قالبی جدید برای تصاویر: BPG به‌جای JPEG

0 1,192

به‌تازگی قالب جدیدی برای تصاویر به نام BPG – Better Portable Graphics توسط یک برنامه‌نویس فرانسوی عرضه‌شده است. حجم کمتر و کیفیت بهتر دو مشخصه ای است که شاید منجر به بازنشستگی قالب JPEG بعد از 20 سال گردد. توضیحات بیش‌تر در مورد این قالب جدید و مشخصات کیفی آن را در ادامه این پست بخوانید.

Moscow


از عمر قالب JPEG بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، به‌طوری که یکی از فرمت‌های رایج برای تصاویر بر روی وب‌سایت‌ها است. بااین‌وجود، با هرچه بیش‌تر بصری شدن محتوای وب سایت‌ها و استفاده از تلفن‌های همراه به‌عنوان ابزاری برای وب گردی، این قالب بیش از گذشته نارسایی‌های خود را نشان می‌دهد.

قالب BPG براساس کدک ویدئویی H.265 و با استفاده از منبع آزاد x265 طراحی‌شده است. معنای دیگر این مشخصه آن است که این قالب می‌تواند هرکانال رنگی را به‌صورت 14 بیتی نمایش دهد. این درحالی است که در قالب JPEG هر کانال رنگی به‌صورت 8 بیتی نمایش داده می‌شود. مزیت عالی این ویژگی آن است که می‌توانید از تمام قدرت نمایشگر و دامنه دینامیکی دوربین خود استفاده کنید. همچنین بر روی قالب BPG کانال آلفا را نیز خواهید داشت و می‌توانید با افزودن شفافیت به تصاویر، از آن‌ها در برنامه‌های دیگر بهره ببرید. افزون بر این، فشرده‌سازی صورت گرفته در مورد حجم فایل‌ها، منجر به افت کیفیت تصاویر نخواهد شد.

برای درک هرچه بیش‌تر تفاوت‌های این دو قالب می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید. در این وب‌سایت، تصویری یکسان را در کنار یکدیگر در قالب‌های BPG و JPEG مشاهده می‌کنید.

تنها مشکلی که در استفاده از قالب BPG وجود دارد، عدم پشتیبانی آن توسط دستگاه‌های مربوطه است. حقیقت این است که تمام این مزیت‌ها نمی‌تواند باعث شود تا یک روزه قالب JPEG کنار گذاشته شود. استفاده گسترده از قالب BPG، نیاز به کمی زمان بیش‌تر دارد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.