اصلاح 8 اشتباه رایج در تمیز کردن دوربین‌ (2)

2 2,083

در مطلب قبلی 4 مورد از اشتباهات رایج در نظافت دوربین و قسمت‌های مختلف آن را شرح داده و راه‌های صحیح انجام هر مورد را توضیح دادیم. همانطور که وعده داده بودیم قصد داریم تا در این مطلب 4 اشتباه رایج دیگری که افراد هنگام تمیز کردن دوربین مرتکب می‌شوند را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


5
5. فوت کردن بر روی سطح سنسور

یکی دیگر از اشتباهات مرسوم در تمیز کردن سطح سنسور، فوت کردن آن است. برخی از عکاسان بعد از باز کردن لنز دوربین و دیدن کوچکترین گرد و خاک بر روی آن، راحت‌ترین راه برای تمیز کردن را فُوت کردن می‌دانند. در عمل کار بسیار راحت و بی دردسری به نظر می‌رسد اما دمیدن هوا باعث پرتاب بزاق دهان بر روی سطح سنسور می‌شود. این کار به جای از بین بردن کثیفی به لکه‌های روی آن می‌افزاید. Air Blower ابزار مناسبی می‌باشد که به همین منظور طراحی شده است. اسپری‌‌های پر شده با هوا نیز یک گزینه بسیار عالی برای از بین بردن گرد وخاک از روی سطوح حساس هستند. قبل از استفاده از آنها شماره 8 را که در ادامه این مطلب آورده شده است مطالعه کنید.


DCM94.subs.new_2 8b8a1f4dcf4642df9e43f4c81ac86f19
6. استفاده از ابزار نامناسب برای تمیز کردن سنسور

همان‌طور که می‌دانید سنسور دوربین یکی از حساس‌ترین بخش‌های آن است. استفاده از ابزار نامناسب و کوچک‌ترین بی‌دقتی باعث آسیب دیدن جدی سنسور می‌شود. حذف گردوخاک به‌وسیله باد با فشار زیاد اشتباه دیگری می‌باشد که متاسفانه رایج شده است. همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد یکی از روش‌های حذف گردوغبار از روی سطح سنسور، Air Blower و دیگری اسپری‌های هوای استاندارد و با سری‌های مناسب است. فشار داخل این قوطی‌های هوا به میزانی است که آسیبی به سنسور وارد نمی‌کند. نکته مهم دیگر این است که پس از جدا کردن گردوخاک از سطح سنسور، مقداری از این گردوغبار روی محل بسته شدن لنز و یا اطراف سنسور می‌نشیند. برای حذف این گردوخاک باید از دستگاهی که همانند جاروبرقی عمل مکش را انجام می‌دهد استفاده کرد. نام این ابزار Air Vacuum است. با بستن آن به اسپری هوای خود تمامی ذرات گردوخاک به داخل محفظه‌ی آن کشیده خواهند شد، بدون آنکه آسیبی به دوربین و سنسور شما بزند.

برخی از عکاسان برای تمیز کردن سطح سنسور و از بین بردن لکه‌ها، از محلول‌های غیر اصولی همانند اسپری‌های رایج در تمیز کردن شیشه استفاده می‌کنند. برای تمیز کردن سطح سنسور محلول‌های مخصوصی وجود دارد که آسیبی به سطح سنسور نمی‌زنند و آن‌ها را کدر نمی‌کنند. ترکیبات این محلول‌ها بدون الکل و حلال‌های شیمیایی است و مخصوص سطوح بسیار حساس تولید شده‌اند. جاروب تر و خشک برای از بین بردن گردوخاک و لکه از روی سطح سنسور نیز از دیگر ابزارهای مناسب برای انجام این کار است. یکی از این جاروب‌ها به محلول تمیزکننده آغشته است و دیگری وظیفه خشک‌کردن را بر عهده دارد. در هنگام خرید دقت داشته باشید که محصول مناسب با ابعاد سنسور دوربین خود را بخرید چراکه ابعاد این ابزار برای سنسورهای فول فریم و غیر فول فریم متفاوت است. دقت داشته باشید از خرید ابزار بی‌کیفیت و بدون بسته‌بندی مخصوص خودداری کنید. این ابزار در اتاق‌هایی پاک و ایزوله ساخته شده‌اند که در آن‌ها هیچگونه گردوخاک و آلودگی وجود ندارد.


7
7. بی‌توجهی به قسمت‌های مهم دیگر دوربین

اکثر ما وقتی به فکر تمیز کردن دوربین خود هستیم صرفاً به سنسور، عدسی لنز و نهایتاً بدنه دوربین فکر می‌کنیم. اما فراموش نکنیم که قسمت‌های دیگری نیز هستند که نباید از آن‌ها غافل شد؛ مانند عدسی انتهای لنز. چراکه آلوده بودن عدسی انتهای لنز باعث کثیفی مجدد سنسور خواهد شد. تمیز کردن منظره یاب دوربین (View Finder) شاید تأثیری بر لکه‌های ایجادشده در عکس نداشته باشد، ولی باعث می‌شود احساس بهتری در هنگام عکاسی داشته باشید.


CL-PCL50
8.استفاده نادرست از قوطی اسپری هوا

امروزه کاربرد اسپری‌های هوا برای از بین بردن گردوخاک از روی سطوح حساس زیاد شده است. این ابزار کمک می‌کند تا در هنگام تمیزکاری، تماس مستقیم با قسمت‌های حساس نداشته باشیم و به این ترتیب از آسیب رساندن به آن‌ها جلوگیری می‌شود. اما در نظر داشته باشید تمیز کردن سنسور با دیگر بخش‌ها کمی متفاوت است. استفاده مستقیم اسپری‌های با فشار هوای غیراستاندارد می‌تواند به سنسور دوربین آسیب برساند. بنابراین برای تمیز کردن سنسور علاوه بر استفاده از اسپری‌های مناسب این کار و با فشار هوای استاندارد، از سری‌های مناسب نیز کمک بگیرید. شرکت گرین کلین به همین منظور اسپری‌هایی با فشار هوای استاندارد و ابزارهای مخصوص نظافت سنسور عرضه کرده است که خیال شما را از بابت آسیب نرسیدن به سنسور آسوده می‌کند.

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب، اهمیت نظافت صحیح دوربین و اجزای مختلف آن را برایتان روشن کرده باشیم.

[note title=”جمعه‌های پاکیزگی” align=”right”] 4667_Green-Clean-Sensor-Cleaning-System1-628x327 اگر تابه‌حال دوربین خود را نظافت نکرده‌اید و یا تجربه کافی برای انجام این کار ندارید،“جمعه‌های پاکیزگی” پیکسل را از دست ندهید چراکه با یک تیر دو نشان خواهید زد. با شرکت در این طرح رایگان، همکاران ما علاوه بر تمیز کردن کامل دوربین شما، توضیحات لازم برای انجام صحیح این کار را برایتان شرح می‌دهند تا بتوانید از دفعه‌های بعد خودتان آن را انجام دهید. پس فرصت را از دست ندهید.[/note]

 

2 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    مطلب بسیار خوبی بود که با رعایت به آن میتوان به طول عمر دوربین نیز افزود . محلول های غیر استانداردی که متاسفانه باعث چرب شدن سطح سنسور میشود و به راحتی نمیتوان این چربی را از روی آن پاک نمود این روزها به صورت ابزار کاری برای تمیز کنندگان سنسور شده که آسیبی جدی به سنسور ها میزند. با تشگر

    1. نیما فراکیش می‌گوید

      با تشکر از وقتی که در خواندن مطلب صرف کردین.
      متاستفانه استفاده از ابزار کار بی‌کیفیت و روش‌های غیر اصولی در بین همکاران ما نیز رایج شده که امیدواریم اصلاح شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.