری جهات FS5 این حس را منتقل می‌کند که سونی در طراحی آن از کانن C300 و C100 الهام گرفته و آن را با تجربه‌ای که خود از طراحی FS7 به دست آورده ترکیب کرده است.

FS5-image_23

دستگیره کناری بدنه برای کسانی مثل من که دستان بزرگی دارند بسیار کارآمد است. کاربرانی که دست‌های کوچک‌تری دارند احتمالاً تجربه‌ی سخت‌تری با دوربین‌های بزرگ‌تری مثل FS7 خواهند داشت. گرچه من مطمئنم سونی در مورد کاربران خود تحقیقاتی انجام داده و احتمالاً این دوربین را مناسب برای میانگین آن‌ها طراحی کرده. ظاهراً می‌توان ساعت‌ها به‌راحتی با این دوربین به تصویربرداری پرداخت.

یک تغییر خوب دیگر: با فشار یک دکمه می‌توان وضعیت دستگیره کناری را تغییر داد؛ که این یک تفاوت کارآمد با C300 است.

دوربین‌های کوچک معمولاً یک مشکل مشترک دارند: نمی‌توان بدون وسیله جانبی از آن‌ها بر روی شانه استفاده کرد و به‌طور کلی ثبات لازم را برای این کار ندارند. سونی FS5 هم از این قاعده مستثنا نیست. البته FS7 از موارد معدودی است که این مشکل را ندارد.

FS5-image_07

یکی از جنبه‌‌های منفی طراحی چندتکه C300 این است که در صورت جداسازی دستگیره علاوه بر نمایشگر، تمام اتصالات حرفه‌ای صدا از دسترس خارج می‌شوند. سونی از این اشتباه کانن درس گرفته و فقط یکی از دو ورودی XLR صدای FS5 را روی دستگیره جداشونده بالایی و دیگری را روی بدنه قرار داده. محل اتصال کابل ورودی XLR روی دستگیره به بدنه هم هوشمندانه طراحی شده و هیچ‌گونه مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.

FS5-image_08

 نمایشگر و منظره‌یاب

وقتی به منظره‌یاب نیاز دارید به‌سختی به آن دسترسی خواهید داشت، زیرا به بخش پشتی دوربین چسبیده و انعطاف کمی هم دارد (وضعیت منظره‌یاب C300 هم به همین شکل است). متأسفانه منظره‌یاب FS5 از منظره‌یاب A7s و دیگر دوربین‌های سری A7 هم بدتر است و واضح است که وقتی سونی به این قسمت رسیده سعی کرده کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. چشمی برای استفاده طولانی‌مدت بیش از حد کوچک و سفت است.

DSC07094

نمایشگر FS5 به‌صورت جداشونده است و می‌تواند در یکی از چندین نقطه روی دستگیره جداشونده‌ی بالایی نصب شود. این یعنی قابلیت تطبیق با حالات مختلف تصویربرداری که بهتر از یک نمایشگر غیرقابل جداسازی به نظر می‌رسد. کیفیت نمایشگر بسیار بهتر از منظره‌یاب است و مشابه FS7 می‌باشد که برای انجام فوکوس دارای اهمیت است.

FS5-image_17

باتری

جای خوشحالی دارد که باتری FS5 همانند FS7 از نوع BPU سونی است. باتری‌هایی که با مدل‌های قدیمی EX1 و EX3 معرفی شدند و اگر مثل من قبلاً آن دوربین‌ها را داشته‌اید می‌توانید از باتری آن‌ها بر روی FS5 و FS7 استفاده کنید.

FS5-image_11

 فیلتر ND داخلی

نوآوری حقیقی در بخش فیلترهای ND سونی FS5 رخ داده است. تصویربرداران حرفه‌ای به تغییر درجه فیلترهای ND داخلی دوربین‌های حرفه‌ای عادت دارند. FS5 هم همانند FS7 دارای سه درجه فیلتر ND است.

FS5-image_19

اما FS5 دارای یک پیچ تنظیم بدون درجه هم هست که چرخش آن شدت فیلتر ND را به نرمی تغییر می‌دهد. این همان قابلیتی است که در هر دوربینی یافت نمی‌شود.

FS5-image_20

 منوها

FS7 مانند F55 و F5 دارای منویی کند و آزاردهنده است که با آپدیت هم هنوز تغییری در آن ایجاد نشده است؛ اما منوی FS5 سریع و خوب به نظر می‌رسد.

 در پایان …

FS5-image_09

بررسی این دوربین جای کار بیشتری دارد اما این فقط برداشت اولیه من بود. من سعی خواهم کرد در اولین فرصت یک نسخه تولیدی آن را مورد بررسی قرار دهم و قابلیت‌های تصویربرداری آن را با FS7 مقایسه کنم.

 

 

2 نظرات
  1. مكابيز ميرزايي می‌گوید

    مکابیز میرزایی ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    سلام ممنون از راهنماییتون من دو تا از این دوربینو خریداری کردم قبلا با برادر بزرگش کار کرده بودم و به مراتب این خیلی بهتره و حرفه ای تره . ممنون از راهنمایی و اطلاع رسانی و به همه ی حرفه ای ها پیشنهاد میکنم از این دوربین استفاده کنن. اقای مقدم کارگردان هم برای کار جدیدشون از اینها استفاده کردن

  2. سینا زمانی می‌گوید

    سلام
    کسی میدونه چجوری این دوربین ریست میشه؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.