اپیزود 04: مدیریت فایل‌های خام در لایتروم

0 1,269

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود تا بسیاری از ما از برنامه لایتروم استفاده می‌کنیم، امکان مدیریت فایل‌های خام در لایتروم است. لایتروم به عنوان یک برنامه یکپارچه مدیریت و ویرایش عکس برای عکاسان، می‌تواند هم عکس‌ها را ویرایش و ادیت کند و هم فایل‌های خام را برای ما به نمایش بگذارد. خصوصاً اینکه فایل خام بسیاری از دوربین‌ها را نمی‌توانید در اکسپلورر خود ویندوز (پنجره نمایش فایل‌ها و درایو‌ها) به صورت مستقیم ببینید و برای این کار باید از فتوشاپ یا لایتروم استفاده کنید. خوشبختانه موتور پردازش فایل‌های خام در این برنامه که همان ویرایشگر فایل خام ادوبی یا Adobe Camera Raw است، با برنامه فتوشاپ یکسان است و وقتی شما این بخش را آپدیت می‌کنید، علاوه بر اینکه می‌توانید این فایل‌ها را مستقیماً در فتوشاپ و لایتروم ویرایش کنید، می‌توانید آن‌ها را در داخل خود پنجره لایتروم هم ببینید.

اگر شما از دوربین جدیدی استفاده می‌کنید که فایل‌های خام آن در داخل ویندوز قابل نمایش نیست، می‌بایست در ابتدا فایل آپدیت فایل‌های RAW برای لایتروم و فتوشاپ را دانلود کرده و آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. بعد از نصب این فایل، می‌توانید فایل‌های خام را هم در لایتروم و هم در فتوشاپ CC ببینید و باز کنید و طبیعتاً می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید. با این کار دیگر نیازی به برنامه مدیریت فایل‌های خام خود دوربینتان ندارید.

این نسخه از برنامه آپدیت فایل خام در تاریخ نوامبر 2018 منتشر شده است و بنابراین می‌تواند فایل خام دوربین‌های جدیدی مانند Nikon Z7 یا Sony A7 III را نیز باز کند. بنابراین دیگر درباره فایل خام دوربین‌های قبل‌تر از این مدل‌ها هم مشکلی نخواهید داشت.

به دلیل اینکه امکان آپدیت مستقیم محصولات ادوبی از روی وب‌سایت خود این شرکت وجود ندارد، این فایل به صورت یک فایل زیپ از روی سرور اختصاصی مدیافایر دیج ایمیج قابل دریافت است و باید قبل از اینکه آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید، فایل اجرایی آن را از حالت زیپ خارج کنید. طبیعتاً برای مدیریت فایل‌های خام در لایتروم و به روز کردن فتوشاپ و لایتروم برای باز کردن فایل‌های خام دوربین‌های جدید، بهتر است از نسخه‌های به روز این برنامه‌ استفاده کنید که برای لایتروم کلاسیک و فتوشاپ، نسخه‌های CC مورد استفاده است. اگر از نسخه‌های فتوشاپ قدیمی‌تر استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا با مبدل فایل‌های خام به DNG، فرمت این فایل‌ها را تغییر دهید که برای استفاده از امکانات پیشرفته ویرایش عکس در لایتروم، این کار را توصیه نمی‌کنم.

اگر برنامه لایتروم خود را با آپدیت جدید فایل‌های خام نسخه 10.5 به روز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم از این ویدئو، برای مدیریت و دسته‌بندی عکس‌ها در لایتروم استفاده کنید. البته اگر دوربینتان چندان جدید نیست، احتمالاً نیازی به آپدیت ویرایشگر فایل‌های خام ندارید و می‌توانید از همان موتور پردازشی قدیمی هم برای این کار استفاده کنید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر درباره مدیریت فایل‌های خام در لایتروم سوالی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید. عکس بخیر

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.