هفتاد دست آفتابه لگن

12 1,504

از آن‌جایی که مشتری‌های فروشگاه پیکسل گاهی به قیمت مندرج در وب‌سایت‌های ایرانی اشاره دارند، ما به صورت روزانه با سایت‌های فروش لوازم عکاسی سر و کار داریم و آن‌ها را با دقت رصد می‌کنیم. گاهی قیمت کالایی به نظر غیرقابل قبول می‌آید، یعنی قیمت فروش مطرح شده از قیمت خرید ما خیلی پایین‌تر است. چند بار پیش‌آمده که برای محک‌زدن چنین ادعاهایی، کالایی را سفارش داده‌ایم. می‌دانید نتیجه چه بوده؟ کالا به بهانه‌های مختلف تحویل داده نشده است.

چند روز پیش این اتفاق باز هم افتاد، اما با نتیجهء متفاوت؛ کالا تحویل داده شد. پیک ویژه، آن را باطمطراق و مراسم خاصی تحویل داد. برچسب و هولوگرام ویژه فروشنده روی بسته شرینک‌شده به چشم می‌خورد. تا این‌جا فروشنده را تحسین کردیم، زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم شکل زیبا و مناسبی در بسته‌بندی‌های ارسالی از پیسکل داشته باشیم.

عاقبت، هنگامی که با اشتیاق جعبه را باز کردیم، در کمال تعجب دوربینی دست دوم در آن دیدیم. نشانه‌های استعمال به قدری واضح بود که جای تردید باقی نمی‌گذاشت. وب‌سایت فروشندهء کالای مذکور، اگر بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نباشد، قطعا از مطرح‌ترین‌ها است. صحبت از هزینه‌ها و ارقام‌ میلیاردی و دفتر و دستک آن‌چنانی و غیره است. (البته صحت و سقم این توصیف‌ها به عهده گویندگان، زیرا ما مراجعه حضوری نداشتیم). هر طوری بخواهیم حساب کنیم، چنین عملکردی از چنین مجموعه‌ای به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

خوانندهء محترم به این نکته توجه داشته باشد که ما مخالف فروش دست‌دوم نیستیم. شاید تنها فروشگاهی که در سال‌های اخیر کمپینی رسمی و موفق در مورد فروش دست دوم داشته، پیکسل بوده است (با عنوان: وسوسه‌های خود را جدی بگیرید). اما وب‌سایتی که از آن صحبت می‌کنیم، در هیچ جایی از فروش دست‌دوم صحبتی نکرده و کالاهایش را به عنوان جنس نو می‌فروشد.

***

آیا واقعا بازار فروش لوازم عکاسی این قدر بی‌حساب است؟ گمان نمی‌کنیم. برای همین شکایت‌نامه‌ای رسمی تنظیم کردیم و به مراجع ذی‌صلاح تحویل دادیم. امیدواریم به این شکایت به گونه‌ای رسیدگی شود تا فروشنده – و دیگرانی با عملکرد مشابه – عبرت بگیرد و اعتماد مشتری‌ها به خرید آنلاین را چنین به بازی نگیرد. ای بسا خریدار از یک شهرستان دوردست بود، چه باید می‌کرد؟ چقدر به مراجع رسمی و قانونی دسترسی داشت؟

نمی‌دانیم چطور کسانی جرات می‌کنند که چنین آشکارا صنفی را زیر سوال ببرند، اعتماد مشتری را متزلزل کنند، برای جلب خریدار قیمت غیر واقعی و زیر بدهند، و اعتبار صنعت نوپای فروش آنلاین خدشه مخدوش کنند؟

12 نظرات
  1. usha می‌گوید

    بعله منهم متاسفانه دچار شدم و از سایت خیلی معروفی لنزی خریدم اما متاسفانه دسته دوم بود و تماس هم که گرفتیم کلا منکر شدند و دستمان در پوست گردو ماند…حدس میزنم کدام سایت را میگویید سایتی دیجیتالی که بسته بندی اش بسیار زیباست و حتی به خواست شما کادو میکند و متن هم مینویسد رو کادو..
    خدا بخیر بگذرونه منکه پشت دستم داغ گذاشتم نه لنز نه بادی نه فلاش نه سه پایه رو اینترنتی بخرم

  2. Hadi می‌گوید

    چطور به مراجع قانونی شکایت نبردید؟
    قبول داریم که متاسفانه چنین حرکاتی انجام می‌شود اما همه را هم نمی‌شود در دسته نادرست‌ها و بدکاران گنجاند. می‌شود؟

    1. usha می‌گوید

      نه نمیشود که همه را در دسته بدکاران گنجاند…درمورد شکایت هم باید خدمتتون عرض کنم که من در استان بوشهر زندگی میکنم و بیش از 1000 کیلومتر با تهران و شرکت معروف ساکن در خیابان انقلاب فاصله دارم..همونطور هم که عرض کردم اصلا منکر میشدند که جنس دسته دوم است اما ماونت لنز گویای استفاده مکرر بود استفاده مکرر!!!!!نه 1 بار و 10 بار …چون تجربه اش بمن ثابت کرده بود همچین اثری روی ماونت باید مربوط به استفاده بیش از 2 ماه باشد و لنز حداقل 20 یا 25 باری باز و بسته شده بود….خداییش گردنشه گرچه اون با وقاحت میگفت داری اتهام میزنی و اون دنیا باید جواب بدی !!!!!!تازه نفرینمون هم کرد…داغ …داغ پشت دستم گذاشتم اینترنتی لنز و بادی و فلاش نخرم….مگر اینکه ……کاش شما بتوانید با عملکرد خوبتان ما شهرستانی ها رو یاری برسونید و مطمئن نمایید تا ادم با دل قرص و اطمینان خاطر خرید کنه…انشالله

  3. جواد ابراهیمی تنها می‌گوید

    من در شُرُف خرید چند کالای عکاسی هستم و ترجیح میدم خریدم به صورت حضوری باشه

    سپاس از موضوعات مفیدی که مطرح میکنید .

  4. آرمان گلستانه می‌گوید

    من شاید بیش از 20 دوربین و لنز رو بدون عیب و ایراد از پیکسل تلفنی خریدم ! اونم از فاصله دوری مثل زاهدان

    1. Hadi می‌گوید

      به وظیفه‌مان عمل کردیم. ممنون از وفاداری شما.

  5. علی می‌گوید

    با تشکر از اطلاع رسانی شما
    در ضمن اصلاً مشخص نبود که این متن در مورد سایت […] است :دی
    من هم چوب خرید از […] رو خوردم و جنسی که قرار بود با گارانتی بشه کلا بدون گارانتی فرستاده بودن و زیر بار گارانتی نرفتن متاسفانه …

    1. Hadi می‌گوید

      دوست عزیز
      ترجیح من، چه از نظر حقوقی و چه از نظر روش کاری، نام نبردن در موارد این چنینی است. برای همین جسارتا در نظر شما نام حذف شد. ممنون که درک می‌کنید.

  6. […] را کنار دریا آزمایش می‌کنید؟!». حکایت مشابه دیگری را در این نشانی می‌توانید […]

  7. علیرضا می‌گوید

    سلام. فکر کنم این سایتی که مطرح شده …ا در سایر زمینه ها هم مشکل داره. یکی از دوستان من گوشی موبایل خرید ازشون، گوشی روشن نمیشد !!! با هزار مکافات اونو پس داد.
    فکر کنم اسم این سایت رو مطرح کردن نه تنها ایراد نداره ، بلکه باعث میشه سر بقیه دوستان کلاه نره و از طرفی اونا هم به خودشون میان !

  8. آرش ماهوتی می‌گوید

    من از چند فروشگاه دیجیتالی معروف چندین بار خرید داشتم که از همشون هم راضی بودم قیمت مناسب و پایینتر از بازار تبریز باعث شد که من چند تا موبایل و تلویزبون و کیف و لوازم کامپیوتر و … بخرم .در مورد فروشگاه پیکسل چند بار که نیاز به خرید داشتم خوشبختانه مسافرتی نیز به تهران داشتم که به نظر من شنیدن صدای گرم و دلپسند آریو خان و دیگر همکاران و راهنمایی ایشان خیلی لذت بخشه …… من از این مجموعه دوربین 7 دی و 5 دی مارک 3 و 3-4 تا لنز و 2-3 تا کیف و خیلی خرت و پرت خریدم که همیشه بهترین راهنمایی رو واسم کردند .
    ضمنا پیکسل عزیز سال نو مبارک – 3 ساعت مونده به تحویل سال نو !

  9. علیرضا عظیم زاده آسیابی می‌گوید

    سلام من از مشتریان شهرستان شما هستم از بندر انزلی
    من هم اینترنتی زیاد خرید میکنم لطفا اسم سایت فوق را در صورت امکان برایم ایمیل کنید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.