مقایسه فلاش‌های استودیویی Profoto B1X، Godox AD600 و Broncolor Siros 800 L

0 1,440

در این متن به مقایسه فلاش‌های Broncolor Siros 800 L، Godox AD600 و Profoto B1X خواهیم پرداخت. فلاش‌های استودیویی مذکور هر سه قدرت بالایی دارند، همراه با باتری عرضه شده‌اند، امکان کنترل آن‌ها از راه دور وجود دارد و همچنین تمام انتظاراتی که عکاس‌ها از یک فلاش استودیویی حرفه‌‌ای دارند، برآورده می‌کنند.

کدام یک از فلاش‌های B1X، Siros 800 L و AD600 قدرت خروجی بیشتری دارد؟

چارت قدرت فلاش‌های Profoto B1X و Godox AD600 Pro ،Broncolor Siros 800 L

خروجی نور هر سه فلاش در هنگام نصب سافت باکسی واحد و با استفاده از نورسنج اندازه‌گیری شده است. در بخش حداکثر قدرت خروجی، فلاش Broncolor Siros 800L قهرمان این رقابت است. البته باوجود حداکثر قدرت خروجی ۸۰۰ واتی این فلاش و مقایسه آن با حداکثر قدرت خروجی ۶۰۰ واتی فلاش AD600 گودوکس و حداکثر قدرت ۵۰۰ واتی فلاش B1X پروفوتو، برتری Siros 800L به‌هیچ‌وجه تعجب‌برانگیز نیست. اما تعجب‌برانگیز است که فلاش Broncolor Siros 800L به مقدار ۱ استاپ از AD600 و ۱.۶ استاپ از فلاش پروفوتو B1X حداکثر خروجی بیشتری دارد. این مقدار خروجی بیشتر نشانگر این موضوع است که اندازه‌گیری خروجی فلاش‌ها بر اساس وات، روش قابل اعتمادی برای مقایسه آن‌ها نیست.

هر سه فلاش دامنه خروجی نوری بسیار نزدیک به ۹ استاپ قید شده در مشخصات خود ارائه داده‌اند. دامنه خروجی فلاش AD600 گودوکس ۸.۸ استاپ و دو فلاش دیگر نیز بسیار نزدیک به ۹ استاپ است. همچنین هر سه فلاش در تست‌های انجام شده، خروجی بسیار پایداری را ارائه دادند. لازم به ذکر است که فلاش‌های Siros و B1X در فواصل یک دهم استاپی و فلاش AD600 Pro در فواصل یک‌سوم استاپی قابل تنظیم است.

HSS

یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های این فلاش‌های پرتابل High-Speed Sync است. فلاش Broncolor از HS و فلاش‌های B1X و AD600 Pro از قابلیت HSS پشتیبانی می‌کنند. البته ازنظر فنی با تهیه تریگر مناسب می‌توان در فلاش‌های HS نیز بدون هیچ دردسری از قابلیت HSS بهره برد. در تست انجام شده با استفاده از نورسنج Sekonic L-858D-U که قادر به اندازی گیری نور فلاش در حالت HSS است؛ فلاش ‌B1X عملکرد خوبی نشان نداد. فلاش AD600 Pro تنها ۰.۹ استاپ در حالت HSS کاهش نور دارد اما B1X در این حالت ۳.۲ استاپ کاهش نور به همراه داشت.

مدت زمان فلاش

یکی دیگر از قابلیت‌های نورسنج Sekonic L-858D-U توانایی آن در اندازه‌گیری مدت‌زمان تابش فلاش‌ها در سرعت‌های مختلف است. برای آگاهی از این موضوع که یک فلاش توانایی فریز کردن یک سوژه متحرک با سرعت بالا را دارد یا خیر، بهتر است که زمان t.1 فلاش را بدانیم. زمان t.1 زمان بین پیک خروجی فلاش تا ۱۰ درصد توان یا به‌عبارت‌دیگر ۳ استاپ پایین‌تر از پیک است.

flash duration

همچنین در طول مقایسه این فلاش‌های برایمان سؤال‌برانگیز شد که آیا مدت‌زمان فلاش t.1 ارائه شده توسط شرکت گودوکس، مقداری واقعی است؟ درحقیقت شرکت گودوکس در بیان سرعت بالای این فلاش کمی بزرگنمایی کرده و در این قسمت رتبه‌ آخر را از آن خود کرده است. فلاش ‌B1X در قسمت سرعت از AD600 L پیشی می‌گیرد و Siros 800 L نیز هر دو را شکست می‌دهد.

flash duration

زمان بازیابی نور

درهنگام استفاده از حداکثر قدرت خروجی، زمان بازیابی فلاش Siros 800L برابر با ۲.۷ ثانیه، فلاش Profoto B1X برابر با ۱.۹ ثانیه و AD600 Pro برابر با ۰.۹ ثانیه است. برنده این بخش بدون شک فلاش AD600 Pro است. زمان بازیابی نور در فلاش AD600 Pro با وجود خروجی نور بیشتر به مقدار ۲ برابر نیز سریع‌تر است. در این تست هرکدام از فلاش‌ها بیش از ۵۰ مرتبه استفاده شدند و نشانه‌ای از افت سرعت در آن‌ها مشاهده نشد. فلاش AD600 Pro در حالت پرسرعت محدودیت ۱۰۰ فلاش با تمام توان به‌همراه دارد، همچنین این محدودیت در حالت TTL برابر با ۵۰ فلاش با تمام توان است. در فلاش‌های B1X و Siros 800L تنها محدودیت، میزان ظرفیت باتری است.

دوام باتری

باتری فلاش AD600 Pro گودوکس با هر بار شارژ کامل امکان ۳۶۰ بار نوردهی با حداکثر توان را در اختیار کاربر می‌گذارد. دوام باتری فلاش Profoto B1X با هر بار شارژ کامل برابر با ۳۲۵ فلاش با حداکثر توان و Broncolor Siros 800 L برابر با ۲۲۰ فلاش با حداکثر توان است.

با خواندن این اعداد در ابتدا تصور می‌شود که باتری فلاش Broncolor کمترین دوام را در مقایسه با دو رقیب دیگر خود دارد، اما این‌طور نیست. حداکثر توان فلاش Siros 800 L بسیار بالاتر از AD600 Pro است و اگر خروجی این فلاش را به‌اندازه حداکثر خروجی فلاش AD600 Pro پایین بیاوریم، باتری Siros 800 L امکان نوردهی تا ۴۰۰ فلاش را در اختیارمان خواهد گذاشت. عملیات شارژ هر سه فلاش بسیار سریع است.

دقت رنگ

از تست انجام شده از رنگ‌سنج استفاده نشده است، ما در برای سنجیدن دقت رنگ این سه فلاش از یک دیوار کاملاً سفید استفاده کردیم و رنگ‌های ثبت شده در تصاویر را در نرم‌افزار لایت روم به رنگ سفید طبیعی تصحیح کردیم. باید گفت که هر سه فلاش به مقدار ۱۵۰ درجه کلوین خطا به همراه داشتند. البته ممکن است مقدار خطا به دلیل اینکه رنگ سنج نرم‌افزار لایتروم به واحدهای ۵۰ درجه‌ کلوینی محدود است، کمی بیشتر و یا کمتر باشند. در حالت High-Speed Sync نور فلاش‌ها نوسان بیشتری در رنگ دارد. در تست انجام شده در این حالت فلاش AD600 Pro به مقدار ۴۵۰ درجه کلوین خطا و B1X به مقدار ۳۰۰ درجه کلوین خطا داشتند.

چارت دقت رنگ فلاش‌های Profoto B1X و Godox AD600 Pro ،Broncolor Siros 800 L

TTL

در بین این سه فلاش، تنها Broncolor Siros از قابلیت TTL پشتیبانی نمی‌کند. فلاش‌های Profoto B1X و AD600 Pro دارای قابلیتی هستند که به کاربر امکان تبدیل تنظیمات TTL به تنظیمات دستی را برای عکاسی پی‌درپی و بدون پیش‌فلاش می‌دهند.

کیفیت ساخت

در مورد این سه فلاش باید گفت که قیمت‌ها به‌خوبی بیانگر میزان کیفیت ساخت آن‌ها هستند. فلاش Siros 800 L طراحی زمختی دارد، وزن این فلاش برابر با ۴.۳ کیلوگرم است. تنها نکته عجیب در این فلاش،‌ بیرون‌زدگی ناب کنترلی از کنار بدنه فلاش در پشت دستگاه است که در صورت ضربه و یا سقوط به این سمت ممکن است، آسیب ببیند.

در سمت دیگر قسمت جلویی و پشتی فلاش B1X به‌صورت فرورفته طراحی شده که این موضوع موجب محافظت بیشتر از قسمت پشتی آن می‌شود. اما طراحی فرورفته این فلاش در قسمت جلویی باعث محدودیت پخش نور در زاویه‌های کناری می‌شود. به‌عبارت‌دیگر هنگام نصب سافت باکس بر روی آن، نور ساطع شده از فلاش به‌خوبی نمی‌تواند تمام سافت باکس را پر کند. اما در کل طراحی فلاش‌های سری B1 به این شکل، موجب محافظت بیشتر از آن شده است.

درحالی‌که شرکت گودوکس نهایت سعی خود را برای کپی طراحی Siros 800 انجام داده، اما در جایگذاری نمایشگر به‌خوبی عمل نکرده است. دکمه‌های کنترلی و نمایشگر این فلاش هیچ‌گونه محافظی ندارند و با کوچک‌ترین ضربه ممکن است نمایشگر این فلاش آسیب ببیند.

نمایشگر بدون محافظ

لامپ مدلینگ

فلاش‌های Siros و B1X لامپ‌های LED با رنگ نور تنگستن دارند که یادآور تجربه لامپ‌های مدلینگ قدیمی‌هستند. فلاش AD600 Pro گودوکس برای این منظور دارای لامپ LED با دمای رنگ روز است که روشنایی بیشتر نسبت به دو فلاش دیگر دارد. می‌توان با استفاده از رفلکتور نور مدلینگ فلاش پروفوتو را متمرکزتر کرد و روشنایی آن را به AD600 Pro نزدیک کرد. همچنین لازم به ذکر است که نور لامپ مدلینگ فلاش B1X از دو فلاش دیگر مسطح‌تر است.

مقایسه لامپ مدلینگ فلاش‌های Profoto B1X و Godox AD600 Pro ،Broncolor Siros 800 L

فیلترهای رنگی و شکل‌دهنده‌های نور

شرکت برونکالر شکل‌دهنده‌های نور باکیفیتی را برای فلاش‌های خود عرضه‌ می‌کند. همچنین با استفاده از مبدل می‌توان از لوازم جانبی با مانت بوئنز بر روی این فلاش‌ها استفاده کرد. در فلاش‌های شرکت پروفوتو امکان مانت مستقیم فیلترهای رنگی و گریدها بر روی خود فلاش و بدون نیاز به استفاده از رفلکتور وجود دارد.

فلاش

لازم به ذکر است که در فلاش‌ B1X امکان زوم رفلکتور و سافت‌ باکس‌ها برای کنترل پخش نور وجود دارد. اما پخش نور در زاویه‌های کناری در این فلاش محدودیت دارد.

مقایسه پخش نور فلاش‌های Profoto B1X و Godox AD600 Pro ،Broncolor Siros 800 L

قیمت

قیمت دلاری فلاش AD600 Pro برابر با ۸۹۹ دلار، فلاش Profoto B1X برابر با ۲۰۹۵ دلار و فلاش Broncolor Siros 800 L برابر با ۲۲۳۷ دلار است. شرکت گودوکس به‌ علت ارائه کیفیتی قابل قبول با قیمتی اقتصادی در میان عکاسان در سراسر دنیا محبوبیت بالایی کسب کرده است. همچنین لازم به ذکر است که محدوده قیمت دلاری ریموت XPro برای فلاش گودوکس در حدود ۶۹ دلار، ریموت Air برای فلاش B1X برابر با ۴۱۹ دلار و ریموت RFS 2.2 برای فلاش ‌Broncolor برابر با ۱۱۲ دلار است.

نتیجه‌گیری

به دلیل اینکه هرکدام از این فلاش‌ها نقاط ضعف و قوت متفاوتی در مقابل هم دارند، نمی‌توان به‌طور مشخص برنده اجمالی میان این سه فلاش و یا هر نور دیگری انتخاب کرد و هر عکاسی باتوجه به نیازها و علایق شخصی خود، انتخاب متفاوتی نیز دارد. اگر حداکثر قدرت خروجی اهمیت بیشتری داشته باشد، فلاش Siros L گزینه‌ بهتری است. همچنین برای بعضی دیگر از کاربران قابلیت‌های کنترلی و شکل‌دهنده‌های نور مخصوص فلاش پروفوتو جذابیت بالایی دارد. اما اگر نیاز به یک نور توانمند با قیمتی مقرون‌به‌صرفه دارید، فلاش AD600 Pro گودوکس مناسب‌ترین گزینه است.

منبع Petapixel
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.