آیا گریپ‌های غیراصلی به دوربین آسیب می‌زنند؟

8 1,740

bg-d7100_lr_sq_1

بارها و بارها از ما سؤال شده که آیا باتری‌گریپ‌های غیراصلی به دوربین‌های آسیب می‌زنند یا خیر. پاسخ به این سؤال از جهاتی دشوار و از جهاتی بسیار ساده است. ابتدا بد نیست سؤال دیگری را مطرح کنیم.

بد نیست سؤال کنیم: چرا باتری‌گریپ‌های اصلی قیمتی 3 تا 5 برابر باتری‌گریپ‌های غیراصلی دارند؟ یا حتی بهتر: چرا باتری‌گریپ‌های اصلی اینقدر گران هستند؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. درست مثل بسیاری از محصولاتی که در جهان امروز تولید می‌شوند، باتری‌گریپ‌های اصلی هم در چین تولید می‌شوند. اما بخشی از قیمت گران‌تر از وجود استانداردهای کنترل کیفیت بالا نشأت می‌گیرد. اولاً کالا باید با استانداردهای تولیدی شرکت اصلی سازگار باشد؛ ثانیاً باید کیفیت ساخت آن در طول دوره‌ی تولید (محصول به محصول) تغییر چشمگیری نکند؛ و ثالثاً کارکرد آن‌ها باید در طول عمر حداقلی تضمین شود. به‌هرحال این شرکت‌ها بزرگ هستند و هزینه‌های تولید لوازم جانبی با این استانداردها در آن‌ها بالا خواهد بود. اما مهم‌ترین علت گران‌بودن این کالاها هزینه‌های تحقیقات و طراحی است.

شرکت‌های کوچک‌تر تولیدکننده‌ی لوازم جانبی، نیازی به انجام تحقیقات برای «کپی‌کردن» این محصولات ندارند. میزان تولید آن‌ها هم در حد و اندازه‌ی شرکت‌های اصلی نیست و کنترل کیفیت نیز به تبع این، کار چندان دشواری نخواهد بود. بنابراین قیمت تمام‌شده‌ی این :77/الاها به‌مراتب پایین‌تر از محصولات اصلی است.

برگردیم سر بحث اصلی در مورد باتری‌گریپ‌ها و باتری‌ها. برندهای بی‌شماری برای دوربین‌های مشهور باتری‌گریپ تولید می‌کنند. برخی از این گریپ‌ها کیفیت ساختی بسیار بالا و مشابه نمونه‌های اصلی دارند. برخی از آن‌ها امکاناتی بیش‌تر از نمونه‌های اصلی نیز ارائه می‌کنند.

برای مشتری ایرانی، چند معیار اصلی برای تصمیم‌گیری جهت خرید باتری‌گریپ و باتری غیراصلی وجود دارد:

  • از فروشگاهی بخرید که نسبت به کالاهایش اطمینان دارید
  • در مورد سوابق مشکلات محصول پرس‌وجو کنید
  • از فروشگاه در مورد ضمانت کالا سؤال کنید
  • کیفیت ساخت محصول را با دقت بررسی کنید

هنوز هم سؤال ابتدایی را جواب نداده‌ایم، اما دیگر وقتش است: بله، برخی از باتری‌گریپ‌های غیراصلی (و خصوصاً باتری‌های غیراصلی) می‌توانند به دوربین آسیب بزنند، اما این پدیده بسیار بسیار نادر است. با این‌حال، سعی کنید به معیارهای ذکرشده توجه کنید.

8 نظرات
  1. پوريا می‌گوید

    گفتم شاید بد نباشد من هم از تجربه خودم در استفاده از باطری گریپ های غیر اصلی بگویم. دوربین های من هرگز به واسطه باطری گریپ های غیر اصلی صدمه نخورده اند اما مشکلی تقریبا مشابه را در چند باطری گریپ روی دوربین های متفاوت و نه یک دوربین دیده ام و آن هم تداخل سیگنال های فرمانی کنترل های اصلی دوربین با سیگنال های کنترل های روی باطری گریپ هستند و آنچه من تجربه کرده ام از کار افتادن و تداخل یکی از سلکتورهای دوربین ( اغلب سلکتور سرعت شاتر ) در شرایطی خاص بوده است که بعد از مدتی متوجه شدم مشکل با خاموش و روشن کردن کنترلهای باطری گریپ حل می شود. یعنی فرامین ارسالی از سلکتور روی گریپ باعث می شد سلکتور روی بدنه دوربین در مواقعی از از کار بیافتد. این مشکل همیشه پیش نمی آمد اما نادر هم نبود.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از دیدگاه شما سپاسگزاریم.
      امیدواریم تجربه‌ی شما باعث راهنمایی بهتر خریداران باشد.
      منظور من از آسیب، آسیب دائمی به محصول است. تجربه‌ی شما بیش‌تر نوعی نارسایی در کارکرد محصول است و حرف شما در مورد این‌که این اتفاق چندان هم نادر نیست، کاملاً درست است.

  2. فرامرز می‌گوید

    خب به هرحال مدار بکار رفته در گریب های غیر اصل ممکن هست جریان ناگهانی یا ولتاژ با بیشینه بیشتری نسبت به حد مجاز به کیت دوربین وارد کنه و باعث اسیب به مدارهای داخلی بشه ولی امکانش خیلی کمه ….. ولی غیرممکن نیست …..
    برای دوربین چندین میلیونی, گریپی با قیمت کمتر ارزش ریسک رو نداره ….

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      ببینید، مدار داخل باتری‌گریپ‌ها مدار پیچیده‌ای نیست که در آن ویژگی‌های جریان الکتریکی تغییر چندانی بکند و مثلاً ولتاژ خروجی باتری با مقداری متفاوت به بدنه‌ی دوربین برسد. به‌همین دلیل است که احتمال آسیب دائمی به دوربین بسیار کم است.

  3. ارسلان می‌گوید

    با سلام . من همین تابستان باطری گریپ فیک برای نیکون d300s خریداری کردم . حقیقتا با نمونه اصل آن زیاد تفاوتی نداشت . البته باید گفت براحتی از اصلش قابل تمایز بود اما از لحاظ کاربرد اصلا تفاوتی نداشت . از همین نمونه فیک که با نام نیکون عرضه میشد هم چندیدن نمونه مختلف در بازار بود که بعضا تفاوت قیمت هم داشتند . نمونه اصل کاملا به دوربین می چسبید اما نمونه غیر اصل که من گرفتم یک ایر گپ با بدنه دوربین دارد که قابل چشم پوشی است . ناگفته نماند که خود ترجیح میدادم از مارکهایی چون هنل و فوتیکس استفاده کنم که بخاطر زمان کم و عدم امکان دسترسی به همه بازارهای فروش تجهیزات عکاسی این مهم محقق نشد. در نهایت از کیفیت کامند دیال ها و کلاشر و نهایتا جنس و نوع ساخت باطری گریپ واقعا راضیم و بنظرم بواسطه قیمت بسیار کمش نسبت به نمونه اصل از خریدم رضایت کامل دارم.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از نظر شما سپاسگزاریم. اکثر گریپ‌های غیراصلی کیفیتی بالا، یا حداقل متوسط دارند، و فقط برخی از نمونه‌های بسیار ارزان‌قیمت آن‌ها کیفیت پایین دارند.

  4. سیروس می‌گوید

    با عرض سلام
    خواستم بدونم گریپ برای دوربین ۷۱۰۰ میخوام، اصلی نیومده ولی نمیدونم مارک فوتیکس کیفیتش بهتره یا هنل
    ممنون میشم راهنمایی کنین

  5. رسا می‌گوید

    سلام. میخواستم بببینم این مشکلات احتمالی و نادر که میگین تو گریپ های هنل هم هست یا اون مارکای خیلی بی ربط ممکنه اینجوری باشه؟
    سوال دیگه اینکه کلا گریپای هنل چجوریه؟ واسه d800 !!
    چون یکی گفت رو دوربین چند ملیونی ارزش ریسک نداره !!!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.