در جستجوی حقوق مشتری

0 1,070

“مشتری باید با دل‌محکم و خاطر جمع خرید کند”، این از باورهای اساسی گروه پیکسل است.

مشاهدهء سردرگمی و دل‌نگرانی خریدار هنگام خرید، ما را ناراحت و معذب می‌کند. مشتری می‌خواهد مطمئن باشد که شخصی معتبر پشت کالا ایستاده و پس از خرید و استفاده، در صورت بروز مشکل پاسخگو است و خدمات می‌دهد و به این ترتیب تمام پول خرید برباد نمی‌رود. اما به درستی نمی‌داند که کدام کالا چنین است و به حرف کدام فروشنده می‌توان اعتماد کرد؛ بنابر این نگران می‌شود.

از سوی دیگر افراد متقلب و نادرستی را در بازار می‌بینیم که با انجام کارهایی چون جعل گارانتی، فروش کالای مشکوک، تعویض و دستکاری محتویات جعبهء کالا و امثال این‌ها، دم به دم به حقوق مصرف‌کننده تجاوز می‌کنند. این‌ها به امید کسب سودهای ناحق، اطمینان مشتری‌ها را خدشه‌دار و گاه با آبروی یک صنف بازی می‌کنند.

معمولا خریدارها برای گرفتارنشدن در دام شیادان، ترجیح می‌دهند که کالای شناسنامه‌دار بخرند – در اصطلاح بازار: «با گارانتی اصلی یا شرکتی». اما آیا سطح اعتبار و قدرت خدمات همهء شرکت‌ها یکسان است؟ خیر. شرکت‌های باسابقه‌ای هستند که درصورت مشکل‌دار شدن کالا، گاهی تعمیرکار به محل می‌فرستند و خدمات مناسبی می‌دهند. شرکت‌هایی صوری‌ای هم صرفا برای توزیع یک یا چند قلم کالا تاسیس می‌شوند و یافتن آن‌ها هنگام مشکل سخت‌تر از یافتن سوزن در کاهدان است. پس تکلیف چیست؟ مشتری برای یک خرید مطمئن باید چه کند؟

حقوق مشتری بر مصرف‌کننده ایرانی معلوم نیست. اکثرا نمی‌دانند که در سال‌های اخیر مجموعه قوانین حمایت از مصرف‌کننده تدوین و تصویب و ابلاغ شده است. حتی اگر از آن آگاه باشند، نمی‌دانند که ضمانت‌اجرایی این قوانین چیست و ضامن اجرای آن چه نهادی است؟ آیا در چنین نهادهایی اشخاصی وجود دارند که با جدیت از حقوق مصرف‌کننده‌ها و مشتری‌ها دفاع کنند؟

پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی در بحث حقوق مصرف‌کننده وجود دارد، ما به سهم‌خودمان کم‌کم می‌کوشیم پاسخ‌هایی برای آن‌ها پیدا کنیم و به شکل مناسبی به اطلاع دوستان پیکسل برسانیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.