نیکون D3400 یا D5300 ؟

مقایسه دو دوربین از دو رده مختلف با قیمتی نزدیک به هم

1 4,762

نیکون D3400 یا D5300 ؟ این سؤال مشترک بسیاری از افرادی ست که برای شروع عکاسی قصد خرید یک دوربین DSLR با برند نیکون و قیمتی بین یک و نیم تا دو میلیون تومان را دارند. گرچه مقایسه دوربین‌های هم‌رده مثل “مقایسه نیکون D5300 و D5500” و یا “مقایسه Canon 1300D و Nikon D3300” معمول‌تر است، اما باوجود تفاوت حدوداً سه‌ساله‌ی ارائه دو دوربین نیکون D3400 و D5300 به بازار، موجب شده نیکون D3400 که در رده پایین‌تر قرار دارد‌ مشخصاتی نزدیک به نیکون D5300 که سه سال پیش از آن وارد بازار شده بود داشته باشد.

از طرف دیگر نیکون D5300 نیز با توجه به ورود مدل‌های جدیدتر D5500 و D5600 در رده‌ی خود، به قیمتی مناسب‌تر و نزدیک به D3400 رسیده است و هر دو این دوربین‌ها (طبق قیمت روز در زمان نگارش این مطلب) در رده قیمتی یک و نیم تا دو میلیون تومان قرار دارند.

با توجه به این که معمولاً حضور یک دوربین در رده‌بالاتر به معنای برتری مطلق نسبت به دوربین‌های رده پایین‌تر نیست، قصد مقایسه اجمالی و ذکر تفاوت‌های اصلی این دو دوربین که هردو از بهترین دوربین‌های DSLR برای شروع عکاسی هستند، را درزمینهٔ‌های مختلف داریم:

 

تصویر

هردوی این دوربین‌ها از سنسوری به یک اندازه و با مگاپیکسل 24 بهره می‌برند. حتی پردازنده این دو دوربین یکسان  Expeed 4 است. هردو امکان عکاسی پیاپی تا 5 فریم در ثانیه را دارا هستند و حداکثر سرعت شاتر آن‌ها برابر با یک چهارهزارم ثانیه است. هردو امکان تصویربرداری فول اچ‌دی با فریم ریت یکسان دارا هستند.

 Expeed 4
این دو دوربین یکسان و قدرتمند Expeed 4 بهره می‌برند

اما تعداد نقاط فوکوس D5300 بیشتر و معادل 39 نقطه فوکوس است. درحالی‌که تعداد نقاط فوکوس D3400 معادل 11 نقطه فوکوس است. و این به معنای امکان فوکوس سریع‌تر و عکاسی راحت‌تر از سوژه‌های متحرک با نیکون D5300 است.

 

طراحی

نیکون D3400 دارای ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری نسبت به D5300 است. اما در مورد اینکه کدام‌یک دوربین خوش‌دست‌تر و مناسب‌تری برای قرارگیری در دست شماست، نمی‌توان نظر قطعی داد و این کاملاً مسئله‌ای سلیقه‌ای است. ابعاد کوچک‌تر D3400 موجب شده که صفحه‌نمایش آن نیز 0.2 اینچ از صفحه‌نمایش 3.2 اینچی D5300 کوچک‌تر باشد.

صفحه‌نمایش چرخنده D5300
صفحه‌نمایش چرخنده D5300

مورد دیگری در طراحی این دو دوربین تفاوت ایجاد کرده، وجود صفحه‌نمایش چرخنده است. صفحه‌نمایش چرخنده D5300 به کاربر این امکان را می‌دهد که در هر زاویه ناممکنی از دوربین استفاده کند. این قابلیتی ست که عکاسی با دوربین را راحت‌تر می‌کند.

 

صدا

نیکون D5300
نیکون D5300 امکان نصب میکروفن خارجی را دارا است

ضبط صدا یکی از مواردی است که تفاوت این دو دوربین در آن آشکار است. گرچه این دو دوربین در تصویربرداری، تصاویری با مشخصات یکسان و حداکثر رزولوشن Full HD می‌گیرند، اما میکروفن D5300 دوگانه و استریو است. درحالی‌که D3400 فقط یک میکروفن روی بدنه خود دارد. ضمن اینکه امکان نصب میکروفن اکسترنال از طریق ورودی 3.5 میلی‌متری روی بدنه D5300 وجود دارد. پس D5300 دوربین کامل‌تری برای فیلم‌برداری و فیلم‌سازی آماتور است.

 

امکانات ارتباطی و باتری:

نیکون D5300 با دارا بودن وای فای و GPS در این زمینه حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. گرچه وجود GPS خصوصاً برای یک DSLR  آن‌چنان کاربردی نیست، و در دو مدل بعدی جایگزین این مدل، یعنی D5500 و D5600 این امکان حذف شد، اما وجود وای فای امکانی کاربردی است که تمامی DSLR های بازار در همه رده‌ها در حال تجهیز به آن هستند.

وای فای علاوه بر امکان انتقال فایل اصلی تصاویر، امکان بررسی هم‌زمان تصویر، فوکوس و ثبت تصویر را از طریق دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل اندروید و iOS به کاربر می‌دهد اما در نهایت این امکان جایگزینی برای تخلیه حجم بالایی از عکس‌های ثبت شده و انتقال ان به کامپیوتر یا لپ تاپ نیست.

البته D3400  هم باوجود امکان انتقال فایل‌های تصویری از طریق بلوتوث درزمینهٔ برقراری ارتباط بی‌سیم آن‌چنان هم ضعیف نیست.

نیکون D3400
نیکون D3400 گرچه مجهز به وای فای نیست، اما امکان انتقال عکس‌ها از طریق بلوتوث را دارا است

باتری هر دو این دوربین‌ها مدل EL14a است. طبیعتاً کارکرد یک باتری یکسان روی دوربینی با ابعاد و صفحه‌نمایش کوچک‌تر، بهتر از عملکرد همان باتری روی دوربینی با بدنه و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است. تعداد عکس قابل ثبت با D3400 طبق استاندارد CIPA دقیقاً دو برابر تعداد عکس قابل ثبت با D5300 است.

(استاندارد  CIPAشرایط خاصی را مدنظر قرار می‌دهد که با شرایط عکاسی در واقعیت یکی نیست و معمولاً در عمل همه دوربین‌ها کسری از عدد اعلامی CIPA را به ثبت می‌رسانند و نباید انتظار داشت به عدد اعلامی طبق استاندارد CIPA دست یافت.)

 

درنهایت

هیچ گرانی بی‌علت نیست و قطعاً دوربینی از رده‌بالاتر با قیمتی بالاتر، به نسبت قیمت خود دارای امکانات بیشتری برای راحتی در عکاسی و فیلم‌برداری است. تفاوت بین این دو بیشتر درزمینهٔ امکانات جانبی یک DSLR است و عکاسی با هر دو در شرایط یکسان شاید خروجی تقریباً یکسانی داشته باشد، اما قطعاً عکاسی با یک دوربین از رده‌بالاتر آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

گرچه شاید سرعت در عکاسی و امکانات جانبی بیشتر مثل فیلم‌برداری با میکروفن استریو، آن چیزی نباشد که همه کاربران به دنبال آن هستند و همه می‌دانیم که دوربینی با تجهیزات جانبی کامل‌تر مثل یک کیف حمل مناسب، یک سه‌پایه و یا لنزی مناسب سبک عکاسی کاربر، محدوده عمل او را افزایش خواهد داد.

پس باوجوداینکه درمجموع D5300 دوربینی است که عکاسی و فیلم‌برداری با آن آسان‌تر است، اما خرید D3400 با تجهیزات کامل‌تر انتخاب بهتری نسبت به‌صرف تمامی هزینه‌ها برای خرید D5300 خواهد بود و اگر خرید D5300 به معنای صرف تمامی هزینه‌ها برای خرید دوربین بدون تجهیزات جانبی باشد باید در در مورد آن با تامل بیشتری تصمیم گرفت!

1 نظر
  1. علیرضا قاسمی نژاد می‌گوید

    بنده دوسال قبل با همین نظر نویسنده محترم مقاله d3300 رو با یک لنز پرایم اضافی باکیفیت تهیه کردم و الان کاملا از تجهیزاتم راضی هستم و برام خیلی به صرفه بوده.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.