نقد و بررسی فلاش میتروس فوتیکس

4 30,155

توجه: این مطلب ترجمه‌ای از این مقاله است که در وب‌سایت DPReview.com منتشر شده بود. با وجود تماس‌های مکرر و بلندمدت گروه پیکسل برای کسب اجازه از وب‌سایت DPReview.com جهت بازنشر مطالب این سایت، هیچ‌گونه پاسخی از این وب‌سایت مبنی بر رضایت یا عدم‌رضایت دریافت نشد. بدین جهت، این مطلب تا زمان دریافت پاسخ از DPReview.com در وبلاگ پیکسل نمایش داده خواهد شد. در صورت دریافت پاسخ مبنی بر عدم رضایت از بازنشر، این مطلب حذف خواهد شد.

نقد و بررسی فلاش میتروس فوتیکس (مخصوص کانن)

انتشار: 7 آوریل 2014

نویسنده: مایک پرلمن

 Phottix-Mitros-Feature

فلاش میتروس فوتیکس (مخصوص دوربین‌های کانن) به‌همراه گیرنده‌ی Odin

عکاسی می‌تواند سرگرمی یا شغلی پرخرج باشد. برای خرید یک بدنه و لنز خوب لازم است مقدار زیادی از درآمد خود را هزینه کنیم، اما تازه این اول کار است. با درنظر گرفتن هزینه‌های دیگری که برای خرید لنزهای اضافه، کارت‌های حافظه، سه‌پایه، کیف، و البته فلاش لازم است، ممکن است حتی مقروض شویم! خوشبختانه چندین شرکت تولیدکننده‌ی ثالث (Third-Party) دائماً‌ مشغول طراحی و ساخت محصولاتی هستند که با محصولات تولیدکنندگان اصلی رقابت می‌کنند، اما قیمت آن‌ها فقط کسری از تولیدات شرکت‌های اصلی است.

مثلاً فلاش میتروس، تولید شرکت فوتیکس، را درنظر بگیرید. این محصول، فلاشی رده‌بالاست که امکانات TTL داشته، برای رقابت با مدل 580EX II کانن طراحی شده است. فوتیکس یک نسخه از این فلاش را هم برای دوربین‌های نیکون ساخته است. میتروس مخصوص کانن از بسیاری جهات با 580EX II شباهت دارد: هم‌زمان‌سازی سریع (HSS)، و حسگر مادون قرمز داخلی برای حالت‌های فرمانده (Master) و فرمانبر (Slave). حال باید دید که آیا این فلاش می‌تواند با یکی از پرطرفدارترین فلاش‌های کانن رقابت کند؟ در این نقد و بررسی سعی می‌کنیم پاسخی برای این سؤال پیدا کنیم.

 

ویژگی‌های اصلی فلاش میتروس فوتیکس

  • حالت‌های E-TTL،‌M، و Multi (استروبوسکوپیک)
  • زوم هد فلاش به صورت خودکار یا دستی
  • چرخش افقی 180 درجه و عمودی 97 درجه‌ی هد فلاش
  • هم‌زمان‌سازی سریع (HSS)، و هم‌زمان‌سازی با پرده‌ی دوم شاتر (Rear-Curtain Sync)
  • جبران نوردهی فلاش (FEC): دستی، براکت‌شده
  • حالت فلاش‌زدن سریع با سرعت بازیابی 1 / 0 تا 5/ 2 ثانیه
  • درگاه USB برای بروزرسانی
  • درگاه هم‌زمان‌سازی 5 / 3 میلی‌متری
  • سیستم تریگرکردن مادون قرمز، دارای حالت‌های فرمانده و فرمانبر، سازگار با سیستم‌های کانن
  • حالت هم‌زمان‌سازی فرمانبر اپتیکی (OSS)
  • تغذیه از چهارباتری قلمی
  • درگاه مخصوص باتری‌پک خارجی
  • سازگار با تریگرهای Odin

محتوای جعبه

در جعبه‌ی این فلاش، تعداد محصولات موجود فراتر حد انتظار است. اولاً کیف فلاش پر از ابزارهای مختلف است، و یک بند مخصوص برای نصب روی کمربند دارد. دو جیب در کناره‌های آن، یک حلقه در پشت، و یک جیب داخلی در این کیف درنظر گرفته شده‌اند. کیف دارای پدهای نرم برای حفاظت عالی از فلاش است. در نگاه اول، این کیف در مقایسه با کیف ساده‌ی فلاش 580EX II کانن، برتری چشمگیری دارد. اما متأسفانه پس از یک ماه استفاده پوشش زیر در کیف میتروس اندکی پاره شد، و فوم زیر آن بیرون زد؛ در حالی که کیف فلاش کانن پس از یک سال استفاده، هنوز آسیب خاصی ندیده است.

با وجود این‌که کیف فلاش مشکل کوچکی دارد، باید گفت که ابزارها و لوازم موجود در بسته‌ی میتروس، نسبت به برندهای مطرح بازار بسیار قابل‌توجه هستند. اولاً، این کیت شامل یک پایه است – همان پایه‌ای که به همراه سیستم‌های رادیویی Odin نیز ارائه می‌شود. اما ابزاری که چشم مرا بیش از همه گرفت، دیفیوزر سفیدی بود که در این کیت وجود داشت. با وجود این‌که این دیفیوزر قابل مقایسه با محصولات Gary Fong نیست، اما به‌خوبی می‌تواند در هنگام عکاسی نور را نرم‌تر کند. این کیت هم‌چنین شامل یک حافظه‌ی فلاش 64 مگابایتی است که دفترچه‌ی راهنمای دیجیتال فلاش در داخل آن قرار دارد. دفترچه‌ی چاپی به همراه این محصول ارائه نمی‌شود. یک کابل USB برای به‌روز‌رسانی، یک کابل هم‌زمان‌سازی 5 / 3 به 5 / 3 میلی‌متری، و یک آداپتور باتری از دیگر محصولات موجود در جعبه‌ی این محصول هستند.

بدون شک فلاش میتروس همراه با ابزارهایی عرضه می‌شود که در کیت‌های فلاش گران‌تر دیده نمی‌شود.

طراحی

فلاش میتروس از نظر فیزیکی کمی بزرگ‌تر از 580EX II‌ است و ابعاد 8 / 5 × 5 / 7 × 20 سانتی‌متر دارد. این یعنی ارتفاع آن کمی بیش از یک سانتی‌متر بلندتر از 580EX II است. فلاش میتروس وزن بیش‌تری نیز دارد (427 گرم در مقابل 374 گرم). این اختلاف اندازه چندان چشمگیر نیست، اما با توجه به طول بیش‌تر فلاش، و بزرگ‌تربودن کیف آن، در نهایت باید بگویم که فضای نسبتاً بیش‌تری در کیف من اشغال می‌کند.

من هم‌چنین فکر می‌کنم که طراحی کلی بدنه‌ی میتروس ضعیف‌تر از کانن است. مثلاً با این‌که فلاش میتروس می‌تواند 360 درجه بچرخد، کلید قفل برای جلوگیری از چرخش ناگهانی یا اتفاقی ندارد. در باتری میتروس با فشاردادن و پایین‌کشیدن باز می‌شود، در حالی که فلاش کانن دارای یک قفل است که باعث می‌شود در باتری اتفاقی باز نشود. فلاش میتروس به‌جای درگاه PC برای هم‌زمان‌سازی (که در بسیاری از مدل‌های کانن وجود دارد)، دارای درگاه 5 / 3 میلی‌متری است. هم‌چنین فلاش میتروس برای درگاه تغذیه‌ی خارجی، نیاز به یک آداپتور مخصوص برای سازگاری با سیستم کانن دارد. آخرین تفاوت در حفره‌ی نصب براکت است که میتروس ندارد، اما فلاش کانن دارد. این تفاوت ممکن است برای برخی مهم باشد. مجموعاً می‌توان گفت که این سری تفاوت‌ها چندان حائز اهمیت نیستند، اما با این‌حال ممکن است برای برخی مهم باشند.

 mitros_left_side_lr  mitros_right_side_lr

درگاه‌های تغذیه‌ی خارجی، هم‌زمان‌سازی 5 / 3 میلی‌متری، و USB

در باتری و سر چرخشی فلاش مکانیزم قفلی ندارند.

وقتی به سراغ کنترل‌های پشت فلاش می‌رسیم، فلاش کانن هنوز کمی از فوتیکس سرتر است. میتروس دکمه‌های زیادی دارد، اما من شخصاً کنترل‌کننده‌ی چرخشی 580EX II را ترجیح می‌دهم، خصوصاً وقتی بخواهم جبران نوردهی فلاش را سریع تنظیم کنم. میتروس یک کلید چهارجهتی با همراه کلید مرکزی دارد. این مسئله بستگی به ترجیح شخصی فرد دارد. با فلاش میتروس می‌توان به راحتی در بخش‌های مختلف منو رفت. در برخی مواقع، مثلاً هنگام تنظیم زوم فاصله‌ی کانونی، کار با میتروس راحت‌تر است، چرا که با فشار کلیدهای بالا و پایین به‌راحتی می‌توان این کار را کرد. نوشته‌ها روی نمایشگر میتروس بزرگ‌ترند و خواندن آن‌ها راحت‌تر است. رنگ پس‌زمینه‌ی آن نیز سبز و عمق آن بیش‌تر است. با این حال، نور پس‌زمینه‌ی 580EX II زرد/سبز و شدت آن بیش‌تر است. نوشته‌ها نیز دقیق‌تر هستند.

در نهایت باید گفت که کیفیت ساخت میتروس بسیار بالاست، اما بدنه‌ی 580EX II ظرافت بیش‌تری دارد. اتصال کفشکی و بخش لاستیکی میتروس درست از روی همین بخش فلاش کانن طراحی شده، و هردوی آن‌ها همانند هم کار می‌کنند. چیدمان باتری‌ها در میتروس به این صورت است که دو باتری بالا در کنار هم به صورت افقی، و دو باتری پایین زیر هم به صورت عمودی هستند. در فلاش کانن، چهار باتری در دو ردیف کنارهم هستند. این مسئله اهمیت خاصی ندارد و ذکر آن فقط به خاطر طراحی نامرسوم میتروس بود. با وجود این‌که میتروس در زمینه‌ی کیفیت ساخت کمی با 580EX II فاصله دارد، اما نمی‌توان این فاصله را زیاد دانست.

کارکرد

تقریباً همه‌ی کارهایی را که می‌توان با 580EX II‌ کرد، با میتروس نیز ممکن است. میتروس با E-TTL I و E-TTL II سازگاری داشته، جبران نوردهی از -3EV تا +3EV را با امکان تنظیم در پله‌های یک‌سوم یا یک‌دومی پشتیبانی می‌کند. براکت‌کردن نوردهی فلاش (FEB) نیز با این فلاش ممکن است. زوم خروجی فلاش دارای حالت‌های خودکار (که خوب کار می‌کند) و دستی (24 تا 105 میلی‌متر) است. در همه‌ی حالت‌ها، میتروس یک فلاش مدلینگ یک‌ثانیه‌ای نیز دارد.

فلاش میتروس دارای حالت‌های E-TTL، دستی، و مولتی (استروبوسکوپیک) است. من بیش‌تر اوقات از حالت E-TTL استفاده کردم، و در صورت نیاز به تغییر شدت نور، از تنظیمات جبران نوردهی فلاش (FEC) بهره بردم. میتروس به خوبی با دوربین 5D Mark III من ارتباط برقرار می‌کرد، اما سرعت فوکوس خودکار (AF) آن نسبت به هنگام استفاده از 580EX II اندکی کم‌تر است. زمان بازیابی شارژ میتروس نیز اندکی طولانی‌تر از فلاش کانن است. من ده تک‌شات با هرکدام از فلاش‌ها گرفتم و مدت‌زمان بازیابی هریک را با توجه به روشن‌شدن لامپ ثبت کردم. میانگین زمان بازیابی میتروس 65 / 3 ثانیه، و میانگین زمان بازیابی 580EX II، 1 / 3 ثانیه بود. با این وجود می‌توانستم به لامپ بازیابی توجه نکنم و به عکاسی ادامه دهم. اما زمان بازیابی طولانی در هنگام عکاسی پی‌در‌پی کمی مشکل‌ساز بود.

 mitros_lcd_lr  mitros_front_lr_sq

نمایی از نمایشگر میتروس

نمایی از جلوی میتروس

در هنگام عکاسی پی‌در‌پی این اعداد اهمیت بیش‌تری دارند. میتروس به من اجازه می‌دهد تا قبل از رفتن به حالت شارژ، 7 تا 8 عکس پی‌درپی بگیرم؛ در حالی که این تعداد در هنگام استفاده از فلاش کانن به 13 تا 14 عکس می‌رسد. این تفاوت چشمگیری است و در نظر من مهم‌ترین تفاوت در کارکرد دو فلاش مذکور بود. فلاش میتروس حالتی با عنوان فلاش سریع (Quick Flash) دارد که میزان خروجی نور را کاهش داده، باعث می‌شود زمان بازیابی سریع‌تر شود، اما من متوجه تغییری در این حالت نشدم. لازم است اشاره کنم که در هنگام استفاده از هردو فلاش از باتری‌های لیتیوم‌-‌یون Sanyo Eneloop XX استفاده نمودم.

فلاش میتروس دارای قابلیت هم‌زمان‌سازی با پرده‌ی دوم شاتر است. این قابلیت به‌‌خوبی کار می‌کند، و در انتهای نوردهی‌های طولانی فلاش می‌زند. میتروس دارای قابلیت هم‌زمان‌سازی سریع (HSS) است که با استفاده از آن می‌توان فلاش را با سرعت‌های شاتر یک‌هشت‌هزارم ثانیه (با دوربین 5D Mark III) هم‌زمان‌سازی کرد. حالت استروبوسکوپیک میتروس درست همانند فلاش کانن کار می‌کند و خروجی را در مقادیر یک‌چهارم تا یک صد و بیست و هشتم تنظیم می‌نماید. یک جدول به‌دردبخور در دفترچه‌ی راهنمای فلاش وجود دارد تا بتوان خروجی، فرکانس، و تعداد نوردهی‌ها را محاسبه کرد. مثلاً در هنگام عکاسی با فرکانس ده هرتز، 5 نوردهی فلاش، سرعت شاتر 5 / 0 ثانیه را نیاز خواهد داشت. همین تنظیمات را روی هردو فلاش آزمایش کردم و نتیجه‌ی آن‌ها یکسان بود.

من در حالت‌های دیگری هم این دو فلاش را در کنار هم بررسی کردم. در اولین آزمایش با دوربین 5D Mark III در ISO100 و f/4، با سرعت‌های شاتر و فاصله‌ی کانونی یکسان (70 میلی‌متر) چند عکس پرتره گرفتم. هردو فلاش روی خروجی خنثی (+/- 0 EV) تنظیم شده بودند، تا نتایج استاندارد باشند. نقطه‌ی فوکوس و حالت نورسنجی هم یکسان بودند. همان‌طور که تصور می‌کردم، نوردهی میتروس اندکی بیش‌تر از فلاش کانن بود، که احتمالاً مربوط به سیستم E-TTL میتروس بود. فکر می‌کنم سیستم E-TTL فلاش کانن اندکی بهتر عمل می‌کند. تمام عکس‌ها در فرمت RAW گرفته، و بدون برش تبدیل به فایل‌های JPEG (بدون هرگونه رتوش) شدند.

 580EXII-Portrait2  Mitros-Portrait2

فلاش کانن مستقیماً به طرف سوژه گرفته شده بود

فلاش میتروس مستقیماً به طرف سوژه گرفته شده بود

 580EXII-Portrait-Gary-Fong2  Mitros-Portrait-Diffuser2

فلاش کانن مستقیماً به طرف سوژه گرفته شده بود و یک دیفیوزر Gary Fong روی آن قرار داشت

فلاش میتروس مستقیماً به طرف سوژه گرفته شده بود و دیفیوزر داخل جعبه روی آن قرار داشت

واضح است که دو عامل در کارکرد فلاش‌ها هنگام عکاسی از پرتره متفاوت هستند. فلاش میتروس نوردهی بیش‌تری می‌کند (شاید تا حدی سوژه را سوازنده)، و هم‌چنین دمای رنگی سردتری نیز دارد. به‌نظر من نتایج 580EX II طبیعی‌تر هستند و فکر می‌کنم این مسئله در نتیجه‌ی سیستم‌های E-TTL فلاش‌هاست. البته مشخص است که با تنظیم نوردهی میتروس و تنظیم وایت‌بالانس به صورت دستی می‌توانستم نتایج هردو فلاش را یکسان کنم. با این‌حال فلاش 580EX II برای دستیابی به بهترین نتایج کم‌دردسرتر است. به نظر من با استفاده از دیفیوز میتروس، نتایج فلاش هنگام عکاسی از پرتره بهتر شدند. با این‌حال من از دیفیوزر Gary Fong روی 580EX II بیش‌تر خوشم می‌آید چرا که سایه‌ها را واقعاً کم‌تر و نرم‌تر می‌کند.

بعد از آزمایش پرتره، از هردو فلاش برای عکاسی از یک محیط داخلی خانه استفاده کردم. هردو عکاس در حالی گرفته شد که سر فلاش‌ها 60 درجه روبه بالا بودند و دیفیوزری رو آن‌ها قرار نداشت. نوردهی‌های فلاش‌ها هم روی +3 EV تنظیم شده بود. تنظیمات دوربین روی ISO100، f/5.6 بودند (حالت Av) و سرعت شاتر بین یک صدوشستم و یک دویستم متغیر بود. نتایج حاصله در مقایسه با آزمایش پرتره، یکسانی بیش‌تری داشتند. البته عکس‌هایی که با میتروس گرفته شدند، دمای رنگی سردتر دارند، اما عکس‌های 580EX II‌ نوردهی بیش‌تر و طبیعی‌تری دارند. همین مسئله باعث شد مطمئن شوم سیستم‌های E-TTL دو فلاش با هم تفاوت دارند، و سیستم کانن اندکی بهتر است.

 580EXII-Vert-3EV  580EXII-Vert-No-Flash
Canon 580EX II 60-degree tilt +3EV.

بدون فلاش

 Mitros-Vert-3EV  Mitros-Vert-No-Flash
Phottix Mitros 60-degree tilt +3EV.

بدون فلاش

خوب، به هر حال با این‌که فلاش کانن اندکی بهتر است، باید بگویم که فلاش میتروس کارکردی عالی دارد. ممکن است کار با آن نیاز به تمرین بیش‌تری داشته باشد، اما با توجه به قیمت آن، میتروس یک فلاش عالی است.

تریگرکردن بی‌سیم

فلاش میتروس در این حوزه برتری قابل‌توجهی دارد. این فلاش قادر است در حالت فرمانبر اپتیکی، با فرستادن پالس‌های مادون قرمز به فلاش‌های سازگار دیگر، آن‌ها را تریگر کند. فلاش‌ها را می‌توان با حالت‌های نسبت نوری (Ratio) تنظیم کرد. در این حالت‌ها می‌توان تعداد مختلفی از فلاش‌ها را برای خروجی‌ها مختلف تنظیم کرد. یک فلاش می‌تواند به صورت مستقل تنظیم شود. البته باید توجه کرد که میتروس با سیستم Odin نیز سازگار است که به جای نور مادون قرمز از امواج رادیویی استفاده می‌کند، و در شرایط بیش‌تری قابل استفاده است. وقتی Odin را با فلاش میتروس و هم‌چنین 580EX II‌ استفاده کردم، هردو به خوبی کار می‌کردند.

خبر خوب این است که فوتیکس به تازگی فلاش Mitros+ را به بازار داده که در واقع یک فلاش میتروس دارای فرستنده‌ی Odin، گیرنده‌ی Odin، و گیرنده‌ی Strato است. پس اگر این نقد و بررسی را با نقد و بررسی ما از Odin‌ تلفیق کنید، می‌توانید نظر ما در مورد فلاش جدید Mitros+ را بدانید. هنوز هیچ قیمتی اعلام نشده [این کالا در ایران توسط گروه پیکسل ارائه شده است: لینک] اما کسانی که می‌خواهند از چند فلاش به صورت بی‌سیم استفاده کنند از این فلاش جدید لذت خواهند برد. من حدس می‌زنم که قیمت این فلاش تا حد مناسبی پایین‌تر از فلاش‌های تولیدکنندگان اصلی باشد.

نتیجه‌گیری

توافق عمومی در مورد این‌که فوتیکس یک برند قابل اطمینان و قابل اعتماد است واقعاً درست است. فلاش میتروس تقریباً همه‌ی کارهایی که کاربران 580EX II نیاز دارند را به خوبی انجام می‌دهد، و در عین حال نصف قیمت آن را دارد. با این‌که در ساخت بدنه‌ی میتروس ظرافت زیادی استفاده نشده و سرعت بازیابی آن اندکی کندتر از فلاش کانن است، باید گفت که این فلاش رقابت تنگاتنگی با فلاش کانن دارد. با این‌که فلاش 580EX II اندکی بهتر است، فلاش میتروس گزینه‌ی ثانویه‌ای عالی است. خبر خوب این‌که فلاش جدید Mitros+ فلاش میتروس را با سیستم Odin تلفیق می‌کند و حجم کیف دوربین شما را کاهش می‌دهد، تا بتوانید همه‌ی کارها را راحت‌تر انجام دهید. من در تجربه‌ی کاری‌ام به هیچ محصولی از فوتیکس برنخورده‌ام که از آن خوشم نیاید، و فلاش میتروس هم یک ابزار کار عالی است.

چیزهایی که خوشایند ما بود:

  • لوازم جانبی متنوعی که در بسته‌ی فلاش بودند
  • کارکرد عالی، قابل‌رقابت با 580EX II
  • قیمت عالی و اقتصادی
  • ضمانت 2 ساله

چیزهایی که چندان از آن‌ها خوشمان نیامد:

  • در ساخت بدنه‌ی میتروس ظرافت زیادی به‌کار نرفته است
  • سرعت بازیابی میتروس اندکی کم‌تر از فلاش کانن است
  • برای دستیابی به نوردهی بهینه باید به میتروس عادت کرد

«««««

4 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    بسیار خوب و جالب …. سپاس از زحمت ترجمه خوب ه شما

    1. سعید ستاربگلو می‌گوید

      آقای نفیسی، اشکان منتظر اولین مطلب سال 93 شماست 🙂

  2. شروین می‌گوید

    چقدر خوبه که با اینکه نماینده انحصاری این برند در ایران هستید اینقدر صادقانه در مورد معایب یک محصول مینویسید.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      نظر لطف شماست. مشتری باید هنگام خرید همه‌ی ویژگی‌های محصول را بداند تا طبق یکی از سیاست‌های ما «پول را با پول عوض کند».

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.