نقد و بررسی دوربین بدون آینه فوجی‌فیلم مدل X-H2s

0 1,869

فوجی‌فیلم در سری X دوربین‌های بدون آینه خود، قهرمان جدیدی را معرفی کرده است. دوربین فوجی‌فیلم X-H2s اولین دوربین سری X فوجی مجهز به سنسور نسل پنجم است که باوجود قابلیت‌های پرسرعت خود در عکاسی پی‌درپی نظر عکاسان ورزشی را به سمت خود جلب کرده است. طراحی ظاهری و بدنه این دوربین نیز دستخوش تغییراتی در جهت احساس راحتی بیشتر در دست شده‌ است، همچنین قابلیت‌های فیلم‌برداری جدیدی نیز به این دوربین اضافه شده است.

باوجود محدوده قیمت ۲۵۰۰ دلاری این دوربین، می‌توان گفت که هدف اصلی طراحی و عرضه فوجی‌فیلم از عرضه این دوربین تقابل با دوربین‌های سونی A7 IV، نیکون Z6 II و کانن EOS R6 بوده است. اما با بررسی کامل مشخصات حتی می‌توان به این نتیجه رسید که با عرضه این دوربین احتمالاً فوجی به دنبال رقابت با مدل‌های بالا رده‌تری نیز بوده است.

از نظر ابعاد دوربین X-H2s کمی از دوربین X-H1 کوچک‌تر است. بااین‌وجود در صورت عدم اتصال گریپ باتری، این دوربین ابعاد کامپکتی دارد. این دوربین در مقابل نفوذ عوامل تهدیدکننده مانند گردوغبار و رطوبت کاملاً مقاوم است. طراحی قسمت گریپ به‌گونه‌ای است که به خوبی دست را پر می‌کند و درنتیجه مدت زمان طولانی می‌توان از این دوربین بدون خسته شدن دست استفاده کرد. به‌طورکلی طراحی بدنه این دوربین به‌گونه‌ای بهینه شده تا بتوان به همراه آن از لنزهای تله‌فتو، مانند لنز جدید فوجی‌فیلم XF150-600mm که بیش از دو برابر دوربین X-H2s وزن دارد، استفاده کرد.

فوجی از تعداد دکمه‌های روی بدنه در مقایسه با نسل‌های قبلی دوربین‌‌های سری X کاسته است. درنتیجه این عمل، اندازه دکمه‌های بازمانده بزرگ‌تر شده و فضای خالی بیشتری نیز میان ‌آن‌ها وجود دارد. باوجود این تغییر در تعداد و اندازه دکمه‌های موجود روی بدنه X-H2s، کاربران در شرایط آب‌وهوایی سرد نیازی به درآوردن دستکش برای جلوگیری از تماس ناخواسته انگشت با دکمه‌های اشتباهی نخواهند داشت.

بزرگ‌ترین تغییر ظاهری اعمال شده بر روی دوربین X-H2s نسبت به دوربین‌ X-H1 و همچنین نسبت به تمام دوربین‌های سری X ساده‌تر شدن دکمه‌های کنترلی آن است. دیال‌های دوگانه ISO و گشودگی دیافراگم در این دوربین حذف شده‌اند و در عوض دیال PASM جایگزین آن‌ها شده است. شاید این تغییر به ذائقه برخی از طرفداران دوربین‌های فوجی خوش نیاید،‌ اما برای کسانی که به شیوه چینش دکمه‌های کنترلی در دوربین‌های رقیب عادت دارند، این تغییر خوشایند است.

تنظیمات و کنترل شهودی

نمایشگر تنظیمات دوربین X-H2s

با وجود کاهش دکمه‌های فیزیکال کنترلی، در هنگام کار با این دوربین بدون نیاز به چشم برداشتن از منظره‌یاب الکترونیک، می‌توان به آسانی به تنظیماتی مانند حساسیت ایزو، وایت بالانس و دکمه‌های Fn دسترسی داشت. پنل OLED دوربین نیز وضوح بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.

استیک تنظیم فوکوس در این دوربین طوری قرار گرفته که به راحتی با انگشت شست می‌توان آن را لمس کرد. تنظیم فوکوس از این طریق حساسیت بسیار بالایی دارد و می‌توان بدون تغییر زیاد در فوکوس تنظیم شده با دقت بسیار بالایی فوکوس را روی نقطه ایده‌آل تنظیم کرد.

برای کاربران علاقه‌مند به فیلم‌برداری در کنار دکمه شاتر در این دوربین، یک دکمه اختصاصی برای شروع فیلم‌برداری قرار گرفته است. همچنین یک پورت HDMI فول سایز و دو پورت ۳.۵ میلی‌متری برای اتصال میکروفون و هدفون نیز بر روی این دوربین وجود دارد که وجود این پورت‌ها به قابلیت‌های X-H2s برای استفاده در فیلم‌سازی افزوده است. علاوه‌بر این‌ها، دوربین جدید فوجی قادر است با رزولوشن 6.2K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بدون محدودیت ۳۰ دقیقه‌ای فیلم‌برداری کند. همچنین امکان خروجی گرفتن در فرمت‌های ProRes 4:2:2 و BlackMagic RAW در این دوربین وجود دارد. لازم به ذکر است که برای کار با فایل‌های با حجم بالا نیاز به تهیه کارت حافظه CFexpress Type B خواهد بود.

این دوربین اولین دوربین فوجی سازگار با کارت‌های حافظه CFexpress است. البته درگاه کارت حافظه SD با پشتیبانی از کارت‌های حافظه با استاندارد UHS-II نیز در این دوربین وجود دارد،‌ اما این نوع  مموری کارت‌ها برای ضبط ویدیو با رزولوشن 6K مناسب نیستند.

دوربین X-H2s، دوربینی بسیار پرسرعت

این دوربین قادر است در هر ثانیه در حالت برست مد توسط شاتر الکترونیک خود ۴۰ فریم عکس ثبت کند. همچنین لازم به ذکر است که در این حالت در منظره‌یاب دوربین تصویری زنده و بدون سیاه شدن نمایش داده می‌شود. باوجوداین ویژگی کاربر می‌‌تواند سوژه‌هایی که با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند از منظره‌‌یاب دوربین تعقیب و در لحظه‌ای تعداد زیادی تصویر از آن‌ها ثبت کند.

عملکرد فوکوس خودکار این دوربین نیز به‌قدری سریع است که می‌تواند در هنگام عکاسی پی‌درپی با سرعت بسیار بالا قبل از هر فریم تنظیم فوکوس ایده‌آلی را به صورت خودکار انجام دهد. شرکت فوجی الگوریتم‌های فوکوس خودکار خود را در این دوربین به گونه‌ای تغییر داده تا سیستم فوکوس خودکار دوربین بتواند حرکت اجسام متحرک را بهتر پیشبینی کند. تشخیص چهره و چشم در سیستم فوکوس خودکار این دوربین به خوبی انجام می‌شود، همچنین سوژه‌هایی نظیر حیوانات و وسایل نقلیه نیز با دقت بسیار بالایی توسط این سیستم تشخیص داده می‌شوند. دید زنده با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه در منظره‌یاب این دوربین، تضمین کننده این است که هرچه در ویوفایندر می‌بینید بدون لحظه‌ای تأخیر در حال اتفاق افتادن است.

تثبیت کننده تصویر داخلی این دوربین قادر است اثر لرزش دوربین را تا ۷ استاپ پایمال کند. با وجود این لرزشگیر قدرتمند می‌توان در هنگام استفاده از دوربین در دست، سرعت شاتر را پایین آورد و نتیجه قابل قبولی دریافت کرد. همچنین تثبیت کننده تصویر در هنگام استفاده از لنزهای سوپر تله-فتو که موجب دیدی پر از لرزش در منظره‌یاب می‌شوند نیز کارآمد است.

دوام باتری این دوربین با هر بار شارژ کامل، انرژی مورد نیاز دوربین را برای ثبت ۴۰۰ تا ۷۰۰ عکس تامین می‌کند. ممکن است بعضی از کاربران حرفه‌ای به باتری بادوام‌تری نیاز داشته باشند که خوشبختانه امکان استفاده از باتری گریپ در این دوربین وجود دارد که در صورت تهیه می‌توان دوام باتری آن را برای ثبت ۱۰۰۰ فریم تصویر افزایش داد.

کیفیت تصویر دوربین X-H2s فوجی

نسل پنجم سنسور X-Trans CMOS 5 HS از حیث تعداد مگاپیکسل دچار تحول بزرگی نسبت به نسل قبلی خود نشده است. همچنین چگالی پیکسل‌ها و تعداد نقاط تشخیص فاز فوکوس خودکار نیز در این سنسور با سنسور نسل قبل برابری می‌کنند. اما عملکرد سنسور جدید به کار رفته در این دوربین در جلوگیری از رولینگ شاتر موفق‌تر از نسل‌های پیشین است. تست‌های انجام شده بر روی دوربین X-H2s با نسخه نهایی این دوربین نبوده است، پس برای مقایسه کیفیت تصاویر این دوربین با دوربین‌های رقیب و قضاوتی صحیح باید در انتظار نسخه نهایی این دوربین باشیم.

نتیجه‌گیری

اگر به یک دوربین بسیار پرسرعت نیاز دارید، دوربین X-H2s فوجی می‌تواند در میان گزینه‌های اصلی شما برای خرید دوربین باشد. سرعت این دوربین در عکاسی پی‌درپی می‌تواند به‌خوبی با سایر رقبای خود اعم از سونی، نیکون و کانن رقابت کند. همچنین به‌روزرسانی‌های انجام شده در بخش فیلم‌برداری این دوربین، آن را برای استفاده در فیلم‌سازی مناسب کرده است.

تغییرات جالب توجهی نیز در طراحی ظاهری و ارگونومیک دوربین اعمال شده است. ازلحاظ قیمت لازم به ذکر است که در صورت در نظر نگرفتن سری GFX دوربین X-H2s گران‌ترین دوربین حال حاضر فوجی است.

گالری عکس‌های ثبت شده به همراه دوربین X-H2s فوجی‌فیلم

منبع Stuff.tv
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.