۵ نکته کاربردی برای عکاسی معماری و فضای داخلی
اگر یک عکاس معماری و داخلی مشتاق هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. آیا تا بهحال شده که ساعتها در محل عکاسی از فضاهای تجاری یا مسکونی وقت گذرانده باشید و تا پاسی از شب مشغول ادیت باشید و در نهایت نتیجه ضعیف و ناامیدکننده از آب دربیاید؟ احتمالاً همه ما چنین تجربهای داشتهایم.
سالها آزمون و خطا طول کشید تا یاد بگیریم چگونه از معماری و فضای داخلی عکاسی کنیم. خیلیها فکر میکنند عکاسی از ساختمانی که حرکت نمیکند آسان است، اما تفاوتهای ظریف زیادی در ایجاد یک تصویر نهایی طبیعی و ویرایشی دخیل است. در این پست از مجله پیکسل پنج نکته کاربردی برای بهبود عکسهای معماری و فضای داخلی جمعآوری شده است.
نکته ۱: سایهها را در آغوش بگیرید!
سایهها همان چیزی هستند که به تصویر عمق، بافت و اتمسفر میبخشند. هنگامی که سعی میکنید سایهها را بهطور کامل حذف کنید، بُعد، بافتها و حالت را از دست میدهید و در نتیجه تصویری تخت و غیر واقعی ایجاد میکنید. سایهها به ایجاد یک حس طبیعی و واقعی کمک میکنند. با متعادل کردن دقیق نقاط روشن و سایه، تصاویر بصری بسیار دلپذیرتری خلق خواهید کرد.


نکته ۲: خود را دورتر از مبلمان قرار دهید!
اگر دوربین عکاسی بیش از حد به مبلمان نزدیک باشد، پرسپکتیو گولزننده میشود. این اتفاق گزینههای ترکیببندی را محدود میکند و نمایش کلی فضا را به خطر میاندازد. حفظ فاصله مناسب از مبلمان تصویری دقیقتر، متعادلتر و جذابتر از فضای داخلی را تضمین میکند. هیچکس نمیخواهد به تصویری با یک میز تابدار در پیشزمینه نگاه کند. فضای کافی را به خود اختصاص دهید تا مبلمان از لنزهای زاویه باز هیچ اعوجاجی نداشته باشد. این نکته به مورد بعدی که خواهیم گفت منجر میشود.


نکته ۳: از عکاسی با فواصل کانونی فوق عریض خودداری کنید!
در حالی که عکاسان املاک و مستغلات اغلب از عکسهای با زاویه باز برای بزرگتر نشان دادن فضا استفاده میکنند، عکاسی بیش از حد عریض میتواند منجر به تغییر نسبتها، فضاهای اغراقآمیز و گنجاندن عناصر ناخواسته شود. عکاسانی که به دنبال کار در فضای معماری و طراحی داخلی هستند، باید در ترکیببندی تجدید نظر کنند. بهجای استفاده از فواصل کانونی فوقالعاده گسترده مانند ۱۶-۱۲ میلیمتر، سعی کنید از فاصله کانونی ۲۴-۵۰ میلیمتر برای فشردهسازی پسزمینه استفاده کنید. بهجای عکاسی از کل فضا، بر برجسته کردن جزئیات معماری و رنگبندی عناصر طراحی تمرکز کنید.


نکته ۴: رنگهای خود را بیش از حد اشباع نکنید!
اشباع بیش از حد رنگها، بهویژه رنگهای آبی و زرد منجر به ظاهری غیرطبیعی، نمایش نادرست رنگها میشود و توجه را از عناصر طراحی داخلی منحرف میکند. ایجاد تعادل در تنظیمات رنگ برای حفظ دقت که در عکاسی معماری و داخلی بسیار مهم است، ضروری است.


نکته شماره ۵: در شفافیت و شارپنس زیادهروی نکنید!
به حداکثر رساندن وضوح و شارپ کردن کنارهها در حین ویرایش عکسهای معماری و داخلی میتواند به ظاهری کارتونی یا مصنوعی منجر شود. زیادهروی در استفاده از نوار لغزنده شفافیت در نرمافزارهای ویرایش عکس، نویز یا دانهبندی را تشدید میکند، بافت اعوجاجی ریز (moiré) ایجاد میکند و نورخوردگیهایی درست میکند که کدر بهنظر میرسند. بدترین اتفاق، هالههای ناخوشایند ناشی از استفاده بیش از حد از این ابزارها است. برای حفظ ظاهر طبیعی و کیفیت حرفهای تصویر به یک رویکرد ظریف و استفاده متعادل از ابزارها نیاز داریم.


یک نکته دیگر: خطوط عمودی باید راست و مستقیم باشند.
وقتی به تصاویر داخلی و معماری عکاسان تازهوارد در این صنعت نگاه میکنیم، بزرگترین نشانهای که فاش میکند آنها تجربهای ندارند، زمانی است که متوجه میشویم ستونبندی نزد آنها به این معنی است که خطوط عمودی در بالا یا پایین همگرا شوند. اطمینان از اینکه خطوط عمودی شما کاملاً مستقیم هستند در عکاسی معماری و داخلی یک الزام است. تنها استثنا پرسپکتیوهای سهنقطهای است که از پایین به یک راه پله یا از روی یک نرده به فضای زیر نگاه میکنند.

