نقد و بررسی دوربین سونی a6700

0 895

دوربین‌های سری a6000 سونی با دوربین a6000 در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شدند. آخرین دوربین این سری قبل از دوربین a6700، دوربین a6600 بوده که ۴ سال پیش کمپانی سونی از آن رونمایی کرد.

کمپانی سونی در اکثر دوربین‌های سری a6000 از سنسوری ۲۴ مگاپیکسلی استفاده کرده، اما در دوربین a6700 از یک سنسور ۲۶ مگاپیکسلی که به‌تازگی در دوربین FX30 نیز استفاده شده، به‌کاررفته است. این سنسور باعث افزایش توانایی دوربین جدید سونی در عکاسی و فیلم‌برداری شده است.

دوربین a6700 سونی

کنترل و طراحی ظاهری

دوربین a6700 سونی فرق چندانی ازنظر ظاهری با دوربین‌های قبلی این سری ندارد، اما تغییراتی در بدنه این دوربین اعمال شده که موجب حس بهتر کاربر و شکل بدنه ارگونومیک‌تر آن شده است. به‌طورکلی باید گفت، به‌عنوان دوربینی که تنها ۵۰۰ گرم وزن دارد، دوربین a6700 دوربینی سبک و خوش‌دست است.

دوربین a6700 سونی

یکی از اصلی‌ترین تغییرات اعمال‌شده بر روی این دوربین، عدم وجود دیال کنترل دوگانه بر روی a6700 است. البته لازم به ذکر است که خوشبختانه چیزی از دکمه‌های کنترلی این دوربین کم نشده و دوربین a6700 دارای کنترلی سه‌گانه است و یک دیال نیز در قسمت جلویی دوربین اضافه شده است. البته این نوع دیال در بسیاری از دوربین‌ها وجود دارد و اضافه شدن آن به دوربین a6700 کارایی آسان‌تری را برای کاربران این دوربین مهیا کرده است.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دوربین با دوربین‌های قبلی، گریپ حجیم‌تر آن است که در هنگام استفاده حس بهتری را به دست کاربر انتقال خواهد داد. تغییر درگاه کارت حافظه نیز باعث امکان استفاده آسان‌تر از باتری‌های بادوام سری Z در این دوربین شده است. دکمه AF-ON نیز به این دوربین اضافه شده است. جای قرارگیری دکمه شروع فیلم‌برداری تغییر کرده و در قسمت بالایی دوربین قرار گرفته، اما محل قرارگیری دکمه قابل شخصی‌سازی این دوربین تغییری نکرده است. متأسفانه به دلیل بدنه کوچک، فضایی برای قرارگیری جوی استیک کنترل نقاط فوکوس خودکار و تنظیمات باقی نمانده است.

تغییرات فنی دوربین a6700

دوربین سونی a6700 مجهز به سیستم فوکوس خودکار بسیار پیشرفته و سریعی است. اکثر دوربین‌های سونی قادر به تشخیص و تعقیب چشم هستند، اما سیستم فوکوس خودکار دوربین a6700 پا فراتر گذاشته و می‌تواند در صورت نیاز فوکوس را به‌خوبی از روی چشم، چهره و نیم‌تنه به یکدیگر تغییر دهد. حالت‌هایی مثل تعقیب سوژه و تشخیص حشرات نیز عملکرد بسیار خوبی در این دوربین دارند و همانند سایر دوربین‌های سونی، تعقیب سوژه بدون تأخیر اجرا می‌شود. به‌صورت کلی باید گفت که سیستم فوکوس خودکار دوربین a6700 سونی یکی پاسخگو‌‎ترین سیستم‌های فوکوس خودکار در تمام دوربین‌ها است.

عملکرد فوکوس خودکار بر روی چشم دوربین a6700
عملکرد سیستم فوکوس خودکار این دوربین در تشخیص چشم و جدا کردن سوژه از محیط، عالی است.

استفاده از باتری‌های سری Z باعث دوام باتری بسیار بالای (550 CIPA) این دوربین شده است. دوربین a6700 همچنین مجهز به سیستم تثبیت‌کننده تصویر قدرتمند با توانایی خنثی کردن لرزش دوربین تا ۵ استاپ است. امکان عکاسی با فرمت RAW فشرده شده بدون از دست دادن جزئیات نیز از دیگر امکانات جدید این دوربین است که پیش‌ازاین در دوربین‌های APS-C وجود نداشته است.

خروجی عکس در حالت تشخیص حشرات
عملکرد عالی دوربین a6700 در هنگام استفاده از حالت‌های مخصوص تشخیص حیوانات و حشرات

دوربین جدید a6700 سونی قادر است با سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه حتی در فرمت Raw به عکس‌برداری پی‌درپی بپردازد، همراه با این دوربین می‌توان تا ۵ ثانیه به عکاسی با این سرعت ادامه داد. البته دوربینی با سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه و بافر ۵ ثانیه‌ای را نمی‌توان یک دوربین کاملاً مناسب برای عکاسی حیات‌وحش و یا عکاسی ورزشی دانست، اما بااین‌حال می‌توان از این دوربین در این نوع نیازهای عکاسی هم استفاده کرد و این مقدار سرعت ممکن است برای بسیاری از کاربران بیش‌ازحد نیاز هم باشد. نمایشگر کاملاً چرخان و منظره‌یاب این دوربین از بخش‌هایی است که تغییری نکرده‌اند.

کیفیت تصویر دوربین a6700

استفاده از سنسور ۲۶ مگاپیکسلی در این دوربین باعث پیشرفت رزولوشن تصاویر ثبت شده به همراه آن، نسبت به نسخه‌های قبلی این سری از دوربین‌های فوجی شده است. بعید است که داینامیک رنج و عملکرد این دوربین در شرایط نوری ضعیف، تغییر چندانی کرده باشد، اما به‌هرحال برای نقد و بررسی دقیق‌تر باید منتظر عرضه نسخه نهایی این دوربین ماند.

خروجی تصویر به همراه دوربین a6700
داینامیک رنج عالی و ثبت جزئیات دقیق

این دوربین سرعت بالاتری در خوانش اطلاعات از روی سنسور نسبت به نسخه‌های پیشین دارد. همچنین باوجود عدم استفاده از سنسور استکد، در هنگام فیلم‌برداری به‌ندرت شاهد پدیده رولینگ شاتر خواهیم بود که این موضوع نیز از خصوصیت‌های مثبت دوربین a6700 محسوب می‌شود.

قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین a6700 سونی

در بخش فیلم‌برداری دوربین a6700 نسبت به دوربین‌های قبلی، پیشرفت چشمگیری داشته است. قابلیت جدید کادربندی خودکار که در دوربین ZV-E1 شاهد آن بودیم در دوربین a6700 قرار گرفته است. قابلیت کادربندی خودکار می‌تواند برای افرادی که به‌تنهایی به تولید محتوا می‌پردازند، بسیار کارآمد باشد. لازم به ذکر است که دوربین ZV-E1 مجهز به حسگری ۱۲ مگاپیکسلی است که کراپ تصویر که در اثر استفاده از قابلیت کادربندی خودکار اعمال می‌شود، می‌تواند باعث کاهش کیفیت چشمگیر خروجی کار شود، اما استفاده از این قابلیت با توجه به استفاده سنسور ۲۶ مگاپیکسلی در دوربین a6700 کارآمدتر است.

Sony a6700 truck yellow
افراد مختلف نظرات مختلفی در مورد رنگ خروجی تصاویر ثبت شده به همراه دوربین‌های مختلف دارند. اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که فایل‌هایی که دوربین‌های سونی در اختیار می‌گذارند، انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

دوربین a6700 قادر به فیلم‌برداری در حالت 4K 60p است، البته در این حالت کمی کراپ بر روی کادر اعمال می‌شود. همچنین دوربین a6700 سونی، امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۱۲۰ فریم نیز در اختیار گذاشته است که در این حالت نسبت کراپ برابر با ۱.۶ خواهد بود. پدیده رولینگ شاتر در این دوربین حتی در هنگام تصویربرداری از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی از یک سمت کادر به سمت دیگر حرکت می‌کنند،‌ به‌خوبی کنترل‌شده است.

نتایج به‌دست‌آمده از محدودیت زمان فیلم‌برداری به همراه دوربین a6700 عالی نیست، اما خوب است. به همراه این دوربین می‌توان با رزولوشن 4K و سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه تا ۴۶ دقیقه و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه تا ۲۶ دقیقه فیلم‌برداری کرد. در صورت استفاده از رزولوشن 1080p محدودیت زمان فیلم‌برداری به ۲ ساعت افزایش خواهد یافت که این موضوع امکان استفاده رضایت‌بخش از دوربین a6700 به‌عنوان وب کم را مهیا کرده است.

خروجی تصویر دوربین a6700

دوربین FX30 سونی با سنسوری مشابه و باوجود قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از تصویربرداری آنامورفیک و حالت 4K سینمایی، قادر است نتایج بهتری را در فیلم‌برداری در اختیار بگذارد. اما دوربین a6700 به‌عنوان یک دوربین هیبرید معرفی شده که هم در فیلم‌برداری و هم در عکاسی کارآمد است. لازم به ذکر است که بهترین نتایج فیلم‌برداری در دوربین‌های این سری را می‌توانید در همین دوربین تجربه کنید.

خروجی تصویر دوربین a6700

آیا منتظر ماندن برای عرضه دوربین سونی a6700 منطقی است؟

به نظر می‌رسد که زمان زیادی تا عرضه دوربین a6700 مانده است. اما بااین‌حال باید این نکته را در نظر داشت که این دوربین ۱۴۰۰ دلاری در تمام بخش‌ها، غیر از نمایشگر و منظره‌یاب پیشرفت کرده است. به‌صورت کلی اگر می‌خواهید یک دوربین کارآمد برای استفاده در عکاسی و فیلم‌برداری داشته باشید یا در حال حاضر از یکی از دوربین‌های APS-C سونی استفاده می‌کنید، انتظار برای خرید دوربین a6700 منطقی است.

چه گزینه‌های جایگزینی برای دوربین a6700 وجود دارند؟

دوربین فوجی‌فیلم X-S20 دارای سنسوری مشابه است و لنزهای APS-C باکیفیتی نیز با این دوربین سازگار هستند. همچنین دوربین کانن EOS R7 دارای سنسوری با تعداد مگاپیکسل بیشتر و همچنین سیستم فوکوس خودکار پاسخگوتری است. می‌توان این دو دوربین را رقبای اصلی دوربین سونی a6700 دانست.

منبع Petapixel
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.