راهنمای ژست عکاسی پرتره‌ برای آقایان

به‌عنوان یک عکاس پرتره این مسئله مهم است که بدانید چه نوع ژست عکاسی برای سوژه‌ی شما مناسب است. حتی اگر می‌خواهید از خودتان عکس بگیرید یا دوستانتان از شما عکاسی کنند نیز باید بدانید چه نوع ژست عکاسی بهترین نتیجه را می‌دهد. در این مطلب قصد داریم تکنیک‌های عکاسی و ژست‌های مناسب پرتره برای آقایان را بررسی کنیم.

ژست‌های مناسب برای عکاسی از خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. راهنماهای زیادی هستند که تنها چند ژست را معرفی می‌کنند، ولی ما می‌خواهیم ابتدا قوانین کلی برای ژست عکاسی مناسب آقایان را بررسی کنیم و سپس چند ژست نمونه را ارائه کنیم تا به‌عنوان راهنمایی برای عکاسی پرتره از آن‌ها استفاده کنید.

وقتی آقایان به یک عکس خوب از خودشان فکر می‌کنند مسائلی مانند بانمک بودن یا خوشگلی به ذهنشان نمی‌آید، بلکه مردها دوست دارند قدرتمند، خوش‌تیپ، قدبلند و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند. برای پرتره‌ی آقایان ژست عکاسی خوب باید بتواند زوایای صورت، قدرت، بدنی V شکل و خطوط چانه‌ی جدی و محکم را به نمایش بگذارد.

به‌طورکلی باید این نکات را درک کنید تا بتوانید ژست عکاسی مناسب را پیدا کنید:

  1. چیزهایی که به دوربین نزدیک‌تر هستند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند
  2. چیزهایی که از دوربین دور هستند کوچک‌تر به نظر می‌رسند
  3. لنزهای با فاصله‌ی کانونی بیشتر عمق را تخت می‌کنند (به‌طور مثال اگر فردی دماغ بزرگی دارد، دماغ او در زمان استفاده از لنز ۱۲۰ میلی‌متری کوچک‌تر از زمان استفاده از لنز ۵۰ میلی‌متری به نظر می‌رسد)
  4. لنزهای با فاصله‌ی کانونی کوتاه، صورت را گردتر یا به‌اصطلاح پُفی نشان می‌دهند
  5. چیزهایی که به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گرفته‌اند کوتاه‌تر به نظر می‌رسند

خب با این توضیحات به بررسی قسمت‌های مختلف آناتومی صورت و ژست عکاسی مناسب برای نمایش آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

فَک و چانه

یکی از معیارهای خوش‌تیپی در مردان خط چانه و فک است. کار عکاس پرتره این است که مطمئن شود خط فک به‌خوبی مشخص و شارپ باشد. از سوژه بخواهید تا فک خود را به میزان کمی به سمت بیرون و پایین جابجا کند تا کمی از گردن از دید دوربین خارج شود. شما می‌توانید این افکت را با استفاده‌ی هوشمندانه از سایه و جداسازی چانه و فک از گردن بهبود ببخشید.

هیچ‌وقت اجازه ندهید سوژه چانه‌ی خود را عقب بکشد به‌گونه‌ای در زیر چانه‌ی او غبغب ایجاد شود.

 

چشم‌ها

چشم‌های گرد و به‌اصطلاح آهویی برای آقایان چندان جذاب نیست و موجب ظاهری ترسناک و گیج‌کننده می‌شوند! از سوژه بخواهید که کمی پلک‌هایش را ببندد. البته به میزان بسیار کم، به‌گونه‌ای که تنها پلک پایینی جابجا شود و پلک بالایی تکان نخورد.

این ژست عکاسی باعث می‌شود که آقایان ظاهری بازیگوش و مرموز پیدا کنند.

 

زاویه‌ی سر

هیچ‌وقت اجازه ندهید آقایان سر خود را به سمت دوربین خم کنند، بلکه باید آن را در زاویه‌‌ای نرمال یا کمی دور از دوربین نگه دارند. البته این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید زیرا ظاهری مغرور و خشن را ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع به عکس زیر نگاه کنید:

برای خانم‌ها بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی نزدیک به دوربین خم کنند و برای آقایان بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی دور خم کنند. توجه کنید که در مورد خم کردن سر صحبت می‌کنیم و نه چرخاندن سر.

 

با بررسی نکات مربوط به ژست عکاسی مناسب آناتومی چهره، به سراغ چند توصیه‌ی حرفه‌ای برای زمان عکاسی می‌رویم:

  1. ممکن است یکی از چشم‌های برخی از افراد از دیگری کوچک‌تر باشد. در حالت معمولی امکان دارد که متوجه آن نشوید، ولی وقتی دقت می‌کنید و می‌خواهید پرتره‌ای زیبا از آن‌ها بگیرید متوجه آن خواهید شد. در این موارد ژست عکاسی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که چشم کوچک‌تر به دوربین نزدیک‌تر باشد.
  2. وقتی با فردی روبرو هستید که زیاد پلک می‌زند، از او بخواهید که چشمانش را ببندد و از یک تا سه بشمارید و بر روی عدد سه چشمانش را باز کند و عکس را بگیرید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود چند عکس با چشمان باز از او ثبت کنید.
  3. اگر فردی غبغب بزرگی دارد که نمی‌توان با جابجایی فک به سمت بیرون و پایین آن را حذف کرد ژست عکاسی مناسب این است که از دست او به‌گونه‌ای استفاده کنید که غبغب را بپوشاند.
  4. اگر فردی دماغ بزرگی دارد از یک لنز تله استفاده کنید و از چهره به‌صورت مستقیم عکس بگیرید.
  5. صورت‌های چاق نیز در هنگام استفاده از لنز تله لاغرتر به نظر می‌رسند.
  6. اگر سوژه پیشانی بلندی دارد یا قسمت جلویی موهای او ریخته است می‌توانید کمی از پایین کادربندی را انجام دهید تا بخش کمتری از پیشانی دیده شود.
  7. اگر فردی پلک‌های افتاده‌ای دارد از زاویه‌ی بالاتری از او عکس بگیرید تا مجبور شود کمی رو به بالا نگاه کند و چشم مجبور شود کمی بیشتر باز شود.

 

آناتومی بدن

شکل ایده‌آل برای بدن آقایان اصطلاحاً V شکل است: شانه‌های عریض و کمر باریک. بنابراین در ادامه به بررسی ژست مناسب عکاسی برای به دست آمدن شکل V برای آقایان می‌پردازیم:

 

شانه‌ها

برای ژست عکاسی آقایان نیاز دارید تا شانه‌ها عریض به نظر برسند، به همین دلیل با توجه به نکته‌ی شماره‌ی یک بهتر است سوژه کمی شانه‌های خود را به دوربین نزدیک‌تر کند، البته به میزان بسیار کم.

 

کمر

اگر می‌خواهید کمر باریک‌تر به نظر برسد نباید به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گیرد، همچنین مورد قبلی در مورد نزدیک‌تر کردن شانه‌ها به دوربین نیز به این موضوع کمک خواهد کرد.

 

طرز ایستادن

ایستادن صحیح بخشی مهم از ژست عکاسی به حساب می‌آید. از سوژه بخواهید که صاف بایستد (پشت خود را خم نکند) و شانه‌ها حالت افتاده نداشته باشند، ریلکس باشد و درعین‌حال عضلات شکم را رها نکند.

 

دست‌ها

آقایان وقتی کاری با دستشان انجام نمی‌دهند، معمولاً بلد نیستند با آن‌ها چه‌کار کنند! پس لازم است که دست‌های سوژه را مشغول نگاه دارید. باید دلیلی برای دست‌ها ایجاد کنید تا در مکان مناسب قرار بگیرند. در غیر این صورت سوژه معذب خواهد بود و این موضوع را می‌توان در عکس نیز مشاهده کرد. در ادامه پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم برای مشغول نگاه داشتن دستان:

  • دست‌ها در جیب، یا تنها شست دست در جیب قرار گیرد یا چهار انگشت در جیب و انگشت شست به لبه‌ی جیب چسبانده شود

  • دست‌ها بر روی حلقه‌های کمربند یا سگک گیر داده شوند
  • یک دست به شکلی ریلکس در کنار و دست دیگر در جیب یا کنار کمر

  • دست‌ها به‌صورت ضربدری بر روی سینه و شانه‌ها کمی پایین
  • یک دست در حال اصلاح کراوات
  • در حال مرتب کردن سر آستین‌ها
  • دست‌ها بر روی جسمی مانند توپ فوتبال، گیتار یا سایر لوازمی که ممکن است سوژه به استفاده از آن علاقه داشته باشد قرار گیرند
  • یک دست در جیب، یک دست دیگر کت را بر روی شانه نگاه دارد

  • در حالت ایستاده، سوژه دستان خود را بر روی یک صندلی بلند، میز یا سایر اجسام تکیه دهد

پاها

در حالت ایستاده

  • پاها به شکل ضربدری در قسمت ساق و با تکیه‌ی وزن بر روی پای عقب

  • پاها به اندازه‌ی عرضه شانه‌ها باز و یک پا کمی نزدیک‌تر به دوربین
  • در زمان تکیه به دیوار، پای نزدیک به دوربین کمی بالا برود و زانو کمی خم شود

  • پای نزدیک‌تر به دوربین بر روی جسمی مانند سنگ یا پله قرار گیرد و قسمت بیرونی ران رو به دوربین

در حالت نشسته (بر روی صندلی، نیمکت، میز و…)

  • برای ژست عکاسی ریلکس و طبیعی در زمان نشستن بر روی صندلی قوزک یک پا بر روی زانوی دیگری قرار می‌گیرد و از زاویه‌ی کمی بالاتر عکاسی شود.

  • تکیه به میز در قسمت کمر و دستان به شکل ضربدری بر روی سینه

  • در حالت نشسته سوژه نباید به‌هیچ‌وجه به شکل مستقیم رو به دوربین باشد

به‌هیچ‌وجه به این مطلب به شکل یک دائره‌‌المعارف نگاه نکنید و ما قصد نداشته‌ایم تمامی روش‌های ممکن برای عکاسی و تمام ژست‌های عکاسی را در آن توضیح دهیم. بلکه قصد داشتیم با ارائه‌ی راهنمایی کلی به شما کمک کنیم تا پرتره‌های بهتری بگیرید، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید تا بتوانید در شرایط گوناگون به سرعت تصمیمات مناسب را اتخاذ کنید. هر عکاسی دوست دارد که سوژه‌ی خود را به بهترین نحو در عکس به نمایش بگذارد و همه دوست دارند عکس‌هایشان آن‌ها را در بهترین حالتشان نشان دهند و شما به‌عنوان عکاس می‌توانید از مطالب و اصول بیان‌شده به‌عنوان راهنمایی کلی استفاده کنید تا آمادگی لازم برای عکاسی از آقایان با ظاهر و چهره‌های مختلف را داشته باشید.

در ادامه نیز چند ژست عکاسی را به‌عنوان نمونه ارائه داده‌ایم که می‌توانید به‌عنوان نقطه‌ی شروع یا راهنمایی کلی از آن‌ها نیز استفاده کنید:

3 نظرات
  1. Mohamad می‌گوید

    باز از راهنمایی ها و زحمات شما تشکر میکنم ،عالی بود

  2. elahe می‌گوید

    خیلی مطالب خوبی بود.ممنون.

  3. elahe می‌گوید

    مطالب مفیدوکارآمدی بودند.متشکرم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.