گرایشات رایج در دنیای عکاسی

0 1,136

روش و منش در عکاسی، مانند بسیاری از زمینه‌های هنری دیگر، چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ فنی دستخوش تغییر می‌شود. برخی از سبک‌ها مانند HDR عمری طولانی دارند و برخی دیگر از در حال محوشدن هستند. در این پست،ابتدا سبک‌های عکاسی رواج‌یافته و سپس فن‌آوری‌های مرتبط در حال رشد را مرور می‌کنیم.

20 Photos: Indonesian villagers at the crater of Mount Bromo at the Kasodo ceremony
روستائیان اندونزی-عکس از: Fully Handoko/EPA

سبک‌های عکاسی رواج یافته

1. خودنگاره یا همان Selfie

تصاویر خودنگاره یکی از محبوب‌ترین سبک‌‌های عکاسی امسال است و از افراد عادی تا رئیس جمهوران و نخست‌وزیران را نیز در بر می‌گیرد. وقت و مکان خاصی را نیز نمی‌شناسد. همچنین دعوای به راه افتاده برسر عکس خودنگاره میمونی در جنگل‌های اندونزی – که در پست‌های پیشین بدان اشاره شد – چالشی برای قوانین حق تألیف (Copyright) برجای گذاشته است.

محبوبیت تصاویر خودنگاره و فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند، بازار نوینی در زمینه عکاسی خودنگاره با تلفن همراه از هر دو لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کرده است.

the-presidential-selfie-is-a-much-bigger-deal-than-people-realize
عکس خودنگاره – اوباما (رئیس جمهور آمریکا) – دیوید کمرون (نخست وزیر بریتانیا) – هله ثرنینگ – اشمیت (نخست وزیر دانمارک) – مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا

2. عکاسی در ارتفاع بالا

برخی عکاسان که البته بسیار معروف و شناخته‌شده هم هستند، از در و دیوار ساختمان‌ها بالا می‌روند تا در زاویۀ دیدی جدید با پرسپکتیوی کمیاب عکس‌برداری کنند. اینکه شهر محل زندگی خود را در نمایی جدید ببینید، گرایشی جدید و رایج برای عکاسی امسال است.

اونتاریو، کانادا - عکس از freaktography
اونتاریو، کانادا – عکس از freaktography

3. عکس‌برداری با نوردهی بسیار طولانی

ظهور فیلتر‌های ND با میزان تیرگی بالا (تا 10 استاپ) منجر به توسعه سبک عکس‌برداری با میزان نوردهی بسیار طولانی شده است. این سبک از عکس‌برداری که پیش از این تنها محدود به تصاویر آبشار و سواحل اقیانوس و دریا بود، به یمن استفاده از این نوع فیلتر‌های جدید – حالا از هر منظره‌ای امکان پذیر است.

عکاس: آدرین اسکاتوو
عکاس: آدرین اسکاتوو

4. عکس‌برداری از رد ستارگان در آسمان یا Astrophotography

بهبود کیفیت تصاویر در حساسیت (ISO) بالا، ظهور لنز‌های سریع و کنترل از راه دورهای ارزان قیمت منجر به رشد و همه‌گیر شدن این سبک عکاسی شده است. همچنین توسعه نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها در رهگیری و تعیین موقعیت اجرام آسمانی، این سبک از عکاسی را آسان‌تر کرده است.

عکاس: رابرت هنسلی
عکاس: رابرت هنسلی

***

فن‌آوری‌های در حال رشد

1. حسگر بزرگ‌تر در بدنه‌ای کوچک‌تر

با پیدایش دوربین‌های بدون آینه با حسگر‌های بزرگ، گرایشات جدیدی در عالم فن‌آوری‌های عکاسی ایجاد شده است. حسگر این نوع دوربین‌ها در گذشته محدود به اندازه APS-C بود، ولی با تولید دوربین a7 از شرکت سونی با حسگر فول فریم و  تفکیک‌پذیری 24 میلیون پیکسل روند سابق تغییر کرد. شرکت‌هایی مانند فوجی و المپیوس نیز طرح‌های مشابهی را در دوربین‌های نسل جدید خود دنبال می‌کنند.

2. دوربین با ظاهری آنتیک و قدیمی

روندی که با دوربین‌های سری X فوجی آغاز شد و در دوربین Df شرکت نیکون دنبال شد. سونی نیز در ارائه دوربین سری A7 نیز سبک و سیاقی مشابه را دنبال می‌کند.  همچنین شرکت پنتاکس دوربین MX-1 را بر طبق همین گرایش ارائه کرده است. موفقیت شرکت نیکون در مورد دوربین Df، شرکت کانن را نیز به فکر انداخته است.

3. خداحافظی با فیلتر AA

فیلتری که پیش از این برای حذف اثر مویره در تصاویر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در دوربین D800E نیکون (به نوعی) حذف شد. تفکیک‌پذیری بالای این دوربین و نداشتن فیلتر AA، باعث نگرانی بسیاری در زمینه بروز اثر مویره در تصاویر این دوربین شد. اما مشکلی بروز نکرد و این روند در دوربین جدید نیکون به نام D810 نیز ادامه یافت. فوجی از دیگر شرکت‌هایی است که در سری حسگر‌های X- Trans خود نه تنها فیلتر بایر را حذف کرده بلکه آرایش رایج پیکسل برای سه رنگ سبز، قرمز و آبی را تغییر داده است. بدین ترتیب، مویره بیشتر کاهش یافته است.

4. فیلم‌برداری در قالب 4K

دنیای فیلم‌برداری به هر سمتی که رود، عالم عکاسی نیز آن را دنبال می‌کند. پیدایش فیلم‌برداری در قالب 4K باعث شده تا دوربین‌های عکاسی با قابلیت فیلم‌برداری 4K نیز ساخته شود. دوربین بدون آینه شرکت پاناسونیک به نام Lumix GH4 با تفکیک‌پذیری 16 میلیون پیکسل یکی از اولین در این نوع است که می‌تواند در قالب 4K با کیفیت 24 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

13978294300_d0583097c0

 

دنیای عکاسی محیطی پویا و سیال است و امکان دارد شش ماه دیگر که به این پست سر می‌زنید، روندی متمایز بر این محیط حاکم باشد. از طرفی دیگر، شرکت‌های سازنده تجهیزات عکاسی تا از بدست آوردن سهمی عمده از بازار اطمینان نداشته باشند، به سرمایه‌گذاری بر روی یک طرح جدید نمی‌پردازند. تمام این‌ها حاکی از آن است که دنیای عکاسی آبستن تحولات زیادی خواهد بود و نبض تغییرات برای آن به تندی می‌زند.

برگرفته از وب‌سایت:  www.lightstalking.com

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.