پنج ترفند برای عکاسی خانوادگی در فضای باز
وقتی که به پرترههای خانوادگی میرسیم، آنچه جادو میکند لبخندهای اعضای خانواده نیست؛ بلکه نور است. از طرفی، هر عکسی که شامل کودکان کوچک شود ممکن است بینظم و شلوغ به نظر برسد و کار شما برای تنظیم همهچیز و برقراری نظم سختتر شود. در واقع در این عکسها توجه به کیفیت نور در اولویت دوم قرار میگیرد.
با این حال، اگر بتوانید نور و جنبههای فنی را به درستی تنظیم کنید، میتوانید روی ایجاد عکسهای طبیعی و زیبا از کودکان و همراهان آنها تمرکز کنید.
در این مطلب میکوشیم از زبان Michelle Santano (عکاس پرتره) پنج ترفند عکاسی به شما بیاموزیم که بهواسطه آنها میتوانید بهترین عکسهای خانوادگی را در فضاهای باز داشته باشید:
![عکس خانوادگی 4 نفره]()
۱- عکاسی خانوادگی در فضای باز: جستوجوی مکانها
اولین قدم در برنامهریزی برای گرفتن یک عکس خانوادگی در فضای باز، جستوجوی مکان است. سانتانو همیشه بر اهمیت درک نحوه تعامل نور با نقطه انتخابی شما تأکید دارد. او میگوید: «همیشه در نظر دارم که خورشید در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت بعد از زمان جستوجوی لوکیشن، کجا مستقر است.»
این به او امکان میدهد که شرایط نوری را در حین عکاسی پیشبینی کند؛ چه نور ملایم صبحگاهی باشد و چه نور شدید میانروز.
![عکس خانوادگی]()
۲- درک جهت نور
جهت نور بسیار مهم است. سانتانو توصیه میکند به دنبال مناطقی باشید که میتوان از نور طبیعی بهطور مؤثر استفاده کرد. او میگوید: «اگر ظهر باشد و خورشید در ارتفاع بالایی باشد، به دنبال مناطق سایهدار میگردم که نور جهتدار داشته باشد.»

در شرایط نوری چالشبرانگیز، مانند نور مستقیم خورشید، سانتانو از یک فلاش استودیویی مثل Godox QT – 600 III M با اصلاحکننده استفاده میکند تا اطمینان حاصل کند که سوژهها به خوبی نوردهی شدهاند و از سایههای عمیق یا کنتراستهای خشن در امان ماندهند.

۳- عکاسی خانوادگی در فضای باز: تأکید بر بافت و عمق پسزمینه
رویکرد سانتانو به پسزمینهها از صرف پیدا کردن یک صحنه زیبا فراتر میرود. او بر بافت، رنگ و عمق تمرکز میکند. او میگوید: «وقتی که با دیافراگمهای کاملاً باز عکاسی میکنم، میخواهم پسزمینه به یک بلِر خامهای و رویایی تبدیل شود؛ موضوع بیشتر به بافت و عبور و انعکاس نور مربوط میشود تا خود صحنه». این تکنیک پسزمینهای نرم و غیرمتمرکز ایجاد میکند که سوژهها را به نحو برجستهتری نمایش میدهد و به تصویر کلی عمق میبخشد.
۴- پیشزمینه، فضای میانه و پسزمینه
هنگام جستوجوی یک مکان، سانتانو به دنبال مناطقی میگردد که لایههای متمایز داشته باشند: پیشزمینه، فضای میانه و پسزمینه. او توضیح میدهد: «مثلاً یک بار لوکیشنی پیدا کردم با چمنهای زیبا در پیشزمینه، سایهها در فضای میانه که محل قرارگیری سوژههاست و یک پسزمینه با بافت منحصربهفرد.»
این ترکیب لایهای، تصویری پویا و بصری جذاب ایجاد میکند که نگاه بیننده را بهطور طبیعی به صحنه میکشد. چشمان خود را برای دیدن مکانها به این صورت با این لایهها ورزیده کنید تا عکسهای شما به سرعت پویاتر شوند.
۵- سازگاری با شرایط متغیر
عکاسی در فضای باز با عناصر غیرقابل پیشبینی همراه است. از جمله تغییر در نور خورشید یا حتی باران غیرمنتظره. اما بیایید با خودمان صادق باشیم؛ همین غیرقابل پیشبینی بودن است که این عکسها را جذاب میکند! سانتانو پیوسته بر اهمیت سازگاری با طبیعت تأکید میکند.
او اغلب دنبال مکانهایی میگردد که گزینههای متنوعی برای انتخاب داشته باشند؛ مثلاً پارکی که در آن سایبان نیز وجود دارد که میتواند بهنحوی به عنوان استودیوی فضای باز عمل کند. او میگوید: «پیدا کردن یک آلاچیق مسقف واقعاً عاملی تأثیرگذار است. چنین فضایی چهار پسزمینه مختلف فراهم میکند و برای ظهر که نور خورشید شدید است یا حتی وقتی باران میگیرد، بینقص است.»
۶- عکاسی خانوادگی در فضای باز: اهمیت ژست گرفتن و تعامل با سوژهها
نورپردازی و مکان تنها بخشی از معادله است؛ چرا که راهنمایی برای ژست گرفتن و تعامل با خانواده نیز به همان اندازه مهم است. سانتانو توصیه میکند که ژستها به تدریج ساخته شوند، با شروع از یک سوژه و سپس افزوده شدن دیگران. او میگوید: «من ترجیح میدهم در یک مکان بمانم و گروههای مختلفی را کنار هم جمع کنم تا همه تصاویر یکپارچگی باشند.» رویکرد او به ژست گرفتن پویاست و اغلب تغییرات جزئی برای اطمینان از تعاملات طبیعی و ترکیبهای متوازن اعمال میکند.
هنگام کار با کودکان، سانتانو از رویکردی مهیجتر برای جلب احساسات واقعی آنها استفاده میکند. «کودکان ممکن است در مقابل دوربین خودآگاه شوند و حالت طبیعی خود را از دست بدهند، پس با آنها حرف میزنم، از ورزشهای محبوبشان میپرسم یا اینکه چیزی میگویم که خندهشان بگیرد». این ایجاد راحتی برای ثبت لبخندها و حالات واقعی مهمترین کار برای گرفتن یک عکس خانوادگی بهیادماندنی است.
نکات فنی برای نورپردازی و عکاسی خانوادگی در فضای باز
سانتانو تنظیمات دوربین و تکنیکهای نورپردازی خود را ما به اشتراک گذاشته است. او اغلب با یک دوربین Canon EOS R6 و لنز ۱۳۵ میلیمتری عکاسی میکند؛ با استفاده از ISO پایین و دیافراگم وسیع f/2.8 برای ایجاد اثر پسزمینه نرم و خامهای. او میگوید: «دوست دارم ابتدا برای پسزمینه نورسنجی کنم و سپس استروب را طوری تنظیم کنم که سوژه به درستی نورپردازی شود.» در واقع با استفاده از نورسنج، او اطمینان حاصل میکند که تنظیمات استروب او به درستی انجام شده است. این تنظیمات معمولاً شدت نور را کاهش میدهد تا از ایجاد سایههای شدید جلوگیری شود.
سانتانو همچنین ترجیح میدهد در طول عکاسی از سهپایه استفاده کند. «این کار موجب یکپارچگی میشود؛ بهویژه زمانی که بخواهم در مرحله ادیت کارهای خطیری انجام دهم.» در واقع استفاده از سهپایه به او این امکان را میدهد که ترکیب ثابتی را حفظ کند و بر تعامل با خانواده و ثبت لحظات بینظیر تمرکز کند.

ایجاد پرترههای خانوادگی ماندگار
رویکرد میشل سانتانو ترکیبی از دانش فنی و درک عمیق از چگونگی فراهم کردن فضایی مناسب است؛ فضایی که خانوادهها در آن جلوی دوربین احساس راحتی کنند و طبیعی رفتار کنند.
نورپردازی پرترههای خانوادگی در فضای باز هنری است که نیاز به برنامهریزی دقیق، توجه به جزئیات و توانایی سازگاری با شرایط متغیر دارد. با تسلط بر جهت نور، بافت و ترکیببندی و با برقرار کردن ارتباط واقعی با سوژهها، میتوانید تصاویری بیافرینید که خانوادهها برای سالها به آنها ارج مینهند.