گرگوری کرودسون: عکاسی به مثابه ادبیات

1 3,416

قبل از اینکه این پست را تا آخر بخوانید، عکس زیر را خوب نگاه کنید. در رابطه با چند و چون خلق آن، حدسی بزنید. در مورد نوع دوربین، نوع لنز، نورپردازی، صحنه‌آرایی، پردازش ثانویه و هر آن چه که مربوط است، چه نظری دارید؟ اگر شما بخواهید چنین تصویری خلق کنید، فکر می‌کنید چه میزان وقت و زمان و چه نوع تجهیزات نیاز دارید؟ gregory-crewdson-untitled-sunday-roast-e28098beneath-the-roses_-2005 این عکس توسط یک دوربین Sinar با لنز f/2.8 در فاصله کانونی 280 میلی‌متر تهیه شده است. نورپردازی این صحنه توسط 32 نور در مقیاسی وسیع صورت گرفته و به دلیل داشتن صحنه‌آرایی بسیار پیچیده، لشکری از خدمه در تهیه این تک‌عکس به‌کار گرفته شده‌اند. عکاس این تصویر، گرگوری کرودسون است. گرگوری کرودسون (Gregory Crewdson) یکی از بنام‌ترین عکاسان حال حاضر است که در عکاسی از صحنه‌های بازآرایی‌شده (Staged Photography) تبحر و شهرتی کم‌نظیر دارد. او در سال 1962 در بروکلین نیویورک به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل دانشگاه نیویورک و یِیل است.

Gregory_Crewdson

در زیر دیاگرام نوری تصویر فوق، محل قرارگیری دوربین و سوژه‌ را می‌توانید مشاهده کنید. gregory crewdson lighting diagram تصاویر خلق‌شده توسط کرودسون دارای حال و هوایی دراماتیک و سینمایی – و تا حدودی سورئال – هستند و حجم جزئیات در آن‌ها بسیار بالا است. نورپردازی در مقیاسی باورنکردنی، استفاده از خدمه‌های حرفه‌ای در زمینه نورپردازی فیلم و عکس، به خدمت‌گیری شهر و محله‌ای برای عکاسی از ویژگی‌های تصاویر باورنکردنی اوست. کارهای او در گالری‌های معظم White Cube لندن و Gagosian به قیمت‌هایی در حدود 10 تا 15 هزار دلار به بالا (برای هر نسخه) عرضه می‌شود. عمر فعالیت هنری کرودسون در زمینه عکاسی بیش از 25 سال است. او شیفته‌ی حالت شاعرانه آب و هوای گرگ و میش است و برای خلق چنین فضایی، گاهی از یخ خشک و باران مصنوعی استفاده می‌کند. خلق فضایی تخیلی و ماورائی و به تصویر کشیدن تعامل سوژه با محیط از مقاصد او در عکاسی است. بیش‌تر تصاویر کرودسون در شهر‌ها و محله‌های کوچک ایالت ماساچوست آمریکا تهیه شده و برای کمک به اقتصاد محلی، از کارکنان و مدل‌های محلی برای تصاویر خود استفاده می‌کند. خود او عکاسی را در سه مرحله پیش تولید، تولید و پردازش ثانویه دسته‌بندی کرده و تمام تصاویر او این سه مرحله را از سر گذرانده‌اند. پیچیدگی‌های ژانر عکاسی او در حدی است که مرحله تولید را به ”نبرد“ نامگذاری کرده و در این نبرد از کمک رئیس پلیس، آتشنشانی و شهرداری نیز بهره می‌برد. چه بسا خیابانی مهم در نیویورک را ببندند که او عکاسی کند! تصاویر کرودسون در مرحله پردازش ثانویه نیز فرآیند‌های پیچیده‌ای را از سر می‌گذارند. او برای استفاده از بهترین عدد دیافراگم لنز و داشتن بیش‌ترین جزئیات در تصویر، از روش Focus Stacking در بسیاری از تصاویر خود بهره‌ می‌برد. در حال حاضر کرودسون استاد دانشکده هنر دانشگاه یل است.

در زیر عکسی دیگر از او، به نام تولد بی‌عنوان، به همراه پشت صحنه خلق این تصویر را می‌بینید. 1

    چنانچه علاقه‌مند شده‌اید، تصاویری بیش‌تری از او در آلبوم زیر ارائه شده است. عکس اول از سمت راست یکی از معروف‌ترین تصاویر کرودسون است.

برگردیم به اول این پست. صادقانه، حدس شما چقدر درست بود؟

1 نظر
  1. مسعود می‌گوید

    بی نظیرتر از این آدم نیست !
    کرودسون میگه وظیفه من ایجاد سوال های زیادی تو ذهن بیننده هاس که همیشه اونهارو بی جواب رها میکنم تا بییننده تو عکس های من غرق بشه …

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.