D5 و D500 نیکون، سریعترین دوربین خبری و ورزشی هستند؟

0 2,553

نیکون در نمایشگاه CES امسال دو محصول از سری دوربین‌های رده بالای DSLR خودش را معرفی کرد. دوربین نیکون D5 که به عنوان حرفه‌ای‌ترین دوربین DSLR این شرکت و پرچم‌دار دوربین‌های رده بالای نیکون شناخته می‌شود، یک حسگر فول فریم 20.8 مگاپیکسلی با امکان عکس‌برداری 12 فریم بر ثانیه (همراه با فوکوس خودکار) و 14 فریم بر ثانیه (بدون فوکوس خودکار با آیینه بسته شده) است. از مهم‌ترین مشخصات این دوربین می‌توان به تعداد 153 نقطه فوکوس خودکار در این دوربین اشاره کرد که 99 نقطه از آن از نوع کراس است. حسگر‌های نورسنجی RGB در این دوربین دو برابر شده‌اند و برای نخستین بار امکان فیلم‌برداری 4K در یک دوربین DSLR نیکونی را شاهد هستیم.

از سوی دیگر بالاخره پس از چند سال دوربین جانشین D300s با نام D500 معرفی شد. حسگر APS-C این دوربین دارای رزولوشن 20.9 مگاپیکسل است و قوی‌ترین دوربین رده غیر فول‌فریم نیکون به حساب می‌آید. حدس می‌زنیم که این دوربین در المپیک امسال یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های رده ورزشی باشد. زیرا سرعت عکس‌برداری 10 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل و حافظه بافر با گنجایش 200 عکس پی‌درپی با فرمت RAW، برای خبرنگاران ورزشی مزیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این دوربین نیز همان سیستم فوکوس 153 نقطه‌ای و حسگر نورسنجی RGB با 180 هزار پیکسل که در D5 قرار گرفته بهره می‌برد. ضمناً برای نخستین بار در بین دوربین‌های غیر فول‌فریم نیکون، قابلیت فیلم‌برداری با فرمت 4K/UHD در این دوربین دیده می‌شود. D500 به قابلیت SnapBridge نیز مجهز شده که امکان ارتباط بلوتوث بین دوربین و نرم‌افزار مخصوص تلفن‌های همراه هوشمند را به دوربین می‌دهد.

چرا فوکوس در دوربین‌های جدید نیکون تا به این اندازه مهم است؟

Multi-CAM-3500FX

سیستم فوکوس در این دو دوربین نسبت به مدل‌های قبلی به طور کامل تغییر کرده است و احتمالاً سریع‌ترین و دقیق‌ترین سیستم فوکوس خودکار در بین دوربین‌های DSLR خواهد بود. اجازه بدهید به سیستم فوکوس خودکار که مشترک در این دو دوربین قرار گرفته است بپردازیم. ماژول فوکوس خودکار در این دوربین با نام Multi-Cam 20K، به طور کامل از ابتدا طراحی شده است و پیشرفت مهمی نسبت به ماژول Multi-Cam 3500FX که در مدل‌های D4s، D810 و D750 دیده می‌شد، به شمار می‌رود. در ماژول قبلی 51 نقطه فوکوس خودکار طراحی شده بود که تنها 15 نقطه مرکزی آن از نوع کراس بودند. در ماژول جدید تعداد 153 نقطه فوکوس طراحی شده است که 99 نقطه کراس در آن، سطح بسیار بیشتری از کادر تصویر را پوشش می‌دهند و دقت فوکوس را در تمامی سطح تصویر بالاتر می‌برند.

اما این تغییر تنها به افزایش تعداد نقاط خلاصه نمی‌شود. این ماژول فوکوس جدید مجهز به یک پردازنده اختصاصی نیز است تا بتواند حجم اطلاعات دریافتی از 153 نقطه فوکوس را پردازش کرده و ارتباط بین آن‌ها با سیستم آنالیز تصویر را برقرار کند. حساسیت نقطه فوکوس مرکزی می‌تواند تا -4 EV کاهش یابد، و این مقدار برای 152 نقطه فوکوس دیگر برابر -3 EV است که از این لحاظ شبیه به دوربین‌های D750 و D7200 (البته با تعداد نقاط بسیار بیشتر) است.

اگر ادعای نیکون در این‌باره دقیق باشد، می‌توانیم قوی‌ترین سیستم فوکوس خودکار در نور کم را در میان تمامی دوربین‌های DSLR موجود، در این دو دوربین ببینیم. البته پیشتر هم در دوربین Sony A7s با سیستم فوکوس خودکاری که می‌توانست در نزدیک به -5 EV کار کند کار کردیم، اما سیستم فوکوس سونی در این نور کم بر اساس تشخیص کنتراست عمل می‌کند که سرعت آن به مراتب پایین‌تر از سیستم فوکوس تشخیص فاز است.

توجه داشته باشید که تشخیص فوکوس در 4 گام نوری کمتر، بسیار مشکل است و دقت تشخیص فوکوس از طریق Phase-Detection در این نور بسیار بالاتر از سیستم‌های تشخیص کنتراست در دوربین‌های بدون آیینه است. حسگر‌های نوع کراس در دوربین‌های جدید نیکون، می‌توانند اندازه‌گیری فوکوس را بر اساس اندازه‌گیری مشخصات عمودی و افقی سوژه (یا ترکیبی از آن دو) به سرعت تشخیص دهند. در مورد سوژه‌هایی با نور شدید پس زمینه یا در نور کم محیط، فوکوس تشخیص کنتراست معمولاً به اشتباه می‌افتد و نمی‌تواند اجزای سوژه را تشخیص دهد و سیستم‌های فوکوس چند محوره شانس بیشتری برای تشخیص فوکوس بر اساس کنتراست (یا حتی بر اساس حسگر‌های خطی معمولی) دارند.

در اینجا می‌توانید نحوه پوشش نقاط فوکوس خودکار در سطح منظره‌یاب D5 را ببینید. همان‌طور که می‌بینید پوشش نقاط فوکوس خودکار کراس در این دوربین، بیشتر از تمامی دوربین‌های فول‌فریم نیکون (و همچنین تمامی دوربین‌های فول‌فریم دیگر) است. البته این پوشش‌دهی نقاط، هنوز به پای میزان پوشش فوکوس تشخیص فاز در دوربین فول‌فریم بدون آیینه Sony A7R II نمی‌رسد، اما باز هم می‌شود حدس زد که این سیستم فوکوس، سریع‌ترین در نوع خود باشد.

در این ویدئو Mark Cruz از وب‌سایت نیکون کانادا، درباره این سیستم جدید فوکوس در دوربین‌ D5 (و همینطور D500) بیشتر توضیح می‌دهد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.