مقایسه گوپرو هیرو ۹ و هیرو ۸ بلک | ۹ تفاوت اصلی که باید بدانید+ ۱۰ ویدئو برتر

0 5,881

در سپتامبر سال ۲۰۲۰ همانند سال‌های قبل مدل جدید دوربین ورزشی یا اکشن کمرا گوپرو با نام هیرو ۹ معرفی شد. این دوربین پرچم‌دار دوربین‌های ورزشی گوپرو است و نسبت به مدل سال قبل دارای ویژگی‌های جذاب‌تر و کاربردی‌تری است. مهم‌ترین ویژگی گوپرو هیرو ۹ و برتری اصلی آن نسبت به نسل قبل را می‌توان قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 5K و نمایشگر رنگی در بخش جلویی آن دانست. موردی که پیش‌ازاین در دوربین ورزشی اسمو اکشن شاهد آن بوده‌ایم. گوپرو هیرو ۹ دارای باتری بزرگ‌تری است که همین مورد موجب شده مدت‌زمان کار با آن طولانی‌تر باشد. علاوه بر این دارای نمایشگری با قطر بیشتر نیز هست و این موارد، موجب شده‌اند تا سایز کلی دوربین نسبت به گوپرو هیرو ۸ بزرگ‌تر باشد.

تفاوت‌های گوپرو هیرو ۸ و ۹ موجب شده تا مدل جدیدتر قیمت بیشتری داشته باشد. اما این تفاوت‌ها چه هستند و آیا ارزش آپدیت به مدل جدیدتر را دارند؟ آیا خرید گوپرو هیرو ۸ با وجود مدل جدید منطقی است؟ در ادامه قصد داریم با بررسی این دو مدل و بیان تفاوت‌هایشان، انتخاب را برای شما آسان کنیم.

کمربندهاتون رو ببندین و 10 ویدئو نفس‌گیر که توسط دوربین‌های گوپرو گرفته شده رو بینید. این ویدئوها توسط کارمندان گوپرو از بین هزاران کلیپ ارسالی انتخاب شده است.

۱- مقایسه گوپرو هیرو ۸ و ۹ در بخش طراحی

گوپرو Hero 9 دارای بدنه‌ای با ابعاد ۱۰ درصد بزرگ‌تر نسبت به نسل قبل است. همچنین وزن آن برابر با ۱۵۸ گرم است که در مقایسه با وزن ۱۲۶ گرمی گوپرو هیرو ۸ سنگین‌تر است. با وجود ابعاد بزرگ‌تر نسبت به مدل قبلی، کماکان اندازه کامپکتی داشته و انتخابی مناسب برای استفاده به‌عنوان یک اکشن‌کمرا کارآمد و کوچک است. نکته منفی در این بخش آن است که کیس‌ها و Mod هایی که برای نسل قبل هستند قابل‌استفاده روی این مدل نخواهند بود. Mod یک کیس مخصوص است که توسط گوپرو و برای دوربین‌های ورزشی این کمپانی تولید شده است. روی این Mod مانت‌هایی برای اتصال لوازم جانبی‌ای همچون میکرفون و نور LED وجود دارد.

گوپرو هیرو ۹ دارای نمایشگر بزرگ‌تری است. قطر نمایشگر این محصول برابر با ۲.۲۷ اینچ است که در نسل قبل ۱.۹۵ اینچ بوده است. همچنین نمایشگر آن همانند نسل قبل قابلیت استفاده به‌صورت لمسی را نیز دارد. در بخش جلویی دوربین اما تفاوت بسیار است. در گوپرو هیرو ۹ یک نمایشگر رنگی در جلوی دوربین قرار دارد که در مدل هیرو ۸ این نمایشگر از نوع سیاه‌وسفید بوده است. در ادامه مطلب به توضیح مفصل این بخش خواهیم پرداخت.

۲- رزولوشن بیشتر Hero 9 در مقایسه با Hero 8

حسگر به‌کاررفته در گوپرو ۹ دارای رزولوشن ۲۳.۶ مگاپیکسل است که تقریباً ۲ برابر بیشتر از رزولوشن گوپرو هیرو ۸ و هیرو ۷ می‌باشد. همین امر آن را قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن بسیار بالای 5K کرده است.

البته که رزولوشن بالاتر لزوماً به معنای کیفیت تصویر بالاتر نیست، اما بررسی‌ها نشان داده که مدل جدید، قادر به ثبت جزییات با دقت بیشتری است. در بخش عکاسی، هیرو ۹ قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل است و هیرو ۸ در این قسمت، رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

۳- باتری بزرگ‌تر با عمر بیشتر

برای چندین نسل، دوربین‌های ورزشی سری Hero گوپرو از باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۱۲۲۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کردند. این باتری‌ها عمر چندان مناسبی نداشته و در حالت فیلم‌برداری 4K بعد از یک ساعت انرژی خود را کاملاً از دست می‌دادند. اما در نسل جدید، گوپرو از یک باتری بزرگ‌تر با ظرفیت بیشتر استفاده کرده است. این باتری دارای ظرفیت ۱۷۲۰ میلی‌آمپر ساعت است که دارای ۳۰ درصد عمر بیشتر نسبت به مدل‌های قبلی می‌باشد.

استفاده از باتری بزرگ‌تر موجب شده تا در تست انجام‌شده، گوپرو هیرو ۹ قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD به مدت ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه باشد که این میزان در هیرو ۸ برابر ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد بود. باتری بزرگ‌تر موجب شده تا هیرو ۹ در شرایط دمایی بسیار سرد نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

تنها نکته منفی در مورد این باتری، داغ شدن آن در زمان فیلم‌برداری با رزولوشن 5K است که بعد از نیم ساعت، لمس کردن باتری به دلیل دمای بالای آن مشکل خواهد بود. البته که این مورد تنها در همین حالت، یعنی فیلم‌برداری با حداکثر رزولوشن 5K مشاهده شده است و در سایر رزولوشن‌ها، کیفیت عملکرد بسیار بالا خواهد بود. امکان دارد با آپدیت‌های بعدی این مورد نیز برطرف شود.

۴- نمایشگر جلویی جدید

یکی از نقاط ضعف گوپرو Hero 8 نسبت به DJI Osmo Action برخورداری اسمو از یک نمایشگر رنگی در بخش جلویی بود که می‌توانید از آن برای کادربندی استفاده کنید. البته که هیرو ۸ دارای یک نمایشگر در بخش جلویی دستگاه هست اما این نمایشگر از نوع OLED سیاه‌وسفید بوده که از آن، تنها برای مشاهده و اعمال تنظیمات می‌توان استفاده کرد.

در نسل ۹ اما گوپرو به سراغ این بخش نیز رفته و یک نمایشگر رنگی را در بخش جلویی دوربین قرار داده است تا ولاگرها و تولید‌کنندگان محتوا قادر به مشاهده زاویه دید دوربین و کادربندی باشند. این مورد، استفاده از دوربین را بخصوص زمانی که تنها هستید یا نیاز به در دست گرفتن دوربین را دارید بسیار آسان خواهد کرد. این نمایشگر لمسی نیست و در زمان فیلم‌برداری 5K از روان بودن عملکرد آن کاسته می‌شود. ضمن اینکه امکان خاموش کردن آن در تنظیمات دوربین وجود ندارد که این مورد ازلحاظ مدیریت مصرف باتری کمی آزاردهنده می‌باشد.

۵- بازگشت به طراحی قدیمی لنز!

در سال ۲۰۲۰ گوپرو بار دیگر به سراغ طراحی جداشونده کاور لنز رفته است. همچنین برای این بخش یک ماد لنز با نام Max Lens Mod نیز ارائه کرده است که قادر به افزایش توان لرزشگیری دوربین و افزایش زاویه دید آن می‌باشد. در این حالت هیرو ۹ می‌تواند تا با رزولوشن 2.7K، سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و زاویه دید ۱۵۵ درجه‌ای به فیلم‌برداری بپردازد. لازم به ذکر است که این ماد را باید به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

۶- لرزشگیر تصویر بهبودیافته

لرزشگیر HyperSmooth گوپرو بهترین لرزشگیر‌ی است که روی دوربین‌های ورزشی موجود در بازار وجود دارد. این لرزشگیر از نوع دیجیتال است و با ایجاد یک کراپ جزئی، خروجی نرم و روانی را در اختیار شما قرار خواهد داد. بدین ترتیب حتی از استفاده از گیمبال در کنار اکشن کمرا خود بی‌نیاز خواهید شد. در مدل جدید Hero9 از نسل سوم این لرزشگیر استفاده شده که دارای عملکرد بهتر و روان‌تری نسبت به نسخه hyperSmooth 2.0 به‌کاررفته در گوپرو هیرو ۸ است. البته که اگر نوع استفاده شما به‌گونه‌ای است که نیاز به فیلم‌برداری در شرایطی که تکان‌های شدیدی دارد را ندارید، لرزشگیر گوپرو هیرو ۸ هم فراتر از نیازهای شما خواهد بود.

۷- تراز افقی

استفاده از ماد Max Lens به هیرو ۹ این امکان را می‌دهد تا تراز افقی را در زمان فیلم‌برداری قفل کند. اما برای تراز کردن ویدئوها نیازی به ماد نداشته و خود دوربین با استفاده از حسگرهای خود قادر به تراز کردن ویدئوهای شما خواهد بود.

۸- بازگرداندن زمان

Hindsight نام قابلیتی است که در صورت فعال کردن آن، گوپرو هیرو ۹ را قادر می‌سازد که تا ۳۰ ثانیه قبل از فشردن دکمه شاتر را ضبط کرده و در قابل خروجی نهایی نشان دهد. بدین ترتیب بدون نگرانی و استرس، می‌توانید ویدئوهایی باکیفیت را با استفاده از این دوربین ضبط کنید.

۹- سایر قابلیت‌ها

ویژگی‌های مدل جدید تنها به این موارد محدود نمی‌شود و قابلیت‌های دیگری نیز در آن وجود دارد که آن را نسبت به نسل قبل متمایز می‌کند. یکی از این موارد، قابلیت زمان‌بندی شروع فیلم‌برداری است که در هیرو ۸ وجود نداشت. در این حالت می‌توانید تا دوربین را به‌صورت خودکار تنظیم کنید تا در زمان خاصی شروع به فیلم‌برداری کند. مثلاً می‌توانید دوربین را تنظیم کرده تا ۱۵ دقیقه قبل از طلوع آفتاب شروع به فیلم‌برداری تایم‌لپس کند. این ویژگی مخصوصاً زمانی که از چند دوربین هیرو ۹ برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنید بسیار کاربردی خواهد بود. زیرا می‌توانید به‌راحتی، زمان شروع فیلم‌برداری همه دوربین‌ها را با هم سینک کنید. حالت TimeWarp 3.0 نیز نسخه جدید این قابلیت است که در هیرو ۹ استفاده شده است و در این حالت دوربین قادر به ضبط صدا نیز هست.

جمع‌بندی | هیرو ۹ یا هیرو ۸؟  کدام را بخریم؟

اینکه کدام مدل را تهیه کنید کاملاً بسته به نیازها و بودجه شما دارد. اگر می‌خواهید از فیلم‌برداری 5K بهره ببرید و یا استفاده شما به‌گونه‌ای است که در شرایطی بسیار لرزان و با تحرک بالا مثلاً دوچرخه‌سواری کوهستان فیلم‌برداری می‌کنید، طبعاً انتخاب مناسب شما هیرو ۹ است. اما اگر به رزولوشنی بیشتر از 4K نیاز ندارید و عملکرد فوق‌العاده لرزشگیر هیرو ۸ هم برای شما کافی است، یا حتی بودجه محدودی دارید، کماکان گوپرو هیرو ۸ یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست و نسبت قیمت به امکانات بسیار بهتری نسبت به مدل جدید خواهد داشت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.