5 لنز پیشنهادی برای سفر (1)

2 2,121

از آنجایی که در عکاسی سفر شرایط خاصی از جمله محدودیت فضا برای حمل تجهیزات وجود دارد، پس باید تجهیزات خود را با وسواس و دقت بیشتری انتخاب کرد. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که یک لنز مناسب عکاسی سفر باید از آن بهره‌مند باشد، جمع‌و‌جور و چندمنظوره بودن آن است. اینکه یک لنز هر دوی این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد بسیار مهم است. برای مثال لنز 200-70 با f/2.8 که توسط چندین شرکت سازنده لنز هم ساخته‌شده، از لنزهایی به‌شمار می‌رود که برای غالب عکاسان مناسب است و عکس‌های بسیار خوبی هم در شرایط مختلف می‌توان با آن گرفت، اما اندازه آن آنچنان هم کوچک و کامپکت نیست. بنابراین برای سفر خیلی مناسب نیست. همچنین لنز‌هایی با دیافراگم بالا (f آن‌ها کوچک‌تر است) یا همان Fast Lenses نیز از انتخاب‌های ما خط خواهند خورد. هرچند که بسیاری از عکاسان هنگام خرید لنز به حداکثر دیافراگم آن توجه ویژه‌ای دارند، ولی از آنجایی که این لنزها معمولا بزرگ‌تر از لنزهای با دیافراگم پایین‌تر هستند، پس از نظر ابعاد و اندازه در دسته لنز‌های کامپکت قرار نمی‌گیرند و برای حمل آن‌ها ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. پس با کمال احترامی که برای این لنزهای دوست‌داشتنی و البته گران‌قیمت قائل هستیم، باید بگوییم که جایی در کیف عکاسی ما نخواهند داشت.

مهم: در این مقاله قصد داریم به لنز‌های مناسب دوربین‌های DSLR با فرمت Full-Frame بپردازیم که برای سفر مناسب هستند. این نکته را درنظر داشته باشید که اگر می‌گوییم لنز x مناسب نیست، منظور این است که برای سفر مناسب نیست نه اینکه لنز بدی باشد. چون مثلا ممکن است اندازه بزرگ یا وزن زیادی که دارد حمل آن را سخت کند.

این نکته را هم درنظر داشته باشید که از لنزهای دوربین‌ Full-Frame می‌توان بر روی دوربین‌های APS-C نیز استفاده کرد، ولی باید دقت کرد تا محاسبه Crop Factor سنسور دوربین با فاصله کانونی لنز متناسب باشد.

اکنون به سراغ معرفی 5 لنز پیشنهادی خواهیم رفت.

 

01


Canon EF 24-105mm F/4L IS USM

شاید بتوان این لنز را نماینده لنزهای چندمنظوره یا به دور از اغراق، یک لنز همه‌کاره برای سفر معرفی کرد. البته برای دوربین‌های کانن با ماونت EF. دیافراگم این لنز حتی در حداکثر بزرگنمایی هم ثابت و معادل f/4 است که می‌توانید برای عکاسی واید، پرتره و تله‌فوتو روی آن حساب کنید. همچنین Canon EF 24-105mm F/4L IS USM به لرزشگیر اپتیکی مجهز است که باعث کنترل پدیده Blur یا محوشدگی تصاویر، مخصوصا در محیط‌‌های کم‌نور و هنگام عکاسی تله‌فوتو می‌شود. همانطور که احتمالا می‌دانید، این لنز از موتور فوکوس خودکار اختصاصی کانن (USM) بهره‌ می‌برد که تجربه فوکوس خودکار سریع، دقیق و بی‌صدا را برایتان امکان‌پذیر می‌کند. با فوکوس دستی نیز می‌توان کنترل بیشتری روی فوکوس داشت. همچنین حداقل فاصله‌ای را که می‌توانید با این لنز فوکوس کنید، فاصله 45 سانتی‌متر است. همان‌طور که از یک لنز سری L کانن انتظار می‌رود، این لنز علاوه بر عملکرد فوق‌العاده‌ای که دارد، از لحاظ کیفیت ساخت، دوام و مقاومت در برابر رطوبت نیز در زمره بهترین‌ها قرار می‌گیرد. در انتها باید اشاره کنیم که طول لنز Canon EF 24-105mm F/4L IS USM حدود 10.5 سانتی‌متر است.

 

02

 

Nikon AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

با وجود اینکه لنز Nikon 24-120mm f/4 به لنز کانن که در بالا به آن اشاره کردیم شباهت بیشتری دارد، ولی بد نیست در بین گزینه‌های خود، لنزی با بزرگنمایی بیشتر هم داشته باشیم. به همین دلیل NIKKOR 28-300mm را جزو گزینه‌های خود قرار می‌دهیم. این لنز به دلیل محدوده فاصله کانونی و دیافراگم مناسبی که دارد از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی واید و تله‌فوتو بشمار می‌رود. به معنای واقعی یک لنز همه‌کاره محسوب می‌شود که برای عکاسی سفر ایده‌آل است. درست است که در انتهای فاصله کانونی یعنی 300mm، میزان گشادگی دیافراگم آنچنان هم بالا نیست، اما سیستم لرزشگیر VR II باعث کنترل و کاهش Blur و پدیده محو‌شدگی در تصاویر می‌شود. همچنین از عدسی‌های Aspherical یا غیر کروی و عدسی‌های ED در ساخت این لنز نیکون استفاده شده که پراکندگی‌ نوری را مخصوصا در لبه‌های تصویر به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. مانند شرکت کانن، نیکون نیز از سیستم فوکوس خودکار اختصاصی خود در لنزهای Nikkor استفاده می‌کند که دقت و سرعت فوکوس خودکار لنز را افزایش داده و باعث کاهش محسوس صدای موتور آن می‌شود. فوکوس دستی نیز از دیگر امکانات این لنز است که طرفداران خود را دارد. اگر از این لنز روی دوربین‌های فرمت APS-C استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که فاصله کانونی آن معادل لنز 450-42 می‌شود. در آخر بد نیست بدانید که طول لنز Nikon AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR کمتر از 11.5 سانتی‌متر است.

در این مطلب، دو لنز از پنج لنز پیشنهادی خود برای سفر را معرفی کردیم. در بخش دوم نیز به معرفی سه لنز دیگری که از جدی‌ترین گزینه‌های خرید محسوب می‌شوند اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

2 نظرات
  1. شهاب می‌گوید

    باتشکر از مقاله خوبتون
    USM تکنولوژی کانن است.
    “موتور فوکوس خودکار اختصاصی نیکون (USM) بهره‌ می‌برد”نوشته اید:

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      شهاب عزیز، سلام
      ممنون از توجه و اطلاع‌رسانی شما 🙂
      اصلاح شد
      با تشکر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.