آموزش عکاسی از محصول با گوشی

0 1,712

اگر می‌خواهید برای فروش محصولات به‌صورت آنلاین از آن‌ها عکاسی کنید و دوربین عکاسی حرفه‌ای در اختیار ندارید، نگران نباشد؛ بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی، قادر به ثبت عکس‌های باکیفیتی هستند. در این متن نکاتی را برای انجام این کار در اختیار شما خوانندگان مجله پیکسل، جمع‌آوری کرده‌ایم.

از یک سه‌پایه استفاده کنید

سه‌پایه یک ابزار ضروری برای عکاسی از محصول به همراه دوربین گوشی‌های هوشمند است. اما چرا؟ اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دلیل ضرورت استفاده از سه‌پایه، ثابت نگه داشتن گوشی است. ثابت ماندن ارتفاع و زاویه گوشی امکان تنظیم ترکیب‌بندی مطلوب و ثبت عکسی با ظاهری حرفه‌ای را فراهم می‌کند. این موضوع همچنین موجب نظم بیشتر در نمایش عکس‌های محصولات مختلف در وب‌سایت و یا صفحه‌های مجازی‌ شما خواهد شد، ثابت بودن زاویه و ارتفاع عکس‌ها شکلی حرفه‌ای به فروشگاه آنلاین شما می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های استفاده از سه‌پایه، عدم تار شدن تصاویر در اثر لرزش و یا حرکت گوشی است. همچنین در صورت عدم لرزش گوشی، می‌توان کمی بر روی محصول زوم کرد، البته در نظر داشته باشید که اکثر گوشی‌های هوشمند از قابلیت زوم اپتیکال پشتیبانی نمی‌کنند و زوم دیجیتال نیز به‌خودی‌خود موجب افت کیفیت تصویر می‌شود. اما بااین‌حال معمولاً اعمال کمی بزرگنمایی تصویر را دچار افت کیفیت ملموس نخواهد کرد. یک سه‌پایه معمولی برای عکاسی از محصولات به همراه گوشی کفایت می‌کند، تنها کافی است که سه‌پایه شما دارای هولدر موبایل باشد. سه‌پایه‌های کوچک رومیزی مانند سه‌پایه‌هایی که توسط شرکت Joby تولید می‌شوند، برای عکاسی از محصولاتی که ابعاد کوچکی دارند، مناسب‌اند.

عکاسی از محصولات به همراه گوشی هوشمند با سه‌پایه

از پس‌زمینه سفید استفاده کنید

مرحله بعدی ثبت عکس تبلیغاتی با گوشی موبایل، استفاده از پس‌زمینه مناسب است. استفاده از رنگ سفید در عکاسی از محصول به‌عنوان پس‌زمینه موجب نمایان شدن بهتر محصول و عدم جلب‌توجه به سمت پس‌زمینه می‌شود. از کاغذ‌، پارچه و یا هر سطح سفیدی که نور انعکاس نور ندارد، می‌توان به‌عنوان پس‌زمینه استفاده کرد. بک‌دراپ‌های مخصوص عکاسی نیز گزینه‌ای کاملاً حرفه‌ای برای این منظور هستند. برای عکاسی از محصولاتی که ابعاد بزرگی دارند و یا اگر می‌خواهید آزادی عمل بیشتری در انتخاب زاویه در عکاسی داشته باشید، فون مخمل ۳×۵ متری را پیشنهاد می‌کنیم.

نیازی نیست پس‌زمینه تمام عکس‌هایی که از یک محصول در فروشگاه مجازی خود آپلود می‌کنید، سفیدرنگ باشد. می‌توان چند عکس با پس‌زمینه سفید برای دیده شدن بهتر محصول و چند عکس نیز با پس‌زمینه‌‌ای دیگر ثبت کرد، اما بهتر است که عکس‌های اصلی دارای پس‌زمینه سفیدرنگ باشند.

عکاسی از محصول با پسزمینه سفید

بهترین تنظیمات دوربین گوشی برای عکاسی از محصول

یکی از مراحل مهم برای ثبت عکس‌های استاندارد از محصولات به همراه گوشی، اعمال تنظیمات صحیح برای دوربین گوشی است. حساسیت ISO در بسیاری از گوشی‌ها توسط کاربر قابل تغییر است. حساسیت ایزو مقدار روشنایی تصویر است و با افزایش آن روشنایی تصویر افزایش پیدا می‌کند، اما تصویری که با ایزو بالا ثبت می‌شود دارای نویز است. پس بهتر است که نور کافی و مناسب برای عکاسی مهیا کنیم تا مجبور نشویم با افزایش حساسیت ایزو، روشنایی تصویر را افزایش دهیم، به‌این‌ترتیب ISO را بر روی کمترین مقدار که معمولاً عدد ۱۰۰ است، تنظیم کنید.

نسبت ابعاد تصویر نیز در تنظیمات دوربین گوشی‌های هوشمند، قابل‌تغییر است. با بررسی وب‌سایت خود از این موضوع که قسمت قرار دادن تصاویر، شکل مربع و یا مستطیل دارند، آگاه شوید و نسبت ابعاد تصویر را در تنظیمات دوربین گوشی، انتخاب کنید.

از فوکوس خودکار دوربین گوشی خود استفاده کنید. گوشی را روی سه‌پایه قرار دهید، ارتفاع و زاویه دلخواه را تنظیم کنید و سپس قسمتی از صفحه گوشی که محصول موردنظرتان در آن قسمت قرار دارد،‌ لمس کنید. اگر گوشی شما دارای لنز ماکرو است، از لنز ماکرو دوربین گوشی خود نیز استفاده و نتایج این کار را نیز بررسی کنید.

استفاده از حالت پرتره

درعکاسی از محصولات، ضروری است که تمام تصویر در فوکوس و واضح باشد. این موضوع مخصوصاً برای عکس‌هایی که چه به‌صورت چاپی و چه به‌صورت دیجیتال قرار است به شکل کاتالوگ در معرض دید باشند، بسیار مهم است. اما ازآنجاکه در فضای مجازی می‌توانیم چندین تصویر برای یک محصول بارگذاری کرد، می‌توان از حالت پرتره و یا به‌عبارت‌دیگر عمق میدان کم‌عمق نیز، استفاده‌های خلاقانه‌ای کرد. پیشنهاد می‌کنیم که برای عکس اصلی محصولات در وبسایت و یا اولین اسلاید عکس در اینستاگرام از حالت پرتره استفاده نکنید و از استانداردها پیروی کنید.

نور مناسب

اکثر ما هنگامی‌که به نورپردازی برای عکاسی از محصولات فکر می‌کنیم، نورهای گران‌قیمت استودیویی به ذهنمان خطور می‌کند. اما می‌توان با گزینه‌های ارزان‌ قیمت‌تر نیز به نتایج مطلوبی رسید.

نورپردازی مناسب مهم‌ترین شرط ثبت تصاویر استاندارد است. با وجود نور مناسب می‌توان به همراه دوربین‌ گوشی‌های هوشمند نیز تصاویری استاندارد و تا حد بسیار زیادی همانند عکس‌هایی که با دوربین‌های حرفه‌ای گرفته شده‌اند، ثبت کرد. استفاده از نور طبیعی با عکاسی کنار پنجره‌های بزرگ یکی از روش‌های فراهم کردن نور مناسب است.

پنجره‌های بزرگ می‌توانند نور دیفیوز شده، نرم و برابری را فراهم کنند که از این جهات، البته در شرایط مناسب نور طبیعی که از یک پنجره دریافت می‌کنیم، شباهت بسیار زیادی به نور سافت‌ باکس‌های بزرگ دارد. می‌توان از پارچه سفید و یا پرده برای نرم‌تر کردن نور طبیعی که از پنجره دریافت می‌کنیم نیز استفاده کرد. با وجود نور مناسب، اعمال تنظیمات صحیح در گوشی و کادربندی صحیح، می‌توان بدون داشتن دوربین حرفه‌ای و تنها با یک گوشی هوشمند معمولی نیز، عکس‌های زیبایی از محصولات گرفت. عکس زیر با یک گوشی سامسونگ J3 البته با رعایت موارد مذکور، ثبت شده است.

عکاسی از محصول با نور مناسب

البته تکیه کردن به نور طبیعی و عکاسی کنار پنجره بزرگ می‌تواند باعث محدودیت شود. با این کار باید همیشه عکاسی از محصولات را در روز انجام دهیم، همچنین همیشه نور طبیعی مناسب نیز در اختیار نیست و به‌موجب یکسان نبودن شدت و دمای نور در فصول مختلف، عکس‌هایی که با نور طبیعی ثبت می‌کنیم، یکپارچگی رنگ نیز نخواهند داشت. اگر برای عکاسی از محصولات، عجله ندارید و می‌توانید در صورت عدم وجود نور طبیعی مناسب، عکاسی از محصولات را به زمان دیگری موکول کنید؛ نور طبیعی‌ بهترین و البته اقتصادی‌ترین گزینه‌ است.

اما اگر تاب تحمل محدودیت‌هایی که در اثر اتکا به نور طبیعی بر سر راهتان قرار می‌گیرد را ندارید، محدودیت را از سر راه خود بردارید. اما چطور؟ با تهیه و یا استفاده از نورهای موجود. اقتصادی‌ترین روش بعد از استفاده از نور طبیعی، می‌تواند استفاده از نورهای موجود در محل کار و یا خانه شما باشد. اما نکاتی نیز در مورد استفاده از نور‌های دیگر وجود دارد که باید به آن‌ها نیز اشاره کنیم.

نورهایی مانند چراغ‌های مطالعه که امکان تغییر زاویه را به همراه دارند، یکی از بهترین‌ انتخاب‌های در دسترس هستند. اگر از چند نور استفاده می‌کنیم، توصیه می‌کنیم که دمای نور (مقدار زردی و یا سفیدی) آن‌ها یکسان باشند و یا به‌عبارت‌دیگر از لامپ‌های همانند استفاده کنید. نورهای معمولی و در دسترس معمولاً باعث انعکاس اضافی و سایه‌های شدید در تصاویر می‌شوند، اما می‌توان با استفاده از پارچه سفید، کاغذ و یا تغییر فاصله و زاویه نور از سوژه، این مشکلات را برطرف کرد.

باوجود امکان استفاده از نورهایی که در دسترس همه ما است و همچنین امکان رسیدن به نتایج مطلوب به همراه آن‌ها، اما ابزار و گزینه‌های حرفه‌ای‌تری نیز مانند رینگ لایت و سافت باکس، برای نورپردازی وجود دارند. رینگ لایت‌ها معمولاً به همراه پایه عرضه می‌شوند که این موضوع امکان تغییر آسان ارتفاع و زاویه تابش نور را مهیا می‌کند، همچنین امکان تغییر شدت و دمای رنگ نور نیز در اکثر رینگ‌ لایت‌ها در اختیار کاربران است. نورهای حرفه‌ای‌تر مانند سافت باکس، در صورت استفاده صحیح می‌توانند بهترین نتایج را در اختیار بگذارند. سافت باکس‌ها قادرند نوری نرم، یک‌دست و بدون انعکاس اضافی تولید کنند.

نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر

اپلیکیشن و نرم‌افزارهای بسیاری برای ویرایش تصاویر وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و خصوصیت‌های منحصر به فردی به همراه دارند. یادگیری یک نرم‌افزار حرفه‌ای مانند فتوشاپ، مزیت‌های بسیاری به همراه خواهد داشت اما برای ویرایش تصاویری که از محصولات ثبت می‌کنید، می‌توانید از ابزارهای ساده‌تری مانند Adobe Lightroom و یا VSCO استفاده کنید.

منبع expertphotography
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.