راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 3)

2 1,602

لنز پرتره

طبیعتاً یکی از وظایف بدیهی برای عکاسان عروسی، عکاسی پرتره از عروس و داماد و مهمانان است. یک لنز پرایم متوسط مانند EF 85mm f/1.2L II USM اولین انتخاب برای عکاسی پرتره است. این لنز با داشتن حداکثر گشودگی دهانه دیافراگم f/1.2 ثابت، یکی از سریع‌ترین لنز‌ها در این رده به‌حساب می‌آید. با این لنز به‌راحتی می‌توانید در نور کم محیط هم بدون ایجاد نویز روی تصاویر عکاسی کنید. دیافراگم این لنز با 8 پره مدور، یکی از زیباترین بوکه‌ها را در پس‌زمینه تصاویر ایجاد می‌کند. فاصله کانونی 85mm حتی روی یک دوربین Full Frame نیز بلند‌تر از آن چیزی است که چشم طبیعی انسان مشاهده می‌کند؛ بنابراین تصاویر پرتره‌ای که توسط این لنز گرفته می‌شود، کاملاً تخت و بدون اعوجاج است.

مانند اغلب لنز‌های پرایم، در این لنز نیز خبری از لرزشگیر نیست؛ اما دیافراگم f/1.2 تقریباً نیاز به کاهش سرعت را از بین می‌برد و طبیعتاً لرزش دست نیز موضوع مهمی نخواهد بود. حداقل فاصله فوکوس این لنز 95 سانتی‌متر و قطر دهانه آن برابر 72mm است.

اگر فاصله 85 میلی‌متر برایتان چندان بلند نیست و می‌خواهید از فاصله دورتری عکاسی کنید، لنز EF 135mm f/2L USM نیز می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. حداکثر گشودگی دیافراگم f/2 در این لنز برای عکاسی در نور کم بسیار مناسب است و درصورتی‌که بتوانید فوکوس خوبی روی سوژه‌تان انجام دهید، تصاویری بسیار شارپ با پس‌زمینه‌ای فوق‌العاده محو و زیبا ثبت می‌شوند. دیافراگم این لنز از نوع 8 پره‌ای است که در صورت وجود نقاط نورانی در زمینه محو، این نقاط به‌صورت دایره‌هایی درخشان در زمینه دیده خواهند شد.

موتور فوکوس پرسرعت USM در این لنز، بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند و در صورتی که مطمئن باشید که نمی‌خواهید روی سوژه‌های نزدیک فوکوس کنید، می‌توانید با قفل کردن فوکوس در فاصله‌های بالاتر از 1.6 متر، سرعت فوکوس را باز هم سریع‌تر کنید. در این لنز از دو عدسی UD استفاده شده است که علاوه بر کمک به افزایش شارپنس تصاویر، لبه‌های رنگی یا CA عکس‌ها را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برند. حداقل فاصله فوکوس با این لنز 90 سانتی‌متر و قطر دهانه آن 72mm است.

یکی از محبوب‌ترین لنز‌ها برای عکاسان عروسی، لنز‌های زوم تله‌فتو مانند EF 70-200mm f/2.8L IS II USM است. این لنز‌ها کاربردهای گوناگونی دارند. در عکاسی پرتره می‌توانید با باز کردن دهانه دیافراگم تا حداکثر مقدار گشودگی دیافراگم این لنز‌ها، حتی در فواصل دور نیز تصاویری کاملاً تخت با پس‌زمینه بسیار محو و زیبا ایجاد کنید. عکاسی با این لنز خصوصاً در محیط‌های شلوغ مانند تالار مهما‌نی برای جدا کردن سوژه از زمینه بسیار مناسب است. ضمن اینکه استفاده از این لنز به شما این امکان را می‌دهد تمامی صحنه‌ها را حتی در دورترین نقاط تالار ثبت کنید و بدون نزدیک شدن به عروس و داماد، هیچ صحنه‌ای را از دست ندهید. ضمن اینکه اگر بتوانید به یک سکو یا بالکن دسترسی داشته باشید، می‌توانید از راه دور عکس‌هایی را از زوایایی متفاوت از آنچه که معمولاً عکاسی می‌کنید ثبت کنید.

لنز EF 70-200mm f/2.8L IS II USM یکی از سریع‌ترین لنز‌ها در این رده است و تصویر آن به‌قدری شارپ است که تفاوتی با تصویر لنز‌های پرایم ندارد. در این لنز از لرزشگیر 4 مرحله‌ای استفاده شده که می‌تواند در کنار حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 نگرانی شما را بابت عکاسی در نور کم برطرف کند. حداقل فاصله فوکوس 1.2 متر برای لنزی با چنین فاصله کانونی فوق‌العاده است و به شما امکان می‌دهد حتی در محیط‌های کوچک مانند اتاق عقد، کاملاً به سوژه نزدیک شوید و عکس‌های کلوزآپ زیبایی بگیرید.

به‌منظور بالا بردن سرعت فوکوس خودکار، روی این لنز دکمه‌ای قرار دارد که می‌تواند حداقل فاصله‌ای که لنز می‌تواند روی سوژه فوکوس کند را محدود کند. به این ترتیب فوکوس روی سوژه‌های دور‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر می‌شود. قطر دهانه این لنز 77mm است.

لنز EF 70-200mm f/2.8L IS II USM تنها مدل در این رده نیست. خود این لنز، مدل بهبودیافته EF 70-200mm f/2.8L IS است که هم‌اکنون دیگر ساخته نمی‌شود، اما همچنان در بازار به‌عنوان یک لنز رده‌بالا دست‌به‌دست می‌شود. کانن همچنین سه مدل لنز EF 70-200mm دیگر نیز عرضه می‌کند که همگی برای عکاسی پرتره و عروسی کارایی خوبی دارند. لنز EF 70-200mm f/2.8L USM نسخه بدون لرزشگیر با دیافراگم f/2.8 که مدل ساده‌تر و سبک‌تری از آن با نام EF 70-200mm f/4L USM نیز با دیافراگم f/4 وجود دارد. همچنین یک مدل دیگر با دیافراگم f/4 و لرزشگیر موجود است که EF 70-200mm f/4L IS USM نام دارد و علی‌رغم اینکه دهانه کوچک‌تری نسبت به مدل‌های f/2.8 دارد، اما بوکه آن بسیار نرم و زیباست، بسیار سبک‌تر است و شارپنس فوق‌العاده‌ای هم دارد.

در کنار این لنز‌های 70-200mm یک مدل تله زوم نیز با فاصله کانونی بلند‌تر به نام EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM وجود دارد که دهانه لنز آن مانند مدل‌های f/4 برابر 67mm است.

 

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 1)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 2)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 4)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 5)

 

2 نظرات
  1. amin می‌گوید

    عالی

    1. امیر یاری می‌گوید

      ممنون. موفق باشید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.