هسلبلاد V1D؛ بازگشت به عقب یا یک گام به جلو؟

0 1,811

از ابتدای ورود هسلبلاد به عرصه‌ی دیجیتال، بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان دوربین‌های هسلبلاد از قطع غیر مربع این دوربین رنجیده خاطر بودند. اکنون،‌در هفتاد و پنجمین سال‌گرد تاسیس این شرکت، هسلبلاد در فتوکینای 2016 از ساخت دوربینی دیجیتال با قطع مربع خبر داده است.

دوربین هسلبلاد V1D، – که ابتدای نام خود را از دوربین‌های کلاسیک سری V می‌گیرد-  بنا بر گفته‌ی این شرکت این دوربین به حسگر 75مگاپیکسلی (مشابه با H6D 100) به بازار عرضه خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید چنین حسگری در بازار موجود نیست و این دوربین صرفا به صورت ایده‌ای از دوربین‌های آینده‌ی هسلبلاد معرفی شده است.

همان‌گونه که از تصاویر این دوربین بر می‌آید، لنزهای سری XCD و بدنه‌ی نسبتا کم‌عمق این دوربین، نوید دوربینی بدون‌آینه را می‌دهند که البته دیگر چندان کوچک نیست. این دوربین برخلاف دوربین‌های متعارف از دو نمایش‌گر بهره می‌برد که یکی در بالا و دیگری در قسمت پشتی آن قرار دارند. در واقع هسلبلاد به جای قرار دادن یک نمایشگر و یک منظره‌یاب الکترونیکی از دو نمایشگر بهره برده است.

دکمه‌‌های(!) شاتر این دوربین همانند دوربین‌های معرفی شده در سال گذشته به رنگ نارنجی بوده و در جلوی بدنه و بالای گریپ آن قرار دارد.

این دوربین کاملا ماژولار است و افراد چپ‌دست می‌توانند جای گریپ و حلقه‌ی تنظیم شاتر و دیافراگم را تغییر دهند. هم‌چنین این دوربین نیز عضوی از خانواده‌ی 4116 هسلبلاد است که البته در گروه کوچک‌تر محصولات دست‌ساز هسلبلاد نیز قرار می‌گیرد.

در هر صورت عدم وجود حسگر مربع در بازار و البته کم کاربرد بودن این قطع، این سوال را برای علاقه‌مندان این شرکت این سوال را ایجاد می‌کند که این اقدام هسلبلاد بازگشتی به عقب است تا از علاقه‌مندان خود دلجویی کند یا حرکتی به جلو است تا سایه‌ی سنگین حسگرهای دیجیتال با قطع 3به4 را از حوزه‌ی دوربین‌های قطع متوسط کم‌رنگ کند.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.