بررسی فلاش‌تریگر اودین فوتیکس

0 2,031

فلاش‌تریگر اودین، محصولی تحسین‌شده و موفق از فوتیکس است که نه تنها با بسیاری از فلاش‌تریگر‌های برندهای معتبر دیگر قابل مقایسه است،‌ بلکه در برخی موارد، از بهترین تریگرهای برند‌های دیگر نیز موفق‌تر است. این موفقیت، بیشتر به دلیل کارکرد هم‌زمان این تریگر تی‌تی‌ال با فلاش‌های روی‌دوربین و فلاش‌های استودیویی است. میتن پیش رو به بررسی دقیق‌تر این محصول خواهد پرداخت.

فلاش‌تریگر اودین،‌ تریگر بی‌سیم با فرکانس رادیویی 2.4GHz است که تا فاصله‌ی 100 متری امکان تنظیم و تخلیه‌ی فلاش‌ها را برای کاربران فراهم می‌آورد. این تریگر،‌ امکان تنظیم فلاش‌های مختلف در 4 کانال و 3 گروه را فراهم می‌آورد که می‌توان هر گروه را به صورت جداگانه تنظیم و تخلیه نمود. علاوه بر این، وجود نمایش‌گر بر روی این تریگر، به کاربر اجازه می‌دهد تا از تنظیمات دقیق هر گروه از فلاش‌ها اطلاع یابد.  فوتیکس این تریگر را این‌گونه معرفی می‌کند:

”با این فلاش تریگر، عکاسان می‌توانند از راه دور و به صورت بی‌سیم، فلاش‌های خود را تخلیه کنند،‌ به طور کامل از فن‌آوری تی‌تی‌ال بهره برند، قدرت فلاش‌های خود را از راه دور کنترل کنند و [در صورت استفاده از فلاش‌های مناسب] امکان تنظیم زوم فلاش‌های خود را در اختیار داشته باشند. عکاسی با فلاش‌های Off-Camera بسیار آسان شده است. وقت آن رسیده که با تنظیمات دستی، تخلیه فلاش بر اساس چشمی درون فلاش و تنظیم نور برروی دوربین خداحافظی کنید. اکنون تریگر تی‌تی‌ال رادیویی با امکان کنترل قدرت از راه دور در اختیار شما است. ”

6375768837_a4f05ef9e0_z

کاربران می‌توانند در هنگام استفاده از قابلیت تی‌تی‌ال، قدرت تخلیه‌ی هر گروه فلاش را با دقت 1/3 استاپ،‌ در بازه‌ی +/-3  استاپ (19 حالت مختلف) تنظیم کنند. هم چنین از نکات قابل توجه این تریگر امکان استفاده‌ی هم‌زمان از تنظیمات دستی و اتوماتیک برای گروه‌های مختلف فلاش است که البته باید حالت هوشمند A:B Ratio را به آن افزود. در این حالت،‌عکاس می‌تواند نسبت میان قدرت تخلیه‌ی گروه‌های مختلف را تعیین کند. برای مثال گروه A از تنظیمات تی‌تی‌ال بهره‌ ببرد و قدرت تخلیه‌ی فلاش‌های گروه B یک استاپ بیشتر از گروه A  باشد. برای مثال عکاس می‌تواند در یک عکس پرتره با نور تلفیقی، هم‌زمان نور محیط،‌ نور بک لایت و نور چهره‌ی فرد را تنها با انتخاب نسبت بین نورها تنظیم کند.

ODIN_Manual_3rds_a600

6375767913_ec18437ea3_z

از دیگر قابلیت‌های تریگر بی‌سیم اودین، سازگاری با لنز‌های زوم است! بدین ترتیب که می‌توان با اتصال فلاش‌های با قابلیت زوم به گیرنده‌های اودین (یا استفاده از فلاش‌هایی با گیرنده‌ی داخلی اودین مانند مایتراس پلاس)، به صورت دستی یا خودکار از تنظیمات زوم فلاش بهره برد. در این حالت نیز می‌توان تنظیمات را برای هر گروه به صورت جداگانه انتخاب نمود.

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این تریگر،‌ امکان هم‌زمانی سریع دوربین تا 1/8000 ثانیه است. این در حالتی است که حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های موجود در بازار به ندرت سرعت هم‌زمانی بیش از 1/320 ثانیه در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با استفاده از این قابلیت،‌ کاربر می‌تواند حتی با دوربین‌های اس‌ال‌آر متعارف موجود در بازار در زیر نور آفتاب با دیافراگم باز عکاسی کرده و حتی در  نور شدید یک روز آفتابی هم بر نور خورشید غلبه کند و البته از عمق میدان کم بهره ببرد. این قابلیت، کاربرد بسیاری برای عکاسان پرتره، عروسی ، کودک و البته عکاسان ورزشی دارد؛‌برای مثال عکس زیر در زیر نو آفتاب و تنها با یک فلاش (فوتیکس ایندرا 500 تی‌تی‌ال) به ثبت رسیده است که قابلیت هم زمانی سریع اودین،‌به عکاس اجازه داده است تا کنترل نور محیط را در اختیار داشته باشد. علاوه‌ بر این، ادعای فوتیکس مبنی بر کارآمدی این محصول در بازه‌ی دمایی 15- تا 65 درجه سانتی‌گراد، امکان استفاده در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی را برای کاربر فراهم می‌آورد.

download

در مورد دقت نورسنجی تی‌تی‌ال این تریگر هم باید گفت که بنا بر بررسی سایت http://www.thephoblographer.com/ در سال 2011، دقت نورسنجی اودین در میان تریگرهای دیگر بی‌رقیب بود و بسیاری از عکاسان حرفه‌ای که به دقت نورسنجی فلاش در حالت Off-Camera بدگمان بودند را متقاعد نمود تا به این فن‌آوری جدید اعتماد کنند. بدیهی است،‌ با به روز رسانی‌های نرم‌افزاری، این تریگر هم‌چنان یکی از بهترین تریگرهای تی‌تی‌ال موجود در بازار است. هم‌چنین، وجود 4 کانال و 3 گروه برای اتصال به گیرنده‌ها،‌ تضمینی‌ است تا عکاسان حرفه‌ای بتوانند بدون دغدغه‌ی تداخل کانال از آن بهره برند. این اتفاق برای عکاسان ورزشی که عده‌ی زیادی از آن‌ها در کنار یکدیگر مشغول به عکاسی هستند بسیار حائز اهمیت است.

از قابلیت‌های مهم این تریگر، اتصال هم‌زمان به فلاش‌های روی دوربین فوتیکس و برخی فلاش‌ها با برندهای دیگر(مانند کانن 420ex، 550ex، 430ex، 580ex ،‌برخی فلاش‌های نایسین و …) و البته فلاش‌های استودیویی فوتیکس مانند ایندرا500 تی‌تی‌ال است که تلفیقی از قدرت،‌ وزن کم،‌ استفاده‌ی هم‌زمان از شکل‌دهنده‌های فلاش‌های روی‌دوربین و فلاش‌های استودیویی و البته قیمت بسیار مناسب را برای عکاس امکان‌پذیر می‌کند.

یکی از دلایل سادگی کار با سیستم اودین، فرستنده‌ی آن است که از رابط کاربری ساده (شبیه به فلاش‌های نیکون) بر روی نمایش‌گر خود بهره می‌برد. نکته‌ی دیگر وجود دکمه‌های نسبتا زیادی است که شاید در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسند، اما با توجه به این‌که هر دکمه تنها یک کار انجام می‌دهد و تقریبا از منوهای لایه‌لایه دیگر خبری نیست، کاربر به سادگی می‌تواند پس از مدت کوتاهی از تمام امکانات آن بهره ببرد.

6375839565_817a084951_z

استفاده از گیرنده‌ها نیز بسیار ساده است. تنها کافی است کانال و گروه را به صورت جداگانه انتخاب کنید و در ادامه تنها با خاموش و روشن کردن گیرنده از آن استفاده کنید. اودین با گیرنده‌های اودین، استراتو 2 و اتلس 2 نیز سازگار است. بدیهی است در صورت استفاده از گیرنده‌های غیر تی‌تی‌ال،‌ تنها امکان تنظیم دستی وجود دارد. این قابلیت از این روی حائز اهمیت است که اگر کاربر تعدادی فلاش غیر تی‌تی‌ال داشته باشد،‌ دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌ی گیرنده‌های گران‌تر اودین ندارد. بدیهی است اگر فرستنده‌ی اودین کاربر باید متناسب گیرنده‌ها باشد؛ برای مثال همگی برای نیکون یا همگی برای کانن باشند.

6375768283_a29bb605d6_z

این تریگر با ورودی استاندارد 3.5 میلی‌متری‌ می‌تواند به بسیاری از دوربین‌های دیگر متصل شود؛ بدیهی است در صورت استفاده از دوربین‌های متفرقه، ‌قابلیت تی‌تی‌ال دیگر در دست‌رس نخواهد بود. در نهایت باید به اتصال USB و قابلیت به روز رسانی این تریگر اشاره نمود که علاوه بر تضمین کارایی بلند‌مدت این تریگر، نوید محصولات جدید فوتیکس را نیز به همراه دارد. به روز رسانی این تریگر نیز بسیار ساده است،‌ کافی است آخرین به روز رسانی تریگر را از سایت فوتیکس http://www.phottix.com/en/medias  دانلود کرده، تریگر را با کابل USB به کامپیوتر متصل کنید و نرم‌افزار را تنها طی چند دقیقه نصب کنید.

6375540891_78ae419228_z

 

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.