سبز مثل طبیعت، زرد مثل نشنال‌ جئوگرافیک

0 1,777

نشنال جئوگرافیک یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های علمی-فرهنگی و غیردولتی در دنیاست که در سال ۱۸۸۸ در واشنگتن تأسیس شد. این سازمان که در ابتدا مجلاتی ساده و بدون عکس را در دهه ۸۰ قرن ۱۹ منتشر می‌کرد، امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی و اجتماعی در رابطه با جغرافیا، زمین‌شناسی و قوم‌شناسی بدل شده و با در اختیار داشتن کانال تلویزیونی، نشریه و مجلاتی که در بیش از ۴۰ زبان مختلف منتشر می‌شود، به یکی از محبوب‌ترین نام‌ها در میان مردم جهان تبدیل شده است.

اولین شماره مجله نشنال جئوگرافیک، منتشر شده در سال ۱۸۸۸

مدیران نشنال جئوگرافیک اعتقاد دارند که مردم جهان را باید به داستان‌ها و وقایع مهم سیاره زمین نزدیک‌تر کنند. با در اختیار داشتن برترین دانشمندان، عکاسان، خبرنگاران و فیلم‌سازان، این سازمان از طریق برنامه‌های تلویزیونی، مجلات، برنامه‌هایی برای خردسالان، کتاب و رسانه‌های بسیار دیگری با مردم در ارتباط هستند. نشنال جئوگرافیک همچنین محصولات متنوع بسیاری را از تجهیزات سفر گرفته تا کیف‌های مخصوص دوربین و صنایع‌دستی مناطق مختلف جهان طراحی و تولید می‌کند. به گفته مسئولان این سازمان، ۲۷ درصد از فروش و سود محصولات ، به اجتماع نشنال جئوگرافیک اختصاص داده می‌شود. این اجتماع در راستای اکتشاف و حفاظت از سیاره زمین شکل گرفته و هر ساله پژوهش‌های بسیاری در همین راستا در نقاط مختلف جهان توسط این اجتماع صورت می‌گیرد.

مجله نشنال-جئوگرافیک که در جهان چیزی در حدود ۳۶۰ میلیون مشترک دارد، در ایران با نام گیتا‌نما منتشر می‌شود. گیتا‌نما از نوامبر ۲۰۱۲ یا آبان ۹۱ با سردبیری بابک نیکخواه، به صورت ماهانه شروع به چاپ مجلات نشنال جئوگرافیک به زبان فارسی کرده و تا کنون نیز  انتشار ادامه داشته است.

نشنال جئوگرافیک برای درک بهتر مقالات و گزارش‌ها دربارهٔ مناظر گوشه کنار دنیا، در سال ۱۹۰۰ تصمیم گرفت عکس‌ را در کنار نوشته‌های خود اضافه کند. امروزه عکاسی بخشی جدانشدنی از نشنال‌ جئوگرافیک است و عکاسان این مجله از بزرگ‌ترین عکاسان طبیعت و منظره به شمار می‌روند.

رضا دقتی عکاس مشهور ایرانی نیز هم اکنون با نشنال جئوگرافیک همکاری می‌کند. همچنین در یکی از شماره‌های مجله نشنال جئوگرفیک که مقاله اصلی خود را به ایران اختصاص داده بود عکس‌هایی از نیوشا توکلیان عکاس ایرانی به چاپ رسید. در رابطه با لوازم جانبی عکاسی نیز نشنال‌ جئوگرافیک، کیف‌ها و بند‌‌های مخصوص حمل دوربین‌‌های عکاسی تولید کرده که اغلب طراحی آن‌ها بر اساس فرهنگ‌های بومی مناطق مختلف جهان است.


در ادامه ویدئویی مرتبط یا نشنال را می‌توانید مشاهده کنید:

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.