قوانین استفاده از پهباد‌ها در ایران

5 2,295

tehran0605450eote

در چند سال اخیر رشد و توسعه روزافزون استفاده از پهباد‌ها، درون‌ها و ربات‌های پرنده غیرنظامی در سرتاسر جهان و همچنین ایران بسیار چشمگیر بوده است. سرعت این اقبال عمومی به تکنولوژی تجهیزات پرنده به‌قدری زیاد بوده که در بسیاری از کشور‌های جهان هنوز هیچ قانون دقیق و روشنی برای استفاده از این تجهیزات وضع نشده است و امکان و قوانین استفاده از آن‌ها به‌صورت کاملا سلیقه‌ای و بدون هیچ راهکار مشخصی اعمال می‌شود.

خوشبختانه ایران یکی از کشور‌هایی است که به لطف پیگیری سازمان‌های مرتبط قوانین دقیق و شفافی را درباره استفاده از این تجهیزات وضع کرده است. این قوانین که بامطالعه قوانین مرتبط ICAO، قوانین هوایی ایالات‌متحده (FAA)، انگلستان (UKCAA)، استرالیا (CASA)، کانادا، ژاپن، ایتالیا، سوئد، و مشورت با صاحب‌نظران جهانی و متخصصان نظامی و غیرنظامی انجام‌شده است، نهایتاً به “نخستین پیش‌نویس مقررات بهره‌برداری از وسایل پرنده بدون سرنشین غیرنظامی” از سوی “اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران” انجامیده است.

خوشبختانه قوانین وضع‌شده، نه‌تنها سخت‌گیرانه نیست، بلکه با شفاف‌سازی دقیقی که در تمامی قسمت‌های آن وجود دارد، به‌کارگیری ایمن این تجهیزات را ساده‌تر می‌کند. به‌طوری که استفاده عمومی از این تجهیزات توسط همکاران ما که از پهباد‌ها برای مقاصد تصویر‌برداری استفاده می‌کنند، در مورد تجهیزاتی مانند پهباد‌های Phantom DJI بسیار واضح و شفاف تعریف‌شده است. در پیش‌نویس این قانون، ارتفاع مجاز برای پرواز، شعاع عملیاتی، مراکزی که می‌بایست از ورود پهباد‌ها به آن‌ها خودداری کرد و همچنین محدودیت فاصله و دلیل این محدودیت، سرعت و وزن این تجهیزات، و شرایط متخصصینی که با این تجهیزات در ارتباط هستند کاملاً به‌دقت و با جزئیات، توضیح داده شده است.

برای جلوگیری از هرگونه سو تعبیر از این قوانین، مراجع هماهنگی برای استفاده از این تجهیزات برای هر نوع حریم در سرتاسر کشور مشخص شده است و به این ترتیب متخصصان پروازی می‌توانند پیش از پرواز به‌سادگی اقدام به دریافت مجوز پرواز کنند.

از نکات جالب در این قانون، آزاد گذاشتن افراد برای استفاده از تجهیزات پروازی در محدوده‌های بدون حریم است. در این پیش‌نویس، حتی شرایط پروازی و مرجع هماهنگی برای مناطق مرزی، خطوط انتقال نفت، پارک‌ها، فرودگاه‌ها و بسیاری از مناطق خاص دیگر نیز با دقت ذکر شده است که نشان از دوراندیشی مراجع موضع این قوانین دارد.

البته وجود قانون درباره پهبادها دیگر عذر و بهانه‌ای برای استفاده ناصحیح از این تجهیزات را باقی نمی‌گذارد. استفاده تجاری، ورود به حریم‌ها به‌صورت عمدی یا سهوی، استفاده از وسایل جانبی غیرمجاز، و بسیاری موارد دیگر به‌طور دقیق در قانون آورده شده و شرایط هرکدام با دقت توضیح داده شده است. بنابراین ممکن است برخی اماکن که تا پیش از این تصور می‌شد دارای حریم خاصی نیستند، جزو اماکن ممنوعه یا شرایط خاص قرار گیرند.

شرکت پیکسل به‌عنوان یکی از فروشندگان معتبر و باسابقه در رشته تجهیزات پروازی، وظیفه خود می‌داند برای نخستین بار این قوانین را در اختیار مشتریان خود و عموم کاربران قرار دهد  تا به این وسیله گامی هرچند کوتاه در مسیر شفاف‌سازی قوانین و آسودگی خاطر هم‌وطنان بردارد.

این پیش‌نویس هم‌اکنون به‌صورت یک فایل متنی (PDF) از روی وب‌سایت پیکسل قابل دریافت است. از آنجا که احتمالا ممکن است این پیش‌نویس  در آینده دچار تغییر شود، ما سعی می‌کنیم بلافاصله هر نوع تغییر در مفاد آن را به‌صورت اطلاعیه رسمی روی بلاگ پیکسل منتشر و خبررسانی کنیم.

برای دریافت فایل قوانین روی لینک زیر کلیک کنید.

Drone Laws

5 نظرات
  1. مهدی صادقی راد می‌گوید

    بسیار عالی و ضروری بود این پستتون…. ازتون بی نهایت ممنونم… پایدار باشید

    1. امیر یاری می‌گوید

      خوشحالم که این مطلب برایتان مفید بود. سعی می‌کنیم به طور مداوم اینگونه مطالب را خبر رسانی کنیم. با تشکر

  2. عادل می‌گوید

    ولی فانتوم3 داشتم الان یک ماه یکی از ارگان‌های رسمی ازم گرفته موقع گرفتن هم پرنده خاموش بود بدون ملخ و بدون رادیو کنترل

  3. karim می‌گوید

    درون dji mavic pro مجوز میخواهد؟

  4. علی می‌گوید

    سلام وقت بخیر بنده قوانین و مقررات پرواز پهپاد در کشورهای توسعه یافته رو میخوام،ممنون میشم راهنمایی کنید مثلا قوانین FAA

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.