خلاصه رویداد‌های روز اول نمایشگاه NABShow

0 1,699

نمایشگاه 4 روزه NAB Show در ایالت نوادای آمریکا آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که به معرفی خدمات و تجهیزات نزدیک به 1700 شرکت فعال در زمینه برودکست اختصاص دارد، هر ساله در ماه آوریل پذیرای علاقه‌مندان این شاخه از تصویرگری دیجیتال است.

امسال در نمایشگاه NAB 2016 شاهد خبرهای داغ و محصولات فوق‌العاده‌ای بودیم. از لنز جدید کانن برای فیلم‌برداران تا دوربین 4K جدید سونی و پرنده جدید شرکت DJI که می‌تواند دوربین‌های RED را به پرواز درآورد. شرکت‌های مختلف سازنده تجهیزات برودکست در این نمایشگاه حسابی فعال بودند. در ادامه خلاصه‌‌ای از مهم‌ترین خبرهای NAB 2016 را می‌خوانید.

ts-canon

روز نخست این نمایشگاه با معرفی تجهیزات فیلم‌برداری حرفه‌ای کانن آغاز شد. لنز بسیار کوچک و سریع فیلم‌برداری 80mm T4.4Zoom کانن، گریپ ZSG-C10 و دوربین چند منظوره ME200S-SH حسابی نظر کاربران را به خود جلب می‌کرد. از آنجا که این محصولات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند، پوشش خبری دقیق‌تر این تجهیزات را می‌توانید در روز آینده در وبلاگ پیکسل دنبال کنید.

1444927020000_1185424

سونی هم یکی از شرکت‌های فعال در زمینه دوربین‌های فیلم‌برداری است که به خوبی شرایط بازار تشنه دوربین‌های 4K را درک کرده است. دوربین جدید HDC-4800 با حسگری هم اندازه حسگر دوربین‌های Super 35mm ساخته شده و می‌تواند ویدئو‌های با رزولوشن 4K را با سرعت 480 فریم بر ثانیه ضبط کند. این سرعت بالا برای تصویربرداری اسلوموشن TimeLapse فوق‌العاده است. در واقع این دوربین را می‌توان ترکیبی از دو دوربین پرطرفدار F5 و F55 سونی به حساب آورد که یکی به خاطر قابلیت ضبط 4K و دیگری به خاطر سرعت بالای ضبط مورد توجه هستند. HDC-4800 تقریباً ترکیبی از این دو دوربین است.

البته این تنها تلاش سونی در زمینه فیلم‌برداری 4K نبود. علاوه بر یک دوربین جداگانه با قابلیت 4K، این شرکت برای دوربین قبلی خودش یعنی Sony PXW-FS5 هم یک نرم‌افزار به روز‌رسانی معرفی کرد که امکان ضبط فیلم‌های خام با رزولوشن 4K را به دوربین می‌دهد. این ویدئو‌ها می‌توانند به صورت استریم (خروجی و ضبط مستقیم) روی تجهیزات رکوردر جانبی مانند Atomos Shogun با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط شوند. البته در صورتی که رزولوشن ویدئو‌ها را تا Full HD کاهش دهید، این سرعت می‌تواند به 240 فریم بر ثانیه هم برسد که برای بسیاری از پروژه‌های فیلم‌برداری کاملاً کافی است.

این آپدیت نرم‌افزاری به جز تغییر کیفیت ضبط، امکان کنترل خودکار نوردهی را نیز به دوربین می‌دهد که بدون تغییر سرعت و دیافراگم، تنها با استفاده از تغییر شدت تیرگی فیلتر ND داخلی دوربین انجام می‌شود و کاربرد آن فوق‌العاده است.

البته سونی این خدمات را رایگان ارائه نمی‌دهد و همین آپدیت نرم‌افزاری به تنهایی 600 دلار قیمت‌گذاری شده است!

1417796414000_1046387_0

شرکت Atomos  هم پیشرفته‌ترین شوگان خودش را معرفی کرد. نمایشگر‌های جانبی دوربین‌های فیلم‌برداری این شرکت همیشه بسیار معروف بودند و Shogun Inferno جدید‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نمایشگر و رکوردر این شرکت است که با ابعاد 7 اینچ و رزولوشن 1920×1200 پیکسل، می‌تواند ویدئو‌هایی با عمق رنگ 10 بیت را نمایش دهد. عمق رنگ 10 بیت محدوده گسترده‌ای از رنگ‌ها است که حتی بسیاری از نمایشگر‌های حرفه‌ای ویرایش عکس نیز از آن بی‌بهره هستند. امکان ضبط ویدئو‌های 4K 60fps و ویدئو‌های HDR در این وسیله در کنار قابلیت‌های ویرایش ویدئو به صورت مستقیم روی آن، به شما و اعضای گروهتان این امکان را می‌دهد که حتی در طول مسیر بازگشت از سر صحنه نیز به ویرایش ویدئو‌های ضبط شده بپردازید.

u-44_front

شرکت زوم هم در این نمایشگاه دست پر آماده بود. خیلی از ما Zoom را با رکوردر‌های حرفه‌ای و ارزان‌قیمت صدا این شرکت مانند H5 و H6 می‌شناسیم. این شرکت قابلیت‌های موفق رکوردر محبوب H5 را در دو مدل U-44 و U-24 آورده و علاوه بر آن این تجهیزات را به امکان پخش صداهای ضبط شده با کیفیت 24-bit/96 KHz نیز مجهز کرده است.

رکوردر دستی U-44 این شرکت با چهار ورودی و خروجی می‌تواند در بسیاری از پروژه‌های حرفه‌ای به صورت همزمان، صدای چندین منبع صوتی مانند میکروفون‌ها، کامپیوتر، iPad، و دیگر تجهیزات را تک به تک و با بالاترین کیفیت دریافت و ذخیره کند. اگرچه U-44 می‌تواند برای تأمین انرژی از کابل USB استفاده کند، اما در صورت نیاز می‌تواند با دو باطری قلمی AA نیز کار کند.

تقریباً تمامی امکانات ضبط صدای حرفه‌ای مانند ورودی‌های XLR/TRS، کپسول 10-pin، درگاه ارتباط کواکسیکال، پشتیبانی از MIDI و غیره در این رکوردر حرفه‌ای موجود است.

مدل U-24 نیز تقریباً شبیه مدل پیشرفته‌تر خودش است، با این تفاوت که درگاه‌های ارتباطی S/PDIF و کپسول 10-pin از آن حذف شده‌ و طبیعتاً ارزان‌تر هم شده است. این رکوردر بسیار کوچک بوده و برای اغلب کارهای ضبط صدا و آواز عالی است.

شرکت انگلیسی SLR Magic سازنده لنز‌های سینمایی هم دو لنز جدید سینمایی APO-HyperPrime خودش را معرفی کرد. لنز‌های 25mm T2.1  و 85mm T2.1 پرایم این شرکت، در کنار لنز 50mm T2.1 APO-HyperPrime که پیش‌تر ساخته و معرفی شده بود، محدوده بزرگی از لنز‌های سینمایی را برای فیلم‌برداران فراهم می‌کند. این لنز‌ها که دارای تنظیماتی دقیقاً مشابه هم هستند، این امکان را فراهم می‌کنند تا فیلم‌برداران بدون تغییر تنظیمات یستم فوکوس‌کشی و دوربین، در زمان مورد نیاز آنها را با هم تعویض نمایند.

هر سه این لنز‌ها برای فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با دوربین‌های حرفه‌ای جدید بهینه شده‌اند و به جدید‌ترین تکنولوژی‌های اپتیک مجهز شده‌اند تا میزان خطاهای نوری در آنها کاهش یابد.

در کنار محصولات ذکر شده، شرکت DJI هم پرنده فوق‌العاده قدرتمند جدیدش را معرفی کرد که خبر آن را می‌توانید در وبلاگ پکسل مطالعه کنید.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.