مروری بر آثار مارتین شولر، عکاس پرتره آلمانی-آمریکایی

1 2,926

مارتین شولر متولد 1968 در مونیخ است. او کار عکاسی خود را در آلمان آغاز کرد و در سال 1993 به نیویورک مهاجرت کرد و بین سال‌های 1993 تا 1996 به عنوان دستیار آنی لیبوویتز عکاس مطرح آمریکایی کار می‌کرد.

شولر بیشتر با پروژه‌ی عکاسی پرتره‌هایِ کلوزآپ شناخته می‌شود. مجموعه عکسی متشکل از 75 عکس که او طی سال‌های 1998 تا 2005 از مشاهیر جهان ثبت کرده بود یکی از معروف‌ترین کار‌های اوست. پرتره‌هایی با نمایِ بسته و جزییات بسیار از چهره‌ها و ستارگان سینما، ورزشکاران و سیاست‌مداران نامدار جهان از جمله باراک اوباما، آنجلینا جولی، جک نیکلسون، کیت بلانشت و…

این مجموعه به خاطر صراحت در ارائه‌ی شخصیت سوژه و نورپردازی خاص و ارائه در ابعاد بزرگ بسیار مورد توجه قرار گرفته و در گالری‌های مختلفی در سطح جهان به نمایش گذاشته شده است.

او از سال ۱۹۹۹ تاکنون به عنوان عکاس در مجله‌ی نیویورکر فعالیت می‌کند و آثارش در مجلات گوناگون از جمله نشنال جئوگرافیک، نیویورکر، ووگ، جی‌کیو و تایم به چاپ رسیده است.

همچنین کارهای او در گالری ملی پرتره در واشنگتن، موزه ملی طراحی کوپر هِویت در نیویورک، موزه هنر نیپلز فلوریدا، موزه EMP در واشنگتن به نمایش گذاشته شده است.

تاکنون چندین کتاب از او منتشر شده است از جمله: پرتره‌ها (۲۰۱۴)، مشابه: پرتره‌های دوقلوها (۲۰۱۲)، نمونه کارها (۲۰۰۹)، زنان بدنساز (۲۰۰۸) و کلوزآپ (۲۰۰۵).

مارتین شولر در پروژه‌ی تازه‌اش به سراغ طیف گسترده‌تری از مشاهیر جهان رفته از جمله رهبران سیاسی، ستاره‌‌های هالیوود، کارآفرینان، هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان، قهرمانان جنگ؛ اما این بار به‌جای نماهای بسته، اغلب عکس‌هایی با نمای باز و فضایی کارگردانی شده ارائه کرده است.

بخشی از مجموعه پرتره‌های مشاهیر او را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

1 نظر
  1. میم می‌گوید

    “خاص” ایتی تو کارهای شولر نمیبینم! شخصا!
    جز اینکه او کاری کرده از نزدیک ببینیم چهره ها رو و با دقت به چشمهاشون خیره بشیم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.